Marzenia
Pogrupuj podane nazwy deszczy.
deszczyk, kapuśniaczek, oberwanie się chmury, mżawka, ulewa, nawałnica, pompa, kapanina
bardzo drobny deszcz | |
---|---|
bardzo gwałtowny deszcz |
Naśladujcie stukaniem dźwięk padającego deszczu.
Grupa I – gwałtowny i silny deszcz.
Grupa II – kapuśniaczek.
Narysuj wybrany rodzaj deszczu.
Wytłumacz znaczenie podanych niżej powiedzeń, dobierając odpowiednie wyjaśnienia.
bardzo czegoś pragnąć, coś mnoży się, rośnie niezwykle szybko, bujnie, znaleźć się w sytuacji jeszcze gorszej niż poprzednia, zanosiło się na coś poważnego, a nic się nie stało
wpaść z deszczu pod rynnę | |
coś rośnie jak grzyby po deszczu | |
pragnąć/łaknąć czegoś jak kania dżdżu | |
z dużej chmury mały deszcz |
Instrukcja zabawy w kalambury
W tajemnicy przed innymi wybierz jeden ze związków wyrazowych z poprzedniego ćwiczenia. Przygotuj pantomimę ilustrującą jego treść i zaprezentuj ją całej klasie. Kończysz przedstawienie w momencie, kiedy widzowie wypowiedzą na głos rozpoznany związek wyrazowy.
W zeszycie lub na kartce zilustruj obrazy poetyckie zawarte we fragmencie wiersza Wincentego Fabera „Pogoda”.
Nie gniewaj się na deszcz.
On otwiera śpiące piąstki liści
i na drutach szklane nuty wiesza,
żeby ptaki wiedziały jak śpiewać.
Przeczytaj wiersz Juliana Tuwima. Zwróć uwagę na bogactwo czasowników w tym utworze. W jakiej formie zostały użyte?
KapuśniaczekJak wesoły milion drobnych, wilgnychwilgnych muszek,
Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,
Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
RośnyRośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.
Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi,
Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze,
Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki,
Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.
Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy,
Miasto siec na ukos chlustającą chłostą,
W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży,
Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospąospą...
Tak to sobie marzy kapanina biedna,
Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu...
Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna
Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.
Na podstawie wiersza uzupełnij tabelę tak, by powstało zestawienie rzeczowników wraz z określeniami (epitetami).
Jaki/jaka/jakie? (przymiotnik) | Co lub kto? (rzeczownik) |
---|---|
muszki | |
maczek | |
puszek | |
jesienny | |
chłosta | |
siwy | |
deszczyk | |
łzawa | |
kropki | |
gromka | |
biedna |
Jaki jest stosunek podmiotu mówiącego do bohatera wiersza? Uzasadnij swój sąd, wykorzystując wiedzę o zdrobnieniach.
Wypisz z wiersza porównania. Wybrane zilustruj w zeszycie.
Opowiedz o marzeniach bohatera wiersza.
Przećwicz głośne czytanie. Pamiętaj o dostosowaniu intonacji, natężenia głosu i tempa do intencji tekstu.
Czytaj: głośno i dynamicznie, z politowaniem, wesoło, z czułością.