Liczba oktanowa. Kraking i reforming
Według rocznika statystycznego w , liczba wszystkich poruszających się po drogach naszego globu pojazdów (samochodów, autobusów i ciężarówek, ale bez jednośladów) przekroczyła miliard. Wśród nich to samochody osobowe. W jaki sposób pozyskuje się paliwo do ich napędzania? Czy benzyna otrzymywana podczas destylacji frakcyjnej ropy naftowej zaspokaja potrzeby przemysłu motoryzacyjnego?
definicję benzyny i oleju napędowego;
sposób pozyskiwania paliwa do silników spalinowych;
proces destylacji frakcyjnej ropy naftowej.
projektować i przeprowadzać doświadczenie pozwalające na zbadanie wybranych właściwości fizycznych benzyny i oleju napędowego;
interpretować przebieg doświadczenia, które pozwoli na zbadanie palności benzyny i oleju napędowego;
definiować liczbę oktanową benzyny oraz wyjaśniać, w jakim celu i w jaki sposób można poprawić jakość paliwa;
objaśniać metodę pozyskiwania benzyny z wyższych frakcji destylacji ropy naftowej.
1. Benzyna a olej napędowy
Samochody z silnikiem spalinowym o zapłonie iskrowym są zasilane benzyną, a z silnikiem spalinowym o zapłonie samoczynnym (tak zwanym silnikiem Diesla) – olejem napędowym. Jakie właściwości mają te dwa rodzaje paliwa?
W oparciu o pokaz doświadczeń zaprezentowany przez nauczyciela lub analizując zamieszczony poniżej materiał filmowy, określ wybrane właściwości fizyczne i chemiczne benzyny i oleju napędowego. Określ ich barwę, zapach, gęstość oraz rozpuszczalność tych cieczy w wodzie i oleju roślinnym. Oceń palność benzyny i oleju napędowego. Napisz obserwacje i wnioski.
UWAGA: Część doświadczalną, dotyczącą oceny palności analizowanych paliw, powinien wykonać nauczyciel. Jeśli nie masz możliwości uczestniczenia w pokazie, dokonaj oceny palności benzyny i oleju napędowego w oparciu o załączony film.
Problem badawczy:
Czy benzyna i olej napędowy to paliwa palne? Czy benzyna i olej napędowy są rozpuszczalne w rozpuszczalnikach polarnych i niepolarnych?
Hipoteza:
Benzyna i olej napędowy są łatwopalnymi cieczami i rozpuszczają się w określonych rozpuszczalnikach.
Co było potrzebne:
benzyna silnikowa;
olej napędowy;
woda;
olej roślinny;
areometr;
dwie zlewki;
dwie parownice;
cztery probówki;
dwa cylindry miarowe;
pipetki plastikowe;
palnik;
zapałki;
łuczywo.
Przebieg doświadczenia:
W dwóch osobnych zlewkach umieszczono po około benzyny i oleju napędowego. Do jednej parownicy wlano niewielką ilość benzyny silnikowej i ostrożnie zbliżono do jej powierzchni zapalone łuczywo. Do drugiej wlano z kolei olej napędowy i ostrożnie zbliżono do jego powierzchni zapalone łuczywo. Do jednego cylindra miarowego wlano benzynę, a do drugiego olej napędowy. Następnie, za pomocą areometru, zmierzono gęstość obu paliw. Do dwóch probówek nalano po około benzyny samochodowej. Do pierwszej dodano około wody, a do drugiej około oleju roślinnego. Zawartość probówek wymieszano, a następnie tę samą czynność powtórzono z olejem napędowym.
Obserwacje:
Benzyna silnikowa to bezbarwna ciecz o charakterystycznym zapachu. Po przyłożeniu do niej zapalonego łuczywa, zapala się i pali jasnym żółtym płomieniem. Po dodaniu wody do benzyny, ciecze te nie ulegają wymieszaniu – widoczne są dwie warstwy cieczy, przy czym benzyna znajduje się na powierzchni wody. Po dodaniu oleju roślinnego do benzyny, ciecze ulegają wymieszaniu i powstaje mieszanina jednorodna.
Olej napędowy to żółta ciecz o charakterystycznym zapachu. Po przyłożeniu do niego zapalonego łuczywa, zapala się i pali żółtym, kopcącym płomieniem. Po dodaniu wody do oleju napędowego, ciecze te nie ulegają wymieszaniu – widoczne są dwie warstwy cieczy, przy czym olej napędowy znajduje się na powierzchni wody. Po dodaniu oleju roślinnego do oleju napędowego, ciecze ulegają wymieszaniu i powstaje mieszanina jednorodna.
Wnioski:
Benzyna silnikowa to bezbarwna, łatwopalna ciecz o charakterystycznym zapachu. Jej barwa świadczy o tym, że ulega ona spalaniu całkowitemu. Benzyna dobrze rozpuszcza się w oleju roślinnym, czyli w rozpuszczalniku niepolarnym. Jest za to praktycznie nierozpuszczalna w wodzie, rozpuszczalniku polarnym. Benzyna wypływa na powierzchnię wody, co świadczy o większej gęstości paliwa od gęstości wody. Olej napędowy to żółta, łatwopalna ciecz o charakterystycznym zapachu. Barwa płomienia palącego się oleju napędowego oraz jego kopcenie świadczy o tym, że paliwo ulega spalaniu niecałkowitemu.
Olej napędowy dobrze rozpuszcza się w oleju roślinnym, czyli w rozpuszczalniku niepolarnym. Jest za to praktycznie nierozpuszczalny w wodzie – rozpuszczalniku polarnym. Olej napędowy wypływa na powierzchnię wody, co świadczy mniejszej gęstości paliwa od gęstości wody.
Wyniki odczytane z areometru pozwalają również na stwierdzenie, że olej napędowy ma gęstość większą od gęstości benzyny.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R6iubVii05GT7
Na filmie zbadano i porównano właściwości benzyny dziewięćdziesiąt pięć i oleju napędowego. Są to między innymi barwa, zapach, palność, gęstość, a także rozpuszczalność w wodzie i oleju roślinnym. Badanie palności tych substancji wykonuje nauczyciel.
Wymień po jednym podobieństwie i jednej różnicy pomiędzy benzyną a olejem napędowym.
Benzyna silnikowa jest bezbarwną, lotną i łatwopalną cieczą o charakterystycznym zapachu. Jasny płomień spalanego paliwa świadczy o spalaniu całkowitym. Benzyna to mieszanina węglowodorów, a więc substancji o budowie niepolarnej. Dlatego też nie rozpuszcza się w polarnym rozpuszczalniku, jakim jest woda. Utrzymuje się na jej powierzchni, co potwierdza, że gęstość benzyny jest mniejsza od gęstości wody. Dobrze rozpuszcza się w niepolarnym rozpuszczalniku, jakim jest olej roślinny. Benzynę można więc stosować do rozpuszczania tłuszczów i innych substancji o budowie niepolarnej.
Olej napędowy również jest cieczą o charakterystycznym zapachu, lecz o jasnożółtej barwie. Zapala się łatwo, a płomień jest żółty, nieco kopcący. Kopcenie płomienia świadczy o tym, że olej napędowy spala się niecałkowicie. Olej napędowy, podobnie jak benzyna, jest mieszaniną węglowodorów. Z tego powodu nie rozpuszcza się w wodzie (utrzymuje się na jej powierzchni), ale rozpuszcza się w oleju roślinnym.
Badanie gęstości obydwu paliw areometrem pozwala wyciągnąć wniosek, że olej napędowy ma gęstość zawierającą się w przedziale , czyli nieco większą od gęstości benzyny wynoszącej .
Formuła () to najbardziej rozwinięta technologicznie dyscyplina sportowa na świecie. Silniki w bolidach mają najwyższą wydajność paliwową, choć spalają od do litrów benzyny na . Kiedyś chemicy zatrudniani przez poszczególne zespoły otrzymywali bardzo „agresywne” mieszanki, które zawierają między innymi benzen, nitrobenzen, metanol, przy czym zaraz po zakończeniu wyścigu paliwo to usuwano z silnika, ponieważ uległby on uszkodzeniu. Dzisiaj jest ono niemal identyczne z tym, które tankujemy do naszych samochodów. Jest to benzyna bezołowiowa „super” (zgodna z normami Unii Europejskiej), przy czym musi być specjalnie przygotowana – z uwzględnieniem warunków danego toru, na którym odbywają się zawody. Paliwo przed każdym wyścigiem jest sprawdzane przez sędziów . Każdy z zespołów rocznie zużywa około tysięcy litrów paliwa.
2. Liczba oktanowa
Benzyna otrzymywana w procesie destylacji frakcyjnej ropy naftowej to mieszanina węglowodorów, zbudowanych z cząsteczek o prostych (nierozgałęzionych) łańcuchach węglowych, która spala się wybuchowo (detonacyjnie). Dlatego nie może być bezpośrednio wykorzystywana jako paliwo do samochodów.
Najważniejszym parametrem, który określa jakość benzyny, jest liczba oktanowaliczba oktanowa (). Inaczej mówiąc to wskaźnik wyrażający zdolność paliwa do bezstukowego spalania w cylindrze silnika spalinowego. Mieszanka benzynowo‑powietrzna, po zapaleniu przez iskrę świecy zapłonowej, powinna spalać się równomiernie i nie za szybko, ponieważ zbyt gwałtowne spalanie powoduje nierównomierną pracę silnika i jego przedwczesne zużycie. Benzyna o liczbie oktanowej równej () spala się jak wzorcowa mieszanina, która zawiera objętościowych ,,–trimetylopentanu (izooktanu) i objętościowych heptanu (najmniejsze liczby oktanowe mają alkany utworzone z cząsteczek o prostych (nierozgałęzionych) łańcuchach węglowych).

Zapoznaj się z poniższą animacją i oceń poprawność znajdujących się pod nią stwierdzeń. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe albo „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1YMyVU8i01X1
Animacja wyjaśnia pojęcie liczby oktanowej, a także pokazuje, w jaki sposób ustala się jej wartość.
W pewnych przypadkach liczba oktanowa może mieć wartość ujemną lub większą od . Przykładowo, jeśli analizowana substancja ma większą zdolność do spalania wybuchowego (stukowego) niż heptan, to jej liczba oktanowa będzie mniejsza od . Z kolei jeśli spala się lepiej niż ,,–trimetylopentan (izooktan), czyli ma mniejszą zdolność do spalania wybuchowego niż wskazany związek chemiczny, to jej liczba oktanowa będzie większa niż .
Takie nietypowe liczby oktanowe mogą również charakteryzować niektóre ze stosowanych obecnie w motoryzacji mieszanek paliwowych. W opisanych przypadkach metoda wyznaczania liczby oktanowej różni się od tej, którą wykorzystuje się w określaniu liczby oktanowej benzyny samochodowej.
W przypadku oleju napędowego, wskaźnikiem określającym zdolność tego paliwa do samozapłonu jest liczba cetanowa (). Jest ona równie ważna jak liczba oktanowa dla benzyny. Liczba cetanowa powinna mieścić się w przedziale od do . Paliwo wzorcowe składa się z cetanu (heksadekanu), dla którego i –metylonaftalenu o . Oleje napędowe w Polsce mają liczbę cetanową na poziomie minimum . W przypadku oleju opałowego, liczba cetanowa wynosi około , co całkowicie dyskwalifikuje go jako paliwo silnikowe.
3. Antydetonatory, czyli środki przeciwstukowe
Liczbę oktanową benzyny można podwyższyć, stosując, tak zwany, antydetonatoryantydetonatory, czyli chemiczne środki przeciwstukowe. Jednymi z pierwszych takich środków były jodyna i anilina.
Pracownicy koncernu General Motors w ciągu siedmiu lat przetestowali różnych substancji chemicznych i w odkryli oraz opatentowali antystukowe działanie tetraetyloołowiu – związku o wzorze: . Substancja ta okazała się tania i bardzo skuteczna, ponieważ dodatek zaledwie tego odczynnika do benzyny zwiększał jej liczbę oktanową z do . Szybko jednak przekonano się, że ze spalinami do atmosfery wydzielane są silnie toksyczne związki ołowiu, stanowiące zagrożenie dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Obecnie stosuje się benzyny bezołowiowe, w których jako antydetonatory używa się głównie etery oznaczane skrótami i lub alkohole (np. metanol i etanol).

Ołów, choć znany jest ludzkości od ponad lat, jest jednym z najbardziej toksycznych metali ciężkich. Rzymianie wykorzystywali ten pierwiastek na skalę przemysłową. Przykładem tego są rzymskie wodociągi, które prawie w całości zostały zbudowane z ołowianych rur. Ołów był również dodawany do wina w postaci octanu ołowiu (zwanego cukrem ołowianym), aby poprawić jego smak, oraz stosowany do produkcji farb malarskich. Zatrucie ołowiem było w dawnych wiekach powszechną chorobą malarzy. Na skutek zatrucia związkami tego pierwiastka ucierpiał między innymi Francisco Goya, który często używał bieli ołowianej. Od prawo unijne zakazuje sprzedaży benzyny ołowiowej z powodu emisji szkodliwego tlenku ołowiu() () i zatruwania katalizatora samochodowego.

Zapoznaj się z poniższą animacją i oceń poprawność znajdujących się pod nią stwierdzeń. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe albo „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RQobl6NGXGnHE
Film wyjaśnia, w jaki sposób działa katalizator samochodowy, a także przestrzega, czego nie należy robić, by nie doprowadzić do jego uszkodzenia.
4. Kraking
Ilość benzyny, która powstaje bezpośrednio w wyniku destylacji frakcyjnej ropy naftowej, nie pokrywa zapotrzebowania na to paliwo. Dlatego produkuje się ją z użyciem procesu przerobu węgla kamiennego – z gazu syntezowego lub w procesie krakingu z wyższych frakcji destylacji frakcyjnej ropy naftowej.
KrakingKraking (z ang. crack, tzn. „pękać, łamać”) to proces, polegający na rozpadzie długich łańcuchów węglowych na krótsze. Jeśli pękanie długich łańcuchów zachodzi w odpowiednich warunkach ciśnienia () i temperatury (od do ), bez udziału powietrza, zachodzi kraking termiczny. Jeśli cząsteczki węglowodorów o krótszych łańcuchach powstają w wyniku ogrzewania (temperatura około ), pod wpływem podwyższonego ciśnienia i w obecności katalizatora chlorku glinu (), tlenku chromu() () lub glinokrzemianów), to wówczas mówimy o krakingu katalitycznym.
Zastosowanie katalizatora pozwala obniżyć temperaturę i ciśnienie tego procesu. W wyniku krakingu alkanów powstają alkany i alkeny o cząsteczkach zbudowanych z krótszych łańcuchów węglowych, np.:

W wyniku krakingu alkanu, którego cząsteczki zbudowane są z atomów węgla, otrzymano: heptan, pent––en i jeszcze jeden węglowodór. Ustal wzór sumaryczny tego węglowodoru. Wiedząc, że cząsteczki tego węglowodoru tworzą prosty (nierozgałęziony) łańcuch węglowy, odpowiedz na pytanie: czy odbarwi on wodę bromową?
5. Reforming
Jak już wspomniano, jednym ze sposobów podwyższania liczby oktanowej benzyny jest dodanie do niej odpowiednich antydetonatorów. Innym wyjściem na poprawę jakości jest proces zwany reformingiemreformingiem.
Polega on na zmianie budowy składników benzyny w wysokiej temperaturze i przy udziale katalizatorów, w wyniku czego powstają węglowodory rozgałęzione i cykliczne (w tym aromatyczne), które po dodaniu do paliwa podwyższają jego liczbę oktanową.
Reforming prowadzi więc do izomeryzacji (otrzymywania węglowodorów o tym samym składzie, lecz innej budowie), cyklizacji (przemiany węglowodorów łańcuchowych w węglowodory pierścieniowe (cykliczne)) i aromatyzacji (przemiany węglowodorów łańcuchowych w węglowodory pierścieniowe o specyficznej budowie – poznasz je na kolejnych lekcjach chemii).
Zapoznaj się z poniższą animacją i oceń poprawność znajdujących się pod nią stwierdzeń. Zaznacz „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe albo „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rx5B21BMRf0RY
Animacja pokazuje, na czym polega reforming, a także wyjaśnia, czym są izomery i w jaki sposób można je otrzymać.
W każdej parze węglowodorów wskaż ten, który charakteryzuje się większą liczbą oktanową.

Para 2. - 1. heksan, 2. benzen, 3. heksan, 4. metylocyklopentan, 5. 2-metylopentan, 6. heksan
Para 3. - 1. heksan, 2. benzen, 3. heksan, 4. metylocyklopentan, 5. 2-metylopentan, 6. heksan
W czasie Wojny Światowej, kiedy pozyskiwanie benzyny było bardzo trudne, pojazdy cywilne napędzano niekiedy mniej wydajnym paliwem – gazem drzewnym. Była to mieszanina: wodoru, tlenku węgla(), metanu, a także niepalnych gazów, tj. azotu, tlenku węgla() i pary wodnej. Aby uzyskać energię odpowiadającą zużyciu litra benzyny, należało poddać procesowi zgazowaniazgazowania drewna. Za najlepsze uważano drewno bukowe. Instalacja do gazu drzewnego – tak zwany gazogenerator – zajmowała sporo miejsca i przypominała zewnętrzny bojler. Uruchomienie gazogeneratora trwało około , dlatego należało uwzględnić dodatkowy czas, planując godzinę rozpoczęcia podróży.

Podsumowanie
Benzyna i olej napędowy to ciecze o charakterystycznym zapachu, rozpuszczalne w rozpuszczalnikach niepolarnych. Różnią się między innymi barwą, temperaturą wrzenia oraz gęstością.
Benzyna pozyskiwana w procesie destylacji frakcyjnej ropy naftowej, zanim stanie się paliwem silnikowym, wymaga modyfikacji.
Liczba oktanowa () to parametr, który jest miarą odporności benzyny na spalanie detonacyjne.
Antydetonatory to środki przeciwstukowe, których obecność zwiększa liczbę oktanową benzyny.
Kraking to metoda otrzymywania benzyny z cięższych frakcji destylacji ropy naftowej.
Reforming to proces otrzymywania wysokooktanowych komponentów benzyn (węglowodorów o łańcuchach rozgałęzionych i pierścieniowych) z węglowodorów o łańcuchach prostych.
W czasie zbiornik bolidu Formuły wypełnia około paliwa. Oblicz, ile paliwa o gęstości można by zatankować podczas trwającego pit–stopu (postoju na stanowisku obsługi technicznej).
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, wyjaśnij, dlaczego do benzyny dodaje się inhibitory.
Poszukaj informacji na temat alternatywnych źródeł energii, które wykorzystuje się lub planuje zastosować do zasilania samochodów nowej generacji. Efektami swojej pracy podziel się na forum klasy.
Słownik
substancje przeciwstukowe, dodawane do benzyny w celu podwyższenia jej liczby oktanowej (polepszenia jakości spalania benzyny)
parametr będący miarą odporności benzyny na spalanie detonacyjne (spalanie stukowe); im większa liczba oktanowa, tym lepsza jakościowo benzyna
proces rozpadu cząsteczek alkanów o długich łańcuchach węglowych na związki chemiczne, utworzone z cząsteczek o łańcuchach zawierających mniejszą liczbę atomów węgla; w procesie krakingu produkuje się benzynę z cięższych frakcji będących produktami destylacji ropy naftowej (np. z olejów napędowych)
proces przekształcania cząsteczek węglowodorów o prostych łańcuchach węglowych w węglowodory zbudowane z cząsteczek o łańcuchach rozgałęzionych lub węglowodory pierścieniowe (cykliczne)
proces technologiczny, polegający na przemianie paliw stałych lub ciekłych (o dużej zawartości węgla) w paliwa gazowe, przebiegający w obecności tlenu w podwyższonej temperaturze; w procesie zgazowania paliwo ulega spalaniu niecałkowitemu
Ćwiczenia
Wskaż współcześnie stosowane antydetonatory.
- eter etylowo-tert-butylowy
- MTBE
- tetraetyloołów
- metanol
Uzupełnij luki w tekście, wybierając z listy odpowiednie wyrazy i sformułowania.
reforming, piroliza, kraking, kraking, reforming, piroliza, kraking katalityczny, piroliza, kraking katalityczny, kraking termiczny, kraking termiczny, reforming
Proces, który polega na rozpadzie długich łańcuchów węglowych na krótsze, w odpowiednich warunkach ciśnienia i temperatury, bez udziału powietrza to .........................................
Liczbę oktanową benzyny można podwyższyć, stosując proces o nazwie .........................................
Proces tworzenia cząsteczek o krótszych łańcuchach w wyniku ogrzewania, pod wpływem podwyższonego ciśnienia i w obecności glinokrzemianów to .........................................
Termiczny rozkład drewna bez dostępu tlenu to ........................................
Zaznacz poprawnie zapisany wzór półstrukturalny heksanu.
Przeciągnij odpowiednie elementy w wolne miejsca tak, aby poprawnie uzupełnić zdania.
krakingiem, węglowodory rozgałęzione, alkeny, lżejsze, reformingiem, nierównomierne, równomierne, cięższe, rafineriach
Benzyna otrzymywana w ...................................................... nie pokrywa zapotrzebowania przemysłu motoryzacyjnego na to paliwo. Z tego powodu ...................................................... produkty destylacji ropy naftowej poddaje się procesowi zwanemu ....................................................... Benzyna otrzymana w ten sposób obok alkanów zawiera również ....................................................... Wysoka wartość liczby oktanowej powoduje ...................................................... spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku.
Zaznacz, jaki proces przedstawia poniższe równanie reakcji.
Bibliografia
Danikiewicz W., Chemia dla licealistów. Chemia organiczna, Warszawa 2002.
Encyklopedia PWN
Hassa R., Mrzigod A., Mrzigod J., To jest chemia. Zakres podstawowy, Warszawa 2012.
Maciejowska I., Warchoł A., Świat chemii. Zakres podstawowy, Kraków 2012.