Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

Przenalizuj poniższą mapę myśli, która została stworzona na podstawie poglądu Augusta Comte'aRozwoju myśli ludzkiej w zakładce „Przeczytaj”. Wybierz jeden z pozostałych poglądów i stwórz własną mapę myśli, która uporządkuje zdobytą przez ciebie wiedzę.

RTdqMFevqiMKD1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: POGLĄDY AUGUSTE'A COMTE'A
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1ISBkZ0lRtJu
(Uzupełnij).
R1KKIpU5a5XQw1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]POGLĄDY[[br]AUGUSTE'A COMTE'A[/][br]Rozwój myśli ludzkiej{color=#1D6A73}
    • Elementy należące do kategorii [bold]POGLĄDY[[br]AUGUSTE'A COMTE'A[/][br]Rozwój myśli ludzkiej
    • Nazwa kategorii: [bold]3 fazy myśli ludzkiej[br] w trakcie rozwoju[br]historycznego[/]{value=36}{color=#F26457}
      • Elementy należące do kategorii [bold]3 fazy myśli ludzkiej[br] w trakcie rozwoju[br]historycznego[/]
      • Nazwa kategorii: teologiczna{value=20}{color=#ff9181}
        • Elementy należące do kategorii teologiczna
        • Nazwa kategorii: dzieciństwo{value=20}{color=#ff9181}
        • Koniec elementów należących do kategorii teologiczna{value=20}{color=#ff9181}
      • Nazwa kategorii: metafizyczna{value=20}{color=#cf453d}
        • Elementy należące do kategorii metafizyczna
        • Nazwa kategorii: okres[br]młodzieńczy{value=20}{color=#cf453d}
        • Koniec elementów należących do kategorii metafizyczna{value=20}{color=#cf453d}
      • Nazwa kategorii: pozytywna{value=20}{color=#ffc9bf}
        • Elementy należące do kategorii pozytywna
        • Nazwa kategorii: dojrzałość{value=20}{color=#ffc9bf}
        • Koniec elementów należących do kategorii pozytywna{value=20}{color=#ffc9bf}
        Koniec elementów należących do kategorii [bold]3 fazy myśli ludzkiej[br] w trakcie rozwoju[br]historycznego[/]{value=36}{color=#F26457}
    • Nazwa kategorii: [bold]Nauka[/]{value=36}{color=#F2B56B}
      • Elementy należące do kategorii [bold]Nauka[/]
      • Nazwa kategorii: wszystkie nauki[br]stają się[br]pozytywnymi{value=25}{color=#F2C166}
        • Elementy należące do kategorii wszystkie nauki[br]stają się[br]pozytywnymi
        • Nazwa kategorii: czyli opierają się[br]na samych faktach{value=25}{color=#F2C166}
        • Koniec elementów należących do kategorii wszystkie nauki[br]stają się[br]pozytywnymi{value=25}{color=#F2C166}
      • Nazwa kategorii: zadanie[br]nauki{value=25}
        • Elementy należące do kategorii zadanie[br]nauki
        • Nazwa kategorii: szukanie praw[br]rządzących[br]zjawiskami{value=20}{color=#fdc492}
          • Elementy należące do kategorii szukanie praw[br]rządzących[br]zjawiskami
          • Nazwa kategorii: a nie[br]szukaniem[br]„początku”[br]czy „istoty[br]rzeczy”{value=20}{color=#fdc492}
          • Koniec elementów należących do kategorii szukanie praw[br]rządzących[br]zjawiskami{value=20}{color=#fdc492}
          Koniec elementów należących do kategorii zadanie[br]nauki{value=25}
      • Nazwa kategorii: pyta „jak”,[br]a nie „dlaczego”{value=25}{color=#F2C166}
      • Nazwa kategorii: jej dokonania[br]sprawdzają się[br]w praktyce{value=25}{color=#F2C166}
      • Nazwa kategorii: nauki pozytywne[br]są użyteczne{value=25}{color=#F2C166}
      • Nazwa kategorii: potrzebuje[br]jedności metody{value=25}{color=#F2C166}
      • Koniec elementów należących do kategorii [bold]Nauka[/]{value=36}{color=#F2B56B}
    • Nazwa kategorii: Termin[br][bold]„pozytywny”[/][br]oznacza{value=36}{color=#238C6E}
      • Elementy należące do kategorii Termin[br][bold]„pozytywny”[/][br]oznacza
      • Nazwa kategorii: ścisły{value=20}{color=#4faa8a}
      • Nazwa kategorii: pewny{value=20}{color=#4faa8a}
      • Nazwa kategorii: precyzyjny{value=20}{color=#4faa8a}
      • Nazwa kategorii: realny{value=20}{color=#4faa8a}
      • Nazwa kategorii: konstruktywny{value=20}{color=#4faa8a}
      • Nazwa kategorii: obiektywnie[br]oceniający[br]sytuację{value=20}{color=#4faa8a}
      • Nazwa kategorii: sprawdzalny{value=20}{color=#4faa8a}
      • Koniec elementów należących do kategorii Termin[br][bold]„pozytywny”[/][br]oznacza{value=36}{color=#238C6E}
      Koniec elementów należących do kategorii [bold]POGLĄDY[[br]AUGUSTE'A COMTE'A[/][br]Rozwój myśli ludzkiej{color=#1D6A73}
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Jakie nauki wyróżniał Comte? Jakie są związki między naukami? Odpowiadając, zastanów się, czy w teorii autora Wykładu jest miejsce na specjalizację naukową. Uzasadnij wypowiedź wzbogacając ją własnymi przemyśleniami na temat rozdziału nauk.

RmPNGv6mhP4ge
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1

Na jakie trzy fazy według Comte'a można podzielić myśli ludzkie w fazie rozwoju historycznego? W odpowiedzi spróbuj scharakteryzować każdą fazę i poddaj ją krytycznej ocenie.

R6OmfBekS6z1C
Faza (Uzupełnij). Faza (Uzupełnij). Faza (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Jaki związek, według Comte’a, mają porządek i postęp społeczny? Zaznacz poprawne twierdzenia kolorem zielonym, a niepoprawne kolorem czerwonym.

R19lN6WpfX8Ex
Czym jest według Comte’a postęp społeczny? Zaznacz poprawne twierdzenia zielonym kolorem. Postęp społeczny jest stopniowym rozwojem porządku. Porządek społeczny podlega rozwojowi według praw postępu.
Ćwiczenie 2
R1CYOjo2DVJnj
1. Postęp społeczny jest stopniowym rozwojem porządku. 2. Porządek społeczny podlega rozwojowi w imię zasad politycznych. 3. Porządek społeczny łączy ze sobą życie materialne, moralne i polityczne. 4. Stadium pozytywne społeczeństwa charakteryzuje się połączeniem nauki i przemysłu. 5. W społeczeństwie pozytywnym myślenie jednostkowe jest ważniejsze niż myślenie społeczne. 6. Postęp odbywa się ewolucyjnie, każdy jego etap wynika z poprzedniego i udoskonala go. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Połącz w pary elementy zdania tak, by przedstawiały stanowisko Comte'a na temat religii.

Rof8iSJTJOngs
Jedność da się odnaleźć w Możliwe odpowiedzi: 1. która adoruje samą siebie., 2. własnych świętych, posągi i świątynie., 3. w katolicyzmie., 4. podmiocie poznania., 5. ludzkość. Subiektywną jedność poznania można odnaleźć Możliwe odpowiedzi: 1. która adoruje samą siebie., 2. własnych świętych, posągi i świątynie., 3. w katolicyzmie., 4. podmiocie poznania., 5. ludzkość. Jedynym podmiotem, w którym można odnaleźć jedność jest Możliwe odpowiedzi: 1. która adoruje samą siebie., 2. własnych świętych, posągi i świątynie., 3. w katolicyzmie., 4. podmiocie poznania., 5. ludzkość. Pozytywizm będzie miał Możliwe odpowiedzi: 1. która adoruje samą siebie., 2. własnych świętych, posągi i świątynie., 3. w katolicyzmie., 4. podmiocie poznania., 5. ludzkość. Człowiek jest istotą wyzwoloną i wartościowym składnikiem Ludzkości Możliwe odpowiedzi: 1. która adoruje samą siebie., 2. własnych świętych, posągi i świątynie., 3. w katolicyzmie., 4. podmiocie poznania., 5. ludzkość.
Praca domowa

Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Comte:
Szczęście ludzkie zarówno w życiu prywatnym, jak i publicznym, polega głównie na możliwie największym wzroście uczuć życzliwości, które, gdy się ich doświadcza, dają najwięcej słodyczy; tylko też one mogą równocześnie zawładnąć sercami wszystkich ludzi.