Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Moja droga do szkoły – jestem wnikliwym obserwatorem

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.1.a) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Temat lekcji:

Moja droga do szkoły – jestem wnikliwym obserwatorem

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcia: okolica, droga, budynek, zabudowa,

  • wie, jak opisać drogę do szkoły,

  • zna rodzaje różnych obiektów (np. dom, kościół, kino, teatr, sklep) i ich przeznaczenie.

umiejętności – uczeń:

  • podaje przykłady architektury swojej okolicy

  • przyporządkowuje właściwą dziedzinę sztuki poszczególnym obiektom,

  • przyporządkowuje wytwory działalności człowieka właściwym dziedzinom,

  • wykorzystuje narzędzia rysunkowe do wykonania pracy plastycznej.

postawy:

  • uwrażliwienie na wytwory kultury lokalnej,

  • budzenie szacunku dla dorobku ludzkości,

  • dbanie o własne bezpieczeństwo,

  • kształtowanie wrażliwości estetycznej i podziwu dla otaczającego świata.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie), aktywizująca (dyskusja).

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

przykładowe widokówki, albumy, foldery.

w tym zasoby multimedialne:

Zestaw ilustracji z przykładami dzieł (do których możemy mieć prawa) z różnych dziedzin sztuki.

Materiały plastyczne:

kartki formatu A‑4, ołówek miękki, pastele tłuste.

Przebieg lekcji

UWAGA: Uczniowie na poprzednich zajęciach zostali poinformowani, aby w drodze do szkoły bacznie obserwowali otoczenie (mijane budowle, przyrodę), zwrócili uwagę na ich kolorystykę, kształty itp. Nauczyciel powinien uwzględnić dane środowisko – inny pejzaż będzie w mieście a inny na wsi.

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o relację z przebytej do szkoły drogi -

uczniowie wymieniają się wrażeniami, wskazując na obiekty, kolory, miejsca, zachowania ludzi.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

(25 min.)

  1. Nauczyciel informuje uczniów o zadaniu twórczym, którego tematem jest zilustrowanie drogi do szkoły. Uczniowie wybierają obiekt, który najbardziej utkwił w ich pamięci.

  2. Uczniowie ołówkiem rysują drogę z domu do szkoły, umieszczając na początku drogi dom a na końcu szkołę/ Pomiędzy mini sytuują zapamiętane obiekty i widoki. Pastelami kolorują obiekt, który najbardziej utkwił im w pamięci lub najbardziej się im podobał. Podczas pracy nauczyciel udziela uczniom wskazówek i dokonuje korekty.

faza podsumowująca:

(13 min.)

  1. Nauczyciel w formie wystawy rozwiesza wszystkie prace uczniów.

  2. Nauczyciel zapoznaje dzieci z pojęciami z zasobu: zestaw ilustracji z przykładami dzieł (do których możemy mieć prawa) z różnych dziedzin sztuki.

  3. Jako podsumowanie uczniowie wymieniają obiekty wspólne dla ich prac i pokazanych w zasobie ilustracji.

R1MMjRofmzd1n

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.50 KB w języku polskim
RlUrpaYT2rwuH

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.83 KB w języku polskim