R9FMLRLpux5Zf
Fotografia przedstawia w powiększeniu rozkrojone bochenki chleba pszennego i żytniego.

Literacka piekarnia, czyli o motywie chleba w kulturze polskiej

Źródło: Public Domain Pictures, domena publiczna.
Twoje cele
  • zapoznasz się z historią chleba;

  • rozpoznasz w tekście środki stylistyczne;

  • zredagujesz list do „zjadaczy” chleba.

Cyprian Kamil Norwid Moja piosnka

Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów nieba,
Tęskno mi, Panie. [...]

2 Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Moja piosnka, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/moja-piosnka.html [dostęp 23.02.2022].

Chleb w kulturze polskiej oznacza coś więcej niż pożywienie. Jeżeli w domu nie brakuje chleba, świadczy to o dobrobycie. Do dziś na weselach wita się państwa młodych chlebem i solą, co ma zapewnić młodej parze dobrobyt, szczęście oraz nieustającą miłość. Łamanie się chlebem symbolizuje z kolei zażyłość i przyjaźń. W wielu rodzinach chleb postrzegany jest także jako pokarm łączący człowieka z Bogiem, dlatego cieszy się wśród ludzi szczególnym poważaniem. Do dziś w niektórych domach starsi ludzie przed rozpoczęciem bochenka kreślą na nim znak krzyża, a w gdy ten upadnie na ziemię – jest całowany i niewyrzucany. Jest to więc oddanie szacunku darom bożym.

Więcej wiadomości na ten temat znajdziesz w lekcji: Sztafeta informacyjnaDeibeWaHzSztafeta informacyjna.

1
Polecenie 1

Wypisz skojarzenia, jakie budzi w tobie słowo „chleb”.

uzupełnij treść

Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie weź udział w quizie136_NP_001quizie i sprawdź, czy umiesz czytać ze zrozumieniem.

Władysław Kopaliński Chleb

[1] Najpowszechniejsze pożywienie człowieka na wszystkich kontynentach to jakaś forma chleba – z żyta, pszenicy, fasoli, ziemniaków, trawy, kory drzew, ryżu i grochu, a w niektórych okolicach Dalekiego Wschodu także z kasztanów i bukwi (owoców buka). Bardzo wcześnie ludzie odkryli wartość odżywczą ziarna zbożowego, które naprzód po prostu rozgryzano w ustach i łykano, później rozgniatano między kamieniami na mąkę, poczempoczempoczem, dodając wody, wyrabiano z mąki ciasto. Chleb zaczęto wypiekać w młodszej epoce kamienia, około 12 000 lat temu, zapewne z ziarna pokruszonego na grubą śrutęśrutaśrutę, zarobioną wodą, z czego ugniecione ciasto w formie placków kładziono na rozgrzane kamienie i przykrywano gorącym popiołem. Placki te, najwcześniejsza forma chleba, jadane są do dziś, zwłaszcza w Azji i Afryce. Piecze się je głównie z kukurydzy, jęczmienia, prosa, gryki. [...]

[2] Jak się zdaje, Egipcjanie pierwsi dokonali, około roku 2600 p.n.e., wiekopomnegowiekopomnywiekopomnego, wynalazku rozpulchniania placków przez pozostawianie ciasta samorzutnej fermentacji nadającej im strukturę gąbczastą, zachowaną w konsystencji wypieczonego placka‑chleba, który stawał się strawniejszy i smaczniejszy od przaśnegoprzaśnyprzaśnego placka‑podpłomyka. Do wywołania fermentacjifermentacjafermentacji używali oni zakwasu (kawałka ciasta z poprzedniego zaczynu) albo drożdży z osadów winiarskichosady winiarskieosadów winiarskich, a więc piekli chleb metodami w zasadzie podobnymi do dzisiejszych. Z czasem piekarnictwo egipskie produkowało przeszło pięćdziesiąt gatunków pieczywa rozmaitego kształtu, używając dla zapachu sezamu, kamforykamforakamfory i ziaren maku. Chleb znajdowany przez archeologów w grobowcach jest jednak mniej wyrośnięty i bardziej gruboziarnisty niż nasze pieczywo. Egipcjanie wynaleźli też pierwsze piece piekarskie. Najwcześniejsze znane przykłady to naczynia walcowate ulepione z gliny nilowej i wypalone, zwężone u góry na kształt stożka. [...]

[3] Akadowie (ludność semickasemickisemicka południowej MezopotamiiMezopotamiaMezopotamii, zamieszkująca ją od III tysiąclecia p.n.e.) uważali spożywanie chleba za dowód kultury. W „Poemacie o Gilgameszu”, epopei starobabilońskiej z około roku 2000 p.n.e., Enkidu, dziki stwór ulepiony z gliny, żyjący w towarzystwie zwierząt, staje się człowiekiem (a później bohaterem i przyjacielem Gilgamesza, króla sumeryjskiego miasta Druk) między innymi dlatego, że nauczył się jeść chleb.

[4] Chleb był też głównym pożywieniem starożytnych Żydów. Wyrażenie: „jeść chleb” znaczyło również „posilać się”. Chleb stał się symbolem pożywienia w ogóle, np. w Modlitwie Pańskiej („Ojcze nasz”): „Chleba naszego powszedniego daj nam dziś” chleb oznacza po prostu jadło. Chleb był otoczony czcią, nie karmiono nim zwierząt; gdy kawałek chleba spadł na ziemię, podnoszono go i czyszczono starannie z pyłu. W Biblii prorok Izajasz mówi: „Ułam łaknącemu chleba twego”. Krajanie chleba nożem było uważane za czyn zdrożnyzdrożnyzdrożny, co zapewne stanowiło pozostałość czasów, kiedy chleb znano tylko w postaci suchego, twardego, cienkiego placka, niedającego się ukrajać. I dziś Arabowie pytają człowieka zabierającego się do krajania chleba nożem: „Czy chcesz zabić chleb?” To łamanie się chlebem jest obyczajem zachowanym w krajach śródziemnomorskich Europy od starożytności do dziś. My raczej krajemy chleb przed podaniem go do stołu, a dopiero ukrajaną kromkę łamiemy w ręku. W krajach południowych pan domu sam odłamuje kawałki chleba z bochenka i rozdaje biesiadnikom. Znaczenie chleba dla starożytnych Żydów odzwierciedla się w wielu miejscach Biblii. W Księdze Rodzaju Bóg mówi do Adama wygnanego z Raju: „W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba”. Jezus w Ewangelii według Jana powiada: „Jam jest chleb życia”. Chleb stał się więc symbolem obecności i działalności Chrystusa w Kościele, stąd wyrażenie „łamać się chlebem” znaczy w Nowym Testamencie „brać udział w komunii św.”, czyli w „chlebie Pańskim”. [...]

1 Źródło: Władysław Kopaliński, Chleb, [w:] tegoż, Opowieści o rzeczach powszednich, Warszawa 1994, s. 203–204.
R19omuWUiBsME1
Gra interaktywna - quiz, sprawdza znajomość tekstu Chleb Władysława Kopalińskiego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

Opisz stosunek do chleba w twojej rodzinie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

W polskiej tradycji chleb traktowany jest z wyjątkowym szacunkiem. Podaj przykład (inny niż przytoczone we wstępie do lekcji) takiego podejścia do chleba.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Ułóż krótki wiersz, w którym wyjaśnisz obcokrajowcowi, czym dla Polaków jest chleb.

uzupełnij treść

O autorze

Leopold Staff1957.05.31201878.11.1419
R1BnTnvCKY0rC
Portret Leopolda Staffa pędzla Stanisława Pichora
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Leopold Staff

– polski poeta i tłumacz. Inspirację do pisania poezji czerpał z niemieckiej filozofii, bajek, mitów i legend, a także z obcowania ze światem natury i obserwowania codziennych zmagań człowieka o byt. Najpopularniejsze tomiki poetyckie Staffa to Sny o potędze i Gałąź kwitnąca.

Przeczytaj wiersz Leopolda Staffa pt. Chleb i wykonaj ćwiczenia.

ChlebLeopold Staff
Leopold Staff Chleb

Wiecznie tak samo jeszcze jak za czasów PiastaPiast Piasta,
Po łokcie umączone ręce dzierżącdzierżyćdzierżącdzieżydzieżadzieży,
ZakwasemzakwasZakwasem zaczyniony chleb ugniata świeży
Przejęta swym odwiecznym obrządkiemobrządekobrządkiem niewiasta.

Gdy wedle doświadczenia niechybnych probierzyprobierzprobierzy,
Nazajutrz ugniotugniotugniot miary właściwej dorasta,
Pierzyną ciepłą kryje pulchne ciało ciasta,
KędykędyKędy cierpliwie pory wypieku doleży.

I uklepawszy w płaskie półkule miąższmiąższmiąższ miękki
W gorący piec je wsuwa na długiej kociubiekociubakociubie,
Skąd roztaczając zapach kuszący i miły.

Wychodzą wnet pożywne, razowe bochenki,
Brunatne i okrągłe – ku piekarki chlubiechlubachlubie
Jak widnokrągwidnokrągwidnokrąg zoranych pól, co chleb zrodziły.

136NP_00000_BIB_001 Źródło: Leopold Staff, Chleb, [w:] tegoż, Poezje zebrane, Warszawa 1967, s. 133.
RaBiuVaUCGbZ3
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu pól tekstowych w odpowiednich miejscach w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Dokończ poniższe zdania. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

R4XvgGycVMOjL
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJjDSuYOvkvjE
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlmeiriIk4AQT
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R5DHlZR8Akq31
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu pól tekstowych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ReICIBEjXsoRS
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R3XNHZTIj41PZ1
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnianiu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rr8T6CpFhEiUR
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Podaj co najmniej trzy teksty kultury (np.: literatura, malarstwo), w których pojawia się motyw chleba.

uzupełnij treść
Salvador
Charles
Jean
1
Ćwiczenie 8

Podaj przykład synonimu i wyrazu pokrewnego do słowa „chleb” oraz związku frazeologicznego z tym wyrazem.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Napisz w imieniu chleba list do ludzi. Poproś, aby cię nie marnowali i nie wyrzucali, a także doradź, w jaki sposób można wykorzystać czerstwe pieczywo.

uzupełnij treść

Słownik

chluba
chluba

chwała

dzierżyć
dzierżyć

trzymać coś w ręku

dzieża
dzieża

drewniane naczynie używane dawniej do wyrabiania ciasta

fermentacja
fermentacja

proces rozkładu substancji naturalnych, jak mąka lub owoce, dokonywany przy udziale drożdży

kamfora
kamfora

olejek o specyficznym zapachu

kędy
kędy

gdzie

kociuba
kociuba

narzędzie do wkładania uformowanych z ciasta bochenków do pieca chlebowego

Mezopotamia
Mezopotamia

starożytna kraina na Bliskim Wschodzie leżąca w dorzeczach Eufratu i Tygrysu

miąższ
miąższ

miękka część ciasta chlebowego

obrządek
obrządek

czynność wykonywana według ustalonego porządku, codzienne prace gospodarcze

osady winiarskie
osady winiarskie

produkt, który wytrąca się podczas produkcji wina; skóra winogron jest pokryta naturalnymi drożdżami, które znajdą się potem właśnie w osadzie winiarskim

Piast
Piast

imię legendarnego założyciela dynastii Piastów, czyli pierwszej panującej w Polsce dynastii

poczem
poczem

po czym

probierz
probierz

znawca

przaśny
przaśny

zrobiony z niezakwaszonego ciasta

semicki
semicki

od biblijnego Sema, będącego legendarnym przodkiem Semitów - właściwy ludom semickim

śruta
śruta

produkt otrzymany po wstępnym rozdrobnieniu ziaren

ugniot
ugniot

ugniecione ciasto

widnokrąg
widnokrąg

linia pozornego zetknięcia nieba z ziemią lub z powierzchnią wody

wiekopomny
wiekopomny

godny zapamiętania

zakwas
zakwas

rodzaj ciasta chlebowego powstającego z mąki i wody; w zakwasie wytwarzają się drożdże i kultury bakterii, dzięki którym chleb rośnie

zdrożny
zdrożny

niewłaściwy, niemoralny, grzeszny

136_NP_001
136_NP_002

Notatnik

R1CtowfdIJvXQ
Miejsce na notatki

Bibliografia

Głowacka‑Penczyńska A., Żychlińska J. (red.), (2006), Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów, Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Kopaliński W., (1994), Opowieści o rzeczach powszednich, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”.

Staff L., (1967), Poezje zebrane, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.