Mój pamiętniku
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DV1ulhJ5v
Czy da się zapamiętać wszystkie ciekawe wydarzenia? Co zrobić, kiedy nikomu nie można się zwierzyć? Zawsze można to opisać w pamiętniku. A czy ty piszesz pamiętnik? A może znasz kogoś, kto prowadzi takie zapiski?
Przeczytaj tekst informacyjny „O pamiętniku” i zaznacz w nim te fragmenty, które odpowiadają na pytania:
Jakim językiem pisany jest pamiętnik?
Do kogo autor pamiętnika kieruje wypowiedź?
Jakie wydarzenia opisuje się w pamiętniku?
Jakie inne opisy pojawiają się w pamiętniku?
W jaki sposób można wyrazić uczucia?
O pamiętniku
Pamiętnik pisany jest w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Jest osobistą relacją z wydarzeń rozgrywających się w życiu autora. Wszystkie wypowiedzi autor kieruje sam do siebie, ponieważ pamiętnik nie jest przeznaczony dla innych czytelników.
Pamiętnik może być pisany językiem potocznym, nawet gwarą szkolną. Pojawiają się w nim opisy uczuć, przeżyć i refleksje, a nie jedynie suche fakty. Emocje można wyrażać nie tylko słowami, lecz również znakami interpunkcyjnymi: wykrzyknikiem, pytajnikiem, wielokropkiem oraz wyróżnikami literowymi.
Teksty pamiętnikarskie dawniej zapisywane były w specjalnych zeszytach. Dziś mogą też być prowadzone w komputerze. Celem pamiętnika jest przelanie na papier radości, czasem złości i gniewu, a także spokojne zastanowienie się nad jakimś wydarzeniem.
Przeczytajcie zaznaczone odpowiedzi i porozmawiajcie o nich.
Wysłuchaj uważnie czytanego tekstu i odpowiedz na pytania:
Co to za rodzaj wypowiedzi? Na jakiej podstawie tak sądzisz?
Kto jest autorem tej karty z pamiętnika?
Jakie uczucia uwidocznione są w tej wypowiedzi? Co o tym świadczy?
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Fragment z pamiętnika Dorotki czyta Elżbieta Golińska Fragment z pamiętnika Dorotki czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Przeczytaj fragment pamiętnika Dorotki i odpowiedz:
Kiedy dziewczynka pisała o przedstawionych wydarzeniach? Co na to wskazuje? Przeczytaj odpowiednie fragmenty tekstu.
Jak sądzisz, dlaczego określenie czasu w pamiętniku jest ważne?
Jakim językiem napisana jest ta karta z pamiętnika?
Zapisz odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.
PiątekŁadne są kwiaty
gwiazdy i zwierzęta
Ładne motyle
i słonie
ale najładniejsza jest Misia
jamnik
wczoraj urodziła pięć małych jamniczków
z zamkniętymi oczami
z czerwonymi języczkami
z mięciutkimi uszami
jeszcze nie pozwala nikomu
brać ich na ręce.To jest mój pierwszy wiersz. Bardzo prawdziwy. Bo to się zdarzyło naprawdę. A stało się to dlatego, że babcia podarowała mi ten pamiętnik. No nie! Nie dlatego Misia urodziła małe, ale wszystko działo się jednocześnie i tak mi wyszło. Jednocześnie były moje urodziny. Mam dziesięć lat. Jestem już duża. Nawet pantofle mamy są na mnie prawie dobre. Ćwiczę się w nich w chodzeniu na wysokich obcasach. Oczywiście, kiedy nikt nie widzi. To jest bardzo trudne. Jak ta mama może chodzić w takich butach? Chodzić? Moja mama nigdy nie chodzi. Tata mówi, że moja mama biega. A jak nie biega, to jeździ maluchem. O, słyszę trzask na dole. To mama zatrzaskuje drzwi od swojego malucha i odjeżdża w siną dal. Tata tak mówi – w siną dal. W istocie mama jedzie do szpitala, bo wreszcie dziś rano urodził się Kuba. Czy ja coś nie kręcę? Więc kto się właściwie urodził, jamniki czy Kuba?
– Dom wariatów! – mówi tata, ale oczy jego się śmieją. A babcia drepce w sioncesionce i przesadza swoje aplegierkiaplegierki, bo już czas, niedługo wiosna. Pod ręką babci wszystko się zieleni. Roślinki też się mnożą pod jej ręką. I tego już za wiele. Tu jamniki, tu Kuba, a tu jeszcze ta zielenina. Taki dom.Anna Kamieńska, Piątek, [w:] tejże, Dom w domu, Warszawa 1999.

Co działo się w dniu opisanym przez Dorotkę? Tutaj lub w zeszycie zapisz w punktach te wydarzenia według wzoru:
Wydarzenia zapisane w pamiętniku Dorotki:
1. Dorotka napisała pierwszy wiersz.
2. Babcia podarowała…
Już wiesz, jak wygląda karta z pamiętnika, dlatego uzupełnij poradnik pisarski dla pamiętnikarzy.
czas, codziennego, z własnego, poetyckiego, z cudzego, dzień, potrzebę, uczucia, interpunkcyjnych, dla innych, dla siebie
- konieczne określ ................................ – data, ................................, może być godzina;
- pisz, kiedy czujesz taką ................................;
- pisz ................................;
- pisz ................................ punktu widzenia;
- używaj języka ................................, tak jak mówisz, czasem żartobliwie;
- wyrażaj ................................ i emocje – radość, gniew, złość smutek;
- do podkreślenia emocji używaj znaków ................................, wyróżników literowych.
Opisz dzisiejszy dzień. Kieruj się radami z poradnika pisarskiego. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.
Przez kilka dni pisz pamiętnik. Może nabierzesz ochoty, by robić to przez dłuższy czas. Po latach przypomnisz sobie różne wydarzenia ze swojego życia.