Masło czy margaryna?
Masło czy margaryna?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
właściwości fizyczne tłuszczów,
pojęcie uwodornienia,
rolę tłuszczów w odżywianiu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
omówić budowę tłuszczu,
wyjaśnić związek budowy cząsteczki tłuszczu z jego stanem skupienia,
uzasadnić, że tłuszcze są estrami,
omówić znaczenie tłuszczów w odżywianiu człowieka,
rozwiązywać proste zadania stechiometryczne dotyczące tłuszczów.
powiązać wiedzę zdobytą na lekcjach z życiem codziennym,
skutecznie argumentować swoje poglądy.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
debata korespondencyjna,
ranking.
Formy pracy:
praca z całym zespołem,
praca w parach.
3. Środki dydaktyczne
Materiały zgromadzone przez uczniów, kartki z napisem: „masło”, kartki z napisem „margaryna”, szary papier, karty do prowadzenia debaty, markery w dwóch kolorach (zielonym i niebieskim), „cenki”, magnesy lub taśma klejąca do przyczepienia kart.
4. Przebieg lekcji
Zadaniem uczniów było przy wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy wcześniejsze przygotowanie merytorycznych argumentów przemawiających za stosowaniem masła i margaryny.
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie po wejściu do klasy losują kartki z nazwą tłuszczu. Młodzież tworzy dwie grupy zwolenników masła i zwolenników margaryny. Nauczyciel podaje temat lekcji i omawia metodę pracy (załącznik 1). Uczniowie dobierają się w pary (zwolennik masła i zwolennik margaryny).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje karty do debaty (szary papier) z zapisanym tematem. Uczniowie podpisują się na tym papierze, zaznaczając swoje stanowisko i pracują metodą debaty korespondencyjnej. Nauczyciel kontroluje czas (czas trwania jednej rundy trwa ok. 2- 3 minuty). Po czterech rundach przedstawiciele debatujących par wieszają swoje karty. Nauczyciel podsumowuje debatę, uczniowie prezentują ich zdaniem najciekawsze argumenty i odpowiedzi na nie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje oceny najciekawszych prac. Na zakończenie lekcji nauczyciel zapisuje na tablicy słowa: masło i margaryna. Uczniowie przyklejają „cenkę” przy wybranym przez nich tłuszczu. Chętny uczeń podlicza „cenki”. Nauczyciel omawia dokonane wybory.
5. Bibliografia
Borowska B., Panfil V., Metody aktywizujące w edukacji biologicznej, chemicznej i ekologicznej – propozycje scenariuszy, Wydawnictwo TEKST sp. z o. o., Bydgoszcz 2001.
6. Załączniki
a) Metoda pracy
załącznik 1
Zasady pracy metodą debaty korespondencyjnej:
Jesteście zwolennikami masła (grupa zielona) lub zwolennikami margaryny (grupa niebieska).
Musicie przekonać drugą grupę do „waszego” tłuszczu.
Na karcie do korespondencji zapisujecie swój argument i przekazujecie kartę koledze z pary, który odpowiada na zapisany argument i formułuje swój, uzasadniający zajmowane stanowisko.
Procedurę powtarzacie czterokrotnie.
b) Zadanie domowe
1. Uzupełnij dane w tabelce:
WŁAŚCIWOŚCI | MARGARYNA | MASŁO |
POCHODZENIE: | ||
Zawartość kwasów tłuszczowych: nasyconych nienasyconych | [%] | [%] |
Skład chemiczny: tłuszcz białko węglowodany | [%] | [%] |
Zawartość witamin: witamina E witaminy A i D | [%] | [%] |
2. Oblicz, jaka objętość wodoru (warunki normalne) jest potrzebna do całkowitego uwodornienia 200 kg trioleinianu glicerolu?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak