Modlę się o twojego nieśmiertelność ciała – Leśmianowska wizja miłości.
Modlę się o twojego nieśmiertelność ciała – Leśmianowska wizja miłości
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna wiersz B. Leśmiana W malinowym chruśniaku
b) Umiejętności
Uczeń:
- interpretuje utwór w oparciu o wykonanie wokalne K. Jandy i M. Grechuty,
- wyszukuje odpowiednie fragmenty w tekście,
- wskazuje środki poetyckie, którymi posłużył się poeta w opisywaniu miłości.
2. Metoda i forma pracy
pokaz, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Janda K., Grechuta M., W malinowym chruśniaku, Muza 1984, kaseta audio
Leśmian B., W malinowym chruśniaku, [w:] Wiersze wybrane, wybór i wstęp J. Trznadel, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prezentuje uczniom nagranie wiersza W malinowym chruśniaku w wykonaniu Jandy i Grechuty. Prosi uczniów, żeby podczas słuchania utworu śledzili tekst w swoich tomikach.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dokonuje z uczniami analizy i interpretacji wiersza strofa po strofie.
Zaczynamy od określenia sytuacji lirycznej. Para kochanków znajduje się w otoczeniu przyrody, malinowego chruśniaku. Mamy tu atmosferę duszności, kochankowie częstują się malinami i zaczynają pieszczoty:
Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni
Po chwili u kochanków pojawia się nastrój niepokoju, wydaje im się, że są śledzeni. Jednak nigdy wcześniej tak się nie czuli, co sprawia, że ich uczucie jest jeszcze bardziej żarliwe:
Więc na przekór przeszkodom źrenicą bezradną
Chłoniemy się nawzajem, niby dwa bezdroża
Przyroda bardzo silnie oddziałuje na kochanków. Pojawia się nawiązanie do biblijnego motywu Adama i Ewy, w którym Ewa częstuje jabłkiem swojego kochanka:
Chwytasz owoc, zanurzasz w nim zęby na zwiady
I podajesz mym ustom z miłosnym pośpiechem
Dalej następuje nocna schadzka – kochanek po kryjomu odwiedza dziewczynę w domu. Pojawia się nastrój tajemniczości, lekkiego niepokoju, niepewności:
Tulę tę dłoń, co jeszcze ma chłód klamki w sobie,
A ty w zamian przyciskasz moje ręce obie
Do serca, które zawsze u drzwi obumiera.
Wdziera się tu zazdrość między kochankami, równie silna i żarliwa, jak ich miłość:
Gniewu mego łza twoja wówczas nie ostudzi!
Poniżam dumę ciała i uczuć przepychy,
A ty mi odpowiadasz, żem marny i lichy
W wierszu ma miejsce nawet próba przeniknięcia do snu ukochanej. Widzimy tu ogromną chęć bycia blisko drugiej osoby, chęć bycia jednością.
Następnie wiersz opisuje intymne zbliżenie kochanków:
Ich dotyk budzi wzruszeń zaniedbanych krocie,
A ty, tuląc je w warg mych rozrzewnioną ciszę,
Dziecinniejesz w uścisku, malejesz w pieszczocie,
Chwila – a już cię do snu z lat dawnych kołyszę.
Wszystko jest bardzo zmysłowe, wręcz magiczne, pełne skrajnych emocji, miłości.
Parę kochanków łączy miłość absolutna, chęć przeniknięcia granic swojej cielesności:
I gdy ty, szepcząc słowa, z ust zrodzone znoju,
Dajesz pieszczotom ujście w tym szepcie, co pała,
Ja, zamilkły wargami u piersi twych zdroju,
Modlę się o twojego nieśmiertelność ciała.
5. Bibliografia
Janda K., Grechuta M., W malinowym chruśniaku, Muza 1984, kaseta audio
Leśmian B., W malinowym chruśniaku, [w:] Wiersze wybrane, wybór i wstęp J. Trznadel, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak