Mapa myśli
Przenalizuj poniższą mapę myśli, która została stworzona na podstawie poglądu Augusta Comte'a o Rozwoju myśli ludzkiej w zakładce „Przeczytaj”. Wybierz jeden z pozostałych poglądów i stwórz własną mapę myśli, która uporządkuje zdobytą przez ciebie wiedzę.
-
POGLĄDY AUGUSTA COMTE'A
-
- Nazwa kategorii: [bold]POGLĄDY[[br]AUGUSTE'A COMTE'A[/][br]Rozwój myśli ludzkiej{color=#1D6A73}
- Nazwa kategorii: [bold]3 fazy myśli ludzkiej[br] w trakcie rozwoju[br]historycznego[/]{value=36}{color=#F26457}
- Nazwa kategorii: teologiczna{value=20}{color=#ff9181}
- Nazwa kategorii: dzieciństwo{value=20}{color=#ff9181} Koniec elementów należących do kategorii teologiczna{value=20}{color=#ff9181}
- Nazwa kategorii: metafizyczna{value=20}{color=#cf453d}
- Nazwa kategorii: okres[br]młodzieńczy{value=20}{color=#cf453d} Koniec elementów należących do kategorii metafizyczna{value=20}{color=#cf453d}
- Nazwa kategorii: pozytywna{value=20}{color=#ffc9bf}
- Nazwa kategorii: dojrzałość{value=20}{color=#ffc9bf} Koniec elementów należących do kategorii pozytywna{value=20}{color=#ffc9bf}
- Nazwa kategorii: [bold]Nauka[/]{value=36}{color=#F2B56B}
- Nazwa kategorii: wszystkie nauki[br]stają się[br]pozytywnymi{value=25}{color=#F2C166}
- Nazwa kategorii: czyli opierają się[br]na samych faktach{value=25}{color=#F2C166} Koniec elementów należących do kategorii wszystkie nauki[br]stają się[br]pozytywnymi{value=25}{color=#F2C166}
- Nazwa kategorii: zadanie[br]nauki{value=25}
- Nazwa kategorii: szukanie praw[br]rządzących[br]zjawiskami{value=20}{color=#fdc492}
- Nazwa kategorii: a nie[br]szukaniem[br]„początku”[br]czy „istoty[br]rzeczy”{value=20}{color=#fdc492} Koniec elementów należących do kategorii szukanie praw[br]rządzących[br]zjawiskami{value=20}{color=#fdc492}
- Nazwa kategorii: pyta „jak”,[br]a nie „dlaczego”{value=25}{color=#F2C166}
- Nazwa kategorii: jej dokonania[br]sprawdzają się[br]w praktyce{value=25}{color=#F2C166}
- Nazwa kategorii: nauki pozytywne[br]są użyteczne{value=25}{color=#F2C166}
- Nazwa kategorii: potrzebuje[br]jedności metody{value=25}{color=#F2C166} Koniec elementów należących do kategorii [bold]Nauka[/]{value=36}{color=#F2B56B}
- Nazwa kategorii: Termin[br][bold]„pozytywny”[/][br]oznacza{value=36}{color=#238C6E}
- Nazwa kategorii: ścisły{value=20}{color=#4faa8a}
- Nazwa kategorii: pewny{value=20}{color=#4faa8a}
- Nazwa kategorii: precyzyjny{value=20}{color=#4faa8a}
- Nazwa kategorii: realny{value=20}{color=#4faa8a}
- Nazwa kategorii: konstruktywny{value=20}{color=#4faa8a}
- Nazwa kategorii: obiektywnie[br]oceniający[br]sytuację{value=20}{color=#4faa8a}
- Nazwa kategorii: sprawdzalny{value=20}{color=#4faa8a} Koniec elementów należących do kategorii Termin[br][bold]„pozytywny”[/][br]oznacza{value=36}{color=#238C6E}
- Elementy należące do kategorii [bold]POGLĄDY[[br]AUGUSTE'A COMTE'A[/][br]Rozwój myśli ludzkiej
- Elementy należące do kategorii [bold]3 fazy myśli ludzkiej[br] w trakcie rozwoju[br]historycznego[/]
- Elementy należące do kategorii teologiczna
- Elementy należące do kategorii metafizyczna
- Elementy należące do kategorii pozytywna
- Elementy należące do kategorii [bold]Nauka[/]
- Elementy należące do kategorii wszystkie nauki[br]stają się[br]pozytywnymi
- Elementy należące do kategorii zadanie[br]nauki
- Elementy należące do kategorii szukanie praw[br]rządzących[br]zjawiskami
- Elementy należące do kategorii Termin[br][bold]„pozytywny”[/][br]oznacza
Jakie nauki wyróżniał Comte? Jakie są związki między naukami? Odpowiadając, zastanów się, czy w teorii autora Wykładu jest miejsce na specjalizację naukową. Uzasadnij wypowiedź wzbogacając ją własnymi przemyśleniami na temat rozdziału nauk.
Na jakie trzy fazy według Comte'a można podzielić myśli ludzkie w fazie rozwoju historycznego? W odpowiedzi spróbuj scharakteryzować każdą fazę i poddaj ją krytycznej ocenie.
Jaki związek, według Comte’a, mają porządek i postęp społeczny? Zaznacz poprawne twierdzenia kolorem zielonym, a niepoprawne kolorem czerwonym.
{postęp społeczny według Comte’a}Postęp społeczny jest stopniowym rozwojem porządku.{/postęp społeczny według Comte’a}
{błędne twierdzenie}Porządek społeczny podlega rozwojowi w imię zasad politycznych.{/błędne twierdzenie}
{postęp społeczny według Comte’a}Porządek społeczny łączy ze sobą życie materialne, moralne i polityczne.{/postęp społeczny według Comte’a}
{postęp społeczny według Comte’a}Stadium pozytywne społeczeństwa charakteryzuje się połączeniem nauki i przemysłu. {/postęp społeczny według Comte’a}
{błędne twierdzenie}W społeczeństwie pozytywnym myślenie jednostkowe jest ważniejsze niż myślenie społeczne.{/błędne twierdzenie}
{postęp społeczny według Comte’a}Postęp odbywa się ewolucyjnie, każdy jego etap wynika z poprzedniego i udoskonala go.{/postęp społeczny według Comte’a}
2. Porządek społeczny podlega rozwojowi w imię zasad politycznych.
3. Porządek społeczny łączy ze sobą życie materialne, moralne i polityczne. 4. Stadium pozytywne społeczeństwa charakteryzuje się połączeniem nauki i przemysłu.
5. W społeczeństwie pozytywnym myślenie jednostkowe jest ważniejsze niż myślenie społeczne.
6. Postęp odbywa się ewolucyjnie, każdy jego etap wynika z poprzedniego i udoskonala go.
Połącz w pary elementy zdania tak, by przedstawiały stanowisko Comte'a na temat religii.
w katolicyzmie., podmiocie poznania., ludzkość., własnych świętych, posągi i świątynie., która adoruje samą siebie.
| Jedność da się odnaleźć w | |
| Subiektywną jedność poznania można odnaleźć | |
| Jedynym podmiotem, w którym można odnaleźć jedność jest | |
| Pozytywizm będzie miał | |
| Człowiek jest istotą wyzwoloną i wartościowym składnikiem Ludzkości |
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Comte:Szczęście ludzkie zarówno w życiu prywatnym, jak i publicznym, polega głównie na możliwie największym wzroście uczuć życzliwości, które, gdy się ich doświadcza, dają najwięcej słodyczy; tylko też one mogą równocześnie zawładnąć sercami wszystkich ludzi
.