Maga kina. K. I. Gałczyński "Małe kina"
Magia kina. K. I. Gałczyński, Magia kina.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie wpływ kina również na twórczość literacką.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
1. dokonać analizy i interpretacji wiersza K. I. Galczyńskiego, Małe kina.
2. Metoda i forma pracy
Metoda podawcza, dyskusja, praca indywidualna ucznia.
3. Środki dydaktyczne
Gałczyński K. I., Małe kina [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 49.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przypomnienie wiadomości na temat narodzin fenomenu kina.
b) Faza realizacyjna
1. Przypomnienie syletki K. I. Gałczyńskiego (żył w latach 1905 – 1953, twórca Teatrzyku Zielona Gęś, cechy twórczości: absurd, poczucie humoru, ideał harmonii, prostoty, ładu, bajkowość, magia, delikatność).
Odczytanie wiersza K. I. Gałczyńskiego, Małe kina.
Zadanie uczniom pytania: „Jaka jest atmosfera tego wiersza?” (przytulna, spokojna, wyciszona, kino to miejsce ukojenia, odpoczynku).
Zadane pytania: „Co wpływa na to, że ten wiersz tworzy „krain łagodności? Co jest w pokojach, które stwarzają wrażenie przytulnych?” (miękkie tkaniny, przygaszone światła, spokojne barwy).
Zwracamy się do uczniów: „Proszę odnaleźć w wierszu Galczyńskiego wszystko, co miękkie, delikatne. (plusz czerwony jak serce, loki spadziste, czasowniki: kołysanie, szeleści, snuje się dym, wtulił się, drzemać, neologizmy: zasnuty, zakiniony, zatumaniony.”.
Następnym zadaniem uczniów będzie wypisanie barw, świateł z wiersza (czerwień, cienie, sztuczne światło, księżyc (srebro), złocista budka, srebrny dym).
Zadanie uczniom pytania: „O jakich miejscach mówimy w ten sposób?” (bliskich, szczególnych ważnych).
Zadanie uczniom pytania: „Kto może tak pięknie opowiadać o kinie”? (tylko wielbiciel kina).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie samodzielnie zapisują krótka notatkę w zeszytach.
5. Bibliografia
Gałczyński K. I., Małe kina [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 49.
Kwiatkowski J., Dwudziestolecie międzywojenne, PWN, Warszawa 2001.
Zawada A., Dwudziestolecie literackie, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997.
6. Załączniki
Opcjonalne
a)Zadanie domowe
Napisz zję swojego ulubionego filmu.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak