Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy podtorza
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy nawierzchni i podtorza kolejowego
ATLAS INTERAKTYWNY
Spis treści
NarzędziaNarzędzia
Kleszcze do szynKleszcze do szyn
Kleszcze do podkładów strunobetonowych i drewnianychKleszcze do podkładów strunobetonowych i drewnianych
Klucz płaski do śrub łubkowychKlucz płaski do śrub łubkowych
Klucze sztorcoweKlucze sztorcowe
Drążek do kantowania szynDrążek do kantowania szyn
Drążek do podkładówDrążek do podkładów
Podnośnik korbowyPodnośnik korbowy
Przeciągarka szynPrzeciągarka szyn
Młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowyMłot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy
Trawers do podkładówTrawers do podkładów
MaszynyMaszyny
Maszyna do naprawy podtorza SVV 100Maszyna do naprawy podtorza SVV 100
Wagony taśmowe MFS 100Wagony taśmowe MFS 100
Oczyszczarka tłuczniaOczyszczarka tłucznia
Maszyna do wymiany podkładów MRT2Maszyna do wymiany podkładów MRT2
Maszyna do przewozu szynMaszyna do przewozu szyn
Traktor spawalniczyTraktor spawalniczy
Szlifierka torowaSzlifierka torowa
Maszyna do układania torów SVM 1000Maszyna do układania torów SVM 1000
Podbijarka automatycznaPodbijarka automatyczna
Dynamiczny stabilizator toru DGS 62 NDynamiczny stabilizator toru DGS 62 N
Podbijarka uniwersalna/rozjazdowaPodbijarka uniwersalna/rozjazdowa
Wagony do rozjazdówWagony do rozjazdów
Maszyna do rozkładania podkładów PK1–20Maszyna do rozkładania podkładów PK1–20
Narzędzia
Kleszcze do szyn
Budowa: Dwa poziome pręty służące za uchwyty. Między nimi dwa pręty wygięte w dół i przecinające się ze sobą pod kątem ostrym. Na końcu ramion znajdują się dopasowane do główki szyny zaokrąglone szczęki. Kleszcze zbudowane są tak, żeby szczęki zakleszczyły się na podniesionej z ich użyciem szynie pod jej własnym ciężarem.
Tekst podpisu: Urządzenie służące do transportu krótkich odcinków szyn na niewielkie odległości. Zbudowane są z dwóch ramion, wygiętych w ten sposób, że dłuższe ich części są równoległe do podłoża.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kleszcze do podkładów strunobetonowych i drewnianych
Budowa: Posiadają podobną konstrukcję do do kleszczy do szyn, ale w nich chwytak jest zastąpiony przedłużeniami prętów zakończonymi haczykami, tworzących duże kleszcze. Zbudowane są tak, aby zakleszczyć się na podkładzie pod jego ciężarem.
Tekst podpisu: Kleszcze służące do transportu betonowych lub drewnianych zarówno podrozjazdnic, jak i podkładów. Zbudowane są z dwóch ramion, wygiętych równolegle do poziomu podłoża, zakończonych szczękami dopasowanymi do podkładów.
Z uwagi na wagę podkładów wykorzystywane są do przenoszenia ich na niewielkie odległości lub wyłącznie do poprawy odległości rozstawu podkładów w procesie budowy/naprawy toru.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucz płaski do śrub łubkowych
Budowa: Składa się z dwóch prostych ramion połączonych ze sobą na końcu, tworząc tam chwytak. Przed chwytakiem znajduje się łukowy element łączący ze sobą ramiona.
Tekst opisu: Narzędzie służące do skręcania złącz szynowych, dopasowane do wymiarów śrub łubkowych. Zamontowana w kluczu grzechotka umożliwia ciągłą pracę bez konieczności zdejmowania ze śruby. Ruch obrotowy w lewo lub prawo zależny jest od zastosowanego wymiennego wkładu klucza.
Do pracy przy śrubach o różnych wymiarach główki można stosować klucz dwuramienny wyposażony w grzechotkę. Pozwala on na pracę obiema rękami. Klucza używa się regularnie w procesie utrzymania toru kolejowego klasycznego, do którego należy dokręcanie szyn łubkowych, tak, aby zapewnić bezpieczną eksploatację infrastruktury.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klucze sztorcowe
Budowa: Klucz ma kształt litery T, z ramionami na górze i zakończeniem klucza na dole.
Tekst opisu: Tego typu klucze mają za zadanie dokręcać i odkręcać śruby oraz wkręty. Zakończenie klucza jest dopasowane do nakrętek śrub stopowych i główek wkrętów przytwierdzenia pośredniego, takich jak typu Ka, Wu czternaście, eS ka el dwanaście.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Drążek do kantowania szyn
Budowa: Składa się z długiego drążka zakończonego profilowanym uchwytem dopasowanym do profilu szyny, co pozwala na zahaczenie drążka o szynę.
Tekst opisu: Narzędzie zapewniające bezpieczne i swobodne obracanie szyny wokół jej osi podłużnej. Używa się go do manipulowania szynami podczas załadunku/rozładunku wagonów oraz na składowiskach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Drążek do podkładów
Budowa: Składa się z wygiętego ramienia dźwigni zakończonego uchwytem dostosowanym do podnoszenia podkładów.
Tekst opisu: Dźwignik do podkładów używany jest w momencie, gdy podkład z podkładką żebrową umiejscowiony jest niżej od stopki szyny i uniemożliwia założenie złączek. Urządzenie ustawiane jest na szynie i umieszcza się jego część w żebrze podkładki. Przy pomocy dźwigni podkład podnoszony jest do góry i możliwe jest założenie takich elementów jak: śruba stopowa, łapki, pierścień sprężysty i nakrętki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Podnośnik korbowy
Budowa: Składa się z rozsuwanych siłowników oraz korby z uchwytem.
Tekst opisu: Urządzenie, którego zadaniem jest podniesienie szyny lub ramy torowej (szyny z przytwierdzonymi podkładami), umożliwiając przeprowadzenie potrzebnych napraw. Za pomocą podnośnika korbowego można także wykonać rozsuwanie podkładów kolejowych, tak by były rozmieszczone według zadanego odstępu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przeciągarka szyn
Budowa: Urządzenie z uchwytem jest zaczepione na łańcuchu, który jest rozwieszony między dwoma trójkątnymi uchwytami mocowanymi na szynach.
Tekst opisu: Przeciągarka szyn umożliwia transport szyn wzdłuż toru, aby osiągnąć zadaną wartość luzu między czołami toków szynowych. Zamiennie określa się ją jako naprężacz torowy, którego można użyć w procesie rozprężania toru (regulacji sił podłużnych w torze bezstykowym).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy
Budowa: Młot do szyn - Na końcu drewnianej rączki umieszczona jest prostopadłościenna metalowa główka. Młot do podkładów - Na końcu drewnianej rączki umieszczona jest szeroka i cienka metalowa główka. Młot kształtem przypomina wielką literę Te. Podbijak stalowy - Na końcu drewnianej rączki umieszczona jest prostopadłościenna główka zabezpieczona gumowymi końcówkami.
Tekst opisu: Podczas dokonywania drobnych napraw w torze lub konserwowania nawierzchni torowej można użyć sprzętu ręcznego, takiego jak: młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy, drążek stalowy, szufla, łopata itp. Młota do podkładów można użyć m.in. do dopasowywania ustawienia podkładu przed przytwierdzeniem do szyny i balastowaniem podsypką, natomiast podbijaka stalowego można użyć do lokalnego zagęszczenia podsypki przy np. pojedynczej wymianie podkładów. Jest to ręczna metoda, przez co wymagająca dużego wysiłku fizycznego, aby uzyskać zamierzony efekt.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Trawers do podkładów
Budowa: Składa się z uchwytu na szczycie do podwieszenia na koparce, od którego do belki poniżej odchodzą dwa łańcuchy. Od belki odchodzą kolejne dwa łańcuchy, na końcu których z kolei są dwie kotwy do mocowania podkładów.
Tekst opisu: Określany również jako trawers kolejowy. To specjalna konstrukcja umożliwiająca podczepienie i przenoszenie wielu podkładów kolejowych w jednym czasie np. za pomocą koparki. Narzędzie użyteczne podczas układania podkładów na subwarstwie, zwiększające wydajność pracy. Wymagane wsparcie pracowników do przyczepiania/odczepiania podkładów za kotwy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyny
Maszyna do naprawy podtorza SVV 100
- Budowa: Maszyna do naprawy podtorza składa się w tylnej części z wózka tylnego, zagęszczarki ławy torowiska, urządzenia zagęszczającego, płyty równającej, podajnika materiału, kabiny obsługi, oraz trzech podnośników toru.
Maszyna do naprawy podtorza SVV 100. Maszyna do naprawy podtorza SVV 100 jest produktem firmy Plasser&Theurer powstałym w latach dziewięćdziesiątych. Zadaniem tej maszyny jest układanie warstwy kruszywa i geosyntetyków. Przed rozpoczęciem procesu układania warstwy należy wybrać podsypkę i górną warstwę podtorza. Może być to realizowane metodą potokową bez konieczności demontażu rusztu ramy. - Budowa: Środkowa część maszyny składa się z połączenia przegubowego, oraz wózka napędowego.
Maszyna do naprawy podtorza SVV100 jest wyposażona w następujące zespoły robocze:- zagęszczarki układanej warstwy kruszywa,
- dwie zagęszczarki gruntu podtorza,
- trzy urządzenia do podnoszenia toru,
- urządzenie profilujące i zagęszczające krawędź torowiska,
- urządzenie do rozkładania geosyntetyków,
- pług profilujący warstwę kruszywa,
- przenośnik taśmowy i urządzenie dozujące kruszywo,
- system pomiarowy sterujący pługiem profilującym.
- Budowa: Przednia część składa się z wózka przedniego, a za całą pracę przy naprawie podtorza odbywa się w tylniej części.
Zasada działania. Zasada działania: Podczas pracy maszyny SVV 100 tor jest uniesiony na długości około trzydziestu metrów, w czasie którym kolejne zespoły robocze układają i zagęszczają warstwę kruszywa. Najpierw dwie płyty wibracyjne profilują i zagęszczają górną warstwę podtorza. Kruszywo jest transportowane z wagonów em ef es przenośnikami taśmowymi do leja zsypowego, skąd wsypuje się na uformowane podłoże. Ostatni przenośnik się obraca, co umożliwia równomierne rozprowadzenie materiału na całą szerokość warstwy do sześciu metrów. Hydraulicznie sterowana belka rozściełająca profiluje kruszywo do odpowiedniej grubości warstwy, od dwudziestu do pięćdziesięciu centymetrów i szerokości czterech do sześciu metrów, a zespół sześciu płyt wibracyjnych zagęszcza wbudowaną warstwę kruszywa. Ława torowiska jest zagęszczana specjalnymi płytami wibracyjnymi, które umożliwiają formowanie krawędzi warstwy kruszywa. Pochylenie ławy torowiska może być inne niż pochylenie części środkowej torowiska. Wydajność maszyny wynosi do stu metrów na godzinę i zależy od grubości układanej warstwy. Wydajność pracy takiej maszyny może być istotnie zwiększona przez uprzedni wyładunek kruszywa przeznaczonego na subwarstwę z wagonów samowyładowczych.
Budowa: Wagon taśmowy składa się z czterech wózków, ruchomej podłogi, przenośnika taśmowego.
Tekst: Wagony taśmowe MFS 100. Wagony taśmowe MFS 100 firmy Plasser & Theurer składają się ze specjalnego wagonu z ruchomą podłogą i przenośnika taśmowego. Wagony mogą pracować razem z oczyszczarką tłucznia. Odsiewki są przesypywane z przenośnika oczyszczarki na wagon, a następnie transportowane ruchomą podłogą do końca wagonu i za pomocą przenośnika wsypywane do kolejnego wagonu. Najpierw zapełniony zostaje wagon znajdujący się najdalej od oczyszczarki tłucznia. Wagony MFS są wykorzystywane także do transportu czystego, przeznaczonego do zabudowy tłucznia. Wtedy rozładunek rozpoczyna się od wagonu znajdującego się bezpośrednio za oczyszczarką. Pełne wagony MFS transportuje się na plac składowania odsiewek, gdzie następuje ich rozładunek. Istnieją różne rodzaje wagonów do transportu odsiewek, charakteryzują się głównie zdolnością magazynową materiału.
Budowa: Oczyszczarka tłucznia składa się z pięciu zespołów roboczych – zespół wybierania, transportu zanieczyszczonej podsypki, zespół podnosząco‑nasuwający, przesiewacz, przenośnika odsiewek, zsypu oczyszczonej podsypki.
Tekst: Oczyszczarka tłucznia. Maszyna ta posiada pięć podstawowych zespołów roboczych. Są to: zespół wybierania (najważniejszy element łańcuch wybierakowy zamontowany na specjalnej belce) i transportu zanieczyszczonej podsypki, zespół podnosząco‑nasuwający; przesiewacz; przenośniki odsiewek oraz zsyp oczyszczonej podsypki. Najnowsze konstrukcje tego typu muszą zapewniać możliwość wybierania bardzo zanieczyszczonej podsypki. Dodatkowo, wymaga się, aby profilowanie torowiska było możliwe w płaszczyźnie poprzecznej z pochyleniem do pięciu procent. Oczyszczarka powinna mieć możliwość przesunięcia toru w płaszczyźnie poprzecznej i pracę w miejscach trudno dostępnych (rejon peronów). Najbardziej powszechnymi maszynami wykorzystywanymi w tej technologii są URM 700, RM 802, RMW 1500 czy RM80 produkcji firmy Plasser & Theurer.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyna do wymiany podkładów MRT2
Budowa: Maszyna do wymiany podkładów MRT 2 składa się z dwóch zasadniczych elementów: chwytaka do podkładów, oraz łyżki do pracy w podsypce.
Tekst: Maszyna do wymiany podkładów MRT2; Zużyte lub uszkodzone podkłady kolejowe, które nie zapewniają odpowiedniego podparcia oraz przytwierdzenia szyn należy wymienić. Może to być przeprowadzone za pomocą maszyny wymiany podkładów MRT2; Wymiana pojedynczych elementów nawierzchni kolejowej obejmuje jedynie podkłady (drewniane i strunobetonowe) i szyny kolejowe. Podkłady najpierw wyciągane są poprzecznie do osi toru, a następnie obracane i układane na ławie torowiska. Na takiej samej zasadzie przeprowadza się wbudowanie nowych podkładów, które potem mocowane są do szyny, podbijane i uzupełniana jest podsypka. Dzięki zastosowaniu maszyny, zwiększa się istotnie wydajność procesu wymiany podkładów, jednak jest to rozwiązanie nie wykorzystywane w Polsce.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyna do przewozu szyn
Budowa: Wózek do przewozu szyn posiada rozstaw kół zgodny z rozstawem szyn, oraz posiada płaską podłogę umożliwiającą łatwy załadunek przedmiotów. Do pomocy przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów używany jest zabudowany na pojeździe wysięgnik.
Tekst: Wózek do przewozu szyn. W przypadku prac torowych wymagających załadunku i wywiezienia kawałka szyny wyjętej z toru oraz uporządkowania miejsca robót, przewozu szyn na małe odległości (na przykład w obrębie stacji) można stosować ręczne wózki do przewozu szyn.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Traktor spawalniczy
Budowa: Traktor spawalniczy składa się z sztywnej szyny jezdnej wraz z układem zacisków szybkomocujących, oraz półautomatu spawalniczego.
Tekst: Traktor spawalniczy. Do regeneracji elementów stalowych przez napawanie metodą MAG służy m.in. specjalny system Railtrac BV1000/BVR1000 firmy ESAB, który nazywany jest także traktorem spawalniczym. Jest on wyposażony w sztywną szynę jezdną, którą za pomocą zacisków mocuje się do rozjazdu. System wyposażony jest w funkcję ruchu oscylacyjnego, co pozwala na napawanie iglic.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Szlifierka torowa
Budowa: Szlifierka torowa składa się z kamienia szlifierskiego, oraz silnika spalinowego dzięki któremu kamień szlifierski wykonuje ruch obrotowy.
Tekst: Szlifierka torowa. Wykorzystanie szlifierek torowych jest powszechne w przypadku pracy związanej ze spawaniem termitowym czy zgrzewaniem elektrooporowym. Po zgrubnym usunięciu nadmiaru materiału, przystępuje się do precyzyjnej obróbki połączenia szyn. Można używać ich także do usuwania spływów na szynach. Konstrukcja szlifierki to najczęściej kamień szlifierski zamontowany na wózku jednotorowym, ruch obrotowy kamienia powodowany jest przez silnik spalinowy. Docisk kamienia regulowany jest poprzez pokrętło znajdujące się na górze urządzenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyna do układania torów SVM 1000
Budowa: Maszyna do układania torów SVM 1000 składa się z jednostki układającej, dwóch jednostek portalowych oraz jednostki zaciskającej.
Tekst: Maszyna do układania torów SVM 1000. Na podsypce, po jej ułożeniu i zagęszczeniu subwarstwy, układa się podkłady kolejowe i szyny. Roboty te mogą być wykonane metodą małej mechanizacji lub przy użyciu specjalnych maszyn do układania nawierzchni, czyli szyn i podkładów. Przykładem może być maszyna do układania torów SVM 1000. Każda maszyna SVM 1000 jest wyposażona w jedną jednostkę układającą i dwie jednostki portalowe oraz jednostkę zaciskową. Skład pociągu konstrukcyjnego uzupełniają wagony platformowe do transportu szyn i podkładów. Uprzednio rozładowane szyny przemieszczane są maszyną TCM, następnie maszyną WCA podkłady transportowane są suwnicą z wagonów platform do przodu. W dalszej kolejności, z platformy pośredniego składowania podkłady przemieszczane są przenośnikami taśmowymi do urządzenia układania i rozkładane na subwarstwie podsypki. W dalszej kolejności układane i utwierdzane są szyny. Średnia wydajność tej maszyny wynosi przy sześciogodzinnej dziennej pracy jeden kilometr na dzień. Istotną cechą maszyny jest poruszanie się na gąsienicach.
Budowa: Podbijarka automatyczna składa się z kleszczy, haków, które wbijają się w tłuczeń, podnoszą szyny wraz z podkładami i odpowiednio profilują tor. Dodatkowo maszyna posiada systemy pomiarowe.
Tekst: Podbijarka automatyczna 08‑32CB. Po ułożeniu przęseł torowych lub podkładów z przytwierdzonymi szynami następuje wyładunek tłucznia z wagonów samowyładowczych. Po ukończeniu procesu układania podkładów, szyn i zabalastowaniu toru za pomocą podsypki reguluje się tor w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Wykorzystuje się uniwersalne podbijarki zwane także szlakowymi (ze względu na dużą wydajność w podbijaniu typowych konstrukcji. Używa się urządzeń do podnoszenia, podbijania i nasuwania toru, tor podnoszony jest na wysokość 10‑15 cm do pierwszego podbicia, które wykonuje się np. podbijarką automatyczną 08‑32CB. Czynności podbijania wykonywane są kilkukrotnie w zależności od wysokości podnoszenia toru i uzyskania satysfakcjonujących wyników położenia toru w stosunku np. do znaków regulacji osi toru. Obecnie rozwój branży mechanicznej pozwolił na stworzenie wysokowydajnych podbijarek takich jak 09‑3X Tamping Express firmy Plasser & Theurer. Jej podstawowe parametry to wydajnośc 2,200 m/h i jednoczesne podbijanie 3 podkładów.
Budowa: Dynamiczny stabilizator toru DSG 62 N składa się z dwóch mechanizmów wibracyjnych z rolkami prowadzącymi.
Tekst: Dynamiczny stabilizator toru DGS 62 N. Po wyregulowaniu i podbiciu toru przez podbijarkę torową do stabilizacji podsypki używamy dynamicznego stabilizatora toru DGS 62 N. Stabilizacja podsypki toru następuje w wyniku działania wibracji, które przekazują drgania poprzez szyny, przytwierdzenia i podkłady na podsypkę, czego wynikiem jest poprawa stateczności podsypki poprzez jej zagęszczenie i wzajemne zablokowanie się ziaren. Stabilizator toru jest wyposażony w układ pomiarowy, który na bieżąco bada wytrzymałości podsypki w trakcie wibrowania.
- Budowa: Podbijarka uniwersalna/rozjazdowa składa się z poszczególnych zespołów: zespół nasuwająco‑podnoszący, system pomiarowy niwelacji i nasuwania.
Podbijarka uniwersalna/rozjazdowa. W ramach budowy nowych torów, napraw bieżących i głównych wykonywana jest m.in. regulacja położenia toru w płaszczyźnie pionowej i poziomej przy użyciu podbijarek torowych lub uniwersalnych, często określanych jako rozjazdowe. Każda podbijarka torowa powinna być wyposażona w następujące mechanizmy: zespół podbijający; zespół nasuwająco‑podnoszący oraz system pomiarowy niwelacji i nasuwania. Podbijarka rozjazdowa różni się od automatycznej/szlakowym lepszym dopasowaniem i większą elastycznością mechanizmów podtrzymujących/nasuwających. Dotyczy to szczególnie skrzyżowań torowych i rozjazdów o promieniach takich jak R190, R300 i R500. Są to maszyny cechujące się niższą wydajnością pracy niż podbijarki szlakowe. Najpopularniejsze typy podbijarek to Unimat 08‑4x4/4S, czy Unimat 09‑8x4/4S Dynamic. - Budowa: Zespół podbijający jest wyposażony w zespół podbijający, który składa się z kleszczy i haków, które wbijają się w tłuczeń podnosząc szyny wraz z podkładami.
Zespół podbijający. Zadaniem zespołów podbijających jest nagarnięcie tłucznia pod podkład i jego zagęszczenie (zawibrowanie) w strefie podszynowej. Podbijarki uniwersalne (rozjazdowe) są wyposażone w zespoły podbijające, które umożliwiają jednoczesne podbicie toru zasadniczego i częściowo lub w całości toru zwrotnego. W najprostszych rozwiązaniach stosuje się zwykłe zestawy podbijające, w których istnieje możliwość obrotu łap podbijających w płaszczyźnie poprzecznej do osi toru. Takie rozwiązanie pozwala na skuteczne podbicie rozjazdu w strefie zwrotnicy. - Budowa: Zespół nasuwająco‑podnoszący składa się z kleszczy talerzowych, oraz rolek nasuwających.
Zespół nasuwająco‑podnoszący. Zadaniem zespołu nasuwająco‑podnoszącego jest przemieszczenie toru do właściwego położenia poprzez jego podniesienie i nasunięcie. W podbijarkach torowych podnoszenie toru odbywa się za pomocą kleszczy talerzowych, do nasuwania wykorzystuje się zaś rolki nasuwające. Podbijarki rozjazdowe (nazywane uniwersalnymi) są wyposażone w układ nasuwająco‑podnoszący, który posiada dodatkowe elementy pozwalające na podniesienie toru w miejscach, gdzie kleszcze talerzowe nie mogą być stosowane, na przykład w połączeniach szyn łubkami w stykach.
Budowa: Wagon do transportu rozjazdów składa się z wagonu platformy, systemu dźwigowego, modułów mocowania i usztywnienia.
Tekst: Wagony do rozjazdów. Aby przewieźć rozjazdy z fabryki na miejsce wbudowania należy je podzielić na bloki. Rozjazdy kolejowe przewożone są na specjalnych wagonach, których konstrukcja umożliwia załadunek i transport całego rozjazdu bez konieczności demontażu urządzeń napędowych oraz podrozjazdnic. Rozjazdy kolejowe są transportowane najczęściej w trzech blokach (zwrotnica, szyny łączące i krzyżownica), jednak zależy to od typu rozjazdu i jego promienia. Jednym z modeli wykorzystywanych w Europie Zachodniej jest TSI‑UIC, na rodzimym rynku wykorzystywane są np. wagony switcher używane przez KZN Bieżanów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Maszyna do rozkładania podkładów PK1‑20
Budowa: Maszyna do rozkładania podkładów PK1‑20 składa się z podnośnika hydraulicznego zakończonego łapą która odpowiada za przenoszenie podkładów, oraz koła umożliwiające poruszanie się po szynach.
Tekst: Maszyna do rozkładania podkładów PK1‑20; Podkłady mogą być układane na nawierzchni przy pomocy maszyny do rozkładania podkładów PK1‑20; Nazywana jest także suwnicą. Podkłady są podnoszone i umieszczane precyzyjnie na podłożu w dowolnie wybieranych odstępach między podkładami. Maszyna porusza się na ułożonych obok wcześniej szynach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści