Magiczni pomocnicy
Zorientowana poziomo barwna grafika zakomponowana z uproszczonych elementów przedstawiająca jaskinię, z której sklepienia zwieszają się stalaktyty, a z dna wystają stalagmity. Na ilustracji przeważają odcienie szarości. Na tle wnętrza jaskini z lewej strony unoszące się gwiazdki, które układają się tak, jakby wysypano je z góry, po środku dwustronnie zakończona na biało, czarna laska magika i dwie białe rękawiczki
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PbBimx5b6
Filozofia, czyli dosłownie 'miłość mądrości', zajmuje bardzo ważne miejsce wśród dziedzin nauki. Niektórzy mówią nawet, że nic tak nie rozwija samodzielnego myślenia jak filozofowanie. Dzieci są podobne do filozofów, bo nieustannie dziwią się światu i zadają setki pytań!
Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj bajkę pt. Malarz i myszy Michela PiquemalaMichela Piquemala. Wyjaśnij, co było powodem kary dla malarza.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/b/PbBimx5b6
Nagranie. Bajkę Malarz i myszy Michela Piquemala czyta Maciej Gudowski.
Oceń, czy kara była surowa.
Jakie było ostatnie życzenie skazanego? Jak uważasz, dlaczego było ono właśnie takie?
Podaj, jakie było ostatnie życzenie skazanego i wyjaśnij, dlaczego było ono właśnie takie.
Wyjaśnij, dlaczego malarz narysował myszki. W jakim świecie jest możliwa taka sytuacja?
Czy malarz mógłby odzyskać wolność w inny sposób?
Ustal, czy malarz mógłby odzyskać wolność w inny sposób. Zapisz swoją odpowiedź.
Narysuj 'myszki nadziei'.
Opisz, tak jak sobie wyobrażasz 'myszki nadziei'.
Wypisz dwa przykłady utworów literackich lub filmów, w których myszy zostały przedstawione w sposób fantastyczny.
Przeczytaj bajkę Malarz i myszy, a następnie wykonaj polecenia.
Malarz i myszy (bajka chińska)Zdarzyło się raz na dworze chińskiego cesarza, że pewien malarz zachował się aroganckoarogancko wobec monarchymonarchy. Z powodu podobnej bezczelności cesarz skazał go na powieszenie za duże palce u nóg. Artysta, prosząc o łaskę, zapytał, czy nie mógłby być powieszony na jednym palcu. Cesarz zgodził się na to przekonany, że to uczyni śmierć skazańca jeszcze straszniejszą. A potem oddalił się wraz z całym dworem, nie chcąc towarzyszyć agoniiagonii malarza, która – jak sądzono – mogła trwać bardzo długo.
Kiedy malarz został sam, zwisając głową w dół, ze związanymi rękami, spróbował pomimo to dotknąć ziemi wolnym palcem u nogi. Potem końcem paznokcia zaczął rysować na piasku białe myszki. Tak pilnie się do tego przyłożył, nakreślił je z tak wiernym podobieństwem, że piaskowe myszki wdrapały się po jego nodze i doszły aż do sznura. Obgryzały go tak cierpliwie, że go w końcu przegryzły. A malarz ucałował ich wąsy i spokojnie odszedł w stronę wolności.Źródło: Michel Piquemal, Malarz i myszy (bajka chińska), [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Helena Sobieraj, Warszawa 2011, s. 49.
Zacytuj fragment powyższego tekstu odnoszący się do świata realistycznego, czyli prawdopodobnego i taki, który prezentuje świat fantazji, czyli nierealistyczny, wyobrażony.
Uporządkuj podane punkty zgodnie z kolejnością wydarzeń w bajce.
- Wolność.
- Zgoda cesarza.
- Wyrok.
- Piaskowe myszki.
- Pomysł malarza.
- Wykonanie prośby.
- Prośba skazańca.
'Wyobraźnia nie ma granic, może nawet zmienić rzeczywistość'. Czy ta myśl znajduje swoje uzasadnienie w bajce Michela Piquemala? Uzasadnij odpowiedź.
Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie słowa tekstu: 'odszedł w stronę wolności'.
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowo 'wolność'.
Przypomnij sobie, jak Gaweł z wiersza pt. Paweł i Gaweł Aleksandra Fredry rozumiał wolność. Jak myślisz, jak daleko może sięgać wolność? Dlaczego? Zapisz swoją odpowiedź.
Uzupełnij tekst, wykorzystując rozsypane wyrazy. Przepisz uzupełnione zdania do zeszytu.
granice, wartości, ograniczoną, nieograniczoną, czynów, myśli, wyniki
Wolność to jedna z największych ...............................
Wolność nie jest .............................. swobodą.
Odpowiedzialność zakreśla .............................. wolności.
Wolność .............................. i działań jest najcenniejsza.
Wyjaśnij, co to znaczy, że wolność nie jest nieograniczona.
Wskaż kto, co i kiedy może ograniczyć wolność.
Podaj przykłady sytuacji lub zachowań, gdy ktoś lub coś może ograniczyć wolność.
Na czym, według ciebie, polega odpowiedzialność? Wypisz przykłady odpowiedzialnych zachowań.
Określ, co według ciebie oznacza wolność w myśleniu i działaniu.
Czy potrafisz samodzielnie myśleć? Uzasadnij swoje zdanie.
Wskaż, co według ciebie powinno być pierwsze: myślenie czy działanie. Dlaczego?
Określ, co według ciebie powinno być pierwsze: myślenie czy działanie. Dlaczego?
Pamiętaj, synonimy są to wyrazy o takim samym lub podobnym znaczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. cesarz, 2. królewicz, 3. prezydent, 4. władca, 5. panujący
Stało się to możliwe, ponieważ jako artysta miał 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha.
Było mu łatwo 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha.
Potrafił dzięki temu 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha.
Dzięki niemu łatwiej jest nam 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha.
Malarza ze śmiertelnych więzów sznura uratowała 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha.
Wykazał on niespotykany 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha, w wydawałoby się beznadziejnej sytuacji.
Dzięki 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha uratował swoje życie.
Dzięki temu, że zachował 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha, wyswobodził się z cesarskiej niewoli.
Pomogła mu 1. puścić wodze własnej wyobraźni, 2. niezłomna wola, 3. przemówić do czyjejś wyobraźni, 4. bujną wyobraźnię, 5. hart ducha, 6. zobaczył oczyma wyobraźni, 7. rozwinąć skrzydła wyobraźni, 8. niczym nieskrępowana wyobraźnia, 9. wolności myśli, 10. sile ducha zachowania wolności.
Pamiętaj, synonimy są to wyrazy o takim samym lub podobnym znaczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. fantazja, 2. cierpliwość, 3. umiejętność, 4. pomysłowość, 5. przenikliwość