Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUjUkkD1B9LM21

Mozaiki i freski – malarstwo bizantyjskie

Ważne daty

Ok. 330 – 843 – pierwsza faza rozwoju sztuki greckiej związanej z Konstatntynopolem.

843 – wznowienie kultu ikon (koniec okresu ikonoklazmu) proklamowane przez regentkę Teodorę.

843‑1204 (1261) **– faza średniobizantyjska; wykształcenia się kanonu malarstwa bizantyjskiego.

1261‑1453 – okres późnobizantyjski. Rządy dynastii Paleologów, za czasów której miało miejsce odrodzenie sztuki malarskiej, tzw. renesans Paleologów.

1453 – zdobycie Konstatntynopola przez sułtana Mehmeda II. Upadek Cesarstwa Bizantyjskiego i umowny koniec ostatniej fazy sztuki bizantyjskiej.

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R11kr3UKzDLpC1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
1

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

c) średniowiecza (sztuki bizantyńskiej, karolińskiej, ottońskiej, romańskiej, gotyckiej, protorenesansowej),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

3. rozumie konteksty kulturowe i uwarunkowania przemian w dziejach sztuki (w tym historyczne, religijne, filozoficzne);

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

9. analizuje teksty pisarzy, filozofów, krytyków sztuki i artystów, interpretuje je i wskazuje wpływ tych wypowiedzi na charakter stylów, epok i tendencji w sztuce oraz na kształt dzieła;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

4. rozróżnia techniki sztuk plastycznych, jak:

a) w malarstwie: enkaustyka, mozaika, witraż, fresk, tempera, malarstwo olejne, pastel, malarstwo akwarelowe, akrylowe,

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

7. rozpoznaje i nazywa technikę artystyczną zastosowaną przy wykonywaniu dzieła;

9. nazywa oznaczone na ilustracji elementy architektoniczne, właściwe dla poszczególnych stylów i tendencji, w tym:

d) bizantyńskich,

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

określać ramy czasowe i zasięg terytorialny sztuki bizantyjskiej;

opowiadać o kontekście historycznym i religijnym rozwoju sztuki bizantyjskiej poza granicami Cesarstwa;

stosować terminologię związaną z malarstwem bizantyjskim;

identyfikować najważniejze dzieła malarstwa bizantyjkiego.

Styl malarstwa bizantyjskiego

Styl malarstwa bizantyjskiego, zwłaszcza w jego szczytowej formie, okazał się jednym z najtrwalszych nurtów sztuki religijnej w historii. Styl ten rozprzestrzenił się wraz z kulturowymi wpływami Konstantynopola w odległe zakątki średniowiecznej Europy i poza nią. Wraz z myślą religijną i jej przedstawicielami wędrowali także ikonopisarze, ich dzieła oraz księgi. Przykłady kanonu ikonograficznego spotkać można dziś we wszystkich częściach świata prawosławnego i w innych Kościołach wschodnich, warto więc poznać zasady określające stylistykę bizantyjską, charakterystyczną dla ich malarstwa oraz mozaik.

  • przepych i koloryt,

  • bogactwo,

  • hieratyzmHieratyzmhieratyzm.

Charakterystyka sztuki bizantyjskiej

Zapoznaj się z animacją, która przybliży Ci sztukę bizantyjską oraz jej główne cechy.

RT4yeFW8OBNsJ11
Animacja 3D pt.: „Charakterystyka sztuki bizantyjskiej”. W celu obejrzenia animacji należy wcisnąć szary trójkąt, znajdujący się w białym kółku. Umieszczony na środku okna animacji. Po uruchomieniu animacji pojawia się wnętrze z wiszącymi na ścianach pięcioma dziełami w złotych ramach. Jest możliwość przybliżenia widoku dzieła przez kliknięcie na znak „plus” oraz pomniejszenie – przez kliknięcie na znak „minus”. Można obejrzeć wszystkie dzieła wiszące w pomieszczeniu przez nawigację automatyczną lub manualną. Na każdym dziele jest umieszczony okrągła ikonka: po najechaniu na nią kursorem pojawia się informacja o dziele: autorze, tytule, dacie powstania. Po kliknięciu w tą ikonkę – pojawia się dodatkowa informacja o dziele. Pierwsze dzieło: autor nieznany – Deesis mozaika – XIII wiek. Deesis polega na trimorhionicznym (trójczęściowym) obrazowaniu osób świętych. Centralną osobą jest Chrystus jako Pantokrator, obok Maryja, następnie Jan Chrzciciel. Mozaika „Deesis” wiąże się z Sądem Ostatecznym i wyraża wiarę w Maryję, św. Jana Chrzciciela i innych świętych, jako przedstawicieli ludzkości i orędowników za grzesznych, proszących Boga o łaskę. Drugie dzieło: autor nieznany – Chrystus Pantokrator – mozaika z XII wieku. Mozaika znajduje się w apsydzie katedry w Cefalù. Przedstawia ona Chrystusa Pantokratora. Pantokrator z greckiego oznacza wszechwładca, Pan wszystkiego, w ikonografii przedstawia się Jezusa Chrystusa jako władcę i sędziego Wszechświata. Jako Pantokrator Chrystus przedstawiony jest w pozycji stojącej lub siedzącej na tronie, z otwartym Pismem Świętym w lewej dłoni i uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Trzecie dzieło” Andrzej Rublow – Trójca Święta – 1420 Jest to najsłynniejsze dzieło artysty i najbardziej znane ze wszystkich rosyjskich ikon. „Trójca Święta” Andrzeja Rublowa jest uważana za jedno z największych osiągnięć sztuki rosyjskiej. Czwarte dzieło: Andrzej Rublow – Matka Boska Włodzimierska – ok. 1400 Jest to kopia Włodzimierskiej Ikony Matki Bożej, która znajdowała się w soborze Zaśnięcia Matki Boskiej Kremlu moskiewskim. Ikona ta przywieziona z Bizancjum w XII wieku parokrotnie podróżowała do Moskwy i w związku z tym zamówiono wykonanie repliki. Ikona reprezentuje typ „Eleusa”, czyli „miłująca”: Matkę Bożą obejmującą i przytulającą do policzka Syna. Rublow, wykonując ikonę, nadał jej więcej czułości poprzez mocniejsze pochylenie Matki ku Synowi. Piąte dzieło: autor nieznany – Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej – brak daty. Obraz Matki Boskiej Częstochowskiej należy w ikonografii do typu określanego mianem Hodegetrii. Maryja, będąca centralną sylwetką obrazu pokazana jest w półpostaci frontalnie do widza, z lekkim zwrócenie głowy w prawo, z prawą ręką ukazaną skośnie na wysokości piersi, a lewą ledwo widocznymi końcami palców podtrzymuje siedzące na niej Dzieciątko.

Charakterystyka malarstwa bizantyjskiego

R18xO3ptT3OHP
Film edukacyjny "Charakterystyka malarstwa bizantyjskiego". Tekst lektora: Charakterystyka malarstwa bizantyjskiego. Początki ikony związane są z późnoantyczną tradycją portretów fajumskich. Wśród zhellenizowanej ludności egipskiej oazy przetrwała sztuka balsamowania zwłok. Na mumiach umieszczono malowane na desce portrety zmarłych. Jak twierdzą uczeni to właśnie te uwiecznione na drewnie portrety wraz z wczesnochrześcijańską stylistyką przedstawień malarstwa katakumbowego, dały początek chrześcijańskiej sztuce malarskiej Greków - ikonopisarstwa. W tle widoczne są dwa portrety fajumskie kobiety i mężczyzny. Widoczni są od ramion w górę. Kobieta ma ciemne zaczesane do tyłu włosy, ubrana jest w suknię zasłaniającą szyję. W uszach ma kolczyki. Mężczyzna z broda i wąsami krótko przeciętymi. Nakrycie głowy przypomina beret ze spływająca na twarz mężczyzny przeźroczystą tkaniną. Oczy przedstawionych osób są duże, wyraziste zaznaczone czarna kreską. Tekst lektora: Z późniejszymi ikonami portrety fajumskie łączą takie cechy, jak skupienie uwagi na twarzach i stosunkowo duże oczy podkreślające stronę psychiczną i duchową natury portretowanego. Tak zrodzić miała się tradycja malowania na drewnie-pisania ikony-obrazu przeznaczonego do kontemplacji. Cechą charakterystyczną ikon jest koncentracja na pięknie duchowym poprzez niemal zupełne pozbawienie postaci cielesności-pod szatami nie rysują ciała, postaci są smukłe, rozmodlone, nieobecne. We włoskiej Rawennie zachowały się przykłady malarstwa ściennego oparte na antycznych i wczesnochrześcijańskich tradycjach lecz wykazujące cechy nowej sztuki-wczesnobizantyjskie mozaiki w bazylice San Apollinare Nuovo znajdują się między innymi sławne mozaiki przedstawiające procesję męczennic i męczenników. Mozaiki te przedstawiać miały pierwotnie orszaki ostrogockiego króla Teodoryka oraz królowej lecz przerobiono je w szóstym wieku. Postacie są do siebie podobne, ich głowy otaczają nimby a całość przedstawienia ma podniosły charakter. W kościele San Vitale podziwiać możemy wizerunki osób świeckich, a mianowicie pary cesarskiej- Justyniania Wielkiego i jego żony Teodory. Każde z nich stoi w otoczeniu świty. Podobnie jak w przypadku procesji męczenników, postaci z mozaik są nieruchome, przedstawienia są frontalne i hieratyczne. Z wczesnej fazy rozwoju malarstwa bizantyjskiego do dziś przetrwało niewiele jego przykładów, gdyż w wieku ósmym w Cesarstwie rozpoczął się ruch zwany ikonoklazmem. Ikonoklazm, inaczej obrazoburstwo był okresem zaciekłych sporów o prawo do przedstawienia Boga na obrazie. Przeciwnicy ikon masowo usuwali je z przestrzeni publicznej i niszczyli, jako dzieła świętokradzkie. W okresie wojen o obrazy artyści bizantyjscy tworzyli poza granicami Cesarstwa-wielu z nich wyemigrowało do Itaki, koptyjskiego Egiptu, Palestyny i Syrii. Wraz z końcem ikonoklazmu, za który przyjmuje się datę 843 rok, rozpoczął się złoty okres rozwoju malarstwa bizantyjskiego. Nieliczne zachowane przykłady najstarszego malarstwa bizantyjskiego pochodzą z klasztoru świętej Katarzyny na Półwyspie Synaj. Wśród bogatych zbiorów klasztoru przetrwały malowidła z szóstego i siódmego wieku takie, jak malowidło przedstawiające Matkę Boską z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych czy też wizerunek świętego Piotra. Styl bizantyjski obrazuje charakterystyczny kanon postaci, w którym kompozycja, poza, a nawet kolory nie są nigdy przypadkowe. Ikonopisarze nad wolnością twórczą przedkładać musieli panujące w sztuce bizantyjskiej zasady. Przedstawienia świętych osób wpisane są w poszczególne typy ikonograficzne, na przykład Chrystus przedstawiony jest jako Pantokrator , czyli Wszechwładca-trzymający Pismo Święte i błogosławiący. Mandylion twarz Chrystusa na chuście, to według tradycji ikona nie stworzona ręka ludzką. Wizerunek ten, przesłany jest przez samego Zbawiciela a jego zadaniem było uzdrowienie chorego na trąd króla Abgara. Matka Boska przedstawiona bywa, jako orantka-unosi ręce w geście modlitwy a na jej piersi widoczny jest wizerunek Syna Bożego. Innym typem przedstawienia Matki Bożej jest Przewodniczka z greckiego Hodegetria. Madonna trzyma na ręku Dzieciątko i wskazuje na nie wolną dłonią-do tego typu przedstawień należy między innymi Matka Boska Jasnogórska, czy na przykład mozaika z katedry we włoskim Torcello nieopodal Wenecji. W przeciwieństwie do poważnej, dostojnej Hodegetrii, typ Eleusa przedstawia czułą Matkę Bożą tulącą policzek Dzieciątka do swego. Do tego typu ikonograficznego należy między innymi najważniejsza ikona ruska-Matka Boża Włodzimierska z dwunastego wieku. Fresk podobnie, jak mozaika to malowidło związane z architekturą monumentalną. Malowidła te powstały na mokrym jeszcze tynku stąd włoska nazwa techniki al fresco. Bizantyjskie freski zachowywały kanon znany z mozaik i ikon. W tle przekazywanej treści widoczny jest fresk prezentujący hołd składany świętym. Jeden święty siedzi po lewej a drugi po prawej stronie. Święci siedzą, stopy maja oparte na podnóżkach. Przed świętym z prawej strony klęczą dwaj mężczyźni, natomiast przed świętym z lewej strony dwaj mężczyźni skłonili się w geście hołdu. Pomiędzy świętymi stoi grupa żołnierzy w hełmach na głowie i zbroi. Tekst lektora: Ostatnim z nośników malarstwa bizantyjskiego był pergamin, bizantyjskie manuskrypty-księgi i zwoje. Z okresu średniobizantyjskiego zachowały się takie zabytki, jak dziesięciowieczny zwój Jozuego, czy przedstawiający sceny z życia króla Dawida Psałterz Paryski. W tle tekstu prezentowana jest miniatura z Psałterza Paryskiego, przedstawia Dawida grającego na harfie, obok niego siedzi postać kobieca ubrana w szaroniebieską szatę, włosy ma zaplecione z tyłu w warkocz, patrzy na grającego Dawida. Wokół tych postaci widoczne są różne zwierzęta zasłuchane w muzyce. Po prawej stronie widoczny jest zarys budowli oraz wychylająca się spoza niego postać mężczyzny. Wyjątkowe miejsce wśród sztuki ikonopisarskiej krajów objętych wpływem Bizancjum zajęła Ruś. Na jej terenie działali początkowo artyści greccy, później wykształciły się tam lokalne szkoły ikonopisarskie. Najwybitniejszym przedstawicielem ruskiego malarstwa średniowiecznego był mnich Andrzej Rublow. Rublow stworzył ikonę Trójcy Świętej czy kopię Matki Boskiej Włodzimierskiej. Dowodem trwałości zasad malarstwa są przykłady współczesnych ikon utrzymanych w bizantyjskim kanonie, które znajdziemy we wszystkich krajach, w których mieszkają wyznawcy prawosławia. Język ikon świąt i świętych jest więc uniwersalny. Święci posiadają oczywiście swe atrybuty: święty Piotr trzyma klucze, Archanioł Michał jest wojownikiem, a święty Jerzy zabija smoka. Ikony świąt oraz świętych znajdziemy przede wszystkim na cerkiewnym ikonostasie. Ikony świąt oraz wizerunki świętych często mają charakter narracyjny. Postaci zwłaszcza w scenach zbiorowych wydają się niemal identyczne. W rozróżnieniu ich pomagają napisy.

Ikona „Trójca Święta” Andrieja Rublowa

Andriej Rublow był żyjącym na przełomie XIV/XV w. przedstawicielem moskiewskiego malarstwa ikonowego, wedug wielu uczonych – najwybitniejszym ruskim pisarzem ikon. Artysta i zakonnik tworzył freskiFreskfreski i ikony, z których do naszych dni dotrwało jedynie kilka.

Polecenie 1

Dokonaj analizy poniższej ikony.

RnSTnofR5ExTO1
Ikona z początku XV w. powstała najprawdopodobniej w monastrze Spaso-Andronikowskim w Moskwie, obecnie przechowywana jest w Galerii Tretiakowskiej, online-skills, CC BY 3.0
RsBKQcGQkrv83
R1Mtn8gEm43g81
Ćwiczenie 1
Wymień trzy typy przedstawień ikonicznych.
RwWvFy1zSr1O2
Ćwiczenie 2
R13S98frpRm9w1
Ćwiczenie 3
Gdzie powstał fresk Andrzeja Rublowa „Trója Święta”? Możliwe odpowiedzi: 1. W Konstantynopolu. 2. W Italii. 3. Na Rusi. 4. W Egipcie.
RXyZITFhx7wEw
Ćwiczenie 4
Wymień dwa dzieła malarstwa bizantyjskiego.
Ćwiczenie 5
RDEN6H4ioYcYr1
Źródło: UMK.
R129HoIuAiLm1
Ćwiczenie 6
Podaj dwa imiona świętych przedstawianych w dziełach malarstwa bizantyjskiego.
RvcS5cOBwyJgw
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij znaczenie pojęcia ikonostas.

Słownik pojęć

Archeiropoietos (mandylion)
Archeiropoietos (mandylion)

jeden z typów ikonograficznych - cudowny wizerunek oblicza Chrystusa, nie wykonany ludzką ręką. Według tradycji wizerunek twarzy Chrystusa na chuście uzdrowił chorego króla Edessy, Abgara. Mandylion nie jest tożsamy z veraiconem (chustą św. Weroniki).

Eleusa (Matka Boża czuła)
Eleusa (Matka Boża czuła)

typ przedstawienia Matki Bożej. Matka Boża przytula twarzą policzek trzymanego przez Nią Dzieciątka.

Fresk
Fresk

technika malarstwa ściennego – obraz powstaje poprzez nanoszenie farby na mokry (świeży, czyli wł. fresco) tynk.

Hodegetria (Matka Boża wskazująca, Przewodniczka).
Hodegetria (Matka Boża wskazująca, Przewodniczka).

typ przedstawienia Matki Bożej. Trzymając na ręku Dzieciątko, Matka Boża wskazuje na Nie prawą dłonią.

Hieratyzm
Hieratyzm

tendencja w sztuce do uwypuklania w dziełach postaci, w celu pokazania ich dostojeństwa, jak również do ukazywania dostojności uroczystych rytuałów religijnych. W tej tendencji postacie są pokazywane jako zastygłe w pełnym wzniosłości bezruchu.

Ikona
Ikona

przedstawienie, obraz (gr. eikón) o charakterze kontemplacyjnym (wizerunek Chrystusa, Maryi lub świętych ). Dla wyznawców prawosławia poza Grecją, ikona to wizerunek o charakterze sakralnym wykonany na drewnie.

Ikonoklazm
Ikonoklazm

obrazoburstwo – ruch religijny potępiający kult ikon oraz przedstawianie Boga w sztuce. Wojny ikonoklastyczne w Cesarstwie przyczyniły się do zniszczenia wielu najstarszych przykładów bizantyjskiej sztuki malarskiej. Okres ikonoklazmu zakończył się oficjalnie w 843 r. (trwał z przerwą od 726 r.).

Ikonostas
Ikonostas

ściana ikon w cerkwi, oddzielająca część dostępną wiernym od części dostępnej jedynie dla kapłana. Pierwowzorem ikonostasu była grecka przegroda zwana templonem . Wraz z rozwojem ikonostasu zmieniała się liczba rzędów ikon. Najważniejszych elementem współczesnych ikonostasów jest grupa Deesis (przestawienie Chrystusa Pantokratora wraz Matką Bożą oraz Janem Chrzcicielem).

Iluminatorstwo
Iluminatorstwo

sztuka zdobienia kart ksiąg i dokumentów rękopiśmiennych. Ozdobne mogły być marginesy kart, litery, a także umieszczano w księgach ilustracje (miniatury).

Pantokrator (Wszechwładca)
Pantokrator (Wszechwładca)

typ przedstawienia Chrystusa, który ukazany jest do pasa bądź zasiadający na tronie. W lewej ręce trzyma księgę, prawą zaś wykonuje gest błogosławieństwa.

Portrety fajumskie
Portrety fajumskie

portrety grobowe zhellenizowanych mieszkańców egipskiej oazy Fajum, malowane na drewnie, uznawane (obok wczesnochrześcijańskiego malarstwa katakumbowego) za jeden z pierwowzorów ikon.

Słownik pojęć powstał na podstawie:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

Galeria dzieł sztuki