Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Migracje

  • uczeń zna dawne i współczesne przyczyny wpływające na ruchy migracyjne

  • uczeń opisuje główne ruchy migracyjne po II wojnie światowej

- uczeń potrafi obliczyć przyrost rzeczywisty ludności i interpretuje go

  • uczeń potrafi opisać wpływ ruchów migracyjnych na liczbę ludności Polski

  • uczeń potrafi obliczyć saldo migracji i interpretuje go

  • uczeń potrafi przewidzieć jakie skutki w najbliższym czasie może spowodować emigracja

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach.

Metody: metoda problemowa – karta pracy, analiza danych statystycznych, praca z mapą, mapa mentalna.

Środki dydaktyczne

Podręcznik „Planeta 3” (str.74 – l75), Atlas geograficzny, karty pracy, zestaw dla każdej grupy składający się z dużego arkusza białego papieru i pisaków .

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z klasy pierwszej, a nawiązujące do nowego tematu:

    • Co nazywamy migracją?

    • Jakie są przyczyny migracji na świecie?

    • Jakie znasz państwa, w których żyje najwięcej Polaków?

  • nauczyciel dzieli klasę na grupy kilkuosobowe, tak aby otrzymał 3 grupy. Uczniowie spośród grupy wybierają lidera, który koordynuje pracą grupy.

  • nauczyciel zapisuje na tablicy tematy do opracowania grupach i rozdaje karty pracy

    • Dlaczego w Polsce występowały masowe ruchy migracyjne i co było ich przyczyną?

    • Jakie zmiany spowodowały wielkie migracje powojenne i w jakich kierunkach one przebiegały?

    • Które obszary na świecie są największym skupiskiem Polonii?

  • praca w grupach – uczniowie rozwiązują problem zawarty w pytaniu dla grupy, wykonując zadnia z karty pracy. Nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia

  • przedstawiciele poszczególnych grup prezentują kolejno efekty swojej pracy zespołowej

  • nauczyciel ocenia pracę uczniów.

  • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości np.:

    • zastanów się i odpowiedz jakie skutki ma migracja z punktu widzenia interesów Polski

    • Lekcję można też podsumować wykonując ćwiczenia 1‑4 w Zeszycie ćwiczeń do geografii „Planeta 3”.

    1. Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II, SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan. Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

    5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak., Gdańsk‑Straszyn 2006.

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańs -Straszyn 2004.

    7. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno – ekonomiczna Polski, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn.2004.

Karty pracy ucznia

b. Mapa mentalna

Przykładowo rozwiązana mapa mentalna:

Rp12IjJ6Ff8mm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 52.50 KB w języku polskim