Mieszaniny
Woda jest substancją złożoną z wodoru i tlenu. Jest związkiem chemicznym. Składnikami powietrza są: tlen, azot, dwutlenek węgla, para wodna i inne gazy. Czy powietrze jest także związkiem chemicznym, czy mieszaniną? Jaka jest różnica między mieszaniną a związkiem chemicznym?
czym róźni się substancja prosta od złożonej;
jak definiuje się pojęcia pierwiastek i związek chemiczny;
jak wyjaśnić różnicę między pierwiastkiem a związkiem chemicznym;
co oznaczają symbole pierwiastków chemicznych i jak się nimi posługiwać;
jak zaplanować doświadczenie mające na celu otrzymanie związku chemicznego.
co to jest mieszanina i czym się różni od związku chemicznego;
odróżniać mieszaninę od związku chemicznego;
definicji takich pojęć jak: mieszanina, mieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodna;
rozróżniać mieszaniny jednorodne od niejednorodnych;
sporządzać proste mieszaniny;
planować i przeprowadzać doświadczenie zgodnie z instrukcją;
analizować i wyciągać wnioski z przeprowadzanych doświadczeń.
1. Co to są mieszaniny i czy możemy je znaleźć w najbliższym otoczeniu?
Zastanów się i odpowiedz, czym jest lemoniada i w jaki sposób można ją przygotować.
Czy lemoniada może być pierwiastkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję pierwiastka.
Czy lemoniada może być związkiem chemicznym? Przypomnij sobie definicję związku chemicznego.
Czy dodając mniej wody, a więcej cukru, również otrzymasz otrzymasz lemoniadę?
Czy dodając składniki w innej kolejności niż w podana opisie, także przyrządzimy lemoniadę?
Czy właściwości składników mają wpływ na właściwości powstającej z nich mieszaniny?
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Właściwości mieszaniny zależą od właściwości składników.
Właściwości mieszaniny nie zależą od właściwości składników.
1,5 szklanki cukru,
6 cytryn (około 1 szklanki soku),
2 l wody.
Wyciśnij do szklanki sok z 6 cytryn.
Do dzbanka wlej 8 szklanek wody, wsyp 1,5 szklanki cukru i dokładnie wymieszaj.
Następnie dodaj 1 szklankę soku z cytryn.
Wymieszaj. W razie potrzeby dolej wody lub dosyp cukru, aby poprawić smak.
Schłodź napój i podawaj z lodem, udekorowany plasterkami cytryną.
RkBSd59bB4RYN1 Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Po zmieszaniu wszystkich składników otrzymaliśmy lemoniadę. Jeżeli do jej przygotowania użyjemy soku z trzech cytryn zamiast sześciu, będzie ona mniej kwaśna, natomiast jeśli dodamy więcej cukru, będzie słodsza, ale nadal pozostanie lemoniadą. Jeśli zamiast białego cukru do przygotowania lemoniady wykorzystamy cukier trzcinowy lub zamiast cytryny wciśniemy sok z limonki, zmieni ona swój smak. Właściwości mieszaniny zależą od właściwości i proporcji użytych składników.
Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie.
Niektóre substancje nie rozpuszczają się w wodzie.
pięć zlewek,
woda,
kreda,
olej,
piasek,
sól kamienna.
Do czterech zlewek nalej wodę do połowy ich objętości.
Do zlewek dodaj kolejno: do pierwszej – sól, do drugiej – kredę, – do trzeciej – olej, do czwartej – piasek.
W piątej zlewce przygotuj mieszaninę soli kamiennej i piasku.
Określ wygląd poszczególnych mieszanin.
R1K74cQIttYyr1 Mieszaniny: woda + sól kamienna, woda + kreda, woda + olej, sól kamienna + piasek
Substancje można ze sobą mieszać. W pierwszej zlewce nie widać soli rozpuszczonej w wodzie. W pozostałych zlewkach (wody z kredą, wody z olejem, wody z piaskiem, soli kamiennej z piaskiem) składniki poszczególnych mieszanin możemy odróżnić.
W życiu codziennym rzadko spotykamy czyste substancje, często natomiast – ich mieszaninymieszaniny. Są to np.: herbata, mleko, leki, napoje gazowane, benzyna, nafta, pasta do zębów, galaretka, ketchup, powietrze czy stopy metali, np. brąz.
Mieszanina to co najmniej dwie substancje, które można ze sobą mieszać (proces fizyczny) w dowolnych proporcjach.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Film prezentujący różnego rodzaju mieszaniny, klejno: syrop, pasta do zębów, napoje gazowane, farby, bakalie, czekolada, woda do płukania pędzli, sól ziołowa, ciasto, błoto, brąz. Wszytkie mieszaniny są opisywane przez lektora.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dtj06cacL
2. Jakie mieszaniny wyróżniamy?
W niektórych mieszaninach składników nie widać (roztwór soli w wodzie), w innych łatwo je zauważyć (piasek z wodą). Biorąc pod uwagę to kryterium, mieszaniny możemy podzielić na:
mieszaniny jednorodne, których składników nie możemy rozróżnić gołym okiem ani za pomocą prostych przyrządów optycznych, takich jak lupa;
mieszaniny niejednorodne, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych, np. lupy.
Rodzaje mieszanin

Podział mieszanin

Jak zmieszać dwie niemieszające się ciecze?
Olej i inne tłuste substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Dzięki pewnym zabiegom można uzyskać mieszaninę, w której rozbije się olej i wodę na tak małe krople, że nie będą one w stanie utworzyć z powrotem dwóch odrębnych warstw. Taką mieszaninę nazywamy emulsją. Aby otrzymać emulsję i zapewnić jej trwałość, należy dodać specjalną substancję zwaną emulgatorem. Przykładem emulgatora jest płyn do mycia naczyń.
*Inne rodzaje mieszanin

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Film przedstawia inne mieszaniny, kolejno emulsja, piana, bańki mydlane, mgła. W trakcie wyświetlania mieszaniny są opisywane przez lektora
3. Czym różnią się mieszaniny od pierwiastków i związków chemicznych?
Otaczająca nas materia to substancje lub mieszaniny substancji. Przekształcenie substancji w mieszaniny lub odwrotnie odbywa się w wyniku procesów fizycznych: mieszania i rozdzielania. Substancje to pierwiastki chemiczne i związki chemiczne. Ich wzajemne przekształcanie odbywa się na drodze reakcji chemicznych.
Rodzaje materii

Mieszanina | Związek chemiczny | |
Skład | zmienny, możliwości zmiany ilości każdej substancji | ściśle określony skład chemiczny (\*prawem stałości składu) |
Połączenie | substancje niepołączone, wymieszane | pierwiastki połączone (\*za pomocą wiązania chemicznego) |
Właściwości | zachowanie przez każdą substancję jej właściwości | właściwości odmienne od właściwości poszczególnych pierwiastków |
Rozdzielanie | możliwość rodzielenia składników metodami fizycznymi | możliwość rozłożenia na pierwiastki w wyniku reakcji chemicznych |
Przykłady | powietrze, woda morska | woda, tlenek magnezu |
Czy to mieszanina, pierwiastek, czy związek chemiczny?

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dtj06cacL
Podsumowanie
W najbliższym otoczeniu spotykamy różne rodzaje mieszanin.
Wszystkie mieszaniny składają się z przynajmniej dwóch składników zmieszanych ze sobą w dowolnych proporcjach.
Mieszaniny takie jak woda z kredą albo dym, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem, nazywamy niejednorodnymi.
Mieszaniny takie jak woda morska, powietrze lub stopy metali, których składników nie możemy rozróżnić nawet w powiększeniu, nazywamy jednorodnymi.
Na ściance szklanki pozostawionej na kilka dni z wodą mineralną utworzył się biały osad. Czy na tej podstawie można stwierdzić, że woda mineralna jest mieszaniną? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Przygotuj prezentację na temat mieszanin.
Słowniczek
co najmniej dwie substancje zmieszane ze sobą w dowolnych proporcjach
Zadania
Zaznacz odpowiednie pola obok podanych zdań, wskazując, czy są one prawdziwe, czy fałszywe.
Prawda | Fałsz | |
Każda substancja w mieszaninie zachowuje swoje właściwości. | □ | □ |
Mieszaniny, których składniki możemy rozróżnić gołym okiem, nazywamy niejednorodnymi. | □ | □ |
Związek chemiczny to substancja złożona z dwóch lub więcej pierwiastków chemicznych połączonych trwale ze sobą. | □ | □ |
Mieszaniny, których składników nie możemy rozróżnić gołym okiem, nazywamy jednorodnymi. | □ | □ |
Uczniowie w grupach mieli podać przykłady mieszanin. Informacje z kart pracy zestawiono w tabeli. Która grupa dobrze wykonała zadanie?
Grupa I | mąka, srebro, woda z piaskiem |
Grupa II | woda destylowana, woda z sokiem, woda gazowana |
Grupa III | płyn do mycia naczyń, sól z cukrem, złoto |
Grupa IV | woda z mąką, powietrze, woda z olejem |
- Grupa IV
- Grupa I
- Grupa II
- Grupa III