Znajdź na mapie swoją miejscowość i określ, jakim działaniom zaborcy podlegała w związku ze swoim położeniem.
R77uAj81OFTae
1
Polecenie 3
Wyjaśnij, jaką rolę w integrowaniu Polaków odgrywała religia, język i edukacja.
R1GdQE15tvWa1
1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z mapą przedstawiającą rozmieszczenie ludności polskiej na ziemiach polskich pod zaborami w 1912 r., a następnie na podstawie informacji zawartych na niej i własnej wiedzy pozaźródłowej wybierz właściwe odpowiedzi.
R6GTZTt6NMgTc
R14XfXacT8AjY
R1MHoS7MEZKns
RHAe8A5LPCwCZ
R1JM7YVDJI5Io
Ćwiczenie 1
RnXn15f2dNpKF
1
Ćwiczenie 2
RpU8WSywSBMKO
Łączenie par. Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami i rozstrzygnij, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.. Przez cały okres zaborów poczucie więzi między Polakami żyjącymi pod różnymi zaborami było bardzo silne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ważną rolę w procesach integrujących społeczeństwo polskie odegrał Kościół i duchowieństwo.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Procesy integracyjne przebiegały z takim samym nasileniem wśród wszystkich mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami i rozstrzygnij, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.. Przez cały okres zaborów poczucie więzi między Polakami żyjącymi pod różnymi zaborami było bardzo silne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ważną rolę w procesach integrujących społeczeństwo polskie odegrał Kościół i duchowieństwo.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Procesy integracyjne przebiegały z takim samym nasileniem wśród wszystkich mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zapoznaj się z poniższymi stwierdzeniami i rozstrzygnij, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Zdanie
Prawda
Fałsz
Przez cały okres zaborów poczucie więzi między Polakami żyjącymi pod różnymi zaborami było bardzo silne.
□
□
Ważną rolę w procesach integrujących społeczeństwo polskie odegrał Kościół i duchowieństwo.
□
□
Procesy integracyjne przebiegały z takim samym nasileniem wśród wszystkich mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej.
□
□
21
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z poniższym tekstem, a następnie na jego podstawie i własnej wiedzy pozaźródłowej odpowiedz, jakie było znaczenie emigracji dla kształtowania się wspólnoty społeczeństwa polskiego.
1
W. WitosMoje wspomnienia
Nasi chłopi z Galicji, mieszkający po prawej stronie Wisły, bardzo długo swoich z drugiej strony uważali za Moskali i dziwili się , dlaczego oni mówią po polsku, a większe do nich mieli uprzedzenia aniżeli do Niemców lub Żydów. Było to tym dziwniejsze, że między nimi mieli znajomych, a nawet krewnych. Chłopi z dalszych okolic odnosili się z ogromną nienawiścią do Moskali “zza Wisły”, bo złodzieje stamtąd przychodzący zabierali co najlepsze konie i przeprowadzali przez Wisłę. Granicę między Rosją a Austrią uważali za wieczną.
Stosunki te zmieniały się jednak powoli, a uległy raptownej zmianie, gdy wprowadzono w Rosji konstytucję, a chłopi nasi z jednej i drugiej strony Wisły zaczęli się ze sobą stykać. Bardzo wiele do zbliżenia przyczyniła się także emigracja amerykańska, gromadząca po różnych miejscowościach chłopów polskich ze wszystkich zaborów. Tam, za morzem dopiero się oni poznawali, a nawet zaczęli się między sobą żenić, co wywoływało po tej stronie zgorszenie. To jednak szybko mijało, a nici się wiązały coraz silniejsze.
A Źródło: W. Witos, Moje wspomnienia, Warszawa 1981.
R2xQaGBR99JYU
Zwróć uwagę, jakie stosunki między Polakami panowały przed emigracją, zastanów się, jakie procesy zachodzą, gdy ludzie przebywają poza granicami kraju.
Ludzie uświadamiają sobie swoją odrębność dopiero, gdy przebywają w otoczeniu inaczej mówiących; naturalne jest też to, że na obczyźnie ciążą ku sobie.
2
Ćwiczenie 4
RRZj8VADDzD7A
R1HLQjf4xgiSz
Zwróć uwagę, jakie były wspomniane w tekście bariery integracji i czynniki jej sprzyjające; zastanów się nad logiczną kolejnością fragmentów.
31
Ćwiczenie 5
W 1910 r. w krakowskiej dzielnicy Stare Miasto na Placu Jana Matejki stanął pomnik konny króla Władysława Jagiełły upamiętniający jego zwycięstwo pod Grunwaldem w 500. rocznicę bitwy z zakonem krzyżackim. Ufundował go Ignacy Paderewski, światowej sławy pianista. Napis na pomniku brzmi: „Praojcom na chwałę – braciom na otuchę”. Zredaguj krótką informację na temat znaczenia pojawienia się tego pomnika dla integracji narodu polskiego pod zaborami.
R18N3gZG9Z5fM
R1J8Gn5jPKBzg
Zwróć uwagę, do jakiego wydarzenia nawiązuje pomnik; jakie znaczenie miało jego powstania z punktu widzenia jedności społeczeństwa polskiego.
Wzniesienie pomnika grunwaldzkiego poprzez odwoływanie do wspólnej, chwalebnej tradycji i historii pełniło funkcję czynnika integrującego Polaków.
31
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj poniższy fragment opracowania historycznego, a następnie sformułuj jego tezę.
1
A. ChwalbaHistoria Polski 1795-1918
Mimo niechęci do obcych rządów rozwijał się proces asymilacji państwowej i akulturacji. Broniono się przed Rosjanami- Moskalami, lecz w pewnych sprawach im ulegano, broniono się przed Niemcami i również im ulegano. Istniało realne niebezpieczeństwo, iż Polacy danego zaboru coraz bardziej będą się oddalać od wspólnych korzeni. Zatroskani o przyszłość narodu, polscy inteligenci zaczęli bić na alarm, widząc oczami wyobraźni powstanie nowych narodów: Poznaniaków, Galicjan, Królewiaków, Kresowiaków. Rzeczywiście między Polakami z trzech zaborów pojawiły się pewne różnice w wyznawanych wartościach, sposobie życia, w mentalności.
B Źródło: A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000, s. 599.
Rpq9hmClyT1Cn
Zwróć uwagę, czy autor pisze o czynnikach integrujących, czy dezintegrujących; czy pisze, co łączyło mieszkańców różnych dzielnic, czy raczej o tym, co ich dzieliło.
Możliwa odpowiedź: separatyzmy dzielnicowe w XIX w.
31
Ćwiczenie 7
Według przytoczonego w poprzednim ćwiczeniu opisu przedstawiciele polskiej inteligencji obawiali się powstania trzech narodów: Poznaniaków, Galicjan, Królewiaków i Kresowiaków. Wypisz do każdego z nich po co najmniej dwa argumenty popierające tezę o dużych separatyzmach między poszczególnymi dzielnicami.
RVQiosIEJeH4o
Przypomnij sobie, jakie różnice w mentalności, w sposobie życia, strukturze społecznej, w rozwoju gospodarczym istniały między mieszkańcami poszczególnych dzielnic.
Poznaniak - oszczędność, pracowitość, zwrócenie uwagi na pracę organiczną, intensywny rozwój rolnictwa i przemysłu;
Galicjanin - znaczny odsetek ubogich chłopów, region słabo rozwinięty pod względem gospodarczym, postawy lojalistyczne wobec zaborcy;
Królewiak - duże znaczenie przywiązywane do tradycji powstań narodowowyzwoleńczych, “kombinatorstwo”, umiejętność “załatwienia”;
Kresowiak - asymilacja z kulturą rosyjską w wyniku polityki państw zaborczych, zacofanie ekonomiczne ziem
2
Ćwiczenie 8
Wyobraź sobie, że uczestniczysz w polemice na temat znaczenia czynników integracyjnych społeczeństwa polskiego w XIX w. Do podanych po lewej argumentów dopasuj kontrargumenty w kolumnie po prawej.
R1EgazHoYoAcs
W Królestwie Polskim słuchaczy Uniwersytetu nazywano studentami, w Galicji określano tak uczniów czterech wyższych klas szkoły średniej, zaś studentów – akademikami; we Lwowie lekarza nazywano fizykiem. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Między dzielnicami istniała wymiana towarów, np. między Galicją a Królestwem Polskim; dochodziło też do migracji wewnętrznej z terenów wiejskich i ubogich do miast i na obszary lepiej uprzemysłowione, np. z Galicji. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Prasa polska szeroko informowała o tym, co działo się w innych zaborach, pomagano powstańcom i ich rodzinom, więźniom politycznym czy rewolucjonistom, emigrantom politycznym. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Odbywały się wspólne ponadzaborowe zjazdy lekarzy, architektów, nauczycieli, przemysłowców, historyków. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Polaków mieszkających pod wszystkimi zaborami łączyła wspólna kultura, wyznawany podobny system wartości, różny od mieszkańców państw zaborczych, pamięć o wspólnej historii i wspólna tradycja. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych.
W Królestwie Polskim słuchaczy Uniwersytetu nazywano studentami, w Galicji określano tak uczniów czterech wyższych klas szkoły średniej, zaś studentów – akademikami; we Lwowie lekarza nazywano fizykiem. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Między dzielnicami istniała wymiana towarów, np. między Galicją a Królestwem Polskim; dochodziło też do migracji wewnętrznej z terenów wiejskich i ubogich do miast i na obszary lepiej uprzemysłowione, np. z Galicji. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Prasa polska szeroko informowała o tym, co działo się w innych zaborach, pomagano powstańcom i ich rodzinom, więźniom politycznym czy rewolucjonistom, emigrantom politycznym. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Odbywały się wspólne ponadzaborowe zjazdy lekarzy, architektów, nauczycieli, przemysłowców, historyków. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych. Polaków mieszkających pod wszystkimi zaborami łączyła wspólna kultura, wyznawany podobny system wartości, różny od mieszkańców państw zaborczych, pamięć o wspólnej historii i wspólna tradycja. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., 2. W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., 3. Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., 4. Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości., 5. Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych.
W Królestwie Polskim przemysł produkował głównie na potrzeby chłonnego rynku rosyjskiego, zaś ziemie zachodnie były podporządkowane gospodarce państwa niemieckiego (np. eksport wydobywanego węgla szedł głównie na potrzeby państwa niemieckiego)., Istniał jeden wspólny, stale pielęgnowany i rozwijany język, którym posługiwali się wszyscy Polacy pomimo różnic regionalnych i naleciałości z państw zaborczych., W każdym zaborze istniały inne przepisy, problemy i wyzwania, które często były wynikiem włączenia do państw zaborczych., Powstania nie miały charakteru ponadzaborowego, w różnych zaborach istniały inne postawy wobec zaborcy, nie wszędzie idea powstania miała zwolenników; poza tym w powstaniu w niewielkim stopniu uczestniczyli przedstawiciele chłopstwa., Między Polakami mieszkającymi pod różnymi zaborami istniały różnice w sposobie życia, w mentalności, w systemie wyznawanych wartości.
W Królestwie Polskim słuchaczy Uniwersytetu nazywano studentami, w Galicji określano tak uczniów czterech wyższych klas szkoły średniej, zaś studentów – akademikami; we Lwowie lekarza nazywano fizykiem.
Między dzielnicami istniała wymiana towarów, np. między Galicją a Królestwem Polskim; dochodziło też do migracji wewnętrznej z terenów wiejskich i ubogich do miast i na obszary lepiej uprzemysłowione, np. z Galicji.
Prasa polska szeroko informowała o tym, co działo się w innych zaborach, pomagano powstańcom i ich rodzinom, więźniom politycznym czy rewolucjonistom, emigrantom politycznym.
Odbywały się wspólne ponadzaborowe zjazdy lekarzy, architektów, nauczycieli, przemysłowców, historyków.
Polaków mieszkających pod wszystkimi zaborami łączyła wspólna kultura, wyznawany podobny system wartości, różny od mieszkańców państw zaborczych, pamięć o wspólnej historii i wspólna tradycja.