Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czterolistna koniczyna podobno wróży pomyślność temu, kto ją znalazł. Mówi się też, że pięciolistna koniczyna, jeśli zostanie podarowana, da szczęście obdarowanemu i ofiarodawcy. To tylko przesądy, prawdą jest jednak, że liście przynoszą wiele korzyści nie tylko roślinom, ale także organizmom, które się nimi żywią.

Rwq8Xn5vpOSkU
Zmodyfikowane liście muchołówki stanowią pułapkę dla owadów
Źródło: Nathalia Cristina G Ribeiro Nathy, Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie organy budują rośliny;

  • jakie są podstawowe funkcje życiowe roślin.

Twoje cele
  • Opiszesz budowę zewnętrzną liścia i powiążesz ją z pełnioną przez niego funkcją.

  • Zaobserwujesz budowę wewnętrzną liścia pod mikroskopem.

  • Rozpoznasz różne kształty, modyfikacje i sposoby osadzenia liści na roślinie.

  • Wyjaśnisz rolę parowania w transporcie wody z solami mineralnymi w roślinie.

iZt5QPXrIU_d5e208

1. Budowa zewnętrzna liścia

U roślin obserwuje się ogromną różnorodność liściliśćliści. Różnią się one od siebie wieloma cechami, takimi jak kształt, wielkość, sposób ułożenia na łodydze. Pojedynczy liść składa się z:

  • blaszki liściowejblaszka liściowablaszki liściowej, która jest zwykle cienka, płaska i ma dużą powierzchnię, co pozwala na jak najlepsze wykorzystanie światła przez roślinę w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy oraz przeprowadzanie wymiany gazowej (pobierania i wydalania tlenu i dwutlenku węgla); w blaszce znajdują się tzw. nerwy liściowe zbudowane z tkanki przewodzącej i wzmacniającej – stanowią one rusztowanie dla pozostałych tkanek liścia oraz transportują wodę i produkty fotosyntezy;

  • ogonka liściowego, który łączy blaszkę z łodygą i utrzymuje liść w odpowiedniej pozycji wobec światła oraz amortyzuje podmuchy wiatru i uderzenia kropli deszczu; niektóre liście nie posiadają ogonka – wyrastają bezpośrednio z łodygi i nazywane są wtedy liśćmi siedzącymi;

  • nasady liścia, która łączy liść z łodygą; może być wyraźnie oddzielona od ogonka lub płynnie przechodzić w ogonek;

  • szczytu liścia, który może być: zaokrąglony, stępiony, tępy, ucięty, wycięty, zaostrzony lub ostry. 

R1XfI1LLIAyA5
Budowa zewnętrzna liścia
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, Jaknouse, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Liście poszczególnych grup roślin charakteryzują się określonym układem nerwów, a cecha ta może być wykorzystywana do klasyfikacji roślin. Niektóre liście mają jeden nerw główny, od którego odchodzą drobniejsze nerwy boczne – taki układ to nerwacja pierzasta. Natomiast układ, w którym nerwy główne rozchodzą się promieniście od nasady liścia, nosi nazwę nerwacji dłoniastej. U innych występuje szereg nerwów jednakowej grubości, ułożonych obok siebie. Jest to nerwacja równoległa.

R13muOp1Tyc2Z
Typy nerwacji liści
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, Agnieszka Kwiecień, Derek Ramsey, Willow, Obsidian Soul, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Blaszki liściowe roślin runa leśnego na ogół są ciemnozielone. Wyjaśnij, co nadaje im tę barwę i jaki jest związek między barwą liści tych roślin a ich występowaniem w dolnej warstwie lasu.

RQzdrf23yVlyA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Największe na świecie liście ma wiktoria królewska rosnąca w dorzeczu Amazonki. Ich średnica dochodzi do 4 m. Wielkość i specyficzna konstrukcja zapewniają im tak dużą wyporność, że potrafią unieść dorosłe osoby ważące nawet 75 kg.

R5Zfbs01xLY6w
Wiktoria królewska
Źródło: Willow, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Liście roślin iglastych pełnią takie same funkcje, jakie pełnią liście drzew liściastych, ale ich budowa jest odmienna. Mają bardzo zredukowaną powierzchnię – przybierają kształt igły i pokryte są nieprzepuszczającym wody woskiem, a aparaty szparkoweaparat szparkowyaparaty szparkowe leżą w zagłębieniach skórki. Wszystkie te cechy ograniczają utratę wody, co umożliwia im przetrwanie zimy – okresu, w którym roślina nie pobiera wody z podłoża. Rośliny iglaste, z wyjątkiem modrzewia, nie zrzucają liści na zimę.

R1IXZBcAVNy5g
Igły sosny czarnej mogą osiągać długość do 18 cm
Źródło: HermannFalkner/sokol, Flickr, licencja: CC BY-NC 2.0.
iZt5QPXrIU_d5e272

2. Różne kształty liści

Ze względu na budowę blaszek liściowych wyróżnia się liście pojedynczeliście złożone. Liście pojedyncze posiadają jedną blaszkę i mogą przyjmować różne kształty, np. jajowate, sercowate, nerkowate, okrągłe, owalne, dłoniaste. W przypadku liści złożonych na jednym ogonku osadzonych jest kilka mniejszych listków, które mogą być złożone dłoniasto, jak u kasztanowca, lub pierzasto – jak u jarzębiny.

R1YWCDSQDNzEG
Rodzaje blaszek liściowych
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, Agnieszka Kwiecień, Alvesgaspar, E. Dronkert, soltenviva, Wikimedia Commons, Flickr, licencja: CC BY-SA 3.0.
Obserwacja 1

Porównanie budowy zewnętrznej liści roślin.

Hipoteza 1

Liście różnych gatunków roślin mają zbliżony kształt oraz wielkość.

Hipoteza 2

Liście poszczególnych gatunków roślin znacząco różnią się wielkością i kształtem.

Co będzie potrzebne
  • liście różnych gatunków roślin (np. wierzby, dębu, lilaka, robinii, kasztanowca, grochu, marchwi, koniczyny, trawy, irysa, cebuli, rojnika).

Instrukcja
  1. Obejrzyj liście roślin.

  2. Zwróć uwagę na charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej liścia (kształt blaszki, jej brzeg, unerwienie oraz ogonek).

  3. Narysuj jeden z liści pojedynczych i podpisz jego elementy.

  4. Podziel liście na pojedyncze i złożone (dłoniasto i pierzasto).

  5. Rozpoznaj liście, które pełnią funkcję spichrzową.

R1CC5jRXxAfSK
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Kształt liści niektórych roślin zależy od warunków środowiska, w jakich żyją. Strzałka wodna wykształca trzy rodzaje liści: taśmowate – całkowicie zanurzone w wodzie, owalne – pływające na powierzchni wody i strzałkowate – nadwodne. Dzwonek okrągłolistny wykształca liście podłużne gdy rośnie w miejscach nasłonecznionych, a okrągłe, kiedy rośnie w cieniu.

RjbY7Mq6sv5ML
A – dzwonek okrągłolistny, B – strzałka wodna
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
iZt5QPXrIU_d5e361

3. Sposoby osadzenia liści na łodydze

Sposób osadzenia liści na łodydze wynika z przystosowania roślin do pochłaniania światła, ochrony przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym, gwałtownym deszczem czy wiatrem. Skrętoległe ułożenie liści, które występuje na przykład u rozchodnika, jabłoni, kminku czy marchwi, charakteryzuje się tym, że z węzła wyrasta tylko jeden liść, a wszystkie układają się spiralnie wzdłuż łodygi. W rozmieszczeniu naprzeciwległym liście wyrastają z węzła parami, każdy po przeciwnej stronie łodygi. Tak ułożone są na przykład liście bzu lilaka, kaliny czy bukszpanu. Osadzenie okółkowe polega na tym, że z jednego węzła wyrasta kilka liści, które układają się wokół łodygi. Ten typ spotykany jest na przykład u moczarki kanadyjskiej i jałowca.

RziInUQQRzkBl
Ułożenie liści na łodydze
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, Nova (https://commons.wikimedia.org), Alois Staudacher (https://www.flickr.com), Henry Salomé, Johannes Otto Först, Immanuel Giel (https://commons.wikimedia.org), Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

Korzystając z Internetu, znajdź przykłady roślin o liściach pojedynczych osadzonych skrętolegle oraz liściach złożonych osadzonych naprzeciwlegle. Skopiuj ilustracje, zapisz nazwy gatunkowe znalezionych roślin i opisz budowę zewnętrzną ich liści.

RsK6RnAiF6oMO
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

U niektórych roślin liście nie wyrastają z łodygi, lecz ze szczytowej części korzenia. Tworzą one gęstą, zbitą kępę zwaną rozetą lub różyczką. Różyczki liściowe często występują u roślin wysokogórskich lub rosnących na terenach suchych. Taki sposób umieszczenia liści umożliwia roślinie przetrwanie silnych mrozów, wiatrów i suszy.

Galeria zdjęć

iZt5QPXrIU_d5e418

4. Modyfikacje liści

Oprócz podstawowych funkcji liście różnych roślin pełnią także inne zadania, do których przystosowane są dzięki modyfikacjommodyfikacje liścimodyfikacjom budowy. Przystosowania te umożliwiają roślinom przeżycie w różnych środowiskach, nawet o tak skrajnych warunkach, jakie panują na pustyniach czy w rejonach podbiegunowych. Liście mogą pełnić funkcję spichrzową, czepną, obronną, pułapkową, a nawet uczestniczyć w rozmnażaniu bezpłciowym.
Wśród liści zmodyfikowanych wyróżniamy:

  • liście spichrzowe wyspecjalizowane w magazynowaniu substancji pokarmowych lub wody; występują u roślin tworzących cebule, jak: czosnek, narcyz, tulipan, hiacynt; wewnętrzne liście cebul charakteryzują się dużą grubością i mięsistością oraz dobrze wykształconym miękiszem magazynującym, natomiast zewnętrzne tworzą ochronne łuski; liście spichrzowe magazynujące wodę występują u roślin, które przystosowały się do życia w warunkach suszy i są wyposażone w tkankę wodonośną – takie rośliny żyją najczęściej na pustyniach, choć spotykane są również we wszystkich strefach klimatycznych, ich przykładem są aloes, agawa oraz rosnący w Polsce rozchodnik;

  • wąsy liściowe spotykane u roślin pnących; są to organy wrażliwe na dotyk i dlatego owijają się wokół podpór; umożliwiają w ten sposób roślinie wspinanie się do światła. Powstają jako modyfikacje całych liści lub ich części; występują na przykład u grochu;

  • liście pułapkowe występujące u wszystkich roślin mięsożernych i przystosowane do chwytania drobnych zwierząt, najczęściej owadów; pułapki utworzone z liści mają różnorodne kształty, przypominają dzbanki, klapki, woreczki; wnętrza pułapek mogą być pokryte śluzem przytrzymującym owady lub wypełnione płynem, w którym się te owady topią; specjalne komórki gruczołowe wydzielają enzymy trawiące ciała insektów – w ten sposób rośliny uzupełniają związki mineralne, których brakuje w glebie, przede wszystkim związki azotu; liście pułapkowe wytwarzają rosiczki, muchołówki, dzbaneczniki;

  • ciernie liściowe powstające w wyniku zredukowania powierzchni liści po to, by zmniejszyć utratę wody; wyrastają bezpośrednio z pędów; nie przeprowadzają fotosyntezy, więc nie mają chlorofilu; są sztywne i ostro zakończone, w ten sposób chronią rośliny przed zjedzeniem przez zwierzęta; ciernie liściowe występują na przykład u kaktusów.

Galeria zdjęć
1
Polecenie 3

Liście mogą być pokarmem dla ludzi lub paszą dla zwierząt. Przez ludzi stosowane są jako używki, a także jako surowiec w przemyśle farmaceutycznym. Podaj przykłady roślin, których liście wykorzystywane są w Twoim domu.

ROuwpqDmeFt7q
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Liście odgrywają ważną rolę w rozmnażaniu roślin. U niektórych gatunków służą do rozmnażania bezpłciowego. Na przykład roślina doniczkowa nazywana żyworódką tworzy na brzegu liścia łatwo odpadające rozmnóżki będące miniaturowymi pędami z korzeniami. U begonii i fiołka afrykańskiego cały liść lub jego fragment może dać początek nowej roślinie.

R1QrPdUA4lonB
Fiołek afrykański łatwo rozmnaża się przez utracone liście
Źródło: Andrzej Bogusz, Wildfeuer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
iZt5QPXrIU_d5e491

5. Budowa wewnętrzna liścia

Zarówno budowa zewnętrzna, jak i tkankowa liścia wskazują, że jest on przystosowany do fotosyntezy i wymiany gazowej. Obie powierzchnie blaszki liściowej – górna i dolna – pokryte są jednowarstwową, przezroczystą skórką, przez którą swobodnie przenikają promienie słoneczne. Komórki skórki nie zawierają chloroplastów. Ściśle przylegając do siebie ograniczają wyparowywanie wody i chronią przed wnikaniem drobnoustrojów chorobotwórczych. Wymiana gazowa związana z procesami fotosyntezy i oddychania oraz parowaniem odbywa się głównie przez aparaty szparkowe.

R1cHEVxCcRL2W
Skórka dolna liścia z aparatami szparkowymi
Źródło: Science and Plants for Schools, Flickr, licencja: CC BY-NC-SA 2.0.

Aparaty szparkowe występują najczęściej w dolnej skórce i zbudowane są z dwóch komórek szparkowych o charakterystycznym kształcie. Pomiędzy nimi znajduje się szparka prowadząca do wnętrza liścia. Od tego, jak bardzo rozwarte są szparki zależy intensywność wymiany gazowej i parowania wody. Podczas niedoboru wody komórki szparkowe zamykają szparkę. Dzięki temu ograniczone zostaje parowanie, które mogłoby narazić roślinę na nadmierną utratę wody. Natomiast przy odpowiedniej ilości wody komórki te otwierają szparkę. Wtedy zostaje wznowione parowanie i wymiana gazowa.

R1bkKx0Eqe01Z
Ruchy aparatu szparkowego
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Wnętrze liścia wypełnione jest tkanką miękiszową. Dzięki dużej liczbie chloroplastów komórki tej tkanki są miejscem produkcji pokarmu w procesie fotosyntezy. Zaopatrzenie liścia w wodę oraz odprowadzenie z niego produktów fotosyntezy odbywa się za pośrednictwem tkanek przewodzących, będących częścią nerwów liściowych. Każda wiązka zawiera elementy drewnałyka. Tkanki przewodzące często są otoczone tkanką wzmacniającą, usztywniającą blaszkę liścia.

R1GkFaHZIKK4Q
Budowa wnętrza liścia
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 4

Typowy liść rośliny lądowej posiada więcej chloroplastów w górnej części blaszki liściowej niż w dolnej. Górna skórka liścia na ogół jest grubsza niż dolna i pokryta grubszą warstwą substancji nieprzepuszczalnej dla wody. Wyjaśnij, co jest przyczyną tych dwóch faktów.

Rk6BPaoi3JgUm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Rośliny wodne o liściach pływających mają aparaty szparkowe umieszczone w skórce górnej. Liście roślin wodnych całkowicie zanurzonych w wodzie nie mają aparatów szparkowych, wymiana gazowa zachodzi na całej powierzchni rośliny.

Obserwacja 2

Problem badawczy: Rozróżnianie tkanek budujących liść.

Hipoteza 1

Liść jest zbudowany z jednego rodzaju tkanki.

Hipoteza 2

Liść jest zbudowany z wielu tkanek różniących się budową.

Co będzie potrzebne
  • mikroskop,

  • preparat trwały przekroju poprzecznego liścia.

Instrukcja
  1. Umieść preparat na stoliku mikroskopu.

  2. Ustaw obraz preparatu i odpowiednią ostrość.

  3. Obserwuj tkanki liścia, przechodząc od najniższych do najwyższych powiększeń.

  4. Wyróżnij warstwy komórek i zaobserwuj ich cechy charakterystyczne:

    1. skórkę górną i dolną oraz aparaty szparkowe,

    2. miękisz,

    3. tkankę przewodzącą.

  5. Narysuj schemat przekroju liścia, zaznacz wyróżnione warstwy komórek (pamiętaj o zachowaniu proporcji).

    R1I9dAqriijdY
    Przekrój poprzeczny liścia rośliny okrytonasiennej - obraz mikroskopowy
    Źródło: Jon Houseman, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RYWSZipmHrIqG
Wyniki (Uzupełnij). Wnioski (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Doświadczenie 1

Problem badawczy: Wykazanie, że rośliny wydalają wodę.

Hipoteza 1

Rośliny wydalają wodę.

Hipoteza 2

Rośliny nie wydalają wody.

Co będzie potrzebne
  • roślina w doniczce podlana obficie kilka godzin wcześniej,

  • woreczek foliowy,

  • sznurek.

Instrukcja
  1. Kilka pędów rośliny przykryj woreczkiem foliowym.

  2. Zawiąż woreczek u nasady pędów.

  3. Resztę pędów rośliny pozostaw nieprzykrytą.

  4. Odstaw roślinę na kilka godzin i obserwuj zmiany pojawiające się na wewnętrznej powierzchni woreczka.

    RYbUNKaK6jtx9
    Sposób sprawdzenia, czy rośliny wydalają wodę
    Źródło: Tomorrow sp.z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RcayR4qrut1RU
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Gdy wilgotność powietrza jest bardzo duża, rośliny nie mogą skutecznie odparowywać wody z powierzchni liści. Niektóre pozbywają się wtedy nadmiaru wody (i soli mineralnych), wydzielając je w postaci kropel na brzegach liści. Zjawisko to można zaobserwować rano po ciepłej nocy u truskawek, nasturcji, zbóż oraz u krwiściągu przedstawionego na ilustracji poniżej.

RUSPJ4mbWNo5h
Wydzielanie nadmiaru wody
Źródło: Hanson59, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
iZt5QPXrIU_d5e616
iZt5QPXrIU_d5e717

Podsumowanie

  • Budowa zewnętrzna liści jest bardzo zróżnicowana, jednak wyróżnia się w niej stałe elementy: ogonek liściowy, blaszkę liściową z unerwieniem, nasadę liścia.

  • Liście służą roślinie do przeprowadzania procesu fotosyntezy, wymiany gazowej oraz regulacji parowania wody.

  • Budowa liścia świadczy o jego bardzo dobrym przystosowaniu do pełnionych funkcji.

Praca domowa

Polecenie 5

Podczas drogi powrotnej ze szkoły do domu znajdź jak najwięcej liści o różnych kształtach. Zebraną kolekcję zasusz: włóż ją między gazety (nie używaj kolorowych czasopism) i obciąż na przykład książkami. Korzystając z atlasu, spróbuj ustalić nazwy roślin, z których pochodzą liście.

11
Ćwiczenie 1

Wymień elementy budowy zewnętrznej liścia brzozy i określ jego podstawowe funkcje.

RFNVDofAqtviH
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Porównaj budowę zewnętrzną liścia lipy i jarzębiny. Podobieństwa i różnice zestaw w tabeli.

R1EAkwFdPUePA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jak liść jest przystosowany do przeprowadzania wymiany gazowej.

RLnFz4Zw8rlJs
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Opisz, jakie funkcje mogą pełnić u roślin przekształcone liście, podaj przykłady roślin mających takie liście.

R1H0XQgVzDTbc
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iZt5QPXrIU_d5e786

Słownik

aparat szparkowy
aparat szparkowy

wytwór skórki pędu; składa się z dwóch komórek szparkowych, między którymi znajduje się szparka – otwór, przez który zachodzi parowanie wody i wymiana gazowa

blaszka liściowa
blaszka liściowa

główna część liścia, najczęściej szeroka i płaska, przystosowana do prowadzenia procesu fotosyntezy

fotosynteza
fotosynteza

proces wytwarzania substancji odżywczych przez rośliny zachodzący przy udziale światła słonecznego

liść
liść

organ wegetatywny roślin, w którym zachodzą procesy fotosyntezy, wymiany gazowej i parowania; liście mogą być pojedyncze lub złożone

modyfikacje liści
modyfikacje liści

przystosowania kształtu i tkankowej budowy liścia do pełnienia innych funkcji niż odżywianie; wyróżnia się m. in. przystosowania do rozmnażania, gromadzenia pokarmu i wody, obrony, chwytania organizmów, przetrwania w warunkach suszy

iZt5QPXrIU_d5e921

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RWgA5sDG7Gy6L
Spośród podanych funkcji wybierz te, których nie pełni skórka pokrywająca liść spichrzowy cebuli. Możliwe odpowiedzi: 1. ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi, 2. ochrona przed wnikaniem drobnoustrojów, 3. przeprowadzanie procesu fotosyntezy, 4. wyparowywanie wody z rośliny, 5. gromadzenie substancji zapasowych
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
RBhZMHxXky2hs
Przyporządkuj nazwę elementu liścia do procesu, w którym uczestniczy. rusztowanie blaszki liściowej Możliwe odpowiedzi: 1. miękisz bogaty w chloroplasty, 2. sztywna wiązka przewodząca, 3. ściśle ułożone komórki skórki, 4. otwierające się i zamykające aparaty szparkowe proces fotosyntezy Możliwe odpowiedzi: 1. miękisz bogaty w chloroplasty, 2. sztywna wiązka przewodząca, 3. ściśle ułożone komórki skórki, 4. otwierające się i zamykające aparaty szparkowe ochrona liścia przed urazami i drobnoustrojami Możliwe odpowiedzi: 1. miękisz bogaty w chloroplasty, 2. sztywna wiązka przewodząca, 3. ściśle ułożone komórki skórki, 4. otwierające się i zamykające aparaty szparkowe wymiana gazowa Możliwe odpowiedzi: 1. miękisz bogaty w chloroplasty, 2. sztywna wiązka przewodząca, 3. ściśle ułożone komórki skórki, 4. otwierające się i zamykające aparaty szparkowe
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Intensywność parowania wody z rośliny zależy od rozmiarów powierzchni liści, liczby aparatów szparkowych, temperatury otoczenia, wilgotności powietrza i natężenia światła. Do zbadania intensywności parowania z powierzchni rośliny przygotowano trzy takie same zestawy doświadczalne.

RvMRn0o3HBQan
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQ5E83CoNcY4h
Zestaw A obłożono lodem, zestaw B pozostawiono w temperaturze pokojowej, zaś zestaw C ustawiono przy źródle ciepła. Po 24 godzinach obserwowano poziom wody w próbówkach. Wskaż czynnik, którego wpływ na parowanie badano w tym doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. ilość wody w podłożu, 2. natężenie światła, 3. wilgotność powietrza, 4. temperatura
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1SJgSQZQoXcx
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zapisów i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Ogonek liściowy ustawia blaszkę liściową w kierunku światła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nerwy liściowe zapewniają transport wody od ogonka liściowego do brzegu liścia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nerwy liściowe odpowiadają za wrażliwość rośliny na czynniki środowiska.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przystosowaniem liści do pobierania światła jest osadzenie skrętoległe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R1HZCny4oO74O
Przyporządkuj opis liścia do nazwy jego rodzaju. gromadzą wodę lub substancje odżywcze Możliwe odpowiedzi: 1. ciernie liściowe, 2. liście spichrzowe, 3. wąsy liściowe, 4. liście pułapkowe charakterystyczne dla roślin żyjących na terenach ubogich w związki azotu Możliwe odpowiedzi: 1. ciernie liściowe, 2. liście spichrzowe, 3. wąsy liściowe, 4. liście pułapkowe chronią roślinę przed zwierzętami roślinożernymi; występują u roślin, które stale lub okresowo są narażone na niekorzystne warunki środowiska Możliwe odpowiedzi: 1. ciernie liściowe, 2. liście spichrzowe, 3. wąsy liściowe, 4. liście pułapkowe służą roślinie do przyczepiania się do podpór Możliwe odpowiedzi: 1. ciernie liściowe, 2. liście spichrzowe, 3. wąsy liściowe, 4. liście pułapkowe
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6
RmJBCrT3ptGkm
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKhgonoh4VUBU
Przyporządkuj numery liści przedstawionych na rysunku do odpowiednich kategorii. Liście złożone Możliwe odpowiedzi: 1. element 2 grupy 2, 2. element 3 grupy 2, 3. element 2 grupy 1, 4. element 3 grupy 1, 5. element 1 grupy 2, 6. element 1 grupy 1 Liście proste Możliwe odpowiedzi: 1. element 2 grupy 2, 2. element 3 grupy 2, 3. element 2 grupy 1, 4. element 3 grupy 1, 5. element 1 grupy 2, 6. element 1 grupy 1
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
R1Wk1Qfi09P7n
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

R6LugJKxfYiBE
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.