Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Magia kina. K. I. Gałczyński, Magia kina.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. rozumie wpływ kina również na twórczość literacką.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

1. dokonać analizy i interpretacji wiersza K. I. Galczyńskiego, Małe kina.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, dyskusja, praca indywidualna ucznia.

3. Środki dydaktyczne

Gałczyński K. I., Małe kina [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 49.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie wiadomości na temat narodzin fenomenu kina.

b) Faza realizacyjna

  1. 1. Przypomnienie syletki K. I. Gałczyńskiego (żył w latach 1905 – 1953, twórca Teatrzyku Zielona Gęś, cechy twórczości: absurd, poczucie humoru, ideał harmonii, prostoty, ładu, bajkowość, magia, delikatność).

  2. Odczytanie wiersza K. I. Gałczyńskiego, Małe kina.

  3. Zadanie uczniom pytania: „Jaka jest atmosfera tego wiersza?” (przytulna, spokojna, wyciszona, kino to miejsce ukojenia, odpoczynku).

  4. Zadane pytania: „Co wpływa na to, że ten wiersz tworzy „krain łagodności? Co jest w pokojach, które stwarzają wrażenie przytulnych?” (miękkie tkaniny, przygaszone światła, spokojne barwy).

  5. Zwracamy się do uczniów: „Proszę odnaleźć w wierszu Galczyńskiego wszystko, co miękkie, delikatne. (plusz czerwony jak serce, loki spadziste, czasowniki: kołysanie, szeleści, snuje się dym, wtulił się, drzemać, neologizmy: zasnuty, zakiniony, zatumaniony.”.

  6. Następnym zadaniem uczniów będzie wypisanie barw, świateł z wiersza (czerwień, cienie, sztuczne światło, księżyc (srebro), złocista budka, srebrny dym).

  7. Zadanie uczniom pytania: „O jakich miejscach mówimy w ten sposób?” (bliskich, szczególnych ważnych).

  8. Zadanie uczniom pytania: „Kto może tak pięknie opowiadać o kinie”? (tylko wielbiciel kina).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie samodzielnie zapisują krótka notatkę w zeszytach.

5. Bibliografia

Gałczyński K. I., Małe kina [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 49.

Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.

Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.

6. Załączniki

Opcjonalne

a)Zadanie domowe

Napisz zję swojego ulubionego filmu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RcxZEFT2UUri2

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.11 KB w języku polskim
R1NgC02YgRD5B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.50 KB w języku polskim