Metody obróbki termicznej
Scenariusz lekcji – Metody obróbki termicznej
Po zakończonych zajęciach uczeń powinien:
Wskazywać i charakteryzować metody obróbki cieplnej.
Określać zmiany zachodzące podczas obróbki cieplnej.
Wymieniać urządzenia do obróbki termicznej.
Określać wartość zdrowotną poszczególnych metod obróbki termicznej.
Uczeń powinien:
Prawidłowo przeprowadzać obróbkę termiczną.
Dobierać odpowiednie metody obróbki termicznej do potraw.
Prawidłowo organizować stanowisko pracy.
Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas przeprowadzania obróbki termicznej.
Metoda i forma pracy
Zajęcia obejmują blok pięciu jednostek lekcyjnych 5 x 45 minut w pracowni technologicznej; uczniowie w czasie zajęć nie wychodzą na przerwy, nauczyciel w uzasadnionych przypadkach zezwala na opuszczenie pracowni. Nauczyciel stosuje następujące metody pracy: wykład, pogadanka, pokaz, przeprowadzenie doświadczenia, ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne
Stanowisko technologiczne wyposażone w naczynia, narzędzia i sprzęt niezbędny do wykonania obróbki termicznej
Prezentacja multimedialna „Metody obróbki termicznej”.
Produkty spożywcze.
Książki kucharskie (np. „Kuchnia polska”, podręcznik i prasa fachowa, bogate w receptury potraw.
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne (sprawdzenie listy obecności, stroju roboczego, zadania domowego)
Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji:
cele i etapy obróbki wstępnej,
podział warzyw,
skład chemiczny i wartość odżywcza warzyw,
zasady sporządzania surówek.
Podanie tematu lekcji i nawiązanie do poprzedniej. Omówienie tematu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej „Metody obróbki termicznej”. Instruktaż dotyczący wykonywanych zadań. Pokaz wykonania niektórych potraw. Ćwiczenia (sporządzenie potraw gotowanych, smażonych, duszonych i pieczonych) wykonywane samodzielnie przez uczniów. Przeprowadzenie doświadczenia – smażenie na tłuszczu zimnym i rozgrzanym – wyciągnięcie wniosków, zapisanie spostrzeżeń. Degustacja i ocena potraw.
Faza podsumowująca
Czynności porządkowe w pracowni technologicznej. Utrwalenie poznanego materiału. Test podsumowujący zajęcia dla uczniów. Zadanie pracy domowej oraz ćwiczeń na następną lekcję. Omówienie zajęć.
A. Procner „Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem” cz. I, Warszawa 1994.
Praca zbiorowa, „Kucharz gastronom”, Warszawa 1968.
Prasa fachowa: magazyny „Kuchnia”, „Sól i pieprz”.
sporządzanie puree ziemniaczanego,
gotowanie kompotu z owoców świeżych i mrożonych,
brokuły zapiekane pod beszamelem,
smażenie placków ziemniaczanych,
smażenie ryby panierowanej,
warzywa duszone,
filet z kurczaka duszony z pieczarkami,
ziemniaki pieczone w łupinie,
jabłka pieczone,
kiełbaski z grilla.
Doświadczenie: usmażenie jednej porcji półproduktu w tłuszczu zimnym i rozgrzanym, porównanie jakości wyrobu gotowego (ocena organoleptyczna), zapisanie wniosków.
Zadanie domowe
Korzystając z prasy fachowej odszukaj receptury wraz z ilustracjami i wklej do zeszytu przedmiotowego pięciu ciekawych potraw przygotowanych z zastosowaniem gotowania, smażenia, duszenia, pieczenia lub zapiekania oraz grillowania.
Które z zaproponowanych przez ciebie potraw mogą mieć zastosowanie w żywieniu dietetycznym? Dlaczego? Uzasadnij.