Mapa myśli
Przeanalizuj mapę myśli na temat najważniejszych prądów literackich i estetycznych epoki oświecenia. Uzasadnij, do którego z nich Wisława Szymborska nawiązuje w wierszu Głos w sprawie pornografii. Zapisz swoje spostrzeżenia.
Głos w sprawie pornografiiNie ma rozpusty gorszej niż myślenie.
Pleni się ta swawola jak wiatropylny chwast
na grządce wytyczonej pod stokrotki.Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic.
Zuchwałe nazywanie rzeczy po imieniu,
rozwiązłe analizy, wszeteczne syntezy,
pogoń za nagim faktem dzika i hulaszcza,
lubieżne obmacywanie drażliwych tematów,
tarłotarło poglądów – w to im właśnie graj.W dzień jasny albo pod osłoną nocy
łączą się w pary, trójkąty i koła.
Dowolna jest tu płeć i wiek partnerów.
Oczy im błyszczą, policzki pałają.
Przyjaciel wykoleja przyjaciela.
Wyrodne córki deprawują ojca.
Brat młodszą siostrę stręczy do nierządu.Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości
niż różowe pośladki z pism ilustrowanych,
cała ta prostoduszna w gruncie pornografia.
Książki, które ich bawią, nie mają obrazków.
Jedyna rozmaitość to specjalne zdania
paznokciem zakreślone albo kredką.Zgroza, w jakich pozycjach,
z jak wyuzdaną prostotą
umysłowi udaje się zapłodnić umysł!
Nie zna takich pozycji nawet KamasutraKamasutra.
W czasie tych schadzek parzy się ledwie herbata.
Ludzie siedzą na krzesłach, poruszają ustami.
Nogę na nogę każdy sam sobie zakłada.
Jedna stopa w ten sposób dotyka podłogi,
druga swobodnie kiwa się w powietrzu.
Czasem tylko ktoś wstanie,
zbliży się do okna
i przez szparę w firankach
podgląda ulicę.
Odpowiedz na pytanie, dlaczego osoba mówiąca w wierszu nie ujawnia wprost swojej obecności.
Wyjaśnij, na czym polega przewrotność tezy rozpoczynającej wiersz. Odtwórz argumenty, którymi została ona poparta.
Scharakteryzuj ludzi oddających się rozpuście myślenia
. Przeciwko czemu (komu) tak naprawdę skierowana jest ta wypowiedź poetycka?
Zacytuj sformułowanie, w którym przywołany został motyw biblijny. Na jakie znaczenia zwraca on uwagę czytelnika?
Wyjaśnij, jak rozumiesz zakończenie utworu. Dlaczego jedna z osób, o których mowa w wierszu, przez szparę w firankach podgląda ulicę
?