Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj mapę myśli na temat cech Trzy po trzy. Uzupełnij ją własnymi spostrzeżeniami oraz cytatami z pamiętnika Aleksandra Fredry.

RcxwQNNRxu9dF
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RwWZY8ExUSDGQ1
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego pamiętnik Trzy po trzy można uznać za esencję mądrej starości. Podaj przykłady oraz ilustrujące je cytaty.

R1T5rKOM5L18m
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń

Aleksander Fredro Trzy po trzy

Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu: Pamiętajcie! Może by te przerwy, jakby epoki, przeciągały formę szczęścia dla przyszłej pamięci. Wszak i sen – a szczęście nie jestże snem lubym? – jeżeli trwał nieprzerwanie choćby jak najdłużej, traci przy obudzeniu przestrzeń swoję. A jeżeli nasze zmysły z uśpienia w ocknienie i z ocknienia w uśpienie przenoszą się łagodnie – natenczas sen daje niejaką świadomość siebie; przyjemność pomnożoną, przedłużoną bywa.

7 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, oprac. K. Czajkowska, Warszawa 1968, s. 209–210.
RttofYxArZ3Qa
Ćwiczenie 1
Jaki środek stylistyczny występuje w zdaniu Wszak i sen – a szczęście nie jestże snem lubym? – jeżeli trwał nieprzerwanie choćby jak najdłużej, traci przy obudzeniu przestrzeń swoję? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. wykrzyknienie, 2. inwersja, 3. partykuła wzmacniająca, 4. elipsa
RANEDulnx8Ibc
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj nazwy środków stylistycznych do odpowiednich cytatów z podanego fragmentu pamiętnika Trzy po trzy. personifikacja Możliwe odpowiedzi: 1. [...]a szczęście nie jestże snem lubym?, 2. A jeżeli nasze zmysły z uśpienia w ocknienie i z ocknienia w uśpienie przenoszą się łagodnie – natenczas sen daje niejaką świadomość siebie, 3. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu, 4. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu: Pamiętajcie! animizacja Możliwe odpowiedzi: 1. [...]a szczęście nie jestże snem lubym?, 2. A jeżeli nasze zmysły z uśpienia w ocknienie i z ocknienia w uśpienie przenoszą się łagodnie – natenczas sen daje niejaką świadomość siebie, 3. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu, 4. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu: Pamiętajcie! wykrzyknienie Możliwe odpowiedzi: 1. [...]a szczęście nie jestże snem lubym?, 2. A jeżeli nasze zmysły z uśpienia w ocknienie i z ocknienia w uśpienie przenoszą się łagodnie – natenczas sen daje niejaką świadomość siebie, 3. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu, 4. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu: Pamiętajcie! pytanie retoryczne Możliwe odpowiedzi: 1. [...]a szczęście nie jestże snem lubym?, 2. A jeżeli nasze zmysły z uśpienia w ocknienie i z ocknienia w uśpienie przenoszą się łagodnie – natenczas sen daje niejaką świadomość siebie, 3. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu, 4. Ach, gdyby głos jaki mógł przebiegać świat cały i wołać szczęśliwym od czasu do czasu: Pamiętajcie!
1
Ćwiczenie 3

Czy zgadzasz się z opinią, że wspomnienia mają wartość ocalającą? Sformułuj odpowiedź, w której uzasadnisz swoje stanowisko i odwołasz się do wybranych fragmentów pamiętnika Trzy po trzy.

Aleksander Fredro Trzy po trzy

Nie myślcie jednak, kochane dzieci moje, że całą masę szczęścia, którą los mojemu życiu wydzielił, zamknąłem, zostawiłem w onym dalekim czasie. Ach, bluźniłbym, gdybym nie czuł się szczęśliwym, kiedy wzrok błogosławiący przesuwam po waszych jasnych włoskach, kiedy go zawieszam na ustach waszych, uśmiechających się młodością, kiedy go wtapiam w niezmącone jeszcze wejrzenie, w czyste jak niebo oczy wasze; kiedy was widzę w objęciu matki, przy jej sercu, gdzie się odbijam takim, jakim jestem w istocie, gdzie zawsze tak wierny oddźwięk każdego mego uczucia znajduję… Ach, tak, tak jest – kiedy całą duszę obejmę, osłonię, załączę jakby w jeden uścisk was wszystko troje, co jesteście moim światem, moją miłością, moją nadzieją, dziękczynne modły muszę wznieść do Boga – jestem szczęśliwy…

8 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, oprac. K. Czajkowska, Warszawa 1968, s. 210.
R1EMWtrejYHDw
(Uzupełnij).

Słownik

asocjacje
asocjacje

(łac. associare – przyłączać się) – automatyczne skojarzenia myślowe

autotematyzm
autotematyzm

wprowadzenie do utworu literackiego wypowiedzi ukazującej czytelnikowi proces tworzenia, powstawania dzieła, tajniki warsztatu autora, czy refleksji nad pisarstwem; w powieści może przybierać formę rozbudowanych refleksji na temat powstawania utworu lub demaskujących fikcję świata przedstawionego, w liryce autotematyzm pojawia się w utworach programowych, manifestach poetyckich

deheroizacja
deheroizacja

(łac. de- + heroizacja; gr. heros – bohater) – pozbawienie kogoś lub czegoś cech heroicznych

demitologizacja
demitologizacja

(łac. de- + gr. mýthos – mit) – obalenie mitu związanego z jakąś postacią, rzeczą lub zjawiskiem

gnomniczny
gnomniczny

(od rzeczownika: gnoma, gr. gnōmē – mniemanie, sąd) – zawierający zwięzłe zdanie o charakterze sentencji, pouczenia moralnego

intertekstualność
intertekstualność

(łac. inter – pośród; textum – tkanka, sukno, tekst) – relacje zachodzące między różnymi tekstami kultury (np. utworami literackimi, dziełami plastycznymi i muzycznymi); aluzje i nawiązania do innych tekstów

ironia
ironia

(łac. eironeia – przestawianie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób
czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną