Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z linią chronologiczną. Następnie porównaj poglądy dwóch wybranych filozofów oświecenia na temat sposobów docierania do wiedzy. Wskaż różnice w ocenie możliwości poznawczych człowieka.

RNeoPk6ngF36r
(Uzupełnij).
R149cPQFPNqKC1
1632 - 1704 John Locke Pierwszy filozof z grona empirystów angielskich. Zajmował się pochodzeniem ludzkiej wiedzy. Uważał, że umysł ludzki nabywa wiedzę jedynie przez doświadczenie. Główne jego dzieła to List o tolerancji i Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego., 1685 - 1753 George Berkeley Filozof pochodzenia irlandzkiego, biskup Kościoła anglikańskiego. Filozoficzne stanowisko Berkeleya jest określane mianem subiektywnego idealizmu, tzn. takiej teorii, która istnienie całej rzeczywistości zewnętrznej sprowadza do powstających w umyśle ludzkim wrażeń, wyobrażeń i myśli. Najważniejsze prace tego filozofa to Traktat o zasadach poznania ludzkiegoTrzy dialogi między Hylasem a Filonousem., 1694 - 1778 Wolter Właściwie François Marie Arouet - najważniejszy przedstawiciel francuskiego oświecenia. Uznał on, że rozum ludzki to miara prawdy, natomiast uczucia, intuicje, przekonania to błędne sądy. Wolter jest autorem znanej powiastki filozoficznej pt. Kandyd, czyli optymizm., 1711 - 1776 David Hume Szkocki filozof, historyk, ekonomista. W filozofii poddał krytyce niepodważane do jego czasów pojęcie przyczynowości. Jego główne dzieła to Traktat o naturze ludzkiejBadania dotyczące rozumu ludzkiego., 1712 - 1778 Jean-Jacques Rousseau Francuski filozof, znany jako autor Umowy społecznej, Nowej Heloizy oraz popularnego dzieła Emil, czyli o wychowaniu (pod urokiem tego utworu pozostawał długo Kant). Rousseau chwalił prostotę natury i krytykował osiągnięcia cywilizacji. Wynosił prawo uczucia, potępiał kult rozumu., 1724 - 1804 Immanuel Kant Niemiecki filozof, całe swoje życie spędził w Królewcu. W swym najważniejszym dziele - Krytyce czystego rozumu - twierdził, że to nie zewnętrzny świat jest obiektem poznania, ale ludzkie poznanie warunkuje (wytwarza) świat oglądanych przez nas przedmiotów.
Polecenie 2

Który z oświeceniowych nurtów filozoficznych jest najbliższy perspektywie współczesnego człowieka? Uzasadnij swój wybór, formułując co najmniej dwa argumenty.

RNeoPk6ngF36r
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj podany fragment tekstu Immanuela Kanta, a następnie wyjaśnij, czym jest dla autora oświecenie.

Immanuel Kant Czym jest oświecenie?

Oświeceniem nazywamy wyjście człowieka z niepełnoletności, w którą popadł z własnej winy. Niepełnoletność to niezdolność człowieka do posługiwania się swym własnym rozumem, bez obcego kierownictwa. Zawinioną jest ta niepełnoletność wtedy, kiedy przyczyną jej jest nie brak rozumu, lecz decyzji i odwagi posługiwania się nim bez obcego kierownictwa.

Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się własnym rozumem – tak oto brzmi hasło Oświecenia.

Lenistwo i tchórzostwo to przyczyny, dla których tak wielka część ludzi, mimo wyzwolenia ich przez naturę z obcego kierownictwa, pozostaje chętnie niepełnoletnimi przez całe swoje życie. Te same przyczyny sprawiają, że inni mogą tak łatwo narzucić się im jako opiekunowie. To bardzo wygodne być niepełnoletnim. Jeśli posiadam książkę, która zastępuje mi rozum, opiekuna duchowego, który zamiast mnie posiada sumienie, lekarza, który zamiast mnie ustala dietę, itd. – nie muszę sam o nic się troszczyć. Nie potrzebuję myśleć, jeśli tylko mogę za wszystko zapłacić; inni już zamiast mnie zajmą się tą kłopotliwą sprawą. O to, by większa część ludzi [...] uważała krok ku pełnoletniości, już sam dla siebie trudny, także za niebezpieczny – o to troszczą się już ich opiekunowie, którzy łaskawie podjęli się trudów nadzorowania. Kiedy już udało się im ogłupić ten swój inwentarz domowy i zatroszczyli się o to, by te spokojne stworzenia nie odważyły się zrobić ani kroku bez kojca dla niemowląt, do którego sami ich wsadzili, ukazują im niebezpieczeństwa, jakie grożą im w wypadku, gdyby próbowali samodzielnie chodzić. Niebezpieczeństwo to nie jest wprawdzie (jak wiemy) bardzo duże i po kilku upadkach nauczyliby się wreszcie chodzić, ale dość zazwyczaj jednego przykładu takiego upadku, by onieśmielić i odstraszyć od wszelkich dalszych tego rodzaju prób.

Toteż każdemu pojedynczemu człowiekowi trudno jest wydobyć się z niepełnoletności, która stała się prawie jego drugą naturą. Polubił ją nawet, tę swoją niepełnoletność, i nie jest rzeczywiście zdolny tak od razu zacząć posługiwać się swym własnym rozumem – nigdy bowiem nie pozwolono mu nawet uczynić próby w tym kierunku. Dogmaty i formułki – owe mechaniczne narzędzia rozumnego używania, a raczej nadużywania swych naturalnych zdolności – to dzwoneczki wiecznie trwającej niepełnoletności. Gdyby człowiek pojedynczy się nawet od nich uwolnił, nie potrafiłby w jakiś pewny sposób przeskoczyć nawet najwęższego rowu – nie przywykł bowiem do tak swobodnego poruszania się. Toteż tylko niewielu ludziom dało się wydobyć z niepełnoletności, dzięki własnej pracy swojego ducha i stanąć pewnie na swych własnych nogach.

[...]

Do wejścia na drogę oświecenia nie potrzeba niczego prócz wolności: i to wolności najnieszkodliwszej spośród wszystkiego, co nazwać można wolnością, mianowicie wolności czynienia wszechstronnego, publicznego użytku ze swego rozumu.

k Źródło: Immanuel Kant, Czym jest oświecenie?, [w:] Tadeusz Kroński, Kant, tłum. Adam Landman, Warszawa 1966, s. 164–170.
RNeoPk6ngF36r
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Omów przyczyny, które według Kanta hamują człowieka w drodze do oświecenia.

RNeoPk6ngF36r
(Uzupełnij).