Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Miej serce i patrzał w serce”. W niezwykłym świecie ballad

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna utwór A. Mickiewicza „Świteź”,

  • rozumie znaczenie terminów „romantyzm”, „ballada”,

  • rozumie interpretacje utworu literackiego.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi formułować pytania dotyczące ballad,

  • rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,

  • potrafi wypowiadać się na dany temat,

  • potrafi pracować w grupie,

  • potrafi przeprowadzić wywiad,

  • potrafi napisać mowę obronną i mowę oskarżycielską,

  • potrafi zredagować opis krajobrazu.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Polecenia dla grup

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prezentacja reprodukcji obrazu Juliana Fałata „Świteź” oraz wysłuchanie odgłosów natury nagranych na kasetę magnetofonową ( wymienianie uwag podczas oglądania reprodukcji i słuchania muzyki ).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).

  2. Wspólne sformułowanie i zapis wniosków dotyczących kodeksu moralnego ballad oraz ingerencji świata nadprzyrodzonego w życie bohaterów.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie dostają do wyboru dwa zadania indywidualne: 1) Napisz list do osoby głuchoniemej, w którym opiszesz nastrój panujący w balladach i tajemniczy świat dźwięków. 2)Napisz list do osoby mającej konflikt z prawem. Poinformuj, jakie prawdy moralne obowiązywały w balladach? Jakich nakazów musieli przestrzegać bohaterowie?

5. Bibliografia

  1. Fałat J., Świteź, w: Poprzęcka M., Arcydzieła malarstwa polskiego, Arkady 2003.

  2. Marcinek J., Słownik pisarzy. Gimnazjum – Liceum, Zielona Sowa, Kraków 2004.

  3. Mickiewicz A., Świteź, w: Bobiński W., Świat w słowach i obrazach 2. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego w klasie I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Polecenia dla Grup:

Grupa 1 Przeprowadź rozmowę na temat twórczości Adama Mickiewicza i głównych założeń programowych polskiego romantyzmu. Zapisz dialog.

Grupa 2 Napisz mowę obronną strzelca.

Grupa 3 Wpisz w ramy scenopisu dwie wybrane strofy ballady „Świtezianka” . Pamiętaj, że określając efekty dźwiękowe, należy uwzględnić takie, które będą potęgowały nastrój niesamowitości i grozy.

Grupa 3. Ułóż opowiadanie w 1 os.-” Strzelec opowiada swoją historię” ( w oparciu o treść ballady

„Świtezianka”).

Grupa 4. Napisz pracę „Świteź nocą jest...” ( opis przyrody ). Odwołaj się do reprodukcji obrazu

Juliana Fałata „ Świteź”.

Grupa 5. Napisz mowę oskarżycielską tajemniczej dziewczyny.

b) Zadanie domowe

Nie ma winy bez kary – forma dowolna.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Aza6JxhdVdh

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.39 KB w języku polskim
R13Z2IrrHwoWu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim