Mapa pojęć
The picture below shows a group of children playing together on the grass. Can this type of interaction be a full‑featured sport activity? You’re going to listen about the impact of practising sport intensively at a very young age on the health of young athletes. You’ll be also given a bunch of advice on what to focus on to introduce young children to the world of sport.
Poniższe zdjęcie przedstawia grupę dzieci bawiących się razem na trawie. Czy ten rodzaj interakcji może być pełnowartościową aktywnością sportową? Dowiesz się o wpływie intensywnego trenowania sportu w młodym wieku na zdrowie małych sportowców. Dostaniesz również garść wskazówek dotyczących tego, jak odpowiednio wprowadzić dzieci w świat sportu.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DM28S12iE
Nagranie dźwiękowe
Get familiar with the recording and complete the mind map.
Study the following types of training and their different aspects. Then put the words or phrases in the correct places.
Match the following words to create the correct phrases.
TRUEFALSE
2. Intense training at a young age seems to have only advantages.
TRUEFALSE
3. Specialising in one discipline only before you reach 15 or 16 is advisable.
TRUEFALSE
4. While training professionally, weekly breaks are needed.
TRUEFALSE
5. Young athletes should have a nutritious diet, adjusted to their needs.
TRUEFALSE
6. According to the APP’s guidance, parents shouldn’t get involved in the training process of their children.
TRUEFALSE
Explain in 8‑10 sentences how young people could be encouraged to be more physically active and live healthier lives.
![Grafika przedstawia rysunkową instrukcję do mapy pojęć. Po lewej stronie pośrodku znajduje się jedenaście ikon, w pięciu kolumnach, do których prowadzą czarne strzałki od przypisanych do nich opisów. W pierwszej kolumnie od lewej u góry widoczna jest ikona dymka z plusem w środku z podpisem: dodawanie kolejnego pola. Poniżej widoczna jest ikona hiperłącza internetowego z podpisem: konwertowanie w link. W kolumnie na prawo od góry widoczna jest ikona skośnej przerywanej szarej linii z podpisem: łączenie lub rozłączanie kafelków kliknij przycisk dla danego pola, a następnie pole, które chcesz połączyć lub rozłączyć. Poniżej znajdują się dwie ikony (jedna ze skośną zieloną, a druga czerwoną linią) z podpisem: zmiana koloru linii, łączącej pola kliknij przycisk dla danego pola, a następnie drugie pole, połączone z pierwszym. W trzeciej kolumnie widoczna jest od góry ikona z literką A, po której prawej stronie widoczna jest strzałka w górę, z podpisem: zwiększanie pól oraz tekstu. Poniżej widoczna jest ikona z literką A, po której prawej stronie widoczna jest strzałka w dół, z podpisem: zmniejszanie pól oraz tekstu. W czwartej kolumnie od góry widoczna jest ikona z dwoma strzałkami biegnącymi po łuku w przeciwnych kierunkach z podpisem: zmiana koloru pola. Poniżej widoczna jest ikona z koszem na śmieci z podpisem: usunięcie danego pola. W piątek kolumnie od góry widoczna jest ikona z szarym kwadratem z małym plusikiem z podpisem: dodawanie załączników, a poniżej ikona z liniami tekstu z podpisem: dodawanie opisu pola. Natomiast po prawej stronie znajduje się sześć ikon w rzędzie kolumnach, do których prowadzą czarne strzałki od przypisanych do nich opisów. Od lewej widoczna jest ikona dymka z plusem w środku z podpisem: dodawanie kolejnego pola; ikona z kwadratem, w który wpisane są dwa nakładające się kwadraty z podpisem: grupowanie elementów zaznacz dany obszar lewym przyciskiem myszy, a następnie nadaj mu nazwę klikając ołówek i wpisując tekst w pojawiające się białe okno; ikona z lupą z podpisem: ustawianie domyślnego widoku; ikona ze strzałką w dół, poniżej której pozioma kreska z podpisem: pobieranie i drukowanie mapy pojęć; ikona z gumką z podpisem: wyczyść mapę i ikona trybu pełnoekranowego z podpisem: tryb pełnoekranowy. Po prawej stronie u dołu widoczne jest również biały prostokąt z napisem [wpisz tekst], który nachodzi na pole z dwoma żółtymi elementami z napisem Element 1 i Element 2. Poniżej podpis: aby usunąć grupowanie, kliknij przycisk „Rozgrupuj”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1AKXkkrFneqm/1712569155/LlrOhFlN9v90KtCiOfkpxBB3Scf7URN9.png)