Lies den Titel des Textes. Worum geht es dabei? Was meinst du?
Przeczytaj tytuł tekstu. O czym on jest? Jak sądzisz?
Mache dich mit dem Titel des Textes unten vertraut. Worum geht es dabei? Was meinst du?
Zapoznaj się z tytułem poniższego tekstu. O czym on jest? Jak sądzisz?
Magdalena SieradzKönnen mehrere Generationen zusammen funktionieren?
In der Vergangenheit, aber auch in der modernen Gesellschaftdie Gesellschaft/die GesellschaftenGesellschaft, wohnen verschiedene Generationendie Generation/die GenerationenGenerationen gemeinsam. Natürlich gibt es verschiedene Konflikte und Streitereiendie Streiterei/die StreitereienStreitereien, denn sie leben oft sogar unter demselben Dach.
Ohne Verbotedas Verbot/die VerboteVerbote und Befehleder Befehl/die BefehleBefehle ist es super. Warum können wir nicht so leben? Das ist eine gute Frage.
Nach dem Unterricht komme ich nach Hause und meine Mutter ruft: „Leere den Mülleimer ausden Mülleimer ausleerenLeere den Mülleimer aus! Heute kein Fernsehen! Hilf bitte in der Küche!”
Und was sagt mein Vater dazu? „Räumedas Zimmer aufräumenRäume dein Zimmer aufdas Zimmer aufräumenZimmer auf! Am Wochenende gehst du mit Freunden auf keinen Fallauf keinen Fallauf keinen Fall aus!” Ich kann auch oft nicht mehr im Internet surfen.
R19VxCBDHeRNX1
Zdjęcie przedstawia rodzinę siedzącą przy stole. Jest starsza kobieta, młoda kobieta, młody mężczyzna i dwoje dzieci. Na stole stoją palące się świece. Mężczyzna kroi jedno z dań.
In unserem Haus wohnen drei Generationen.
W naszym domu mieszkają trzy pokolenia.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., grafika na podstawie Pexels, licencja: CC BY-SA 3.0.
Die Großeltern tun dasselbe. Keine laute Musik. Sie mögen die Stille. Ich darf michsich schminkenmich nicht schminkensich schminkenschminken und ich mag es nicht. Ich trageenge Jeans tragentrage keine engen Jeansenge Jeans tragenengen Jeans und kein kurzes oder hautengeshautenghautenges T–Shirt, was doch so modisch ist!
Ich bin so wütend! Dann denkenachdenkendenke ich über mein Leben nachnachdenkennach…
Sie haben RechtRecht habenhaben Recht. Sie meinen es nur gut.
Manchmal bin ich auch wütend auf meine Eltern. Das tut mir leid.
Aber wenn ich Kinder haben werde, werde ich wahrscheinlich dasselbe tun.
1 Źródło: Magdalena Sieradz, Können mehrere Generationen zusammen funktionieren?, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Übung1
Was bedeutet: drei Generationen unter einem Dach? Markiere die richtige Erklärung.
Co oznacza sformułowanie: trzy pokolenia pod jednym dachem? Zaznacz właściwe wyjaśnienie.
R6Ile26kVGwih
Możliwe odpowiedzi: 1. Eltern, Kinder und Tiere wohnen unter einem Dach, 2. Großeltern, Eltern und Kinder wohnen unter einem Dach, 3. Großeltern, Eltern und Nachbarn wohnen unter einem Dach
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Tipp zur Grammatik
Tipp zur Grammatik
R1A9aw76BqIqk
Infografika dotyczy odmiany czasownika dürfen. Po lewej stronie ilustracji jest dziewczynka, nad którą jest dymek wypowiedzi z napisem: Odmiana czasownika dürfen (wolno, mieć pozwolenie). Ubrana jest w krótką spódniczkę i różową koszulkę, na której jest napis: Tipp zur Grammatik. Pozostałą część grafiki zajmuje tekst, którego treść znajduje się w transkrypcji, poniżej grafiki.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracja przedstawia dziewczynkę ubraną w różową bluzkę z napisem Tipp zur Grammatik oraz w spódnicę w kropki. Dziewczynka mówi: Odmiana czasownika dürfen (wolno, mieć pozwolenie)
PRZECZYTAJ TE ZDANIA
Ich darf mich kaum schminken.
Nie wolno mi się malować.
Lea, darfst du heute Computer spielen?
Lea, czy możesz (wolno ci) dzisiaj grać na komputerze?
Lea darf am Wochenende nicht ausgehen.
Lea nie może (nie wolno jej) wychodzić w weekend.
CZY WIDZISZ, ŻE jeśli chcesz wyrazić, że coś wolno zrobić, jest pozwolenie, stosujesz wtedy czasownik modalny dürfen?
WARTO PRZYPOMNIEĆ I ZAPAMIĘTAĆ
liczba pojedyncza
ich darf
du darfst
er, sie, es darf
liczba mnoga
wir dürfen
ihr dürft
sie, Sie dürfen
Czy twoje bystre oko zauważyło, że 1. i 2. osoba w liczbie pojedynczej mają taką samą formę? Nie ma żadnej końcówki osobowej!
2
Übung2
Was darf Miroslava nicht machen? Was sagt sie? Schreib Sätze.
Czego nie wolno robić Miroslavie? Co ona mówi? Napisz zdania.
Mache dich noch einmal mit dem obigen Text vertraut.Was darf Miroslava nicht machen? Was sagt sie? Ergänze die Textfelder unten.
Zapoznaj się ponownie z powyższym tekstem. Czego nie wolno robić Miroslavie? Co ona mówi? Uzupełnij poniższe pola tekstowe.
R1TMRlx81PaiI
Formuliere die Verbote Miroslavas Vaters und ihrer Großeltern mit dem Modalverb „dürfen“. Sformułuj nakazy ojca i dziadków Miroslavy przy użyciu czasownika modalnego „dürfen”.
Formuliere die Verbote Miroslavas Vaters und ihrer Großeltern mit dem Modalverb „dürfen“. Sformułuj nakazy ojca i dziadków Miroslavy przy użyciu czasownika modalnego „dürfen”.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Tipp zur Grammatik
Tipp zur Grammatik
RuX6a8mvicykM
Infografika dotyczy czasownika modalnego wollen. Po lewej stronie znajduje się chłopiec, nad którym jest dymek wypowiedzi z napisem: Czasownik modalny wollen. Ubrany jest w spodnie i koszulkę, na której jest napis: Tipp zur Grammatik. Pozostałą część grafiki zajmuje tekst, którego treść znajduje się w transkrypcji, poniżej grafiki.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ilustracja przedstawia chłopca ubranego w błękitną bluzę z pomarańczowymi rękawami z napisem Tipp zur Grammatik oraz w granatowe spodnie. Chłopiec mówi: Czasownik modalny wollen
Czasownik modalny wollen wyraża zamiar, chęć zrobienia czegoś. - Ich will ins Kino gehen. (Chcę iść do kina.)
Liczba pojedyncza
ich will
ja chcę
du willst
ty chcesz
er will
on chce
sie will
ona chce
es will
ono chce
Liczba mnoga
wir wollen
my chcemy
ihr wollt
wy chcecie
sie wollen
oni/one chcą
Sie wollen
Państwo chcą
2
Übung3
Miroslava hat viele Verbote. Was will sie machen? Bilde Sätze.
Miroslava ma wiele zakazów. Co chce robić? Utwórz zdania.
Mache dich noch einmal mit dem obigen Text vertraut.Miroslava hat viele Verbote. Was will sie machen? Ergänze die Textfelder unten.
Zapoznaj się ponownie z powyższym tekstem. Miroslava ma wiele zakazów. Co chce robić? Uzupełnij poniższe pola tekstowe.
R17kYmXtzLK7S
Was will Miroslava machen, was man ihr aber verbietet? Formuliere die Antworten mit dem Modalverb „wollen”.<b Co chce zrobić Miroslava, a co jej zakazano? Odpowiedzi sformułuj przy użyciu czasownika modalnego „wollen”.
Was will Miroslava machen, was man ihr aber verbietet? Formuliere die Antworten mit dem Modalverb „wollen”.<b Co chce zrobić Miroslava, a co jej zakazano? Odpowiedzi sformułuj przy użyciu czasownika modalnego „wollen”.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Übung4
Lies noch einmal den Blogbeitrag von Miroslava und schreibe einen kurzen Kommentar.
Przeczytaj raz jeszcze wpis Miroslavy na blogu i napisz krótki komentarz.
Mache dich noch einmal mit dem obigen Text vertraut. Schreibe einen Kommentar in Form von 5‑6 Sätzen.
Zapoznaj się ponownie z powyższym tekstem. Napisz komentarz w formie 5‑6 zdań.
R1OYZpeUOh9nJ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W napisaniu komentarza pomogą ci pytania:
Z kim mieszkasz?
Jacy są twoi rodzice, dziadkowie?
Co należy do twoich obowiązków?
Co wolno ci robić, a czego ci nie wolno?
Co chcesz robić?
Ich wohne mit meinen Eltern/meinem Geschwister/meinem Bruder/meiner Schwester/meinen Großeltern/ ...
Meine Eltern sind super/streng/... und meine Großeltern sind ...
Ich muss viel lernen/mein Bett machen/ ...
Ich darf nicht spät fernsehen/lange am Computer spielen/ ...
Ich will meine Freunde besuchen/im Netz surfen/ ...
RZ0qMyBVnbEuN
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.