bg‑azure

There is no bigger force than Mother Nature. It does not matter whether it is a hurricane, drought or heat wave, people seem to be helpless over it. A narrow stream becomes a wild river that carries everything it meets on the way: houses, vehicles or trees. You have surely seen TV coverage of floods. Do you happen to know how it happens that water bursts its banks and a little stream turns into a wild river? In this part of the material, you will learn about floods.

Nie ma większej siły niż ta, którą obdarzona jest matka natura. Nie ma znaczenia, czy jest to tajfun, susza czy fala upałów, ludzie pozostają wobec niej bezradni. Mały strumyk staje się rwącą rzeką, która porywa wszystko, co spotka na drodze: domy, pojazdy, drzewa z korzeniami. Z pewnością niejednokrotnie widziałeś/widziałaś w telewizji relacje z miejsca dotkniętego powodzią. Czy wiesz, jak to się dzieje, że woda występuje z koryta rzeki i mały potok staje się śmiertelnym zagrożeniem dla zwierząt i ludzi? W tej części materiału uzyskasz odpowiedzi na te i inne pytania na temat powodzi.

R11St1iX97H4c
The view after the flood
Widok po powodzi
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 21.04.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Drag the words to put them in the correct order to create a sentence that people in Australia say when it rains heavily. Read the explanation of this saying which you can find below.

R1bXPhpAWdbDC
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 27.02.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DByIKku6NtU
1. it, 2. If, 3. forget, 4. is, 5. it, 6. flooded1. it, 2. If, 3. forget, 4. is, 5. it, 6. flooded1. it, 2. If, 3. forget, 4. is, 5. it, 6. flooded1. it, 2. If, 3. forget, 4. is, 5. it, 6. flooded, 1. it, 2. If, 3. forget, 4. is, 5. it, 6. flooded1. it, 2. If, 3. forget, 4. is, 5. it, 6. flooded.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Explanationazurewhite
1
1
Exercise 2

Study the following words and expressions connected with flood. Then put them in the correct places.

R1a8LzzENbpgR
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

The mind map below presents information about floods and how disastrous they might be. Study the mind map and complete the empty spaces marked A‑I by double‑clicking on the gap and typing in the correct word from the list below.

A. PREVENTATIVE

B. RAINFALLS

C. DAM

D. CYCLONES

E. URBAN

F. STEEP

G. FLOODS

H. MELTING

I. FERTILISATION

R14PtIwgeBs821
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
CHECK ANSWERS1azurewhite
Exercise 3
RIh7ygYNDvDkl
Study the mind map and complete the sentences referring to floods.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Play the recordings of five people speaking and decide which aspect of floods they talk about. Drag and drop them next to the speakers' names at the bottom.

Speaker 1

R1KQ0bmSXcObN
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Speaker 2

R34akKzDxheRT
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Speaker 3

RLARpPPBexJmW
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Speaker 4

RHaSFvcH7RQJd
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite

Speaker 5

Roy4FYEYyVjF7
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
RdR9NNT2toFZU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 5
R1A4s1TkbyC2J
Work with the recordings from Ex. 4 and decide if the sentences are true or false.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6
R1cmIfEEYzg5X
Based on the information from the recordings, fill in the missing information in the sentences below. You can type in the maximum of two words in each gap.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 7

What are the most common causes of flooding? What are the positive effects of floods? (Write 5–6 sentences.)

RxudQtgDflC7W
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.