Mapa myśli
Przeanalizuj mapę myśli na temat prywatnej mitologii Zbigniewa Herberta. Uzupełnij ją własnymi spostrzeżeniami oraz cytatami ze zbioru Król mrówek.
- Nazwa kategorii: Prywatna mitologia[br] Zbigniewa Herberta
- Nazwa kategorii: nobilitacja bohaterów[br] drugoplanowych
- Nazwa kategorii: mitologia[br] słabszych
- Nazwa kategorii: mitologia[br] poniżonych
- Nazwa kategorii: mitologia[br] zwierząt Koniec elementów należących do kategorii nobilitacja bohaterów[br] drugoplanowych
- Nazwa kategorii: demitologizacja
- Nazwa kategorii: desakralizacja
- Nazwa kategorii: dekonstrukcja
- Nazwa kategorii: opowieści z humorem
- Nazwa kategorii: ironia
- Nazwa kategorii: narrator współczujący
- Nazwa kategorii: fragmentaryczność
- Nazwa kategorii: reinterpretacje mitów
- Nazwa kategorii: odkrywanie paradoksów[br] istnienia Koniec elementów należących do kategorii Prywatna mitologia[br] Zbigniewa Herberta
- Elementy należące do kategorii Prywatna mitologia[br] Zbigniewa Herberta
- Elementy należące do kategorii nobilitacja bohaterów[br] drugoplanowych
Odpowiedz na pytanie, dlaczego twoim zdaniem zbiór Król mrówek określany jest jako prywatna mitologia
Zbigniewa Herberta.
Wstęp do „Atlasa”Mitologia, jakiej uczono go w szkole, napawała go odrazą, była bowiem tryumfem antropomorficznej bestii
− gromadził skamieliny, odciski pazurów
− nienawidził rasy zwycięzców i jego przymierze z pokonanymi wydawało mu się odziedziczone
po górze, strumieniu, ściganym owadzie i melancholijnym olbrzymie
− cała jego sympatia kierowała się ku
zmęczonym bohaterom i dwuznacznym.Źródło: Zbigniew Herbert, Wstęp do „Atlasa”, [w:] tegoż, Król mrówek. Prywatna mitologia, oprac. R. Krynicki, Kraków 2008, s. 116.
Stary PrometeuszPisze pamiętniki. Próbuje w nich wyjaśnić miejsce bohatera w systemie konieczności, pogodzić sprzeczne ze sobą pojęcie bytu i losu.
Ogień buzuje wesoło na kominku, w kuchni krząta się żona – egzaltowana dziewczyna, która nie mogła urodzić mu syna, ale pociesza się, że i tak przejdzie do historii. Przygotowanie do kolacji na którą ma przyjść miejscowy proboszcz i aptekarz, najbliższy teraz przyjaciel Prometeusza.
Ogień buzuje na kominku. Na ścianie wypchany orzeł i list dziękczynny tyrana Kaukazu, któremu dzięki wynalazkowi Prometeusza udało się spalić zbuntowane miasto.
Prometeusz śmieje się cicho. Jest to teraz jedyny sposób wyrażenia niezgody na świat.Źródło: Zbigniew Herbert, Stary Prometeusz, [w:] tegoż, Król mrówek. Prywatna mitologia, oprac. R. Krynicki, Kraków 2008, s. 87.
Prometeusz Stary Prometeusz według Zbigniewa Herberta
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. oportunizm, 2. altruizm, 3. filisterstwo, 4. konformizm, 5. nonkonformizm, 6. alterocentryzm
Która postawa cechuje starego Prometeusza?
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
- oportunizm
- altruizm
- filisterstwo
- konformizm
- nonkonformizm
- alterocentryzm
Wypisz z tekstu Stary Prometeusz co najmniej trzy przykłady ironii oraz objaśnij, jaką pełnią funkcję.
Na podstawie tekstu Stary Prometeusz wyjaśnij, jaką rolę mogą odgrywać antyczne archetypy.
Czy zgadzasz się z opinią amerykańskiego mitoznawcy, Josepha Campbella, który twierdzi, że Każdy człowiek musi znaleźć taki aspekt mitu, który będzie związany z jego własnym życiem
Indeks górny 11 Indeks górny koniec11? Sformułuj odpowiedź, w której uzasadnisz swoje stanowisko i odwołasz się do wybranych fragmentów Króla mrówek Zbigniewa Herberta.