Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rmem3BTKmwmLY
Ilustracja przedstawia paryską ulice Widać kilkadziesiąt osób. Jedni idą inni stoją. Blisko ulicy stoją kobiety w eleganckich długich sukniach z trenami i kapeluszach, jedna z nich ma futro, druga trzyma w ręku mufkę. Widać mężczyzn w długich płaszczach i cylindrach., a także dziewczynkę i chłopca idących przed starsza para. Na jezdni kilka konnych dorożek ze stangretami. Po lewej stronie widać fragment kościoła z dużymi półokrągłymi oknami i ścianę kamienicy obok. Wzdłuż ulicy stoją bezlistne drzewa.

Miasto. Blaski i cienie urbanizacji

Po nabożeństwie w kościele Świętej Trójcy
Źródło: Jean Béraud, Po nabożeństwie w kościele Świętej Trójcy, 1900, Musée Carnavalet, domena publiczna.

W 2. połowie XIX wieku nastąpił szybki rozwój miast Europy i nie tylko. W wielu europejskich metropoliach przeprowadzano gruntowną modernizację. Budowano kamienice, zakładano wodociągi, stawiano lampy uliczne, a w Stanach Zjednoczonych wybudowano pierwszy wieżowiec.

Wprowadzenie

Ćwiczenie 1
R1SjEyo3jOtbu1
Zadanie interaktywne polegające na wyszukaniu kilku odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Zapoznaj się z danymi, dotyczącymi rozwoju europejskich miast, w 1. połowie XIX wiekuj0000008UJB3v25_000tp0011. połowie XIX wieku. Porównaj je z tabelą z ćwiczenia 1. Zanotuj wnioski.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
j0000008UJB3v25_000tp001
j0000008UJB3v25_0000000I

Urbanizacyjny boom

Wzrost liczby mieszkańców w miastach Europy w 2. połowie XIX wieku był skutkiem wzmożonej wewnętrznej migracji ze wsi do miast, w pogoni za lepszymi warunkami bytowymi, najczęściej w poszukiwaniu pracy w przemyśle. W niektórych państwach na przełomie XIX i XX wieku, podobnie jak wcześniej w Wielkiej Brytanii, liczba ludności miejskiej przewyższała liczbę mieszkańców wsi (w Niemczech 2/3 ludności mieszkało w miastach). Inaczej wyglądało to w Stanach Zjednoczonych, gdzie do miast przybywali głównie emigranci spoza kontynentu, a urbanizacja nabrała przyspieszenia dopiero po 1900 roku. Nowy Jork osiągnął wówczas liczbę 3,5 miliona mieszkańców.

W przemianach cywilizacyjnych w XIX wieku największą rolę odgrywały duże ośrodki miejskie, których wciąż przybywało. Najszybciej rozwijały się stolice państw, a decydowały o tym przypisane im przez instytucje państwa specjalne zadania, przykładowo pełniły rolę ośrodka politycznego i gospodarczego kraju.

Ćwiczenie 2
R1AxwDg4dx5Iz1
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu jednej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczba miast w Europie o liczebności powyżej 100 tysięcy mieszkańców

Rok

Liczba miast

Procent ogólnej liczby ludności

1800

23

2,5

1900

135

10

Miasteczka, w których życie płynęło jak dawniej, odróżniał od metropolii i wielkich ośrodków miejskich widoczny brak inwestycji w infrastrukturę (chodniki, drogi czy oświetlenie). Miasta przemysłowe i górnicze, powstałe w wyniku procesów industrializacji, również w 2. połowie stulecia nie zmieniły swojego charakteru.
Nadal były zdominowane przez dzielnice robotnicze i hale produkcyjne, a ich oferta handlowa i usługowa była dostosowana do możliwości uboższych mieszkańców.

j0000008UJB3v25_00000017

Porządek wkracza do miast

W wielu europejskich metropoliachmetropoliametropoliach przeprowadzano gruntowną modernizację, wyburzając pozostałości średniowiecznych murów czy dawnego układu ulic, a także zapuszczoną i prowizoryczną zabudowę okalającą najstarsze części miast. W taki sposób od lat 30. po lata 70. XIX wieku, unowocześniono między innymi Wiedeń, Londyn, Paryż i Berlin. Zbudowano setki nowych kamienic, wprowadzono ład urbanistyczny. Zmiany przeprowadzano pod okiem słynnych architektów, a ich celem było przede wszystkim zlikwidowanie dzielnic slumsów i walka z przestępczością. Modernizacja miała też podkreślać prestiż władz, a poza tym była odpowiedzią na rosnące potrzeby administracji państwowej. Kierowano się także zaleceniami higienistów i lekarzy, walczących o poprawę sytuacji sanitarnej w mieście. Przyczynił się do tego szczególnie rozwój sieci wodociągów i kanalizacji, budowanej w miastach europejskich i amerykańskich w 2. połowie XIX wieku.

Ciekawostka

Przebudowa i rozbudowa Paryża w latach 1852–1870, prowadzona pod kierownictwem prefekta miasta, barona Georges’a Haussmanna [czyt.: żorsz usman], pochłonęła blisko miliard franków i jest uważana do dziś za szczytowe osiągnięcie II CesarstwaII CesarstwoII Cesarstwa. Na miejscu kilku wyburzonych dzielnic zaplanował on reprezentacyjne budynki, szerokie aleje, gwiaździste place i liczne parki.

R1TXIell4NGAX
Przykład architektury Haussmanna
Źródło: Thierry Bézecourt, Przykład architektury Haussmanna, 2005, licencja: CC BY-SA 3.0.

Nowością było pojawienie się pod koniec XIX wieku nadzoru budowlanego w wybranych miastach Europy i Stanów Zjednoczonych. Dzięki temu zaczęto porządkować przestrzeń miejską, dotąd rozwijającą się w sposób bezładny. Wprowadzono przepisy i odpowiednie kary za zaśmiecanie przestrzeni publicznej.
Na jezdniach malowano pasy, wyznaczające przejścia dla pieszych. W 1914 roku w Stanach Zjednoczonych pojawiła się sygnalizacja uliczna. Zakładano parki i ogrody zoologiczne. Począwszy od lat 80. XIX wieku olejowe, a później naftowe lampy uliczne w lepszych dzielnicach, zaczęto zastępować oświetleniem elektrycznym. W Europie ulicom nadawano nazwy, a w Stanach Zjednoczonych – numery.

modernizm
eklektyzm
II Cesarstwo
secesja
metropolia
Ćwiczenie 3
R16wuJ4bieI9a1
Zadanie interaktywne polegające na wyborze jednej poprawnej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

W 2. połowie XIX w. zmodernizowano wiele miast, powstawały metropolie. Zapisz co nowego zakładano w takich miastach.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
j0000008UJB3v25_0000001F

Kamienice i wieżowce

Reprezentacyjne kamienice były cechą charakterystyczną miejskiej architektury europejskiej, natomiast wieżowce – amerykańskiej. W Stanach Zjednoczonych wysokie budynki wyposażano w windy hydrauliczne. Pierwszą zainstalowano
w 1853 roku w nowojorskim domu handlowym. Od lat 90. XIX wieku roku stopniowo zastępowano je windami elektrycznymi. W tym okresie w Stanach Zjednoczonych zaczęto też montować ruchome schody.

Rx26MrFX3DAQx
Flatiron Building, z 1902 roku, nazywany wówczas Fuller Building, Manhattan, Nowy Jork
Źródło: Beyond My Ken, Flatiron, 2010, domena publiczna.
Polecenie 2

Poszukaj w dostępnych źródłach i zapisz, które piętra kamienic europejskich miały charakter reprezentacyjny, a które piętra amerykańskich wieżowców pełniły podobną rolę.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Ciekawostka
RAudsgACGfkkD
Wspinaczka po schodach na wieżę Eiffla
Źródło: a. nn., Wspinaczka po schodach na wieżę Eiffla, 1889, grawerunek, Brown University Library, domena publiczna.

Paryska Wieża Eiffla [czyt. ajfla] została wybudowana w latach 1887–1889. Była najwyższą budowlą świata aż do 1913 roku, gdy w tej roli zastąpił ją jeden z amerykańskich wieżowców — 'drapaczy chmur'. Zbudowano ją specjalnie na paryską Wystawę Światową w 1889 roku. Miała upamiętnić setną rocznicę rewolucji francuskiej oraz zademonstrować poziom francuskiej wiedzy naukowo‑technicznej. Choć początkowo wzbudzała wiele kontrowersji, między innymi ze względu na budulec, z którego została wykonana — żelazo uważano za materiał mało estetyczny i pośledniej wartości — dziś uznaje się ją za symbol metropolii paryskiej i całej Francji.

W 2. połowie XIX wieku w miastach zaczęły powstawać duże domy towarowe.
Ich pojawienie się było znakiem gospodarczego rozkwitu miast i zwiększania się dobrobytu. Lokowano je w kamienicach, budowanych najczęściej w stylu eklektycznymeklektyzmeklektycznym, secesyjnymsecesjasecesyjnym lub modernistycznymmodernizmmodernistycznym, tworząc niekiedy drobiazgowo zaplanowane kompleksy ciągnące się wzdłuż kwartałów ulic. Poza nowymi obiektami handlowymi nieodłączną częścią krajobrazu miejskiego stały się ogłoszenia i plakaty. W cywilizacji przemysłowej nastąpił rozwój konsumpcjonizmuj0000008UJB3v25_000tp003konsumpcjonizmu, podsycany zwiększonym obiegiem pieniądza i jego napływem z innych, podbijanych kontynentów.

j0000008UJB3v25_000tp003
j0000008UJB3v25_0000002B

Transport miejski

Po ulicach miast aż do I wojny światowej włącznie przemieszczano się pojazdami zaprzężonymi w konie. U schyłku epoki karoce i dorożki zaczęto wyposażać w ogumowane koła, co miało zmniejszyć poziom hałasu. W Paryżu, Londynie i Nowym Jorku przez całe stulecie stano… w korkach.

RY59psDMN2688
Po nabożeństwie w kościele Świętej Trójcy
Źródło: Jean Béraud, Po nabożeństwie w kościele Świętej Trójcy, 1900, Musée Carnavalet, domena publiczna.
Polecenie 3

Przyjrzyj się jednej z reprezentacyjnych ulic Paryża przełomu XIX i XX wieku. Zwróć uwagę na przemieszczające się po niej pojazdy.

Polecenie 3

Opisz, czym przemieszczano się po ulicach miast do I wojny światowej.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).

Ponieważ ulice były zapełnione przez pojazdy konne oraz tłumy ludzi, przemieszczanie się po mieście było wysoce ryzykowne. Czasami ledwie unikano stratowania przez konie.

W transporcie publicznym przez długi czas dominowały omnibusy, czyli kryte wieloosobowe pojazdy, ciągnięte przez konie po szynach. Wymyślone we Francji, upowszechniły się szybko nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych. Omnibusy jeździły regularnie po wyznaczonych trasach, według rozkładów jazdy, a ich obsługa ubrana była w uniformy. W 1879 roku Niemiec Ernst Werner von Siemens [czyt.: zimens] zbudował pierwszą linię kolei elektrycznej. Dzięki niemu
na początku lat 80. XIX wieku w Berlinie – jako pierwszym w dziejach mieście – jeździły tramwaje elektryczne. Wkrótce upowszechniły się one w całej Europie, zastępując omnibusy i kursując po tych samych szynach.

Ciekawostka
R1rkXauhTSGAu
Fotografia londyńskiego metra
Źródło: Anon, Platforma z Queens Road,, domena publiczna.

Pierwsze metro na świecie uruchomiono w Londynie już w 1863 roku, a obsługiwały je parowozy (!). Kłopotem była wentylacja. Dym wydobywający się przez liczne otwory wentylacyjne na powierzchnię jezdni, w momencie przejazdu pociągu… płoszył idące ulicami konie. Dopiero od roku 1890 zaczęto wprowadzać trakcję elektryczną w londyńskim metrze. Trakcji elektrycznych nie montowano już nad wagonikami, lecz w szynach.

RAOPJMIeaUQdo
Mapa londyńskiego metra z 1908 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 4

Policz, ile linii miało metro londyńskie w 1908 roku.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wymień pojazdy, które były u schyłku XIX wieku najbardziej popularne w miastach, w których nie było tramwajów ani metra.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).

Od schyłku XIX wieku najbardziej popularnym środkiem komunikacji miejskiej, zwłaszcza w ośrodkach pozbawionych tramwajów i metra, były rowery. Samochody długo stanowiły rzadkość. Nie dopuszczano ich do ruchu ulicznego, gdyż obawiano się rozwijanej przez nie prędkości. Jednak władze miast zaczęły wprowadzać je do służb publicznych, głównie jako wozy policyjne i 'sanitarki'. Stopniowo upowszechniły się także taksówki. Pierwsze z nich zarejestrowano w Paryżu w 1898 roku, a później w innych europejskich miastach.

Ciekawostka

Już w lat 30. XIX wieku w Paryżu i Londynie, zaczęła działać policja, strzegąc porządku i ruchu miejskiego.

j0000008UJB3v25_0000003B

Po ciemnej stronie miasta

W miastach bogatszych państw, zwłaszcza Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, stopniowo poprawiał się standard mieszkań i warunki bytu biedniejszych warstw społeczeństwa. Ogólnej poprawie sprzyjała wspomniana przebudowa przestrzeni miejskiej, która często pociągała za sobą wyburzanie najbardziej zaniedbanych zabudowań. Poza tym w niektórych europejskich państwach, między innymi we Francji i w Wielkiej Brytanii, pod koniec XIX wieku zaczęło się rozwijać budownictwo komunalne, przeznaczone dla uboższej ludności, przeważnie na obrzeżach miast. Nadal jednak w miastach istniały obszary ubóstwa, którego nie były w stanie zlikwidować działania prywatnych stowarzyszeń filantropijnych, instytucji kościelnych i rozwijających się stopniowo publicznych służb opieki społecznej.

Ciekawostka
R1UKBOcJOa7Uu
Slumsy w Glasgow
Źródło: Thomas Annan, Slumsy w Glasgow, 1871, domena publiczna.

Pierwsze zdjęcia dokumentujące miejską nędzę pochodzą z 2. połowy XIX wieku. Pionierem 'fotografii zaangażowanej', której celem było nagłośnienie patologii i problemów społecznych, był szkocki fotograf Thomas Annan. Na początku lat
70. XIX wieku uwiecznił — na krótko przed ich wyburzeniem — slumsy Glasgow.

Na przełomie XIX i XX wieku nastąpił rozwój badań, których celem było określenie 'progu ubóstwa' w społeczeństwie przemysłowym. Pionierem tego typu badań socjologicznych był działacz społeczny, Charles Booth [czyt.: czarls bif] autor pierwszego studium warunków życia i pracy ludności miejskiej. Zbadał on i opisał życie mieszkańców Londynu. Szczególnie interesowały go dane statystyczne dotyczące poziomu ubóstwa i przestępczości.

Ciekawostka
Rvfjro3p2hRGM
Mapa ubóstwa
Źródło: Charles Booth, Mapa ubóstwa, 1889, domena publiczna.

Na ilustracji możesz obejrzeć fragment stworzonej przez Charlesa Bootha 'mapy ubóstwa' z 1889 roku. Naniesione na plan miasta kolory odzwierciedlały różnice statusu socjalno‑ekonomicznego, (czyli sytuacji ekonomicznej i wynikającego z niej miejsca w społeczności miejskiej) mieszkańców Bethnal Green [czyt.: befnal grin] znanej londyńskiej dzielnicy nędzy. Kolor czarny na mapie oznaczał miejsca zamieszkane przez żyjące w nędzy 'klasy niższe': robotników dniówkowych bez stałego zatrudnienia, ulicznych sprzedawców, bezrobotnych, a także przez kryminalistów.

j0000008UJB3v25_00000040

Zamiast podsumowania

Ćwiczenie 4
R1ZvGL53d4WYL1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.