Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Metody obróbki termicznej

Po zakończonych zajęciach uczeń powinien:

  1. Wskazywać i charakteryzować metody obróbki cieplnej.

  2. Określać zmiany zachodzące podczas obróbki cieplnej.

  3. Wymieniać urządzenia do obróbki termicznej.

  4. Określać wartość zdrowotną poszczególnych metod obróbki termicznej.

Uczeń powinien:

  1. Prawidłowo przeprowadzać obróbkę termiczną.

  2. Dobierać odpowiednie metody obróbki termicznej do potraw.

  3. Prawidłowo organizować stanowisko pracy.

  4. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas przeprowadzania obróbki termicznej.

Metoda i forma pracy

Zajęcia obejmują blok pięciu jednostek lekcyjnych 5 x 45 minut w pracowni technologicznej; uczniowie w czasie zajęć nie wychodzą na przerwy, nauczyciel w uzasadnionych przypadkach zezwala na opuszczenie pracowni. Nauczyciel stosuje następujące metody pracy: wykład, pogadanka, pokaz, przeprowadzenie doświadczenia, ćwiczenia indywidualne.

Środki dydaktyczne

  1. Stanowisko technologiczne wyposażone w naczynia, narzędzia i sprzęt niezbędny do wykonania obróbki termicznej

  2. Prezentacja multimedialna „Metody obróbki termicznej”.

  3. Produkty spożywcze.

  4. Książki kucharskie (np. „Kuchnia polska”, podręcznik i prasa fachowa, bogate w receptury potraw.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności, stroju roboczego, zadania domowego)

Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji:

  1. cele i etapy obróbki wstępnej,

  2. podział warzyw,

  3. skład chemiczny i wartość odżywcza warzyw,

  4. zasady sporządzania surówek.

Podanie tematu lekcji i nawiązanie do poprzedniej. Omówienie tematu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej „Metody obróbki termicznej”. Instruktaż dotyczący wykonywanych zadań. Pokaz wykonania niektórych potraw. Ćwiczenia (sporządzenie potraw gotowanych, smażonych, duszonych i pieczonych) wykonywane samodzielnie przez uczniów. Przeprowadzenie doświadczenia – smażenie na tłuszczu zimnym i rozgrzanym – wyciągnięcie wniosków, zapisanie spostrzeżeń. Degustacja i ocena potraw.

Faza podsumowująca

Czynności porządkowe w pracowni technologicznej. Utrwalenie poznanego materiału. Test podsumowujący zajęcia dla uczniów. Zadanie pracy domowej oraz ćwiczeń na następną lekcję. Omówienie zajęć.

    1. A. Procner „Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem” cz. I, Warszawa 1994.

    2. Praca zbiorowa, „Kucharz gastronom”, Warszawa 1968.

    3. Prasa fachowa: magazyny „Kuchnia”, „Sól i pieprz”.

  • sporządzanie puree ziemniaczanego,

  • gotowanie kompotu z owoców świeżych i mrożonych,

  • brokuły zapiekane pod beszamelem,

  • smażenie placków ziemniaczanych,

  • smażenie ryby panierowanej,

  • warzywa duszone,

  • filet z kurczaka duszony z pieczarkami,

  • ziemniaki pieczone w łupinie,

  • jabłka pieczone,

  • kiełbaski z grilla.

Doświadczenie: usmażenie jednej porcji półproduktu w tłuszczu zimnym i rozgrzanym, porównanie jakości wyrobu gotowego (ocena organoleptyczna), zapisanie wniosków.

Zadanie domowe

Korzystając z prasy fachowej odszukaj receptury wraz z ilustracjami i wklej do zeszytu przedmiotowego pięciu ciekawych potraw przygotowanych z zastosowaniem gotowania, smażenia, duszenia, pieczenia lub zapiekania oraz grillowania.

Które z zaproponowanych przez ciebie potraw mogą mieć zastosowanie w żywieniu dietetycznym? Dlaczego? Uzasadnij.

RLHrzmRRooJlN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.00 KB w języku polskim