Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy podtorza
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Plac budowy podtorza i nawierzchni kolejowej
WYCIECZKA WIRTUALNA
pokazane jest kilka maszyn i pojazdów:
Walec drogowy określany jest również mianem walca ziemnego, który ma zastosowanie w wielu rodzajach prac ziemnych, służący do zagęszczania kruszyw i gruntów. Zagęszczanie odbywa się poprzez nacisk sztywnych kół‑wałów podczas jazdy, możliwe jest również wibrowanie walca. W omawianym przypadku walec zagęszcza górną warstwę podtorza, nazywaną torowiskiem.
Wozidło technologiczne jest specjanym rodzajem wywrotki, które przeznaczone jest do przewozu bardzo dużej ilości kruszywa bądź materiałów ziemnych w trudnych warunkach terenowych, które mogą być kłopotliwe dla standardowych samochodów ciężarowych. Przedstawione wozidło jest typem przegubowym.
Koparka gąsienicowa z łyżką skarpową służy do wyrównywania i wybierania materiału ziemnego, który zlokalizowany jest w trudnych, grzęskich i wilgotnych warunkach terenowych. Przedstawiona koparka profiluje warstwę podtorza, która została dowieziona z wykopaliska i rozkładana jest na grunt rodzimy.
Samochód ciężarowy czteroosiowy to jeden z najpopularniejszych pojazdów budowy przystosowanym do przewozu materiałów sypkich przeznaczonych do budowy podtorza czy warstwy ochronnej.
Palownica to specjalistyczna maszyna, która wykorzystywana jest w budownictwie. Używane są do wiercenia szybów o głębokości do piętnastu metrów i wbijania pali. Palownice mogą być na podwoziu gąsienicowym, kołowym, jak również dwudrogowe z możliwością poruszania się po torach kolejowych. Wyposażona jest w ramię oraz urządzenie wiertnicze. Palownice cechują się wysoką mobilnością. Maszyny tego typu mogą tworzyć idealnie gładkie i równe szyby wiertnicze. Największą przewagą palownic jest to, że sprzęt tego typu może łatwo się przemieszczać po drogach nie psując nawierzchni. Na omawianej budowie palownica oczekuje na zatrudnienie, najprawdopodobniej przy budowie fundamentów pod słupy trakcyjne.
Walec drogowy określany jest również mianem walca ziemnego, który ma zastosowanie w wielu rodzajach prac ziemnych, służący do zagęszczania kruszyw i gruntów. Zagęszczanie odbywa się poprzez nacisk sztywnych kół‑wałów podczas jazdy, możliwe jest również wibrowanie walca. W omawianym przypadku walec zagęszcza dolną warstwę podsypki, tak zwaną subwarstwę, ułożoną na torowisku.
Spycharka jest to maszyna wykorzystywana do robót ziemnych. Wykorzystywana jest głównie do odspajania gruntu, wykonywania wykopów, przemieszczania urobku na bliskie odległości, zagęszczania podłoża, niwelacji i profilowania terenu oraz innych prac przy użyciu lemiesza, zrywaka, zaczepu czy innych specjalistycznych osprzętów. W omawianym przypadku spycharka profiluje warstwę subwarstwy, która następnie będzie zagęszczana.
Walec gumowy jest maszyną budowlaną wykorzystywaną przy zagęszczaniu podłoża oraz wygładzaniu warstw nawierzchni, poprzez metody statyczne, wibracyjne czy oscylacyjne. Walce pneumatyczne z dopasowanym do wykonywanego zadania ogumieniem mogą być używane do zagęszczania podłoża składającego się ze żwirów, pospółek, także gliniastych, oraz piasków drobnoziarnistych, średnich i grubych, a także glin czy iłów. Za utrzymywanie odpowiedniego przy danym obciążeniu kontaktu opony z gruntem odpowiada system pneumatyczny pozwalający na zdalną regulację ciśnienia w oponach. Na omawianej budowie walec zagęszcza grunt warstwy ochronnej ze spoiwem hydraulicznym, na przykład suchy beton, na której będzie zabudowywana subwarstwa.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D7Oz6LB4D
Wycieczka interaktywna przedstawia maszyny obecne na budowie torów oraz ich funkcje, a także opisuje co robią na widocznych zdjęciach.
Pokazane jest kilka maszyn i pojazdów:
Walec drogowy określany jest również mianem walca ziemnego, który ma zastosowanie w wielu rodzajach prac ziemnych, służący do zagęszczania kruszyw i gruntów. Zagęszczanie odbywa się poprzez nacisk sztywnych kół‑wałów podczas jazdy, możliwe jest również wibrowanie walca. W omawianym przypadku walec zagęszcza górną warstwę podtorza, nazywaną torowiskiem.
Wozidło technologiczne jest specjalnym rodzajem wywrotki, które przeznaczone jest do przewozu bardzo dużej ilości kruszywa bądź materiałów ziemnych w trudnych warunkach terenowych, które mogą być kłopotliwe dla standardowych samochodów ciężarowych. Przedstawione wozidło jest typem przegubowym.
Koparka gąsienicowa z łyżką skarpową służy do wyrównywania i wybierania materiału ziemnego, który zlokalizowany jest w trudnych, grząskich i wilgotnych warunkach terenowych. Przedstawiona koparka profiluje warstwę podtorza, która została dowieziona z wykopaliska i rozkładana jest na grunt rodzimy.
Samochód ciężarowy czteroosiowy to jeden z najpopularniejszych pojazdów budowy przystosowanym do przewozu materiałów sypkich przeznaczonych do budowy podtorza czy warstwy ochronnej.
Palownica to specjalistyczna maszyna, która wykorzystywana jest w budownictwie. Używane są do wiercenia szybów o głębokości do piętnastu metrów i wbijania pali. Palownice mogą być na podwoziu gąsienicowym, kołowym, jak również dwudrogowe z możliwością poruszania się po torach kolejowych. Wyposażona jest w ramię oraz urządzenie wiertnicze. Palownice cechują się wysoką mobilnością. Maszyny tego typu mogą tworzyć idealnie gładkie i równe szyby wiertnicze. Największą przewagą palownic jest to, że sprzęt tego typu może łatwo się przemieszczać po drogach nie psując nawierzchni. Na omawianej budowie palownica oczekuje na zatrudnienie, najprawdopodobniej przy budowie fundamentów pod słupy trakcyjne.
Walec drogowy określany jest również mianem walca ziemnego, który ma zastosowanie w wielu rodzajach prac ziemnych, służący do zagęszczania kruszyw i gruntów. Zagęszczanie odbywa się poprzez nacisk sztywnych kół‑wałów podczas jazdy, możliwe jest również wibrowanie walca. W omawianym przypadku walec zagęszcza dolną warstwę podsypki, tak zwaną subwarstwę, ułożoną na torowisku.
Spycharka jest to maszyna wykorzystywana do robót ziemnych. Wykorzystywana jest głównie do odspajania gruntu, wykonywania wykopów, przemieszczania urobku na bliskie odległości, zagęszczania podłoża, niwelacji i profilowania terenu oraz innych prac przy użyciu lemiesza, zrywaka, zaczepu czy innych specjalistycznych osprzętów. W omawianym przypadku spycharka profiluje warstwę subwarstwy, która następnie będzie zagęszczana.
Walec gumowy jest maszyną budowlaną wykorzystywaną przy zagęszczaniu podłoża oraz wygładzaniu warstw nawierzchni, poprzez metody statyczne, wibracyjne czy oscylacyjne. Walce pneumatyczne z dopasowanym do wykonywanego zadania ogumieniem mogą być używane do zagęszczania podłoża składającego się ze żwirów, pospółek, także gliniastych, oraz piasków drobnoziarnistych, średnich i grubych, a także glin czy iłów. Za utrzymywanie odpowiedniego przy danym obciążeniu kontaktu opony z gruntem odpowiada system pneumatyczny pozwalający na zdalną regulację ciśnienia w oponach. Na omawianej budowie walec zagęszcza grunt warstwy ochronnej ze spoiwem hydraulicznym, na przykład suchy beton, na której będzie zabudowywana subwarstwa.







