E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż sieci trakcyjnej

Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Montaż sieci trakcyjnej w 2D/3D

WIZUALIZACJA 3D

1

Spis treści

1
2

Model sieci trakcyjnej 1

R1Fwi8muyf8qa
Model sieci trakcyjnej 1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Model sieci trakcyjnej 2

Rq4uNaIC7d8Mn
Model sieci trakcyjnej 2
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Na stronie znajdują się dwa modele sieci trakcyjnej. Obydwa przedstawiają fragment torów kolejowych z trzema rodzajami słupów stojących wzdłuż nich, na których zawieszone są sieci trakcyjne. Na obydwu modelach znajdują się punkty interaktywne z podpisem oraz nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.

Model pierwszy pokazuje dwa tory biegnące równolegle do siebie. Nad torami zawieszone na słupach są sieci trakcyjne. Na modelu znajdują się dwadzieścia trzy punkty interaktywne.

  1. Przewód jezdny. Drut miedziany o przekroju podobnym do okrągłego z dwoma rowkami w jego górnej części (umożliwiają jego podwieszenie) odporny na ścieranie i na duże prądy. Jego przekrój wynosi 120 milimetrów kwadratowych lub 100 milimetrów kwadratowych.
    Opis: jest zawieszony na stałej wysokości nad torem.

  2. Lina nośna. Splot linek miedzianych z rdzeniem w środku. Charakteryzuje się dużą odpornością na rozciąganie i siły rozrywające.
    Opis: pod nią na wieszakach zawieszony jest przewód jezdny.

  3. Wieszaki. Linki przymocowane od góry od liny nośnej, a od dołu do przewodu jezdnego za pomocą uchwytów wieszakowych.

  4. Izolatory ceramiczne. Ich rolą jest odizolowanie napięcia występującego na przewodzie jezdnym i linie nośnej od uziemionego urządzenia naprężającego i słupa trakcyjnego.
    Opis: umieszczone są w miejscu zamocowania liny nośnej i przewodu jezdnego do słupa trakcyjnego.

  5. Dźwignia urządzenia naprężającego. Miejsce połączenia urządzenia naprężającego z przewodem jezdnym i liną nośną. Spełnia również rolę regulatora naciągu.

  6. Urządzenie naprężające. Utrzymuje stałe naprężenie przewodu jezdnego i liny nośnej, aby przewód jezdny był cały czas horyzontalnie i równolegle do torowiska.
    Opis: przymocowane jest do słupa trakcyjnego i naciąga linę nośną i przewód jezdny, wyposażone w dwa krążki z linką.

  7. Słup trakcyjny. Jeden z elementów konstrukcji wsporczej (najważniejszy) — najczęściej spotykany w formie żelbetowej lub stalowej płaskiej ze skratowaniem i płaskownikami. Utrzymuje inne części konstrukcji wsporczych na odpowiedniej wysokości.
    Opis: na modelu pokazany jako stalowy słup z dwóch belek połączonych kratowniką, zwężający się ku górze.

  8. Ciężary naprężające. Mocowane w prowadnicy poruszają się pionowo w zależności od pory roku — utrzymują stałe naprężenie sieci trakcyjnej.
    Opis: zawieszone są przy słupach, na linkach nawieszonych na krążkach urządzeń naprężających.

  9. Uszynienie słupa trakcyjnego. Przewód łączący słup trakcyjny z szynami, a następnie ze skrzynką zbiorczą — jest to swego rodzaju uziemienie na wypadek przebicia izolatorów.

  10. Łącznik międzytokowy. Łączy obydwa toki szynowe w całą sieć uziemienia (uszynienia).
    Opis: przewód między torami, łączy szyny sąsiednich torów ze sobą.

  11. Zakotwienie słupa trakcyjnego. Przymocowanie słupa trakcyjnego do ziemi.
    Opis: naprężona lina zamocowana na szczycie słupa i zakotwiczona w ziemi, naciąga słup z drugiej jego strony od urządzenia naprężającego.

  12. Torowisko. Górna część podtorza kolejowego, która składa się z wielu elementów.
    Opis: na modelu są to dwa tory na drewnianych podkładach.

  13. Słup trakcyjny. Jeden z elementów konstrukcji wsporczej (najważniejszy) — najczęściej spotykany w formie żelbetowej lub stalowej płaskiej ze skratowaniem i płaskownikami. Utrzymuje inne części konstrukcji wsporczych na odpowiedniej wysokości.
    Opis: na modelu pokazany jako stalowy słup z dwóch belek połączonych kratowniką, zwężający się ku górze.

  14. Izolator wsporczy ukośnika. Izoluje napięcie występujące na całym wysięgniku od uziemionego słupa trakcyjnego.
    Opis: izolator umieszczony w miejscu łączenia ukośnika ze słupem trakcyjnym.

  15. Ukośnik. Jeden z głównych elementów wysięgnika spajający wszystkie elementy.
    Opis: jest to ukośnie zamocowany pręt wysięgnika, pod którym zawieszona jest lina nośna oraz przewód trakcyjny.

  16. Odciąg ukośnika wraz z jego izolatorem. Pełni funkcję wspomagającą ukośnik — trzyma go na zadanej wysokości aby ten nie opadał.
    Opis: pozioma lina mocująca, łącząca koniec ukośnika ze szczytem słupa trakcyjnego.

  17. Ramię odciągowe. Zakończone uchwytem zaciskowym ramię przymocowane do wysięgnika przytrzymujące przewód jezdny.
    Opis: ramię biegnie od końca ukośnika do poziomego prętu wysięgnika poniżej.

  18. Słupy kotwowe. Słupy, w których kotwione są końce odcinków sieci jezdnych. Są one również kotwione do ziemi.
    Opis: jeden z rodzajów słupów trakcyjnych na modelu, są zakotwiczone do ziemi i posiadają ciężary naprężające liny nośne i przewody jezdne.

  19. Słupy krzyżowe. Pomiędzy nimi jest odcinek, gdzie krzyżują się dwa odcinki sieci jezdnych.
    Opis: drugi rodzaj słupów trakcyjnych na modelu, nie posiadają odciągów, na ich wysięgnikach zamontowane sa dwa zestawy lin nośnych i przewodów jezdnych, koniec jednego i początek drugiego odcinka sieci jezdnych.

  20. Odcinek bieżni wspólnej. Odcinek sieci trakcyjnej, gdzie ślizg odbieraka pantografu pojazdu trakcyjnego przechodzi z jednego odcinka sieci jezdnej na drugi. Przeważnie konstrukcję tę stara się projektować tak, aby odcinek bieżni wspólnej był jak najdłuższy.
    Opis: odcinek sieci jezdnej między słupami krzyżowymi, gdzie zawieszone nad torem są dwa zestawy sieci jezdnych.

  21. Wysięgnik przez dwa tory. Wzmocniona konstrukcja stworzona z metalowego słupa oraz wysięgnika (dźwigara) pozwalająca „dosięgnąć” drugiego toru z jednego słupa trakcyjnego.
    Opis: trzeci rodzaj słupa trakcyjnego, gdzie zamiast dwóch słupów po dwóch stronach torów jest jeden ze wzmocnionym wysięgnikiem, pod którym zawieszone sa obie sieci jezdne.

  22. Lina wspomagająca dźwigar. Stalowa lina, która jest dodatkowym odciągiem dla wysięgnika.
    Opis: stalowa lina wspomagająca wysięgnik przez dwa tory.

  23. Skrzynia zbiorcza. Do niej dochodzą wszystkie kable, które muszą być połączone z „minusem” podstacji trakcyjnej.
    Opis: skrzynka umieszczona przy torze, dochodzą do niej przeowdy z sąsiednich uszynień.

Model drugi pokazuje dwa tory z rozjazdem biegnące równolegle do siebie. Nad torami zawieszone na słupach są sieci trakcyjne. Na modelu znajduje się sześć punktów interaktywnych.

  1. Rozjazd. Element infrastruktury kolejowej pozwalający zmienić tor, po którym porusza się pojazd kolejowy.
    Opis: dodatkowe szyny, łączące lewy tor z prawym, przecinające je ukośnie.

  2. Przewód jezdny nad rozjazdem.
    Opis: przewód jezdny zawieszony nad ukośnym torem rozjazdu, pozwala pociągowi zmieniającemu tor utrzymać stały kontakt z przewodem.

  3. Przewód jezdny nad torem prostym.
    Opis: zawieszony nad torem przewód.

  4. Połączenie międzysekcyjne. Przewód łączący sieć jezdną prostą nad torem z siecią jezdną nad rozjazdem — jest to zapewnienie dobrego połączenia elektrycznego.
    Opis: wygięty fragment przewodu który łączy przewód nad torem prostym z przewodem nad rozjazdem.

  5. Uszynienie słupa trakcyjnego. Przewód łączący słup trakcyjny z szynami, a następnie ze skrzynką zbiorczą — pełni rolę uziemienia na wypadek przebicia izolatorów.
    Opis: przewód leżący na ziemi, przypięty z jednej strony do słupa i z drugiej do szyny.

  6. Skrzynka zbiorcza. W skrzyniach zbiorczych na dedykowanych szynach zbiorczych następuje połączenie kabli prowadzących od indywidualnych szyn toru z kablami powrotnymi kierującymi się w stronę podstacji.
    Opis: skrzynka umieszczona przy torze, dochodzą do niej przeowdy z sąsiednich uszynień.

Powrót do początku stronyPowrót do początku strony

Ćwiczenia powiązane