„Miej serce i patrzaj w serce”. W niezwykłym świecie ballad
„Miej serce i patrzał w serce”. W niezwykłym świecie ballad
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna utwór A. Mickiewicza „Świteź”,
rozumie znaczenie terminów „romantyzm”, „ballada”,
rozumie interpretacje utworu literackiego.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi formułować pytania dotyczące ballad,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi wypowiadać się na dany temat,
potrafi pracować w grupie,
potrafi przeprowadzić wywiad,
potrafi napisać mowę obronną i mowę oskarżycielską,
potrafi zredagować opis krajobrazu.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Polecenia dla grup
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Prezentacja reprodukcji obrazu Juliana Fałata „Świteź” oraz wysłuchanie odgłosów natury nagranych na kasetę magnetofonową ( wymienianie uwag podczas oglądania reprodukcji i słuchania muzyki ).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy, 5 zespołów. Są wśród nich wybierani liderzy, sprawozdawcy, lektorzy, sekretarze. Po wykonaniu zadań zespoły prezentują swoje wyniki na forum klasy, są one omawiane a wnioski zapisane do zeszytu (załącznik 1).
Wspólne sformułowanie i zapis wniosków dotyczących kodeksu moralnego ballad oraz ingerencji świata nadprzyrodzonego w życie bohaterów.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dostają do wyboru dwa zadania indywidualne: 1) Napisz list do osoby głuchoniemej, w którym opiszesz nastrój panujący w balladach i tajemniczy świat dźwięków. 2)Napisz list do osoby mającej konflikt z prawem. Poinformuj, jakie prawdy moralne obowiązywały w balladach? Jakich nakazów musieli przestrzegać bohaterowie?
5. Bibliografia
Fałat J., Świteź, w: Poprzęcka M., Arcydzieła malarstwa polskiego, Arkady 2003.
Marcinek J., Słownik pisarzy. Gimnazjum – Liceum, Zielona Sowa, Kraków 2004.
Mickiewicz A., Świteź, w: Bobiński W., Świat w słowach i obrazach 2. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego w klasie I gimnazjum, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Polecenia dla Grup:
Grupa 1 Przeprowadź rozmowę na temat twórczości Adama Mickiewicza i głównych założeń programowych polskiego romantyzmu. Zapisz dialog.
Grupa 2 Napisz mowę obronną strzelca.
Grupa 3 Wpisz w ramy scenopisu dwie wybrane strofy ballady „Świtezianka” . Pamiętaj, że określając efekty dźwiękowe, należy uwzględnić takie, które będą potęgowały nastrój niesamowitości i grozy.
Grupa 3. Ułóż opowiadanie w 1 os.-” Strzelec opowiada swoją historię” ( w oparciu o treść ballady
„Świtezianka”).
Grupa 4. Napisz pracę „Świteź nocą jest...” ( opis przyrody ). Odwołaj się do reprodukcji obrazu
Juliana Fałata „ Świteź”.
Grupa 5. Napisz mowę oskarżycielską tajemniczej dziewczyny.
b) Zadanie domowe
Nie ma winy bez kary – forma dowolna.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak