Malowanie punktami – nowa technika malarstwa neoimpresjonistów
Źródło: online-skills.
Ważne daty
1884 – rozpoczęcie prac nad obrazem Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte przez Seurata, umowna data powstania nurtu neoimpresjonizmu
1886 – ostatnia wystawa impresjonistów
1905 – pierwsza wystawa fowistów, umowna data zakończenia się neoimpresjonizmu
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R13YlDa89GANy1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: Karolina Urbańska.
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów;
7) wykazuje się znajomością najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki w Polsce i na świecie.
Nauczysz się
charakteryzować neoimpresjonizm;
identyfikować sposób malowania wybitnych neoimpresjonistów.
lustracja interaktywna przedstawia obraz Georgesa Seurata „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”. Podejmuje temat zabaw towarzyskich na świeżym powietrzu. Część osób jest pod parasolami, osłaniają się przed słońcem. Kobiety ubrane są w długie, eleganckie suknie. Mężczyźni przyodziani są w garnitury oraz kapelusze. Pomiędzy bohaterami biegają psy. Para po prawej stronie trzyma na smyczy małą małpkę. W tle znajduje się płynąca rzeka oraz liczne drzewa. Plan pierwszy jest zacieniony, dalsze plany są oświetlone słońcem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Eksperymenty malarskie impresjonistów utorowały drogę kolejnym pokoleniom twórców. Opierając się na nurcie, który za najważniejszy element obrazu uważał światło i czysty kolor, powstał neoimpresjonizm. Jest on jednym z kilku kierunków, które rozwijały się na doświadczeniach impresjonistów.
lustracja interaktywna przedstawia obraz Georgesa Seurata „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”. Podejmuje temat zabaw towarzyskich na świeżym powietrzu. Część osób jest pod parasolami, osłaniają się przed słońcem. Kobiety ubrane są w długie, eleganckie suknie. Mężczyźni przyodziani są w garnitury oraz kapelusze. Pomiędzy bohaterami biegają psy. Para po prawej stronie trzyma na smyczy małą małpkę. W tle znajduje się płynąca rzeka oraz liczne drzewa. Plan pierwszy jest zacieniony, dalsze plany są oświetlone słońcem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Eksperymenty malarskie impresjonistów utorowały drogę kolejnym pokoleniom twórców. Opierając się na nurcie, który za najważniejszy element obrazu uważał światło i czysty kolor, powstał neoimpresjonizm. Jest on jednym z kilku kierunków, które rozwijały się na doświadczeniach impresjonistów.
1
1. Eksperymenty malarskie impresjonistów utorowały drogę kolejnym pokoleniom twórców. Opierając się na nurcie, który za najważniejszy element obrazu uważał światło i czysty kolor, powstał neoimpresjonizm. Jest on jednym z kilku kierunków, które rozwijały się na doświadczeniach impresjonistów.
Georges Seurat „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”, 1884-1886, Art. Institute of Chicago, Stany Zjednoczone, domena publiczna
U schyłku XIX wieku zaczęto bardziej interesować się dokładniejszym odzwierciedleniem kształtów i budowaniem kompozycji; nie tylko światłem i barwą, ale także rysunkiem. Powstała technika zwana pointylizmemPointylizmpointylizmem (czytaj: płętylizm) od francuskiego słowa point (czytaj: płę), czyli punkt. Ten sposób malowania, tak jak znany ci już dywizjonizm, również polegał na kładzeniu plamek czubkiem pędzla lub szpachelką, ale regularnie i równomiernie. Świetnym przykładem są obrazy Georges’a Seurata, na przykład Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte (czytaj: grą‑żat). Neoimpresjonistyczny artysta dążył do uporządkowania sposobu malowania, który wypracowali twórcy pokolenia Claude’a Moneta. Jego metoda polegała na rozkładaniu każdej barwnej plamy na małe, różnokolorowe punkty, kropki i drobne kreseczki o takim samym kształcie. Jego obrazy przypominają mozaiki, które oglądane z daleka tworzą harmonijną całość. Obraz Seurata został po raz pierwszy zaprezentowany w 1886 na ósmej, ostatniej wystawie impresjonistów. Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte odznacza się jasną gamą kolorystyczną, artysta użył wiele odcieni koloru żółtego, zielonego i pomarańczowego, dzięki czemu postrzegamy obraz jako przepełniony światłem słonecznym.
Ten najbardziej znany obraz Seurata ma wymiary 2x3 metry. By pokryć tak duży format drobnymi punktami, artysta pracował nad nim ponad dwa lata.
RMIDaWpRB55uA
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Georgesa Seurata „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”. Ukazuje kobietę ze słoneczną parasolką ubraną w elegancką suknie i kapelusz. Dama trzyma na smyczy małpkę. W tle znajdują się gęste drzewa. Pierwszy plan skąpany jest w słońcu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ten najbardziej znany obraz Seurata ma wymiary 2x3 metry. By pokryć tak duży format drobnymi punktami, artysta pracował nad nim ponad dwa lata.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Georgesa Seurata „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”. Ukazuje kobietę ze słoneczną parasolką ubraną w elegancką suknie i kapelusz. Dama trzyma na smyczy małpkę. W tle znajdują się gęste drzewa. Pierwszy plan skąpany jest w słońcu. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Ten najbardziej znany obraz Seurata ma wymiary 2x3 metry. By pokryć tak duży format drobnymi punktami, artysta pracował nad nim ponad dwa lata.
1
1. Ten najbardziej znany obraz Seurata ma wymiary 2x3 metry. By pokryć tak duży format drobnymi punktami, artysta pracował nad nim ponad dwa lata.
George Seurat, postać kobiety z małpką ze studium do obrazu „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”, 1884-1886, Art. Institute of Chicago, Stany Zjednoczone, domena publiczna
Praca nawiązuje do tematyki rodzajowej – jest sceną z życia codziennego. W przeciwieństwie do impresjonistów, neoimpresjoniści przekazywali w obrazie nie tylko zamiłowanie do koloru, ale także ukryte znaczenia. Pod symboliką postaci można doszukać się głębszych treści – obraz Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte przedstawia zamiłowania ówczesnych mieszkańców Paryża.
Małpka może być symbolem zabawy, który artysta wykorzystał do krytycznego spojrzenia na francuskie społeczeństwo.
R1WrcTIn049kv
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Georga Seurata "Le Bec du Hoc, Grandcamp". Ukazuje fragment skały na tle morza. Lewa część zachodzi na linię horyzontu. Skała wygięta jest w kształcie litery "C" i porośnięta zielenią. Górną część obrazu zajmuje wąski pas nieba z ptakami. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dzięki rozbiciu obrazu na malutkie plamki czystego koloru, artysta osiągnął efekt niezwykle świetlistej, wibrującej płaszczyzny.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Georga Seurata "Le Bec du Hoc, Grandcamp". Ukazuje fragment skały na tle morza. Lewa część zachodzi na linię horyzontu. Skała wygięta jest w kształcie litery "C" i porośnięta zielenią. Górną część obrazu zajmuje wąski pas nieba z ptakami. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Dzięki rozbiciu obrazu na malutkie plamki czystego koloru, artysta osiągnął efekt niezwykle świetlistej, wibrującej płaszczyzny.
1
1. Dzięki rozbiciu obrazu na malutkie plamki czystego koloru, artysta osiągnął efekt niezwykle świetlistej, wibrującej płaszczyzny.
George Seurat, „Le Bec du Hoc, Grandcamp”, 1885, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, tate.org.uk, CC-BY-NC-ND (3.0 Unported)
Rj1els0OfwA6H1
Ilustracja przedstawia fragment obrazu George'a Seurata "Le Bec du Hoc, Grandcamp". Ukazuje fragment skały i morza z widocznymi punktami kolorów, zestawionymi obok siebie.
George Seurat, fragment obrazu „Le Bec du Hoc, Grandcamp”, 1885, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, tate.org.uk, CC-BY-NC-ND (3.0 Unported)
Paul Signac
RNRKYhrA537NJ
Punkt 1: Prace Paula Signaca można podziwiać również w Polsce – w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Punkt 1: Prace Paula Signaca można podziwiać również w Polsce – w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w Muzeum Narodowym w Warszawie.
1
1. sss
Paul Signac, „Antibes, Poranek”, 1914, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, M.Ob.2520 MNW
R1X5w32RUOhQD
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Signaca, „Antibes, Poranek”. Ukazuje port Antibes na Lazurowym Wybrzeżu. Do zatoki wpływa statek, mieniąc się barwami. W tle rozciąga się widok na miasto z górzystym pejzażem. Nad całością błękitnieje niebo. W wodzie drobnymi plamkami odbija się statek i architektura. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jednym z uczniów Georga Seurata był malarz Paul Signac, który rozwijał koncepcję malowania punktami.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Paula Signaca, „Antibes, Poranek”. Ukazuje port Antibes na Lazurowym Wybrzeżu. Do zatoki wpływa statek, mieniąc się barwami. W tle rozciąga się widok na miasto z górzystym pejzażem. Nad całością błękitnieje niebo. W wodzie drobnymi plamkami odbija się statek i architektura. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jednym z uczniów Georga Seurata był malarz Paul Signac, który rozwijał koncepcję malowania punktami.
1
1. Jednym z uczniów Georga Seurata był malarz Paul Signac, który rozwijał koncepcję malowania punktami.
Paul Signac, „Antibes, Poranek”, 1914, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, M.Ob.2520 MNW
Seurat w swojej twórczości skoncentrował się na zaledwie kilku, jednak bardzo dużych płótnach, nad każdym pracując rok lub dłużej. Żmudna praca nad jednym obrazem była zaprzeczeniem metody szybkiego, wrażeniowego malowania, którą stosowali impresjoniści – jak pamiętasz Claude Monet, przyglądając się wschodom i zachodom słońca, malował bardzo szybko, by uchwycić na pracy zmieniające się światło. Malarze neoimpresjonistyczni wykonywali wiele szkiców, zanim zaczęli malować, wierzyli, że sztuka musi opierać się na pewnych zasadach. W ich pracach pojawiał się pewny, zdecydowany kształt, nieruchome postacie miały niewyraźne twarze, kompozycja opierała się na liniach geometrycznych, pozostawiając wrażenie stabilności.
Audiobook pt. Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte - omówienie dzieła
R15uVwHbrP55dm1adbcb3fda40515b_00000000000061
Audiobook pt. „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte”. W celu wysłuchania audiobooka należy nacisnąć na biały trójkąt na szarym tle.
Audiobook pt. „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte”. W celu wysłuchania audiobooka należy nacisnąć na biały trójkąt na szarym tle.
Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte, obraz Georga Seurata, po raz pierwszy został wyeksponowany w 1886 roku podczas ósmej, ostatniej wystawy impresjonistów. Spotkał się wtedy z dużą krytyką, a nowatorski, opracowany przez artystę sposób malowania nie został pozytywnie oceniony. Francuski krytyk sztuki, Félix Fénéon tak opisał i zanalizował pointylistyczną technikę: Jeżeli przypatrzymy się tu jednemu decymetrowi kwadratowemu, pokrytemu jednolitym tonem, odnajdziemy na każdym centymetrze tej powierzchni w wirującej masie drobnych cząstek wszystkie elementy składowe tonu. Trawnik w cieniu: dotknięcia pędzla oddają w większości kolor lokalny trawy, inne purpurowe, wprowadzają działanie dopełniającego koloru zieleni; jakiś cyjanowy błękit wywołany bliskością powierzchni trawy w słońcu zbiera swoje drobne rozsiania przy linii demarkacyjnej i stopniowo dalej je przerzedza. W tworzeniu się tej powierzchni współdziałają tylko dwa rodzaje zieleni i słoneczny oranż, jako że wszystkie reakcje zamierają przy tak gwałtownym szturmie światła. (...) owe kolory odosobnione na płótnie łączą się na siatkówce: osiąga się zatem nie melanż barw‑surowców (pigmentów) ale melanż świateł [...] kompletny i systematyczny wzór tego nowego malarstwa przedstawił Georges Seurat (…) George Seurat pomimo tego, że żył bardzo krótko, bo tylko 31 lat, stworzył malarstwo podporządkowane regułom i zasadom. Niektórzy uważają, że malarz, konsekwentnie trzymając się zasady pointylizmu, hamował swój talent i możliwości twórcze. W obrazach impresjonistów: Claude’a Moneta lub Alfreda Sisleya każde pociągnięcie pędzla były różne, zgodne z odczuciami artysty, przez co lepiej oddawały klimat, nastrój dzieła i charakter malowanych przedmiotów lub krajobrazu. Natomiast u Seurata oraz innych malarzy, którzy inspirowali się jego twórczością i metodą pointylizmu, pociągnięcia pędzla są jednakowe i uważane za „nudne”, jednakowe, monotonne. (…) Z końcem XIX wieku we Francji pojawiło się wielu wybitnych malarzy, którzy opierając się na osiągnięciach Moneta, rozwijali impresjonistyczne zamiłowanie do koloru, inspirując się osiągnięciami nauki o naturze światła: optyką. Dążyli do stworzenia nowego, charakterystycznego stylu, odrzucając wierne naśladowanie rzeczywistości – największe znaczenie miała dla nich ekspresja dzieła, emocje, które miało wzbudzić w odbiorcy. (…) W przeciwieństwie do swoich poprzedników, starano się przekazać w obrazie pewną treść: ich twórczość nie miała być wrażeniowym zapisem ulotnej chwili, momentu, ale przemyślaną całością, niosącą symboliczne znaczenie. Mniejszą uwagę zwracano na światło, ważniejszy był temperament i humor artysty, który ukrywano w pojawiającym się symbolu i kolorystyce pracy (…). Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte dziś uznaje się za jedno z najważniejszych dzieł malarstwa XIX wieku. Na żywo obraz można podziwiać w Instytucie Sztuki w Chicago.
Zadania
R79nvdKUNw0jW
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się technika malarska polegająca na malowaniu drobnymi plamkami czystych kolorów?
Odpowiedz na pytanie. Jak nazywa się technika malarska polegająca na malowaniu drobnymi plamkami czystych kolorów?
Przyjrzyj się wybranym reprodukcjom pointylistycznym; obrazu Paula Signaca Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu (obraz z lewej strony) oraz Henriego Edmonda Crossa Cyprysy (obraz z prawej strony) i dopasuj pasującą do nich temperaturę barwy.
barwy ciepłe, barwy zimne
.................
.................
RyGaHhXWgCtTq
Ćwiczenie 2
Połącz w pary rzeczowniki kojarzące Ci się z nurtem impresjonizmu i postimpresjonizmu. Postimpresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. pointylizm, 2. Sisley, 3. Signac, 4. dywizjonizm, 5. technika szkicowa, 6. ekspresja, 7. impresja, 8. studium Impresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. pointylizm, 2. Sisley, 3. Signac, 4. dywizjonizm, 5. technika szkicowa, 6. ekspresja, 7. impresja, 8. studium
Połącz w pary rzeczowniki kojarzące Ci się z nurtem impresjonizmu i postimpresjonizmu. Postimpresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. pointylizm, 2. Sisley, 3. Signac, 4. dywizjonizm, 5. technika szkicowa, 6. ekspresja, 7. impresja, 8. studium Impresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. pointylizm, 2. Sisley, 3. Signac, 4. dywizjonizm, 5. technika szkicowa, 6. ekspresja, 7. impresja, 8. studium
Połącz w pary rzeczowniki kojarzące Ci się z nurtem impresjonizmu i postimpresjonizmu.
W którym muzeum znajduje się obraz "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte"? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Instytut Sztuki w Chicago, 3. Luwr w Paryżu.
W którym muzeum znajduje się obraz "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte"? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzeum Narodowe w Warszawie, 2. Instytut Sztuki w Chicago, 3. Luwr w Paryżu.
W którym muzeum znajduje się obraz Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte?
Instytut Sztuki w Chicago
Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Narodowe w Warszawie
R1Nxv5vNUcb1Q
Ilustracja do zadania
Grafika do poniższego ćwiczenia, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 4
Rq7H0mEKZzIed1
Odpowiedz na pytanie. Na której wystawie impresjonistów został po raz pierwszy zaprezentowany obraz Seurata "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte"? Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszej, 2. trzeciej, 3. piątej, 4. ósmej.
Odpowiedz na pytanie. Na której wystawie impresjonistów został po raz pierwszy zaprezentowany obraz Seurata "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte"? Możliwe odpowiedzi: 1. pierwszej, 2. trzeciej, 3. piątej, 4. ósmej.
Płótna neoimpresjonistów oglądane z bliska mogą przypominać obrazy, wykonane z wielu drobnych, różnokolorowych płytek. Technika widoczna na zdjęciu powyżej, która podobnie jak pointylizm rozbija obraz na mniejsze części to:
ceramika
mozaika
faktura
Źródło: Karolina Urbańska.
static
Ćwiczenie 4
Płótna neoimpresjonistów oglądane z bliska mogą przypominać obrazy, wykonane z wielu drobnych, różnokolorowych płytek. Technika widoczna na zdjęciu obok, która podobnie jak pointylizm rozbija obraz na mniejsze części to:
A - ceramika B - mozaika C - faktura
B
classicmobile
Ćwiczenie 5
RlwwNDrZglRVy1
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych obrazów są autorstwa Seurata? Możliwe odpowiedzi: 1. "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte", 2. „Le Bec du Hoc, Grandcamp”, 3. "Antibes. Poranek".
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych obrazów są autorstwa Seurata? Możliwe odpowiedzi: 1. "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande‑Jatte", 2. „Le Bec du Hoc, Grandcamp”, 3. "Antibes. Poranek".
Polecenie do zadania brzmi: " Połącz w pary artystów z ich dziełami". Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia obraz „Antibes, Poranek”, druga grafika fragment obrazu „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”, na którym stoi kobieta, trzymająca na smyczy małpkę.
Polecenie do zadania brzmi: " Połącz w pary artystów z ich dziełami". Prawidłowe odpowiedzi należy wybrać z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. Pierwsza grafika przedstawia obraz „Antibes, Poranek”, druga grafika fragment obrazu „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”, na którym stoi kobieta, trzymająca na smyczy małpkę.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
classicmobile
Ćwiczenie 6
Ri6cBR1QsBqPd1
Odpowiedz na pytanie. Którzy z malarzy są neoimpresjonistami? Możliwe odpowiedzi: 1. Claude Monet, 2. Paul Signac, 3. Georges Seurat.
Odpowiedz na pytanie. Którzy z malarzy są neoimpresjonistami? Możliwe odpowiedzi: 1. Claude Monet, 2. Paul Signac, 3. Georges Seurat.
Zaznacz nazwiska malarzy neoimpresjonistów.
Claude Monet
Paul Signac
Georges Seurat
Źródło: Karolina Urbańska.
static
Ćwiczenie 6
Zaznacz nazwiska malarzy neoimpresjonistów.
A - Claude Monet B - Paul Signac C - Georges Seurat
B
C
Rycfxau60xzRN
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. W którym roku Georg Seurat po raz pierwszy zaprezentował obraz "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte"? Możliwe odpowiedzi: 1. 1886, 2. 1896, 3. 1876
Odpowiedz na pytanie. W którym roku Georg Seurat po raz pierwszy zaprezentował obraz "Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte"? Możliwe odpowiedzi: 1. 1886, 2. 1896, 3. 1876
Georg Seurat po raz pierwszy zaprezentował obraz Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte w roku.
1886
1896
1876
Polecenie 1
Inspirując się techniką dywizjonizmu i pointylizmu, z dostępnych ci materiałów stwórz rodzaj mozaiki o dowolnej fakturze i tematyce. Możesz wykorzystać fragmenty z kolorowego bloku albo czasopism, plastelinę, kawałki krepy i bibuły, sznurki lub nici, itp.
m1adbcb3fda40515b_0000000000007
m1adbcb3fda40515b_0000000000007
Przyjrzyj się wybranym reprodukcjom pointylistycznym; obrazu Paula Signaca Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu (obraz z lewej strony) oraz Henriego Edmonda Crossa Cyprysy (obraz z prawej strony) i dopasuj pasującą do nich temperaturę barwy.
wymiary (szerokość i długość, przy czym mniejszy wymiar jest szerokością) pracy, dzieła
Koncepcja
Koncepcja
pomysł, myśl, założenie
Mozaika
Mozaika
obraz lub dekoracyjny wzór wykonany z drobnych kawałków kolorowych kamieni, szkła itp., służących jako ozdoba sklepień, posadzek itp.
Neoimpresjonizm
Neoimpresjonizm
kierunek w malarstwie francuskim końca XIX w. próbujący uściślić zasady impresjonizmu, czego dowodem jest technika: pointylizmu powstały z doświadczeń dywizjonizmu oraz optyki
Pointylizm
Pointylizm
technika malarska polegająca na malowaniu drobnymi plamkami czystych kolorów
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
m1adbcb3fda40515b_0000000000194
Galeria dzieł sztuki
RQpfWWSDaekxi1
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Seurata pt. „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”. Widać ludzi wypoczywających w niedzielę na wyspie. Wyspa pełna jest drzew, dzień jest słoneczny. Z lewej strony płótna widać fragment wody i płynące po niej żaglówki, parowiec i łódkę. Na lądzie znajdują się ludzie; część z nich przechadza się, inni łowią ryby lub siedzą na trawie. Kobiety trzymaja w rękach rozłożone parasolki.
Georges Seurat „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”, 1884-1886, Art. Institute of Chicago, Stany Zjednoczone, domena publiczna
R6TgXggdnsAUG1
Ilustracja przedstawia fragment obrazu Georgesa Seurata pt. „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”. Widać kobietę w czarno - niebieskiej sukni, która w jednej ręce trzyma rozłożoną arasolkę, a w drugiej smych, do której upięta jest małpka.
George Seurat, postać kobiety z małpką ze studium do obrazu „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte”, 1884-1886, Art. Institute of Chicago, Stany Zjednoczone, domena publiczna
RHMg67VVsr77w1
Ilustracja przedstawia obraz Georgesa Seurata pt. „Le Bec du Hoc, Grandcamp”. Ilustracja przedstawia obraz powstały z małych plamek farby, które odzwierciedliły efekt płaszczyzny. Widzimy skałę wznoszącą się przed morzem. Po niebie lata kilka ptaków.
George Seurat, „Le Bec du Hoc, Grandcamp”, 1885, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, tate.org.uk, CC-BY-NC-ND (3.0 Unported)
Rj1els0OfwA6H1
Ilustracja przedstawia fragment obrazu George'a Seurata "Le Bec du Hoc, Grandcamp". Ukazuje fragment skały i morza z widocznymi punktami kolorów, zestawionymi obok siebie.
George Seurat, fragment obrazu „Le Bec du Hoc, Grandcamp”, 1885, Tate Modern, Londyn, Wielka Brytania, tate.org.uk, CC-BY-NC-ND (3.0 Unported)
RaWY95PpSKJw41
Ilustracja przedstawia fragment obrazu Paula Signaca pt. „Antibes, Poranek”. Obraz złożony jest z drobnych pociągnięć pędzla, które z bliska przypominają płytki mozaiki. Widać most na wodzie i fragment żagla statku.
Paul Signac, „Antibes, Poranek”, 1914, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, M.Ob.2520 MNW
RdWjDvEhCU9H11
Ilustracja przedstawia obraz Paula Signaca pt. „Antibes, Poranek”. Obraz złożony jest z drobnych pociągnięć pędzla, które z bliska przypominają płytki mozaiki. Widać most na wodzie przed którym płyną dwa statki z rozłożonymi żaglami. W oddali widać zabudowę miasta, góry..
Paul Signac, „Antibes, Poranek”, 1914, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, M.Ob.2520 MNW
R15KEzDCyePb81
Ilustracja przedstawia obraz Henriego Edmonda Crossa, „Cyprysy w Cagnes”. Ukazuje pejzaż miejski z cyprysami. Pierwszy plan zdominowany jest przez wertykalny charakter cyprysów oraz znajdujące się przed nimi krzewy. Jednocześnie są to najciemniejsze fragmenty dzieła. W tle rozciąga się oświetlona promieniami słońca architektura miejska.
Henri Edmond Cross, „Cyprysy w Cagnes”, 1900, Musée d'Orsay w Paryżu, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R3qKDZ36pOOET1
Ilustracja przedstawia obraz Paula Signaca „Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu”. Ukazuje marinistyczny pejzaż z łodziami i żaglowcami na pierwszym planie oraz widokiem na Konstantynopol w tle. Obraz zdominowany jest przez błękity. Wertykalizm masztów żaglowców koresponduje z minaretami Konstantynopola.
Paul Signac „Widok Złotego Rogu w Konstantynopolu”, 1907, Muzeum Narodowe w Łodzi, Polska, wikimedia.org, domena publiczna