Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przeanalizuj mapę myśli na temat najważniejszych prądów literackich i estetycznych epoki oświecenia. Uzasadnij, do którego z nich Wisława Szymborska nawiązuje w wierszu Głos w sprawie pornografii. Zapisz swoje spostrzeżenia.

RJb01sIi9V25Q
(Uzupełnij).
R2GtWNGxxhpmC1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Oświecenie XVIII wiek
    • Elementy należące do kategorii Oświecenie XVIII wiek
    • Nazwa kategorii: klasycyzm
      • Elementy należące do kategorii klasycyzm
      • Nazwa kategorii: racjonalizm i empiryzm
        • Elementy należące do kategorii racjonalizm i empiryzm
        • Nazwa kategorii: rozum
        • Nazwa kategorii: wiedza
        • Nazwa kategorii: mądrość
        • Nazwa kategorii: doświadczenie
        • Koniec elementów należących do kategorii racjonalizm i empiryzm
      • Nazwa kategorii: deizm i ateizm
        • Elementy należące do kategorii deizm i ateizm
        • Nazwa kategorii: wolność
        • Nazwa kategorii: tolerancja
        • Koniec elementów należących do kategorii deizm i ateizm
      • Nazwa kategorii: estetyka
        • Elementy należące do kategorii estetyka
        • Nazwa kategorii: antyczne zasady *mimesis* i *decorum*
        • Nazwa kategorii: ład i porządek
        • Nazwa kategorii: harmonia i symetria
        • Koniec elementów należących do kategorii estetyka
        Koniec elementów należących do kategorii klasycyzm
    • Nazwa kategorii: sentymentalizm
      • Elementy należące do kategorii sentymentalizm
      • Nazwa kategorii: powrót do natury
      • Nazwa kategorii: opozycja natury i cywilizacji
      • Nazwa kategorii: prymat uczuć nad rozumem
      • Nazwa kategorii: subiektywizm
      • Nazwa kategorii: konwencjonalizacja języka
      • Nazwa kategorii: teatralność gestów
      • Nazwa kategorii: znaczące rekwizyty
      • Koniec elementów należących do kategorii sentymentalizm
      Koniec elementów należących do kategorii Oświecenie XVIII wiek
R1XYWQdGaGmne
Film z nagraniem utworu Wisławy Szymborskiej Głos w sprawie pornografii.
Wisława Szymborska Głos w sprawie pornografii

Nie ma rozpusty gorszej niż myślenie.
Pleni się ta swawola jak wiatropylny chwast
na grządce wytyczonej pod stokrotki.

Dla takich, którzy myślą, święte nie jest nic.
Zuchwałe nazywanie rzeczy po imieniu,
rozwiązłe analizy, wszeteczne syntezy,
pogoń za nagim faktem dzika i hulaszcza,
lubieżne obmacywanie drażliwych tematów,
tarłotarłotarło poglądów – w to im właśnie graj.

W dzień jasny albo pod osłoną nocy
łączą się w pary, trójkąty i koła.
Dowolna jest tu płeć i wiek partnerów.
Oczy im błyszczą, policzki pałają.
Przyjaciel wykoleja przyjaciela.
Wyrodne córki deprawują ojca.
Brat młodszą siostrę stręczy do nierządu.

Inne im w smak owoce
z zakazanego drzewa wiadomości
niż różowe pośladki z pism ilustrowanych,
cała ta prostoduszna w gruncie pornografia.
Książki, które ich bawią, nie mają obrazków.
Jedyna rozmaitość to specjalne zdania
paznokciem zakreślone albo kredką.

Zgroza, w jakich pozycjach,
z jak wyuzdaną prostotą
umysłowi udaje się zapłodnić umysł!
Nie zna takich pozycji nawet KamasutraKamasutraKamasutra.
W czasie tych schadzek parzy się ledwie herbata.
Ludzie siedzą na krzesłach, poruszają ustami.
Nogę na nogę każdy sam sobie zakłada.
Jedna stopa w ten sposób dotyka podłogi,
druga swobodnie kiwa się w powietrzu.
Czasem tylko ktoś wstanie,
zbliży się do okna
i przez szparę w firankach
podgląda ulicę.

szymborska Źródło: Wisława Szymborska, Głos w sprawie pornografii, [w:] tejże, Ludzie na moście, Kraków 2016.
tarło
Kamasutra
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie, dlaczego osoba mówiąca w wierszu nie ujawnia wprost swojej obecności.

R1UyZHzdbYqi2
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym polega przewrotność tezy rozpoczynającej wiersz. Odtwórz argumenty, którymi została ona poparta.

RZacedDNVhhBe
(Uzupełnij).
Polecenie 4
Podaj wyrazy i sformułowania, które odnoszą się do „myślenia” i „rozpusty”. Jaki efekt został osiągnięty dzięki takiemu zestawieniu?
Podaj wyrazy i sformułowania, które odnoszą się do „myślenia” i „rozpusty”. Jaki efekt został osiągnięty dzięki takiemu zestawieniu?
R1dSBECKf4kdw
myślenie (Uzupełnij). rozpusta (Uzupełnij).
Polecenie 5

Scharakteryzuj ludzi oddających się rozpuście myślenia. Przeciwko czemu (komu) tak naprawdę skierowana jest ta wypowiedź poetycka?

RqDjrT4LrU2fk
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Zacytuj sformułowanie, w którym przywołany został motyw biblijny. Na jakie znaczenia zwraca on uwagę czytelnika?

REoEybkBSUh9r
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wyjaśnij, jak rozumiesz zakończenie utworu. Dlaczego jedna z osób, o których mowa w wierszu, przez szparę w firankach podgląda ulicę?

R1XnGexeCxWy0
(Uzupełnij).