bg‑azure

Consulta la mappa interattiva osservando come gli alunni parlano delle loro materie scolastiche preferite.

Zapoznaj się z mapą interaktywną i zwróć uwagę, w jaki sposób uczniowie opowiadają o swoich ulubionych przedmiotach.

1
RRcnna346IxUT
Wersja alternatywna: Mapa interaktywna. Lista elementów:
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

    Mapa interaktywna przedstawia rysunkową makietę szkoły. Widocznych jest osiem pomieszczeń i boisko szkolne. Boisko znajduje się przed budynkiem szkoły. Wśród szkolnych pomieszczeń  znajdują się klasy wyposażone w szkolne ławki, biblioteka, pokój nauczycielski oraz sala gimnastyczna. Na grafice, po prawej stronie znajduje się zdjęcie kobiety (nauczycielki). Obok niej znajduje się dymek z tekstem „Ragazzi, raccontate, per favore, quali sono le vostre materie preferite.”

    Po prawej stronie znajduje się legenda zatytułowana „La mia materia preferita” z listą zawierającą poszczególne pomieszczenia na grafice. Przy każdej nazwie znajduje się ikona i punkt z literą „i”. Po jego kliknięciu otwiera się okno z nazwą klasy/danych zajęć. Poniżej widoczna jest grafika ze zdjęciem ucznia, który lubi dany przedmiot, dane zajęcia szkolne i jego imię. Pod zdjęciem znajduje się plik audio i przycisk z transkrypcją tekstu czytanego przez lektora.

    Po kolei mamy:

    La classe di informatica – Pomieszczenie na makiecie przedstawia klasę ze szkolnymi ławkami. Na każdej ławce znajduje się komputer. Widoczne jest także biurko nauczyciela i szkolna tablica z rysunkiem komputera. W klasie znajdują się także plakaty tematyką nawiązujące do klasy informatycznej.

    W oknie po prawej stronie znajduje się zdjęcie chłopca przed komputerem i imię Marco.

    Transkrypcja tekstu czytanego przez lektora: „Sono Marco. L’informatica è la mia materia preferita. Adoro giocare al computer. Mi piace anche imparare come funziona. Inoltre amo studiare la storia d’Italia. È molto lunga ma interessante.”

    La classe di matematica - Pomieszczenie na makiecie przedstawia klasę ze szkolnymi ławkami. Na każdej ławce znajdują się książki lub zeszyty. Widoczne jest także biurko nauczyciela i szkolna tablica z działaniem 3 + 5 = 8. Na ścianie obok wisi plakat z rysunkiem trójkąta różnobocznego.

    W oknie po prawej stronie znajduje się zdjęcie chłopca, który w trakcie lekcji rozwiązuje zadanie matematyczne przy tablicy. Chłopiec zwrócony jest do tablicy przodem. Na zdjęciu znajduje się także jego imię: Paolo.

    Transkrypcja tekstu czytanego przez lektora:> „Mi chiamo Paolo. La mia materia preferita è la matematica. È logica e utile, anche se è difficile. Mi piace contare e fare i compiti.”

    La classe di italiano - Pomieszczenie na makiecie przedstawia klasę ze szkolnymi ławkami. Na każdej ławce znajdują się książki lub zeszyty. Widoczne jest także biurko nauczyciela, regał z książkami i szkolna tablica z napisem: „Buongiorno”. Obok na plakacie znajduje się mapa Włoch.

    W oknie po prawej stronie znajduje się zdjęcie dziewczyny która czyta książkę. Dziewczyna leży na leżaku. Na głowie ma kapelusz. Na zdjęciu znajduje się także jej imię: Julia.

    Transkrypcja tekstu czytanego przez lektora: „Sono Julia. La mia materia preferita è l’italiano. Non è la mia lingua madre. Imparo volentieri le lingue straniere. Non mi piace la matematica, per me è troppo difficile. Adoro leggere libri e scrivere poesie.”

    La classe di educazione artistica - Pomieszczenie na makiecie przedstawia klasę ze sztalugami. Na każdej sztaludze znajduje się oprawione płótno malarskie/podobrazie gotowe do malowania. Na ścianach pracowni znajdują się kolorowe plakaty/rysunki.

    W oknie po prawej stronie znajduje się zdjęcie dziewczyny, która siedzi po turecku na podłodze. Dziewczyny nie widzimy w całości. Leżą przed nią rysunki, czyste kartki, farby i pędzle. Dziewczyna pędzlem, który trzyma w dłoni nabiera farbę. Na zdjęciu znajduje się także imię dziewczyny: Chiara.

    Transkrypcja tekstu czytanego przez lektora: „Mi chiamo Chiara. Io preferisco le lezioni di educazione artistica. Adoro disegnare, visitare i musei e le gallerie d'arte. Il mio pittore preferito è Leonardo Da Vinci.”

    La classe di educazione fisica - Pomieszczenie na makiecie przedstawia szkolną salę gimnastyczną. Na przeciwległych ścianach znajdują się kosze do gry w koszykówkę.

    W oknie po prawej stronie znajduje się zdjęcie, które przedstawia chłopców grających w piłkę nożną. W prawym dolnym rogu znajduje się zdjęcie chłopca podpisane: Carlo.

    Transkrypcja tekstu czytanego przez lektora: „Mi chiamo Carlo. Sono un grande fan del calcio. Il mio calciatore preferito è Maradona. Gioco a calcio a scuola. La mia materia preferita è l’educazione fisica.”

    La classe di musica - Pomieszczenie na makiecie przedstawia klasę, w której znajduje się keyboard oraz krzesła ze statywami do nut.

    W oknie po prawej stronie znajduje się zdjęcie gitary, na której ktoś gra. Nie widzimy tej osoby. W prawym górnym rogu znajduje się zdjęcie dziewczyny podpisane: Francesca.

    Transkrypcja tekstu czytanego przez lektora: „Sono Francesca. Io amo cantare e ballare. So suonare la chitarra. Il mio cantante preferito è Eros Ramazzotti. Mi piace andare all’opera e ai concerti. Quindi la mia materia preferita è la musica.”

    1
    Attività 1

    Qual è la materia preferita di questi ragazzi? Abbina.

    Jaki jest ulubiony przedmiot tych osób? Połącz.

    Rb0kwBJmkbkmD
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego grafiki: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.

    Qual è la materia preferita di questi ragazzi? Abbina.

    Jaki jest ulubiony przedmiot tych osób? Połącz.

    Rj00WRLws81Fp
    Paolo Możliwe odpowiedzi: 1. la matematica, 2. l’informatica, 3. la musica, 4. l’educazione fisica Francesca Możliwe odpowiedzi: 1. la matematica, 2. l’informatica, 3. la musica, 4. l’educazione fisica Carlo Możliwe odpowiedzi: 1. la matematica, 2. l’informatica, 3. la musica, 4. l’educazione fisica Marco Możliwe odpowiedzi: 1. la matematica, 2. l’informatica, 3. la musica, 4. l’educazione fisica
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
    Attività 2

    Collega le parole per creare le espressioni presenti nella mappa interattiva.

    Połącz słowa, by utworzyć wyrażenia pojawiające się na mapie interaktywnej.

    RJh0J2XRNNPmb
    scrivere Możliwe odpowiedzi: 1. i compiti, 2. la chitarra, 3. a calcio, 4. poesie, 5. i musei, 6. lingue straniere imparare Możliwe odpowiedzi: 1. i compiti, 2. la chitarra, 3. a calcio, 4. poesie, 5. i musei, 6. lingue straniere fare Możliwe odpowiedzi: 1. i compiti, 2. la chitarra, 3. a calcio, 4. poesie, 5. i musei, 6. lingue straniere suonare Możliwe odpowiedzi: 1. i compiti, 2. la chitarra, 3. a calcio, 4. poesie, 5. i musei, 6. lingue straniere giocare Możliwe odpowiedzi: 1. i compiti, 2. la chitarra, 3. a calcio, 4. poesie, 5. i musei, 6. lingue straniere visitare Możliwe odpowiedzi: 1. i compiti, 2. la chitarra, 3. a calcio, 4. poesie, 5. i musei, 6. lingue straniere
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
    Attività 3

    Abbina le attività alle materie.

    Połącz czynności z przedmiotami szkolnymi. 

    Rq6jMTaMPZX2k
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.