Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozofia posokratejska

Pojawienie się Sokratesa było przełomem w dziejach filozofii starożytnej. Będące do tej pory na pierwszym planie zagadnienia kosmologiczne ustąpiły miejsca zagadnieniom humanistycznym. Sokrates jako pierwszy zainicjował poważną i metodyczną refleksję etyczną. Metodą uprawiania filozofii i dochodzenia do prawdy stał się dialog. Następcy Sokratesa starali się kontynuować dzieło mistrza, mimo że przywiązywali wagę do innych aspektów jego nauki i nieco różnili się poglądami.

R1PUe0WlteSr41
Euklides z Megary w przebraniu kobiety, która słyszy, jak Sokrates naucza w Atenach.
Źródło: Domenico Marolì, https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.
Problem 1

Wysłuchaj wykładów i zastanów się, co łączy, a co dzieli Sokratesa i sokratyków mniejszych.

Zapoznaj się z wykładami i zastanów się, co łączy, a co dzieli Sokratesa i sokratyków mniejszych.

R1ISuWYEEOMxb
(Uzupełnij).

Cynicy, cyrenaicy i megarejczycy

Cynicy

ROPp7BZxNtgxY
Mieszkaniem dla Diogenesa była gliniana beczka. Był widywany, gdy w świetle dziennym zapalał lampę, która miała mu pomóc odnaleźć uczciwego człowieka. Jego towarzyszami były psy, które służyły również jako symbole jego filozofii.
Źródło: Diogenes, domena publiczna.

Cynicy byli zwolennikami jednego z nurtów filozoficznych wyrosłych z tradycji sokratejskiej i prawdopodobnie najbardziej liczącą się szkołą sokratejską. Ich nazwa wywodzi się od prowadzonej przez nich szkoły na placu Cynosarges albo też od greckiego przymiotnika kynikos, czyli „psi”. Założycielem szkoły był Antystenes z Aten (ok. 444‑365 p.n.e.), uczeń Sokratesa i rywal Platona. Jako syn Ateńczyka i trackiej niewolnicy należał do ateńskiego proletariatu. Drugim słynnym, głównie dzięki anegdotom, przedstawicielem cynizmu był Diogenes z Synopy (413‑323 p.n.e.).

R1IIFyWBN6CSV
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Poglądy cyników.

Poglądy cyników

Cynicy są zwolennikami jednego z nurtów filozoficznych wyrosłych z tradycji sokratejskiej. Ich nazwa wywodzi się od prowadzonej przez nich szkoły na placu Cynosarges albo też od greckiego przymiotnika kynikos, czyli „psi”. Założycielem szkoły był Antystenes z Aten (ok. 444‑365 p.n.e.), uczeń Sokratesa i rywal Platona. Jako syn Ateńczyka i trackiej niewolnicy należał do ateńskiego proletariatu. Drugim słynnym, głównie dzięki anegdotom, przedstawicielem cynizmu był Diogenes z Synopy (413‑323 p.n.e.). Za mieszkanie służyła mu podobno duża gliniana beczka.

Cynicy podobnie jak Sokrates skupiali się na zagadnieniach etycznych. Uważali, że jedynym i samowystarczalnym celem ludzkiego życia gwarantującym szczęście jest cnota. Wszystkie inne dobra, życiowe cele, w tym także wiedza, okazują się bezwartościowe i należy je traktować z obojętnością. Mędrcem staje się ten, komu udaje się osiągnąć zupełną niezależność od wszystkiego (autarkiaautarkiaautarkia); jest to możliwe poprzez ascezęascezaascezę, czyli odpowiednią pracę nad sobą i ćwiczenia przysposabiające do wyrzeczeń. Okazywali pogardę wobec wszelkiego rodzaju instytucji państwowych i społecznych (rodzina, państwo, religia). O sobie powiadali, że są kosmopolitamikosmopolityzmkosmopolitami, to jest obywatelami całego świata. Opowiadali się za równouprawnieniem kobiet i niewolników. W teorii poznania byli sensualistamisensualizmsensualistami i relatywistami.

Cyrenaicy

Przedstawiciele szkoły cyrenajskiej, chociaż podobnie jak cynicy przyznawali się do patronatu Sokratesa, wypracowali jednak zupełnie odmienną koncepcję filozoficzną. Założycielem tej szkoły był Arystyp z Cyreny (ok. 430‑355 p.n.e.), który najpierw poznał poglądy Protagorasa, a potem został dopiero uczniem Sokratesa. Inni mniej znani cyrenaicy to Teodoros, później zwany Ateistą, i Hegezjasz Peisitanatos, czyli nawołujący do śmierci.

RoZmD3VIoub1c
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Cyrenaicy.

W zakresie teorii poznania Arystyp był zwolennikiem subiektywizmu i sensualizmu. Nie istnieje coś takiego jak poznanie obiektywne – jego zdaniem – poznajemy jedynie własne, zmysłowe wrażenia. Teza została postawiona radykalnie – niemożliwe jest poznanie fizykalnego, zewnętrznego świata. Dlatego też cyrenaicy skoncentrowali się na problematyce etycznej, która jednak wynikała z ich epistemologii opartej na subiektywnych, zmysłowych doświadczeniach. Dobre jest to, co przyjemne, złe to, co przykre. Pogląd głoszący, że jedynym źródłem szczęścia i celem ludzkiego życia jest przyjemność, nazwano hedonizmem (gr. hedone znaczy „przyjemność”).

Przyjemność jest jednak stanem, który trwa tylko przez chwilę, dopóki działa powodujący ją bodziec. Ma ona zatem charakter cielesny i zawsze musi być przez coś wywołana; nie osiąga się jej przez sam brak cierpień i przykrości, jak to później głosić będą epikurejczycy. Dlatego też człowiek, który chce zaznać szczęścia pojmowanego jako przyjemność, musi nauczyć się korzystać z każdej nadarzającej się okazji, musi umieć „chwytać dzień” (łac. carpe diem). Przyjemności różnią się między sobą nie jakością, tylko stopniem intensywności, coś jest bardziej lub mniej przyjemne.

Hedonizm cyrenaików znalazł swoją kontynuację w filozofii epikureizmu ale też tracił na swoim radykalizmie. Z czasem przyjemność zaczęto rozumieć jako brak cierpień i dokonano rozgraniczenia między przyjemnościami cielesnymi a duchowymi.

Megarejczycy

R1UrpXowwLIIX1
O Stilpionie zachowało się kilka anegdot. Jedna z nich opisuje reakcję filozofa na propozycję władcy Megary Demetriosa, który zaoferował Stilponowi zwrot wszystkich strat, jakie ten poniósł w wyniku działań wojennych i grabieży. Filozof odpowiedział, że nie utracił nic z rzeczy, które do niego należą, ponieważ nikt mu nie zabrał wykształcenia, mądrości i wiedzy.
Źródło: Średniowieczna podobizna Stilpona pochodząca z Kroniki norymberskiej, domena publiczna.

Szkołę megarejską założył w 399 r. p.n.e. uczeń Parmenidesa i Sokratesa – Euklides z Megary (ok. 450–ok. 380 p.n.e.). Do szkoły należeli także Eubulides z Miletu, Diodor z Kronos, Filon ale największy rozgłos zyskał Stilpon, który około 320 r. p.n.e. nauczał w Atenach.

Poglądy megarejczyków

Megarejczycy próbowali połączyć etyczną naukę Sokratesa z teorią Parmenidesa i eleatów dotyczącą jedności bytu. Odeszli jednak dość daleko od naczelnej zasady filozofii Sokratesa, jaką był postulat szukania prawdy. Wiele uwagi poświęcali analizie formalnej pojęć i wyszukiwaniu sprzeczności w logicznych sylogizmach. Swoje twierdzenia, podobnie jak eleaci, uzasadniali za pomocą dialektyki. Szkołę megarejską określano też mianem „erystycznej” (co można przetłumaczyć jako „kłótliwej”), gdyż jej adepci ćwiczyli się w prowadzeniu sporów i polemice z adwersarzami, bez względu na to, po czyjej stronie była racja. W tym celu rozwinęli umiejętność posługiwania się paradoksami i tropienia antynomii. Jak pisze Diogenes Laertios: Ażeby dowieść fałszywości jakiegoś dowodu, atakowali jego konkluzję, a nie przesłanki.

RFvQ4OH70uWBJ
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Megarejczycy.

Ich rozumowanie na pozór było poprawne, w istocie oparte jednak na wieloznaczności wyrażeń, na nieprecyzyjności we wnioskowaniu lub błędach logicznych, czyli na sofizmatach. Najbardziej znane są dialektyczne paradoksy Eubulidesa:

  1. Kłamca: jeśli kłamca mówi, że kłamie, to znaczy, że równocześnie kłamie i mówi prawdę.

  2. Łysina: człowiek może stracić jeden, dwa, kilka włosów, ale nie staje się od tego jeszcze łysy.

  3. Rogacz: jeśli rogów nie zgubiłeś, a przecież czego nie zgubiłeś, to posiadasz, to znaczy, że rogi posiadasz.

Słownik

autarkia
autarkia

(gr. autarkeia) pogląd filozoficzny, propagujący uniezależnienie się od świata, ascetyczną minimalizację potrzeb i duchową samowystarczalność

asceza
asceza

(gr. askezis – ćwiczenie, trening) – praktykowanie dobrowolnego wyrzeczenia się pewnych dóbr, wartości i aktywności życiowych w celu osiągnięcia świętości, czystości i doskonałości duchowej oraz zbawienia

kosmopolityzm
kosmopolityzm

(gr.  kosmos – świat, polítēs obywatel) stanowisko sprzeciwiające się podziałom kulturowo‑politycznym i terytorialnym; kosmopolici uważają za swoją ojczyznę nie kraj czy inny sformalizowany obszar, ale cały świat; dążą do politycznej i społecznej jedności świata, wolnego od podziałów i konfliktów, stopionego w jedną wspólnotę ogólnoludzką

sensualizm
sensualizm

(łac. sensus – zmysł) pogląd filozoficzny oraz psychologiczny głoszący, że wszelka wiedza pochodzi od wrażeń zmysłowych i jest tylko bardziej lub mniej złożonym kompleksem spostrzeżeń

daimonion
daimonion

(gr. zdrobnienie od daimōn – Bóg, bóstwo, demon) wewnętrzny ostrzegawczy głos, który odradzał złe uczynki i błędne decyzje, jednak w odróżnieniu od sumienia, nie skłaniał do dobra

hedonizm
hedonizm

(gr. hedone - przyjemność, rozkosz) stanowisko filozoficzne i postawa etyczna uznające, że najważniejszym dobrem i celem ludzkich dążeń jest przyjemność

maieutyka
maieutyka

(gr. maieutikós – położniczy) stworzona przez Sokratesa dialogiczna metoda filozoficzna, której celem jest wspólne dotarcie do prawdy. Polega ona na wydobywaniu z dyskutanta nieuświadomionej przez niego wiedzy prawdziwej. Sokrates uważał, że sam nie posiada wiedzy, nie mógł jej więc nauczać w tradycyjny sposób

metoda elenktyczna
metoda elenktyczna

(gr. elegktikós – zbijający, badawczy; elegktós – badanie, argument) stosowany przez Sokratesa sposób prowadzenia dyskusji polegający na przyjęciu tezy przeciwnika, a następnie zmuszaniu go, poprzez zadawanie kolejnych pytań, do wyciągnięcia wniosków jawnie sprzecznych z jego początkową tezą

subiektywizm
subiektywizm

(łac. subjectivus - podmiotowy) pogląd zakładający, że poznanie rzeczywistości odbywa się w oparciu o indywidualne wrażenia, spostrzeżenia i myśli podmiotu poznającego