bg‑azure

Schau dir die Mindmap an. Welche Wörter kennst du schon?

Przyjrzyj się mapie pojęć. Które wyrazy już znasz?

Mache dich mit der Mindmap vertraut. Welche Wörter kennst du schon?

Zapoznaj się z mapą pojęć. Które wyrazy już znasz?

1
11
Instrukcja obsługi mapy pojęć

Poniżej zamieszczono instrukcję obsługi menu mapy pojęć.

R1ahDbv0gd1dh
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
RSVlIzVFtvhoh1
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Mapa myśli składa się z wielu pogrupowanych wyrażeń.

Hasłem głównym jest Lebensphasen, które dzieli się na cztery segmenty.

Pierwszy segment. Die Jugend. Dzieli się na PersonenFreizeit oraz Ausbildung.
W skład Personen wchodzi: der Teenager oraz der Jugendliche/ein Jugendlicher.
W skład Freizeit wchodzi: Bücher lesen; sich mit Freunden treffen; Sport treiben; Filme und Serien schauen; Musik hören oraz im Internet surfen.
W skład Ausbildung wchodzi: das Abitur machen, który dzieli się na: das Abitur oraz das Lyzeum.

Drugi segment. Die Kindheit. Dzieli się na: FreizeitPersonen oraz Ausbildung.
W skład Freizeit wchodzi: tanzen; singen; Ball spielen; mit Puppen; Seifenblasen oraz Fahrradfahren lernen.
W skład Personen wchodzi: der Neugeborene/ein Neugeborener, który dzieli się na: 2 bis 12 Jahre: das Kind oraz 1 Jahr: der Säugling.
W skład Ausbildung wchodzi: in die Krippe gehendie Krippe; in den Kindergarten gehendie Krippe oraz in die Grundschule gehen/die Grundschule besuchendie Grundschule.

Trzeci segment. Senioren. Dzieli się na: PersonenFreizeit oraz Arbeit.
W skład Personen wchodzi: ab 65 Jahren oraz Großeltern werden, Enkelkinder haben.
W skład Freizeit wchodzi: spazieren gehenim Garten arbeitenKreuzworträtsel lösen oraz Handarbeitendas Bastelndas Strickendas Nähen oraz das Häkeln.
W skład Arbeit wchodzi: der Ruhestandin den Ruhestand gehen.

Czwarty segment. Erwachsene. Dzieli się na: PersonenArbeitFreizeit oraz Ausbildung.
W skład Personen wchodzi: die Eltern: Kind/Kinder bekommen oraz der Erwachsene/ein Erwachsenerder Volljährige/ein Volljähringerjunge Erwachsene.
W skład Arbeit wchodzi: die Firmabei einer Firma arbeiteneigene Firma haben oraz nicht arbeitenarbeitslos seinder Arbeitslose/ein Arbeitsloser.
W skład Freizeit wchodzi: Ausflüge machenins Café gehenchillen oraz ins Konzert gehenin den Club gehen.
W skład Ausbildung wchodzi: studierenTechnische Hochschuledie Universität.

11
Übung 1

Was passt zusammen? Verbinde die Paare.

Co do siebie pasuje? Połącz pary.

RqKZDHYEpeVBC
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., grafiki na podstawie pexels, pixabay, domena publiczna.

Ordne den polnischen Ausdrücken die deutschen Entsprechungen zu.

Dopasuj niemiecki odpowiednik do polskiego wyrażenia.

RnAYgI0GWivJA
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Tipp zur Grammatik
R19XmARvgX89p
Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia dziewczynkę ubraną w różową bluzkę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w spódnicę w kropki. Dziewczynka mówi: Tworzenie rzeczowników od przymiotników.

W języku niemieckim można utworzyć rzeczownik od przymiotnika. Tak utworzony rzeczownik będzie oznaczał osobę i otrzyma rodzaj męski (rodzajnik der lub ein) lub żeński (die lub eine). Charakterystyczne dla tego rodzaju rzeczowników jest to, iż nie tracą one właściwości przymiotnika i odmieniają się dokładnie tak jak one. Po rodzajniku określonym (der, die) rzeczowniki w rodzaju męskim i żeńskim są zakończone na -e; po rodzajniku nieokreślonym (ein, eine) rzeczownik w rodzaju męskim otrzymuje końcówkę -er, a przy rodzaju żeńskim pozostaje końcówka -e.

Poniższa tabela przedstawia formy tych rzeczowników w mianowniku:

rodzaj żeński

die -e

eine -e

rodzaj męski

der -e

ein -er

np.

arm - biedny

rodzaj żeński

die Arme - biedna

eine Arme - biedna

rodzaj męski

der Arme - biedak

ein Armer - biedak

21
Übung 2

Bilde Substantive von den Adjektiven.

Utwórz rzeczowniki od przymiotników.

Schreib die Substantive der angegebenen Adjektive in die folgende Tabelle.

Zapisz poniżej w tabeli rzeczowniki od podanych przymiotników.

RVBHKpYelgOto
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Übung 3

Ergänze den Text. Benutze die Wörter aus der Mindmap.

Uzupełnij zdania. Wykorzystaj do tego słowa z mapy pojęć.

Ergänze die Sätze mit den fehlenden Wörtern aus der Liste unten.

Uzupełnij zdania brakującymi wyrazami z listy znajdującej się poniżej.

R11MuEEwB9fVw
Die 1. Abitur, 2. Seifenblasen, 3. Ausflüge, 4. Kindheit, 5. Kur, 6. Freizeit ist eine tolle Zeit.
Das 1. Abitur, 2. Seifenblasen, 3. Ausflüge, 4. Kindheit, 5. Kur, 6. Freizeit ist ein Lieblingsspiel von Kindern.
Nach meinem 1. Abitur, 2. Seifenblasen, 3. Ausflüge, 4. Kindheit, 5. Kur, 6. Freizeit möchte ich Architektur studieren.
In meiner 1. Abitur, 2. Seifenblasen, 3. Ausflüge, 4. Kindheit, 5. Kur, 6. Freizeit lese ich Bücher.
Wir machen gern 1. Abitur, 2. Seifenblasen, 3. Ausflüge, 4. Kindheit, 5. Kur, 6. Freizeit mit unseren Freunden.
Meine Großeltern fahren oft zur 1. Abitur, 2. Seifenblasen, 3. Ausflüge, 4. Kindheit, 5. Kur, 6. Freizeit.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.