Mapa myśli
Wpływ i recepcja mniejszych szkół sokratejskich
Przekonanie cyników o tym, że warunkiem szczęścia jest wyrzeczenie, przejęli stoicy. Ten pogląd był również bliski myślicielom wczesnochrześcijańskim, którzy ascezę uczynili podstawą życia duchowego. Filozofa zaczęto utożsamiać z pustelnikiem, który pogardza światem (łac. contemptus mundi) i od niego ucieka (łac. fuga mundi). Szkoła cynicka istniała aż do VI w. n.e. Z czasem jednak upowszechniło się także negatywne znaczenie cynizmu, rozumianego jako postawa życiowa polegająca na lekceważącym stosunku do obowiązującego w danej społeczności systemu wartości, deprecjonowaniu instytucji, negowaniu autorytetów.
O bogachO bogach nie mogę wiedzieć ani czy istnieją, ani czy nie istnieją, ani też jaka jest ich istota i jak się pojawiają.
Wiele bowiem rzeczy stoi na przeszkodzie, aby można było coś o tym wiedzieć; niemożliwość odpowiedniego doświadczenia zmysłowego i krótkość życia człowieka.
Opisz, jak kwestię istnienia bogów (bądź boskości świata) postrzegali poprzednicy Protagorasa (np. Tales z Miletu, pitagorejczycy)? Zauważ, że podobne do powyższego zdanie wypowiedział Ksenofanes. Czy jednak w stosunku obu tych filozofów do kwestii istnienia bogów dostrzegasz jakąś różnicę?
Hedonizm cyrenaików znalazł swoją kontynuację w filozofii epikureizmu, ale też tracił na swoim radykalizmie. Z czasem przyjemność zaczęto rozumieć jako brak cierpień i dokonano rozgraniczenia między przyjemnościami cielesnymi a duchowymi.
List do MenoikeusaDlatego właśnie twierdzimy, że przyjemność jest początkiem i celem życia szczęśliwego. Ona to bowiem, według nas, stanowi pierwsze i przyrodzone dobro oraz punkt wyjścia wszelkiego wyboru i unikania; do niej w końcu powracamy, gdy odwołujemy się do czucia jako kryterium wszelkiego dobra.
Zastanów się, w jaki sposób hedonizm wpłynął na filozofię cyrenaików.
Z przedstawicielami szkoły megarejskiej zetknął się Platon, który zresztą krytycznie ustosunkował się do niej w Sofiście. Niemniej jednak paradoksy i antynomie, które tworzyli, zwróciły uwagę na konieczność uściślenia i większej precyzji w myśleniu filozoficznym. Tym sposobem megarejczycy utorowali drogę późniejszemu rozwojowi systemów logiki nazw i logiki zdań.
Paradoks stosuWyobraź sobie stos piasku, z którego pojedynczo usuwane są kolejne ziarna, aż do momentu, kiedy zostanie już tylko jedno. Czy jest ono nadal stosem? Jeśli nie, to kiedy stos przestał nim być?
Zastanów się, jaki cel miało tworzenie paradoksów przez megarejczyków.
Zapoznaj się z mapą myśli. Jakie kwestie podejmowali cynicy, cyrenaicy i megarejczyczy?
Jakie kwestie podejmowali cynicy, cyrenaicy i megarejczyczy? Stwórz wypunktowaną listę hasłową, w której wypiszesz hasła związane z tymi szkołami filozoficznymi. Posłuż się informacjami zawartymi w lekcji i mapie myśli.