RTD2qjYWyrSDk
Fotografia przedstawia kartkę z umieszczonymi na niej czarnymi pięcioliniami i ciągiem nut muzycznych. Kartka ta jest w beżowym kolorze.

Młody Muzykolog

Fotografia przedstawiająca nuty w zeszycie, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Fotografia przedstawiająca nuty w zeszycie, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
  • definiować pojęcie muzykologa w różnych przejawach jego oddziaływań;

  • wymieniać metody aktywnego uczenia się poprzez tworzenie portfolio oraz projektu edukacyjnego;

  • rozpoznawać różne rodzaje pracy muzykologa wraz z przykładami.

Emile Jaques‑Dalcroze [czytaj: emil żak dalkroz]
Emile Jaques‑Dalcroze [czytaj: emil żak dalkroz] L’education par le rythme et pour le rythme [czytaj: ledukasion par le ritm e pur le ritm]

Wychowanie przez rytm i dla rytmu może stanowić ułatwienie harmonijnego i bogatego życia.

cyt1 Źródło: Émile Jaques Dalcroze, L’education par le rythme et pour le rythme [czytaj: ledukasion par le ritm e pur le ritm], 2007, s. 13–15.

Dróg do pełnego zrozumienia muzyki jest bardzo wiele. Jednym ze sposobów profesjonalnego jej poznania jest zostanie muzykologiemMuzykologiamuzykologiem - czyli osobą, która zazwyczaj jako pracownik uczelni muzyczno‑artystycznej bada i interpretuje muzykę.Interpretacja muzycznainterpretuje muzykę.

Ten materiał przybliża postać muzykologa z wielu punktów widzenia - rozpoczynając od ucznia na etapie edukacji, aż po osobę dorosłą, podejmującą świadomie taką pracę.

Kim jest muzykolog

Muzykologiem można zostać w młodym wieku: poprzez śpiew, taniec, grę na instrumentach, nabywamy wiele umiejętności, które pozwalają nam lepiej zrozumieć muzykę. Jeśli ktoś chce przekuć swoje zainteresowanie w zawód lub nabyć profesjonalną wiedzę i umiejętności, musi jednak zrobić coś więcej: zapoznać się z licznymi metodami współcześnie stosowanymi w edukacji muzycznej. Najbardziej znane i cenione w gronie nauczycieli, dydaktyków i samych uczniów na różnym poziomie nauki są następujące systemy wychowania muzycznego, stworzone przez takie autorytety, jak: Carl Orff [czytaj: karl orf], Zoltán Kodály [czytaj: zoltan kodaji], Émile Jaques‑Dalcroze [czytaj: emil żak dalkroz], Shinichi Suzuki [czytaj: szinczi suzuki], Battia Strauss [czytaj: batia ształs] czy Edwin E. Gordon [czytaj: edłin i. gordon].

Dla porównania warto posłuchać również utworu inspirowanego muzyką ludową - folklorem, którego autorką była wybitna polska kompozytorka i skrzypaczka Grażyna Bacewicz. Wysłuchajmy jednego z dwóch stylizowanych Oberków na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu i wspólnie podejmijmy dyskusję na temat zaprezentowanych utworów.

Polecenie 1

Wysłuchaj utworu „Oberek numer 1 na skrzypce i fortepian” i wymień cechy charakterystyczne dla tego tańca.

RSmLOhjauKE3t
Utwór pod tytułem „Oberek numer 1 na skrzypce i fortepian” autorstwa Grażyny Bacewicz w wykonaniu zespołu Muzyków Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 1 minutę i 40 sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na skrzypce oraz fortepian. Utwór jest wykonywany w bardzo szybkim tempie i ma wyjątkowo żywe, wesołe brzmienie. Kompozycja została oparta na polskim tańcu narodowym – oberku i jest utrzymana w metrum ¾.
RBhDqzIOSJBbh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wybrana działalność muzykologów

Muzykolog – naukowiec – taką postać znajdziemy na uczelni. Muzykolog będący naukowcem jest również badaczem muzyki we wszystkich jej rodzajach. Jednym spośród wielu sposobów przedstawienia wyników swojej pracy są publikacje naukowe, książki oraz wykłady dla studentów.

R100BmlLgSbsD
Fotografia Leona Markiewicza w czasie wywiadu z Filmoteką Śląskich Portretów Mówionych, filmoteka.bs.katowice.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Leon Markiewicz w czasie wywiadu z Filmoteką Śląskich Portretów Mówionych, fotografia, dostępny w internecie: https://filmoteka.bs.katowice.pl/ [dostęp 15.02.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Jednym z cenionych muzykologów – naukowców jest wybitny pedagog i publicystaPublicystapublicysta profesor Leon Markiewicz. Od lat czterdziestych XX wieku związany jest z Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną w Katowicach – dzisiejszej Akademii Muzycznej, której był rektorem. Poza wymienioną funkcją był również dyrektorem i sekretarzem jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów imienia Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Jego dorobek publicystyczny obejmuje około 140 artykułów, a w prasie muzycznej i codziennej ukazało się blisko 300 jego recenzji. Profesor Leon Markiewicz zajmował się głównie analizą muzyczną, śląską kulturą muzyczną oraz wieloma aspektami pedagogiki muzycznej, w tym przede wszystkim jej popularyzacją. Za swoją działalność został wyróżniony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Muzykolog to również osobowość, która dzięki udziałowi w różnych projektach zderza ze sobą często dwa różne światy muzyczne. Powoduje to dyskusję, do której również zachęcam po wysłuchaniu poniższego przykładu muzycznego.

Trzeba pamiętać, że muzykolog to również osobowość, która dzięki udziałowi w różnych projektach zderza ze sobą często dwa różne światy muzyczne. Taka sytuacja stwarza podstawy do prowadzenia dyskusji, do której teraz zachęcam po wysłuchaniu poniższego przykładu muzycznego.

Polecenie 2

Wysłuchaj fragmentu utworu z filmu „Skyfall” i określ, czy jego charakter jest zgodny z jego tematyką.

RQ5huv2W62xKQ
Utwór pod tytułem „Skyfall” [czytaj: skajfol] z filmu o tym samym tytule w reżyserii Sama Mendesa [czytaj: sama mendesa] autorstwa AdelePaula Epwortha [czytaj: pola epłorfa] w wykonaniu Adele wraz z zespołem. Fragment trwający 40 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głos ludzki wraz z akompaniamentem zespołu. Utwór jest wykonywany w średnio szybkim tempie, jego brzmienie jest wyjątkowo nastrojowe oraz mroczne, a wykorzystanie w akompaniamencie orkiestry symfonicznej nadaje mu głębi oraz dramatyzmu.
R1PV5uiIq2xSn
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Muzykolog – redaktor – taką osobę w zależności od miejsca znajdziemy pracującą zespołowo. Przygotowanie artykułu do wydania najbliższego numeru czasopisma muzycznego wymaga pracy nie tylko pod względem edytorskim, ale również tekstowym oraz merytorycznym. Wydawane teksty, których tematyka obejmuje szeroko rozumianą muzykę, warto pogłębić w specjalistycznych czasopismach takich jak między innymi: „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ”, „Młoda Muzykologia” czy wydawany w języku angielskim polski rocznik muzykologiczny „Musicology Today” [czytaj: mjusikolodżi tudej].

Rcpdd6pfjnZXV
Okładka czasopisma naukowego „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” - wydawane od 2008 roku przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, kmm.muzykologia.uj.edu.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ, Okładka czasopisma naukowego „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” - wydawane od 2008 roku przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, ilustracja, dostępny w internecie: https://kmm.muzykologia.uj.edu.pl/numery-54 [dostęp 10.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RbN3S2ArLPV4l
Polski rocznik muzykologiczny „Musicology Today” wydawany od 2004 roku w języku angielskim, imuz.uw.edu.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Polski rocznik muzykologiczny „Musicology Today” wydawany od 2004 roku w języku angielskim, ilustracja, dostępny w internecie: http://imuz.uw.edu.pl/en/dzialalnosc-naukowa/publikacje/czasopisma/ [dostęp 10.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 3

Przeczytaj fragment artykułu. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób autorka zaczyna opowieść o utworze: pisze nie tylko o kwestiach czysto muzycznych, jak obsada, ale też o okolicznościach.

Anna Rusin
Anna Rusin Reprezentacje karnawału w fantazjach na fortepian z orkiestrą Dariusa Milhauda i Heitora Villi-Lobosa

Francuz Darius Milhaud [czytaj: Darius Mijo] (1892‑1974) i Brazylijczyk Heitor Villa‑Lobos [czytaj: hejtor vija‑lobos] (1887‑1959) we wczesnym okresie twórczości odbyli zamorskie podróże do ojczyzny „tego drugiego”. Udokumentowane zostało także ich spotkanie. Zainspirowani zjawiskiem karnawału stworzyli szereg kompozycji, których tytuły nawiązują do fenomenu kultury. Co ciekawe, dwa tego typu utwory powstały w podobnym czasie, w latach dwudziestych XX wieku, a łączy je podobieństwo gatunkowe i obsadowe. Są to fantazje na fortepian z orkiestrą: Momoprecoce [czytaj: momoprekose] Villi‑Lobosa [czytaj: viji‑lobosa] oraz Le Carnaval d'Aix op. 83b [czytaj: le karnawal dex] Milhauda [czytaj: mijo]. Niniejsze studium stanowi próbę ich odczytania w kontekście inspiracji estetyką karnawałową, celem odpowiedzi na pytania - jakie idee estetyczne karnawału uległy muzycznej reprezentacji? Które z nich najsilniej rezonowały w dziełach kompozytorów i są dla nich wspólne? Jakimi muzycznymi środkami - związanymi ze strategiami twórców - zostały wyrażone?

cyt2 Źródło: Reprezentacje karnawału w fantazjach na fortepian z orkiestrą Dariusa Milhauda i Heitora Villi-Lobosa, wydanie Kwartalnik Młodych Muzykologów, Uniwersytet Jagielloński Kraków 03.2022, s. 43, PDF. https://kmm.muzykologia.uj.edu.pl/documents/150204946/150903263/KMM-UJ-nr-54-2022.pdf/55fea8c1-47f9-42d2-b0d0-6f1cf7cd5d9f.
RcpuSm4usvyNQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Grzegorz Michalski jako redaktor reprezentował dwutygodnik „Ruch Muzyczny” oraz w latach siedemdziesiątych XX wieku przewodniczył redakcji Muzyki Poważnej w Telewizji Polskiej. To do dzisiaj prawdziwie wybitna i ceniona postać jako: konsultant programowy Filharmonii Narodowej, dyrektor i redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego czy podsekretarz stanu, a następnie pełnomocnik do spraw Dziedzictwa Chopinowskiego w Ministerstwie Kultury i Sztuki.

Poniżej na zdjęciu również jako juror w konkursie dla nauczycieli na najlepszą lekcję o polskiej muzyce dawnej, klasycznej lub współczesnej.

R1AIQvTKLvtU2
Grzegorz Michalski (z lewej) wraz z Anną Andruchowicz i Pawłem Nowickim w czasie konkursu „Klasyka w klasie”, muzykotekaszkolna.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: NIFC
Źródło: NIFC, Grzegorz Michalski (z lewej) wraz z Anną Andruchowicz i Pawłem Nowickim w czasie konkursu „Klasyka w klasie”, fotografia, dostępny w internecie: https://muzykotekaszkolna.pl/aktualne/klasyka-w-klasie-1/ [dostęp 10.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

W czasopismach takich znajdziemy oprócz tekstów, materiały repertuarowe, przykłady nutowe, kalendarz najbardziej znanych imprez muzycznych, recenzje koncertów oraz konferencji i spotkań.

Jednym z często pojawiających się utworów, które podlegają różnym adaptacjom muzycznym do wykonań przez liczne zespoły jest dzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta [wolfganga amadeusza mocarta], które możemy poniżej wysłuchać.

Polecenie 4

Wysłuchaj utworu i opisz własnymi słowami jego budowę (z jakich elementów się składa?).

RCoSjLhDGqmTq
Utwór pod tytułem „Marsz Turecki” z XI Sonaty Fortepianowej, część III autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta [czytaj: wolfganga amadeusza mocarta] w wykonaniu Pianista Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 3 minuty oraz 42 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na fortepian solo. Tytuł nawiązuje do tureckich kapel wojskowych z tamtego okresu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma pełny emocji charakter, zmieniający się między częściami: pierwsze są nieco bardziej sentymentalne, kolejne wesołe.
RdJ9ezXxx7CYN
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Muzykolog – bibliotekarz (muzealnik) – to osoba, której podstawowym zadaniem jest gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów zarówno w bibliotece, jak i w samym muzeum. To bardzo czasochłonne i wbrew pozorom mozolne zadanie, którego na co dzień nie widać. Doceniamy je wtedy, kiedy potrzebujemy znaleźć wybraną pozycję książkową, poszukujemy nut lub partytur utworów lub szczegółowego materiału do wypowiedzi pisemnej.

RX7Ht2GP56JSK
Fotografia Karola Musioła, Biblioteka Główna Akademii Muzycznej imienia Karola Szymanowskiego, Katowice, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Fotografia Karola Musioła, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karol_Musio%C5%82_(bibliotekarz).jpg [dostęp 15.02.2022], licencja: CC BY 4.0.

Przykładem muzykologa‑bibliotekarza jest Karol Musioł. Związany był przez długie lata ze Śląskiem, sprawował również funkcję wiceprezesa katowickiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, był dyrektorem I Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów imienia Grzegorza Fitelberga i prorektorem Akademii Muzycznej imienia Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jako popularyzator muzyki organizował między innymi:

  • sympozja;

  • konferencje naukowe;

  • wystawy;

  • audycje muzyczne i projekcje filmowe.

Był wykładowcą seminariów z historii literatury niemieckiej między innymi na Wydziale Germanistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Muzykolog – prezenter –  to ktoś więcej niż tylko osoba zapowiadająca koncert. Swoją osobowością tworzy swoisty pomost między artystą, a samym odbiorcą. Jest nie tylko propagatorem dorobku artysty, ale często również jego recenzentem. Praca w radiu lub telewizji pomaga w nabywaniu doświadczenia jak zostać dobrym prezenterem. Czasami jednak to publiczność dokonuje wyboru, którą audycję lubi oglądać lub czyja lista przebojów jest najczęściej słuchana.

R1DMQfDOpXoHq
Cezary Piwowarski/Polskie Radio (fotograf), Fotografia Andrzeja Zielińskiego, polskie‑radio.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Cezary Piwowarski, Fotografia Andrzeja Zielińskiego, Fotografia, dostępny w internecie: https://www.polskieradio.pl/Ludzie/1267910,Andrzej-Zielinski [dostęp 12.09.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przykładem muzykologa, a zarazem prezentera jest Andrzej Zieliński kojarzony z Programem drugim Polskiego Radia od 2011 roku. Swoją działalność popularyzującą muzykę oparł na tworzeniu audycji muzycznych, takich jak: „Czasem słońce, czasem jazz” [czytaj: dżez], „Teraz jazz” [czytaj: dżez], „O wszystkim z kulturą”, „Zapiski ze współczesności” oraz jedynego jazzowego programu w Polskim Radiu Chopin – „Na jazzowo” [czytaj: szopen - na dżezowo]. Znamy go również jako autora reklam i sygnałów Programu drugiego Polskiego Radia. Potrafi przybliżyć nie łatwy świat muzyki jazzowej podczas relacji z najważniejszych festiwali tego typu w Polsce, przeprowadzając wywiady z wykonawcami polskiego oraz światowego jazzu [czytaj: dżezu].

Polecenie 5

Zapoznaj się z transkrypcją wywiadu przeprowadzonego przez Andrzeja Zielińskiego z Dorotą i Henrykiem Miśkiewicz.

AZ - Andrzej Zieliński.

DM - Dorota Miśkiewicz.

HM - Henryk Miśkiewicz.

Andrzej Zieliński
Andrzej Zieliński Jazz.PL | Dorota Miśkiewicz i Henryk Miśkiewicz wywiad

AZ: Dorota i Henryk Miśkiewiczowie ze swoją najnowszą płytą „Nasza miłość”. Dzień dobry.

DM: Dzień dobry.

HM: Dzień dobry.

AZ: Jesteśmy teraz nie w Studio S3 Polskiego Radia, a w Studiu im. Władysława Szpilmana, w budynku głównym Polskiego Radia. Czy to miejsce przywodzi Panu na myśl jakieś wspomnienia z dawnych lat?

HM: No tutaj przepracowałem co najmniej 10 lat, to cała moja historia. Tu poznałem wszystkich najwspanialszych muzyków, Studio Jazzowe Polskiego Radia, póżniej orkiestra Andrzeja Trzaskowskiego. Siedziałem obok Zbyszka Namysłowskiego, obok Janusza Muniaka, obok Stańki, także tu się uczyłem w ogóle...

AZ: Zbigniew Seifert też chyba się pojawił...

HM: Zbigniew Seifert, tak. Także tu się uczyłem od moich starszych kolegów grać jazzu [czytaj: dżezu], także najlepsza szkoła jaka była to to Studio Jazzowe [czytaj: dżezowe].

AZ: I gdzie się odbywały próby? Tutaj był zespół?

HM: No, tu saksofony siedziały, tu siedziały trąbki akurat, sekcja rytmiczna w tym miejscu, reżyserka tam na górze.

AZ: Tylko wtedy była taka szyba...

HM: Tak, tak... i dawaliśmy sobie znaki, czy jest dobra wersja, czy powtarzać od razu, także no no... a gdzie w kości graliśmy to już nie będę pokazywał.

AZ: Dorota, a Ty bywałaś z tatą w Radiu, w późniejszych latach oczywiście?

DM: Nie, ja nie pamiętam, żebym przychodziła do Radia, do taty, ale pamiętam swoje początki, bo moje początki jeżeli chodzi w ogóle o nagrania, pierwsze nagrania, to była właśnie sala S3, w której będziemy grać koncert. Tutaj, dzięki Świętej Pamięci Janowi Borkowskiemu, Radio posiada dużo takich nagrań debiutanckich, bo tak naprawdę większość moich znajomych, jazzmanów [czytaj: dżezmenów], tutaj właśnie zaczynała w Studio S3, więc to bardzo pamiętam i darzę to studio wielkim sentymentem. Też pamiętam nagrania do kabaretu Olgi Lipińskiej, w którym również uczestniczyłam i nagrania dźwięku odbywały się też w S3.

AZ: Też były próby w S3, m.in. z Czesławem Niemenem. Taka pamiętna próba.

DM: A to była próba, tak, do koncertu Ewy Bem, kiedy Czesław Niemen właśnie przyszedł zaśpiewać razem z nami jedną ze swoich piosenek. No ta sala pamięta dużo pięknych sytuacji na pewno.

AZ: Tam Pan w S3 też był nie raz, nie dwa?

HM: No tam, następne 10 lat też tam przesiedziałem. Bo orkiestra Trzaskowskiego się przeniosła stąd do S3 i tam żeśmy grali. Tam trochę inaczej to wyglądało, bo już nowoczesność wymagała tego, żeby zbudować budy i każdy siedział w budzie, każda sekcja, żeby ten dźwięk się nie nanosił na siebie. Także troszkę inna technologia pracy, ale dużo czasu tam spędziłem i wiele rzeczy, rzeczywiście tam się też, fajnych wydarzyło.

AZ: A w najbliższy piątek też w Studio S3, czyli historia trochę zatoczy koło...

HM: No znów przyjdę, łezka się zakręci.

AZ: Wykonacie swoją najnowszą muzykę, piosenki Waszego autorstwa, Wasze kompozycje z tekstami, co jest w Waszym przypadku dość oczywiste, najczęściej zewnętrznymi, tymi najpiękniejszymi, ale ciekawi mnie, jaka była historia właśnie tych Waszych piosenek z płyty „Nasza miłość”.

DM: No tu trudno powiedzieć, że to są nasze piosenki. To są taty utwory w większości...

AZ: Chociaż jest tutaj też debiut z półki autorskiej...

DM: Jest jeden debiut...

AZ: Miśkiewicz, Miśkiewicz, Dorota, Michał.

DM: Tak, czyli moja kompozycja z moim bratem razem napisana po raz pierwszy. Jest jeden utwór, który Michał z tatą razem sklecili. Natomiast tak to w większości o to chodziło, że to mają być utwory taty, bo płyta wyszła w zeszłym roku z okazji taty jubileuszu, taty 70‑lecia. Więc, żeby ta płyta była taka bardzo taty, no to chcieliśmy, żeby to była głównie taty muzyka.

AZ: Lubi pan te piosenki?

HM: Już trochę nieaktualne są, ale bardzo lubię. Nie słucham swoich nagrań, swoich piosenek rzadko słucham, ale jak gramy to lubię je. No to jednak jest moja dusza i mój taki pogląd na tą muzykę.

AZ: Ciekawi mnie, jeżeli chodzi o tę muzykę i o Waszą współpracę, jak blisko skala saksofonu altowego jest Twojego głosu. Bo jest taki utwór, w którym aż trudno czasami Was odróżnić jak śpiewacie i gracie.

DM: Jak się śpiewa bez tekstu jest trochę łatwiej. Natomiast jednak w większości tata musiał przetransponować te utwory, chyba wszystkie.

HM: Skala saksofonu jest dużo większa niż skala wokalu, natomiast ten jeden utwór, o którym Pan myśli to jest w tonacji oryginalnej i Dorota naprawdę tam cuda czyni, żeby to się zmieścić w tym wszystkim.

AZ: Powiedzmy jeszcze, kto z Wami wystąpi podczas koncertu w cyklu „Jazz.PL”.

DM: Będzie Piotr Orzechowski Pianohooligan, będzie Sławek Kurkiewicz na kontrabasie, no i oczywiście Michał Miśkiewicz, nie mogłoby być inaczej.

HM: Czyli ci najlepsi obecnie...

AZ: ...muzycy w Polsce.

DM: Musi być dobrze.

AZ: Zapraszamy proszę Państwa, transmisja na antenie dwójki w piątek o godzinie 18. Oczywiście to jest streaming, w naszych mediach społecznościowych. Piątek, godzina 18, cykl „Jazz.PL”. Dorota i Henryk Miśkiewiczowie. Dziękuję.

HM: Zapraszamy.

DM: Dziękujemy, zapraszamy.

cyt3 Źródło: Dwójka - Program 2 Polskiego Radia, Jazz.PL | Dorota Miśkiewicz i Henryk Miśkiewicz wywiad. https://www.youtube.com/watch?v=4pEo4-rS5lU.

Tymczasem w rolę muzykologa prezentera w warunkach szkolnych może się wcielić właściwie każdy. Koniecznym jest jednak dar opanowania sytuacji stresowych związanych z przygotowaniem koncertu czy uroczystości, uśmiech i umiejętność pracy w zespole. Z takimi kompetencjami każdy uczeń ma szansę zaistnieć nie tylko w dziedzinie szeroko rozumianej muzyki, ale w przyszłości może zostać liderem zespołu projektowego czy dobrym menedżerem.

Muzykolog - animator życia muzycznego – to osoba, która mobilizuje i aktywizuje ludzi wokół siebie lub pomysłu. Dodaje poczucie pewności i niekonwencjonalnymi pomysłami motywuje do działań innych. Animatorem życia muzycznego staje się każdy, kto próbował kiedyś swoich sił przy organizacji nawet najmniejszych przedsięwzięć przy wykorzystaniu muzyki. Animatorów znaleźć można wśród członków szkolnych drużyn harcerskich, w klubach miłośników muzyki, literatury fantasy, drużynach wodników, zespole tanecznym czy instrumentalnym. Wykraczając poza mury szkolne, realizacją licznych projektów zajmują się również fundacje i stowarzyszenia, wspomagając często pracę nauczycieli i wspierające zdolną młodzież. Ponadto animatorami życia muzycznego są osoby działające przy placówkach takich jak: domy kultury, świetlice środowiskowe oraz różnego rodzaju organizacje pozarządowe, mające wpisane w działania statutowe aktywne metody uczenia się i udział w życiu kulturalnym dzieci i młodzieży.

R1ShBQaX72QAt
Marlena Wieczorek podczas Gali Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych Kropka w Warszawie, 2017 r., confashion.com.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Daniel Zieliński
Źródło: Daniel Zieliński, Marlena Wieczorek podczas Gali Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych Kropka w Warszawie, fotografia, dostępny w internecie: https://confashion.com.pl/muzyka-mnie-uksztaltowala-zmienila-uwrazliwila/ [dostęp 10.05.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przykładem muzykologa i animatora życia muzycznego w nowoczesnym wydaniu jest doktor Marlena Wieczorek. To prawdziwa kopalnia pomysłów, które skrupulatnie realizuje. Jest managerem kultury, muzykologiem, publicystką i autorką trzech książek. Koordynuje wiele projektów kulturalnych oraz jest redaktorką naczelną czasopisma www.meakultura.pl . Współpracuje z Narodowym Centrum Kultury oraz bywa jurorką Paszportów „Polityki”, a także „Koryfeuszy Muzyki Polskiej”. Za swoją działalność nagrodzona dwukrotnie stypendiami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

R1Bqx2fJ12Msh
Widok na stronę główną czasopisma meakultura, meakultura.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Widok na stronę główną czasopisma meakultura, dostępny w internecie: https://meakultura.pl/ [dostęp 15.02.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Jak zostać młodym muzykologiem? – prezentacja

PyCGAYlnS
RgLh36u0yq7XV
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
PHC8euJ6Y

Metoda projektu edukacyjnego: „Krok po kroku”

Thomas Gordon
Thomas Gordon Wychowanie bez porażek

Człowiek ma zawsze silniejszą motywację do wykonywania jakiegoś działania, jeżeli współuczestniczył w postanowieniach związanych z tym działaniem, aniżeli w przypadku, gdy dane działanie zostało mu narzucone… projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem.

cyt4 Źródło: Thomas Gordon, Wychowanie bez porażek, Instytut Wydawniczy Pax Warszawa 1991.
Transkrypcjablackwhite
PFTCMJfov

Metoda projektu edukacyjnego i jego części

Aby zwiększyć efektywność pracy grupowej, warto przestrzegać kilku zasad, które wspierają wykorzystanie pełnego potencjału twórczego grupy: pracuj w podzespołach; więcej słuchaj, niż mów; dąż do kompromisu; szukaj mocnych stron i nie krytykuj; pytaj i nie bój się prosić; dbaj o dobrą atmosferę w zespole projektowym.

2,2,2,2
R6F4YAX51xWHx
Nauczycielka omawiająca z uczniami projekt, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nauczycielka omawiająca z uczniami projekt, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RsexYilUY6R93
Nauczycielka kontrolująca pracę uczniów nad projektem, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nauczycielka kontrolująca pracę uczniów nad projektem, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RjKC32IMBJrmD
Uczeń prezentujący wyniki swojej pracy na forum klasy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Uczeń prezentujący wyniki swojej pracy na forum klasy, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
RmzfLse3o5hi4
Nauczycielka siedząca na biurku, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nauczycielka siedząca na biurku, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Przygotowanie projektu

Realizacja projektu

Publiczne przedstawienie rezultatów projektu

Ocena rezultatów projektu

Nie zapominajmy o rozwijaniu kluczowych umiejętności, zarówno tych związanych z organizacją pracy indywidualnej, jak i pracy zespołowej. Ponadto, należy uwzględnić najczęściej stosowane kryteria oceny projektów. Do najważniejszych zalicza się: samodzielność, współpracę zespołową, spójność treści projektu w kontekście tematu i wyznaczonych celów, a także oryginalność i innowacyjność podejścia do rozwiązywania problemów przedstawionych w projekcie.

Transkrypcjablackwhite
PZtVSFdcU

Wybór zagadnień do realizacji z wykorzystaniem metody projektów

R1AZQb2pMwZ4e
Osoba stojąca przed różnym wyborem dróg, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Osoba stojąca przed różnym wyborem dróg, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Metoda projektów „krok po kroku”, która opisuje sposób prowadzenia prac nad projektami edukacyjnymi, zakłada dużą samodzielność uczniów w kwestii wyboru tematu.

Transkrypcjablackwhite
PgHyfQ8tl

Przykładowe formy prezentacji projektu

RNf4kvbJeZqVR
Aula szkolna w trakcie festiwalu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Aula szkolna w trakcie festiwalu, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Forma prezentacji wybierana przez uczniów zazwyczaj zależy od tematu projektu.

Transkrypcjablackwhite
P134mW7Jn

Przykład projektu edukacyjnego

Poniższy projekt edukacyjny skupia się na temacie, który może być realizowany przez ucznia, a dotyczy on epok muzycznych. Treść i instrukcje zawarte poniżej są adresowane bezpośrednio do ucznia, np. z klasy siódmej.

Temat projektu: Cechy charakterystyczne muzyki klasycyzmu

Na slajdzie znajduje się przykładowy projekt, który jest przeznaczony do realizacji przez ucznia. Konkretne instrukcje będą mu pomocne w poszczególnych etapach projektu.

2,2

Etap 1: Wprowadzenie

Etap 2: Badania i analiza

Dokonaj wyboru tematu i skoncentruj się na analizie cech charakterystycznych muzyki klasycyzmu, takich jak struktura, melodia, harmonia itp.

Przygotuj krótki tekst wprowadzający do okresu klasycyzmu i roli jaką odgrywała muzyka w tej epoce.

Transkrypcjablackwhite
P19lWtnKc

Przykład projektu edukacyjnego

2,2

Etap 3: Przykładowe dzieła

Etap 4: Forma muzyczna

Wybierz kilka reprezentatywnych utworów z epoki klasycyzmu i dokonaj ich analizy, skupiając się na cechach charakterystycznych każdego utworu.

Przygotuj zwięzłe opisy, analizy muzyczne i zbierz fragmenty partytur.

Zapoznaj się z przykładowymi utworami, do których możesz przygotować opisy i analizy muzyczne.

R1Z9nUsxvgbJW
Utwór muzyczny pod tytułem „Sonata C‑dur” z katalogu 545 w wykonaniu pianisty z Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór pochodzi z repertuaru Wolfganga Amadeusza Mozarta i charakteryzuje się szybkim tempem oraz wesołą melodią.
R1Fw64SRVFAAg
Utwór muzyczny pod tytułem „V Symfonia c‑moll” część I Allegro con brio wykonany przez orkiestrę symfoniczną San Francisco Symphony Orchestra, którą dyryguje Michael Tilson Thomas. Utwór pochodzi z repertuaru Ludwiga van Beethovena i charakteryzuje się mocnym początkowym brzmieniem, a następnie szybką, żywiołową melodią, która akcentowana jest mocnymi momentami.
Transkrypcjablackwhite
PghAaWbxn

Cechy charakterystyczne muzyki klasycyzmu

2,2

Etap 5: Prezentacje projektu

Etap 6: Refleksja/podsumowanie/samoocena

Przygotuj prezentacje multimedialne, które zawierają fragmenty muzyczne oraz ilustracje obrazujące różne aspekty tej muzyki.

Rozważ możliwość wzbogacenia prezentacji o krótkie filmy wideo z komentarzami, które analizują i omawiają poszczególne cechy muzyki klasycystycznej.

Transkrypcjablackwhite
P75er4fK3
R1zVFVu81F0jq
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjablackwhite
PMw5DaxE4

Definicje portfolio

Portfolio to słowo wywodzące się z języka włoskiego portare - nosić + foglio – kartka i oznacza w skrócie „teczkę”.

Transkrypcjablackwhite
PIwNVoFFn

Elementy portfolio

1,1
R1P8A13WbHpOJ
Karty z portfolio wraz ze szkicami ulubionej piosenkarki wykonanej przez uczennicę w liceum, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karty z portfolio wraz ze szkicami ulubionej piosenkarki wykonanej przez uczennicę w liceum, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Rx2OK0FrkUxqg
Karty z portfolio do przedmiotu Muzyka przygotowane przez licealistów, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Karty z portfolio do przedmiotu Muzyka przygotowane przez licealistów, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Istnieje wiele sposobów zbierania materiałów przydatnych do stworzenia portfolio, a sposób jego prezentacji zależy od indywidualnych preferencji każdego twórcy.

Transkrypcjablackwhite
PcVUkSY6H

Portfolio – zasady tworzenia

Etap pierwszy

Portfolio i projekt edukacyjny mają kilka wspólnych cech, które warto sobie przypomnieć i porównać.

Etap drugi

Kompletowanie teczki tematycznej odbywa się pod opieką nauczyciela.

Transkrypcjablackwhite
PzlzEjEV8

Portfolio – zasady tworzenia

Każda lekcja, która wykorzystuje metodę portfolio, powinna stanowić okazję dla uczniów do oceny ich własnych postępów w tworzeniu osobistych teczek.

Etap trzeci

Korzystanie z tematycznej teczki przygotowanej przez ucznia odbywa się w trakcie jednej lub kilku lekcji poświęconych wybranemu tematowi.

Etap czwarty

Zakończeniem i podsumowaniem indywidualnej pracy ucznia nad tworzeniem teczki jest jego uczestnictwo w prowadzeniu lekcji lub jej fragmentu (w ramach cyklu zajęć).

Transkrypcjablackwhite
POSHxCzb3

Portfolio – jako wartość dodana w nauczaniu muzyki.

Szkic procesu tworzenia, rozbudowy i wykorzystania portfolio w celach edukacyjnych nie jest ustalony na stałe. Etapowy charakter pracy metodą portfolio nie ogranicza możliwości jej elastycznego rozszerzania lub zawężania.

Transkrypcjablackwhite
PATWuxREb

Portfolio

Temat: Słynni kompozytorzy baroku

Jeden z tematów, który zostanie przedstawione jako przykład portfolio, będzie przeznaczony głównie dla ucznia, który otrzyma konkretne polecenia do wykonania:

Etap 1: Wybór kompozytorów baroku

  • Zbadaj życie i twórczość wybitnych kompozytorów baroku.

  • Stwórz listę kompozytorów.

Etap 2: Poszukiwanie informacji

  • Przeczytaj biografie i znajdź informacje.

  • Zrób krótką notatkę.

Transkrypcjablackwhite
PurScY3u8

Portfolio

Temat: Słynni kompozytorzy baroku

Przygotuj teksty, analizę i materiały audiowizualne

Etap 3: Przygotowanie tekstu i analizy

  • Dokonaj analizy jednego z dzieł.

Etap 4: Przygotowanie materiałów audiowizualnych

  • Materiał dźwiękowy.

  • Prezentacje multimedialne.

  • Materiały filmowy.

Transkrypcjablackwhite
PtlI7wbu7

Portfolio

Temat: Słynni kompozytorzy baroku

Tworzenie ilustracji oraz zeszytu muzycznego

Etap 5: Tworzenie ilustracj i grafik

  • Wykorzystaj ulubioną technikę malarską.

  • Infografiki.

Etap 6: Stworzenie zeszytu muzycznego

  • Wykonaj zeszyt muzyczny.

  • Dołącz notatki.

Transkrypcjablackwhite
PeNFcLwjk

Portfolio

Temat: Słynni kompozytorzy baroku

Prezentacja, ocena wraz z korektą

Etap 7: Prezentacja portfolio

  • Przygotuj prezentację.

  • Przedstaw każdy element portfolio.

Etap 8: Samoocena

  • Ocen swój proces twórczy, wyniki i wyzwania.

  • Przedstaw wnioski.

  • Popraw ewentualne błędy.

Przykładowymi innymi tematami do portfolio mogą być również:

  • Działalność instytucji kultury w moim mieście/województwie/gminie w XXI wieku.

  • Znane osobowości świata kultury z mojego regionu/miasta.

Transkrypcjablackwhite
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 6

Wymień pięć przykładowych elementów, które może zawierać każde portfolio.  Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1emhZiRNteVW
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Przygotuj krótką notatkę na temat wybranego przez siebie kompozytora. W informacji zawrzyj imię i nazwisko kompozytora, lata życia, najważniejsze dzieła oraz instrument na którym grał.

Zaprezentuj notatkę na forum klasy.

R1Yb7fZyluKEc
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Odpowiedz na pytanie. Czy znasz jakieś projekty muzyczne, które są realizowane w Twojej szkole? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RGBJxe8Ehjnmz
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Portfolio i projekt muzyczny

Narzędzia i metody pracy muzykologa są bardzo różne. Sposoby pojmowania muzyki również. Dość łatwym sposobem zbierania materiału, dotyczącego twórczości kompozytorów, cech epoki czy charakterystyki stylów w muzyce jest tworzenie muzycznego portfolioPortfolioportfolio. Zwykła teczka lub segregator powoduje uporządkowany zbiór nie tylko notatek lub opisów w formie literackiej, ale jest to świetne miejsce na domowy zbiór pamiątek, biletów koncertowych, opasek, fotografii, pocztówek i innych gadżetów, które wzbudzają w nas miłe muzyczne wspomnienia.

Projekt muzyczny jest słowem kluczowym praktycznie przy każdym działaniu związanym z muzyką. Myślenie projektowe jest w nią wręcz wpisane.

Poniższy film przedstawi nam tematykę różnych kultur przez pryzmat pracy muzykologa, którego głównymi narzędziami jest myślenie projektowe, czyli kreatywne i nieszablonowe. Taki rodzaj pracy przynosi najlepsze efekty i staje się przyjemnością zarówno dla prowadzących, jak i wszystkich biorących w nim udział uczestników.

R1No20202xNex
Film pod tytułem „Młody muzykolog” opowiada o pracy muzykologa, o wiedzy jaką musi posiadać, o wykształceniu. Film porusza także kwestię miejsca pracy muzykologa - w filmie wskazuje się radio, prasę muzyczną. Film przeplatany jest głosem prowadzącego, wstawkami filmowymi oraz wywiadem z muzykologiem, animatorem Marcinem Tercjakiem.
Polecenie 9

Kim jest muzykolog? 

RwrmLs1oD6hEt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Wybierz jedną z prezentowanych w filmie postaci muzykologa i opisz jego zadania.

RzHdoTRo3NtI5
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

Czy muzyk i muzykolog to jedno i to samo? Wskaż różnice i podobieństwa.

RhdUYa0dKJfO4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Muzykolog i muzykologia wydają się być trudnymi pojęciami i zarazem mało znaną dla praktykującego muzyka dziedziną nauki. Ale na podstawie powyższych przykładów widać, jak bardzo różni się sposób patrzenia na muzykę, jej odkrywanie i przekonanie chwili euforii nad jej pięknem. Jedni poczują ją przy pierwszym pociągnięciu smyczkiem, czy uderzeniem w klawisz instrumentu. Inni potrzebują więcej czasu by zrozumieć piękno śpiewu, treść wykładu czy lekcji biograficznej o wybitnym kompozytorze. Mniej ważnym staje się wówczas fakt, czy występujesz w charakterze krytyka muzycznegoKrytyka muzycznakrytyka muzycznego lub badacza naukowego, redaktora czy prezentera, gdyż może jeszcze tego nie odróżniasz? Jeśli jednak poczujesz ciągłe pragnienie i prawdziwą szczerość zainteresowań i fascynacji muzyką, chęć zgłębiania jej tajników, a do tego masz ponadprzeciętną wrażliwość, dobry słuch muzyczny...

To zrobiłeś właśnie pierwszy krok w kierunku zostania muzykologiem!

Ćwiczenia

R14cOMb7qiUxs1
Ćwiczenie 1
Do muzykologa dopasuj jego typ Andrzej Zieliński Możliwe odpowiedzi: 1. Muzykolog – bibliotekarz, 2. Muzykolog – naukowiec, 3. Muzykolog – prezenter Karol Musioł Możliwe odpowiedzi: 1. Muzykolog – bibliotekarz, 2. Muzykolog – naukowiec, 3. Muzykolog – prezenter Leon Markiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. Muzykolog – bibliotekarz, 2. Muzykolog – naukowiec, 3. Muzykolog – prezenter
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwNs5Qo3tS3Sj1
Ćwiczenie 1
Dopasuj fotografie do opisu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Na podstawie treści lekcji wypisz największe osiągnięcia profesora Leona Markiewicza.

R3lTJBcbPL5HD
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Po wysłuchaniu przykładu muzycznego opisz swoje muzyczne życzenie. Spróbuj przedstawić słowami lub grafiką małą scenkę rodzajową, której tłem mogłaby być poniżej prezentowana muzyka.

R1HUwdiQWtxR7
Utwór pod tytułem „Życzenie” G‑dur Op. 74 numer 1 autorstwa Fryderyka Chopina [czytaj: szopena] w wykonaniu Pianisty oraz Śpiewaczki Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Utwór trwający 1 minutę i 43 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na głos ludzki (sopran) w akompaniamencie fortepianu. Autorem słów jest Stefan Witwicki. Utwór jest wykonywany w umiarkowanym tempie i ma bardzo wesołe, nawiązujące do polskiej muzyki ludowej brzmienie.
R1SRkRjuxXfwT
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwywradVJ0UGz2
Ćwiczenie 3
Określ, o którym rodzaju muzykologa jest mowa w tekście.

Taką osobę w zależności od miejsca znajdziemy pracującą zespołowo. Przygotowanie artykułu do wydania najbliższego numeru czasopisma muzycznego wymaga pracy nie tylko pod względem edytorskim, ale również tekstowym oraz merytorycznym. Wydawane teksty, których tematyka obejmuje szeroko rozumianą muzykę, warto pogłębić w specjalistycznych czasopismach takich jak między innymi „Ruch muzyczny” czy „Wychowanie muzyczne w szkole”. Możliwe odpowiedzi: 1. Muzykolog – naukowiec, 2. Muzykolog – redaktor, 3. Muzykolog – prezenter
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

O jakim rodzaju muzykologa opowiada w filmie Marcin Tercjak?

RA5lxcsrLcKwQ
Odpowiedź: Tu uzupełnij uzupełnić o rodzaj muzykologa.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rq35XT5QCKkoY2
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. Która z wymienionych w lekcji osobistości była redaktorem Ruchu Muzycznego? Odpowiedź: Tu uzupełnij (wpisz imię i nazwisko)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Różne zawody łączą się z zadaniami muzykologa. Dopasuj fotografie do odpowiednich zajęć przedstawionych w filmie.

RFZkJYuFHZSGy
Różne zawody łączą się z zadaniami muzykologa. Dopasuj fotografie do odpowiednich zajęć przedstawionych w filmie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5

Stwórz swoją listę przebojów w różnych kategoriach: muzyka klasyczna, muzyka rozrywkowa, muzyka ludowa - folkowa, muzyka filmowa. Wymień przynajmniej trzy przykładowe tytuły do każdej z kategorii. Wykonaj to ćwiczenie w grupie.

R1FitjZiQlSql
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Jesteś szefem szkolnego radiowęzła. Jednak z okazji zbliżającego się „Święta Języków Obcych w szkole” musisz nagle zmienić repertuar. Przygotuj zapowiedź do dwóch utworów - jeden z utworów pochodzi z azji i jest to przykład azjatyckiego popu (k‑pop) [czytaj: kej popu], drugi pochodzi z afryki - utwór ten jest muzyką ludową, graną na bębnach.

RwuqiDMSpavj9
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Jesteś szefem szkolnego radiowęzła. Jednak z okazji zbliżającego się „Święta Języków Obcych w szkole” musisz nagle zmienić repertuar. Przygotuj zapowiedź do poniższych utworów.

R147Av2XmlJbi
Utwór pod tytułem „Life” [czytaj: lajf] z albumu „Green Garden Pop” [czytaj: grin garden pop] autorstwa zespołu YUI YUI [czytaj: jui] w jego wykonaniu. Fragment trwający 41 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głos ludzki wraz z akompaniamentem zespołu. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie, gatunkowo stanowi przykład J‑popu [czytaj: dżej pop], czyli japońskiej muzyki popularnej. Ma wesołe, radosne i mocno dynamiczne brzmienie.
R5Cr2bhPk163U
Utwór pod tytułem „Amankwatia”, afrykańska muzyka ludowa. Fragment trwający 33 sekundy. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie wraz z akompaniamentem ludowych instrumentów perkusyjnych. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma typowy dla muzyki afrykańskiej przebieg, z osobną rolą głosu wiodącego oraz odpowiadającego mu chóru. Kompozycja ma mocno etniczne brzmienie.
RSHYTw6Tw2gRK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R17FYRzTsver82
Ćwiczenie 7
Do pojęć dopasuj opisy. Muzykologia Możliwe odpowiedzi: 1. polega na rekonstrukcji tego źródła. To, jakie uczucia dany utwór wywołał w wykonawcy i jakie wywoła w słuchaczu, jest zupełnie nieistotne dla „odczytania” utworu., 2. dyscyplina naukowa, której przedmiotem jest muzyka we wszystkich swych przejawach., 3. zwerbalizowana ocena i interpretacja dzieła muzycznego i lub jego wykonania dokonywana wg zespołu kryteriów wartości dominującego w danej epoce. Krytyka muzyczna Możliwe odpowiedzi: 1. polega na rekonstrukcji tego źródła. To, jakie uczucia dany utwór wywołał w wykonawcy i jakie wywoła w słuchaczu, jest zupełnie nieistotne dla „odczytania” utworu., 2. dyscyplina naukowa, której przedmiotem jest muzyka we wszystkich swych przejawach., 3. zwerbalizowana ocena i interpretacja dzieła muzycznego i lub jego wykonania dokonywana wg zespołu kryteriów wartości dominującego w danej epoce. Interpretacja muzyczna Możliwe odpowiedzi: 1. polega na rekonstrukcji tego źródła. To, jakie uczucia dany utwór wywołał w wykonawcy i jakie wywoła w słuchaczu, jest zupełnie nieistotne dla „odczytania” utworu., 2. dyscyplina naukowa, której przedmiotem jest muzyka we wszystkich swych przejawach., 3. zwerbalizowana ocena i interpretacja dzieła muzycznego i lub jego wykonania dokonywana wg zespołu kryteriów wartości dominującego w danej epoce.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ru5UXPt2u8xke1
Ćwiczenie 7
Dopasuj odpowiednie nazwy do wykonywanych zawodów.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RMeamiIYIy2uw1
Ćwiczenie 8
Wskaż, kto jest autorem Oberka nr 1 na skrzypce i fortepian? Możliwe odpowiedzi: 1. Grażyna Bacewicz, 2. Fryderyk Chopin, 3. Oskar Kolberg
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Ułóż w odpowiedniej kolejności fragmenty poniższego utworu.

RBtoc2AWhECh5
Elementy do uszeregowania: 1. Fragment nr 2, 2. Fragment nr 1, 3. Fragment nr 3, 4. Fragment nr 4
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Etnografia
Etnografia

(etnomuzykologia), jedna z podstawowych dyscyplin muzykologii, bliska etnologii (etnografii ogólnej), badająca muzykę ludu jako grupy etnicznej (ludowa muzyka).

Interpretacja muzyczna
Interpretacja muzyczna

polega na rekonstrukcji tego źródła. To, jakie uczucia dany utwór wywołał w wykonawcy i jakie wywoła w słuchaczu, jest zupełnie nieistotne dla „odczytania” utworu. Interpretacja utworu muzycznego służy jedynie przekazaniu jego treści brzmieniowej.

Krytyka muzyczna
Krytyka muzyczna

zwerbalizowana ocena i interpretacja dzieła muzycznego i lub jego wykonania dokonywana według zespołu kryteriów wartości dominującego w danej epoce.

Muzykologia
Muzykologia

dyscyplina naukowa, której przedmiotem jest muzyka we wszystkich swych przejawach. Rozróżnia się trzy podstawowe działy muzykologii: historię muzyki, teorię muzyki (muzykologia systematyczna), obejmującą teorię elementów konstrukcji dzieła muzycznego, akustykę, fizjologię, psychologię, estetykę, socjologię muzyki i instrumentologię, oraz etnografię (etnologię) muzyczną.

Portfolio
Portfolio

teczka, zawierająca dokumentację czyjejś działalności artystycznej, na przykład rysunki, zdjęcia.

Prezenter
Prezenter

osoba, zapowiadająca lub prowadząca program na przykład w radiu, telewizji.

Publicysta
Publicysta

autor felietonów, artykułów, ogłaszanych w prasie.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Słownik Języka Polskiego PWN – wydanie internetowe.

Notatki ucznia

R4XDOMtyN2TyV
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Biblioteka audio

Bibliografia

  • Arkusz maturalny z Historii Muzyki, [w:] https://www.oke.waw.pl/files/oke_waw_3636EHMP-R0-100-2105.pdf.pdf [dostęp: 15.02.2022 r.].

  • Grajmy w szkole, [w:] muzykotekaszkolna.pl, https://muzykotekaszkolna.pl/aktualne/grajmy-w-szkole [dostęp: 15.02.2022 r.].

  • Konopka H. Co włożyć do portfolio, czyli teczka tematyczna jako forma pracy i oceniania. [w:] https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/co-wlozyc-do-portfolio-czyli-teczka-tematyczna-jako-forma [dostęp: 22.08.2023 r.].

  • Mikinia A., Zając B., Metoda Projektów - Poradnik dla Nauczycieli i Dyrektorów Gimnazjów, Wydawnictwo ORE, Warszawa 2015.

  • Muzykolog, [w:] https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/m/4046_Muzykolog.pdf [dostęp: 15.02.2022 r.].