Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Muzyka jako forma wyrażania buntu młodego pokolenia
(na podstawie fragmentu powieści Antoniego Libery Madame)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna fragment powieści A. Libery Madame,

- wie, w jakich czasach rozgrywa się akcja powieści.

b) Umiejętności

Uczeń:

- interpretuje fragmenty tekstu,

- uzasadnia, dlaczego muzyka jest doskonałą formą buntu młodych ludzi,

- wskazuje fragmenty obrazujące najlepiej to, czym dla młodzieży jest muzyka.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem, dyskusja

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik (J. Dietrich, A. Zacharska, Ślad na fali)

Antoni Libera Madame (fragm.)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Jeden z uczniów odczytuje fragment powieści A. Libery Madame. Istotne jest określenie czasu, w którym dzieje się akcja (są to lata 50‑60. XX wieku).

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy widzą w przeczytanym fragmencie jakąś opozycję. W początkowych opisach można wyczuć w tonie narracji nudę, znużenie beznadziejnością. Kiedy bohater‑narrator zaczyna grać w powieści utwór Raya Charlesa, narracja zyskuje energię, staje się dynamiczna.

Madame młodzież wykorzystuje chwilę rozprzężenia po nudnym koncercie na zamanifestowanie swojej niezgody na nudę czy artystyczne konwenanse. Wykrzyknięcie do nauczyciela fragmentu piosenki stanowi punkt kulminacyjny tej młodzieńczej eksplozji radości.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta uczniów, co takiego tkwi w muzyce, że stanowi ona doskonałą formę wyrażania buntu.

Dźwięki, szczególnie w muzyce rockowej, często odzwierciedlają to, co dzieje się w duszach nastolatków. Podobnie rzecz wygląda z tekstami. Muzyka stanowi najdoskonalszą formę wyrażenia młodzieżowego buntu.

5. Bibliografia

Dietrich J., Zacharska A., Ślad na fali: język polski w gimnazjum: podręcznik dla klasy I: teksty i ćwiczenia, Oświata, Warszawa 2000.

Libera A., Madame (fragm. z ww. podręcznika).

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Napisz, jaką rolę odgrywa w twoim życiu muzyka.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RdjiqjnRKHe69

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.61 KB w języku polskim
R1bJDUZlzP3V3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 14.50 KB w języku polskim