Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RbthSDL3JqhEX1

Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

25.01.1913 – w Warszawie urodził się Witold Lutosławski

1939 – debiut kompozytorski – premiera Wariacji symfonicznych

1945 – rok śmierci Béla Bartóka

26 marca 1958 – premiera Muzyki żałobnej

7.02.1994 – w Warszawie umiera Witold Lutosławski

1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R15hliLIfDK9k
Pobierz plik: scenariusz_lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 190.99 KB w języku polskim

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster;

6) zna pojęcia: pokolenie 1933, pokolenie 1951/pokolenie Stalowej Woli, festiwal Warszawska Jesień, festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli; potrafi wskazać kompozytorów polskich tworzących obecnie, korzystając z pomocy internetu.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

przedstawiać okoliczności powstania kompozycji;

rozróżniać i opowiadać o każdej z części Muzyki Żałobnej

identyfikować kompozycję Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego;

opowiadać o wybranych faktach z życia Witolda Lutosławskiego;

definiować pojęcia: attacca, aleatoryzm kontrolowany, harmoniczne continuo, technika dodekafoniczna, inwersja, ruch wsteczny.

Witold Lutosławski

RDqvrcY2rCFV01
Witold Lutosławski – wybitny kompozytor, dyrygent, pianista, media.npr.org, CC BY 3.0

Witold Lutosławski – polski kompozytor urodzony w 24 stycznia 1913 r. w Warszawie, a zmarły 7 lutego 1994 r. Szanowany nie tylko za swoją działalność kompozytorską, lecz także za działalność dyrygencką i pianistyczną. Jego talent kompozytorski porównywany był do talentu Fryderyka Chopina, czy też Karola Szymanowskiego. Lutosławski to niezwykle znacząca osobowość polskiej sceny muzycznej XX w. W ciągu pierwszych 40 lat swojego życia zdążył stworzyć utwory reprezentujące różne nurty stylistyczne – od kompozycji konstruktywistycznych, modernistycznych, zachowanych w duchu epoki, w której żył, aż po dzieła wyróżniające się własnymi zasadami muzycznych form. Zadebiutował w 1939 r. prezentując Wariacje symfoniczne. Kolejnymi ważnymi dziełami orkiestrowymi są: I Symfonia oraz Koncert na orkiestrę – ukończony w 1954 r. i będący jednym z najczęściej wykonywanych utworów. Cztery lata po jego ukończeniu powstała Muzyka żałobna – kompozycja zajmująca szczególne miejsce w twórczości Witolda Lutosławskiego. To właśnie od niej następuje rozwój indywidualnego stylu kompozytorskiego Lutosławskiego. Podczas dzisiejszych zajęć poznacie zarówno historię powstania tego przełomowego dzieła, jak i jego język muzyczny.

Muzyka żałobna

R1LlYrCCOlr3V1
Béla Bartók – to z dedykacją dla niego Lutosławski skomponował „Muzykę żałobną”, dailynewshungary.com, CC BY 3.0

W 1954 r. Jan Krenz – polski dyrygent – zwrócił się do Witolda Lutosławskiego z propozycją skomponowania utworu powiązanego z dziesiątą rocznicą śmierci Béli Bartóka – węgierskiego kompozytora i pianisty. Kompozycja powstała dopiero po czterech latach – napisana na orkiestrę smyczkową, opatrzona dedykacją à la mémoire de Béla Bartók oraz tytułem – Muzyka żałobna. Swoją premierę miała 25 marca 1958 r. w Katowicach. Medium wykonawczym była Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, a dyrygentem – Jan Krenz.

Jak wspomniano, Muzyka żałobna to utwór szczególnie ważny w twórczości Witolda Lutosławskiego – nie tylko dlatego, że rozpoczął odrębny, indywidualny język muzyczny kompozytora, ale również przyniósł mu międzynarodową sławę. W 1959 r. kompozycja uzyskała najwyższą lokatę podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu organizowanej przez Radę Muzyczną przy UNESCO. Co więcej – Lutosławski otrzymał także Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

Kompozycja zawiera cztery części – Prolog, Metamorfozy, Apogeum, Epilog. Pomimo tego, utwór wykonuje się bez przerw, co potęguje dramatyczny wydźwięk formy stworzonej przez Lutosławskiego. Muzykolog Charles Bodman Rae zauważa podobieństwo formy do Bartókowskiej Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę. W Muzyce żałobnej – zgodnie ze wskazówkami kompozytora – orkiestra ma być złożona z co najmniej 46 muzyków (najwięcej to 66) oraz – podzielona na cztery grupy skrzypiec, oraz po dwie grupy altówek, wiolonczel i kontrabasów. Cała kompozycja powinna trwać około 13 minut i 30 sekund.

Prolog

RMh34pUNVbjES1
„Muzyka żałobna” – część pierwsza „Prolog”, lutoslawski.org.pl, CC BY 3.0

Część pierwsza – Prolog – zbudowana jest w oparciu o materiał dwunastodźwiękowej serii i jej transponowanej o tryton inwersjiInwersjainwersji. W związku z tym można uznać za prawidłowe określenie zastosowanego materiału jako 24‑dźwiękowego. Należy jednak pamiętać, że posługiwanie się takim ukształtowaniem serii (wraz z jej inwersją) nie oznacza, że kompozytor stosuje technikę serialną. W technice dodekafonicznejTechnika dodekafonicznatechnice dodekafonicznej podstawowym założeniem jest bowiem brak hierarchizacji dźwięków, a tej zasady – w ramach rozwoju poszczególnych części całej kompozycji – Lutosławski nie dochowuje.

Linia melodyczna oparta jest o charakterystyczne następstwo interwałów – sekundy małej i trytonu. Na obrazku powyżej znajduje się omówiona seria dwunastotonowa wraz z inwersją.

Prolog ma formę kanonów, których liczba głosów wzrasta wraz ze wzrostem napięcia w muzyce (maksymalnie do ośmiu głosów). Kanony te są oparte na schemacie izorytmicznym złożonym z siedemnastu wartości rytmicznych. Samo zastosowanie formy kanonów przywodzi na myśl odwołanie się do innych utworów pisanych ku pamięci nieżyjących. O idei tej części Witold Lutosławski mówił następująco:

Jest to jedyny utwór, w którym metodycznie użyłem serii dwunastotonowej w obu skrajnych częściach. […] Ale to, co jest w tych częściach ważne, to wynikające z serii piony harmoniczne. Seria składa się wyłącznie z interwałów trytonów i sekundy małej. Użyta w kanonie, ddaje określone harmoniczne rezultaty – nie zawierają one ani interwałów tercji, ani seksty; powstaje więc harmonia otwartych współbrzmień, które szczególnie dobrze korespondują z tytułem utworów.

Wysłuchajmy teraz tej części. Zwróćcie uwagę na wszystkie aspekty, o których przed chwilą powiedziano.

RA6Cr8DtelYoE
Utwór: Muzyka Żałobna – Prolog. Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się dramatycznym, groźnym, tajemniczym charakterem.

Metamorfozy

RWxJ9a63yDQZe1
Witold Lutosławski, lutoslawski.org.pl, CC BY 3.0

Druga część – Metamorfozy – charakteryzuje się odmiennym traktowaniem materiału dźwiękowego części pierwszej. Można więc powiedzieć, że – korespondując z tytułem – ulega metamorfozom. A dokładniej – dwunastu metamorfozom. Wynika to z faktu, że każde przeobrażenie rozpoczyna się o interwał kwinty czystej niżej od poprzedzającego pokazu, poczynając od oryginalnej postaci dźwiękowej. Kompozytor tym samym ściśle nawiązuje do reguł panujących w kole kwintowym. Dodatkowo – tkanka dźwiękowa kolejnych metamorfoz gęstnieje na skutek wplatania dźwięków obcych, co prowadzi do punktu kulminacyjnego w trzeciej części. Intensyfikacji brzmienia towarzyszy rozdrabnianie wartości rytmicznych, wywołujące coraz większy dramatyzm. Dzięki temu dążenie do wspomnianego punktu kulminacyjnego nie jest zaskakujące.

Kolejną cechą charakterystyczną tej części, którą zauważa Charles Bodman Rae, jest – jak mawiał Witold Lutosławski – harmoniczne continuoHarmoniczne continuoharmoniczne continuo, czyli materiał dźwiękowy tworzący harmoniczne tło dla kolejnych form przeobrażeń. Należy również wyróżnić melodię w formie kontrapunktu, która wyprzedza pojawienie się każdej kolejnej metamorfozy serii oryginalnej. Za przykład takiej melodii może posłużyć rozpoczynająca drugą część partia kontrabasów.

Opierając się na zdobytej przed chwilą wiedzy – wysłuchajcie części drugiej dzieła.

RvKJ1PUThECTM
Utwór: Muzyka żałobna – Metamorfozy Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się dramatycznym charakterem.

Apogeum

RYpnqzDPkFJpK1
„Muzyka żałobna” – rękopis, bn.org.pl, CC BY 3.0

Apogeum – najkrótsza część Muzyki żałobnej Witolda Lutosławskiego. Po energetycznych metamorfozach, drobnych wartościach rytmicznych, które prowadzą wprost do punktu kulminacyjnego, następuje zagęszczenie harmonii. Część ta składa się z 32 akordów. Są to między innymi akordy septymowe, nonowe, a także, co istotne, półtonowe klastery i czterodźwięki zmniejszone. Owe akordy zmniejszone następują po sobie w oparciu o zasadę progresji, co prowadzi do unisonu na dźwięku a (jest to zarazem pierwsza nuta ostatniej części). Wraz z dążeniem do unisona ma miejsce – w przeciwieństwie do zabiegu potęgującego energetykę narracji muzycznej w części drugiej – rozciąganie wartości rytmicznych.

Wysłuchajcie zatem przykładu muzycznego rozpoczynającego się od ostatnich taktów części drugiej Muzyki żałobnej.

RUfQg6OqA6jrE
Utwór: Muzyka żałobna – Apogeum Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się dramatycznym charakterem.

Epilog

RrDPVsYdcZiEy1
Rękopisy Witolda Lutosławskiego, lutoslawski.org.pl, CC BY 3.0

Ostatnia część kompozycji Lutosławskiego to Epilog. Kompozytor bezpośrednio nawiązuje tu do Prologu poprzez zastosowanie tej samej formy, tj. kanonów opartych na identycznym materiale melodycznym. Różnicą jest kierunek rozwijania melodii – mamy tu bowiem do czynienia z ruchem wstecznymRuch wstecznyruchem wstecznym. Warto zauważyć, że pierwszy pokaz materiału następuje w dynamice fortissimo, a wygaszaniu przebiegu muzycznego towarzyszy – przeciwnie niż w Prologu – zmniejszanie liczby głosów. W efekcie takiego ukształtowania faktury – w ostatnich taktach swoją partię realizuje wiolonczela. Tym samym kompozytor powraca do punktu wyjścia. Posłuchajmy tej części.

R1PgBah0rg01c
Utwór: Muzyka Żałobna – Epilog Wykonawca: Witold Lutosławski. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się groźnym, tajemniczym charakterem.

Lutosławski o swojej kompozycji

Rwo2Z6DqdlfWA1
Witold Lutosławski podczas próby z orkiestrą, s3-us-west-2.amazonaws.com, CC BY 3.0

Muzyce żałobnej Witold Lutosławski mówił:

To, co wypracowałem w tym utworze, to zespół sposobów, które pozwalają mi z jakimś sensem poruszać się w obrębie dwunastu tonów, oczywiście poza systemem tonalnym i poza dodekafonią. Stanowi on dla mnie początek nowego okresu, jest rezultatem długich doświadczeń. Usiłowałem stworzyć zespół środków, który stanie się moją własnością. I to jest właśnie pierwsze słowo wypowiedziane tym nowym dla mnie językiem, bynajmniej nie ostatnie.

Przypomnijmy zatem – Muzyka żałobna na smyczki Witolda Lutosławskiego jest kompozycją przełomową. Jak widzicie – zdawał sobie z tego sprawę sam kompozytor. Co więcej – podkreślał to. Jej cztery części tworzą ściśle ustaloną konstrukcję, przywołują na myśl pewnego rodzaju łuk ekspresyjny z punktem kulminacyjnym w 2/3 czasu swego trwania. Jest to niezwykła zbieżność z ideą konstrukcji utworów Bartóka, zgodnie z którą proporcja złotego podziału ma być niemal formotwórcza. Warto jednak podkreślić, że Lutosławski zapewnia, iż jakiekolwiek podobieństwa do muzyki Bartóka nie są wynikiem świadomego zamierzenia.
Kompozycja stanowi mistrzowską konstrukcję, która nie tylko zachwyca, ale i inspiruje.

Witold Lutosławski – wybrane fakty z życia

Rhxe768vy1ifK
Film animowany „Witold Lutosławski – wybrane fakty z życia”. Film przedstawia zdjęcia z życia kompozytora. Młodość Witolda. Witold Lutosławski urodził się 25 stycznia 1913 r., jako trzeci syn państwa Lutosławskich. Do wybuchu I wojny światowej mieszkał w Drozdowie. Cała rodzina uciekła przed niemieckimi wojskami do Moskwy (w 1915 r.). W 1918 r. bolszewicy rozstrzelali ojca i brata Lutosławskiego. Edukacja muzyczna. Witold rozpoczął grę na fortepianie w wieku sześciu lat. Okazało się wówczas, że przejawia bardzo dużą wrażliwość na muzykę. Nie minęło wiele czasu, zanim rozpoczął komponować własne utwory. Mając jedenaście lat, młody kompozytor został przyjęty w poczet uczniów gimnazjum chłopięcego im. Stefana Batorego w Warszawie. Nie przeszkodziło mu to jednak w kontynuowaniu nauki gry na fortepianie oraz – w podjęciu nauki gry na skrzypcach. Gdy miał piętnaście lat, zaczął poznawać sztukę kompozycji pod kierunkiem Wiktora Maliszewskiego. Pomimo dużego talentu muzycznego, zdecydował się podjąć studia z zakresu matematyki. Porzucił je po dwóch latach, aby poświęcić się kompozycji i grze na fortepianie. Swoje pierwsze sukcesy kompozytorskie osiągnął już podczas studiów. Za jeden z ważniejszych należy uznać wykonanie utworu Harun al Raszyd przez orkiestrę filharmonii w Warszawie. Studia ukończył w roku 1937. Za początek swojej kompozytorskiej drogi uznał Wariacje symfoniczne, które swoją premierę miały 17 czerwca 1939 r. Jest to pierwszy utwór skomponowany przez Lutosławskiego po ukończeniu studiów. Rozwój kariery podczas wojny. Rozwój kariery kompozytorskiej – z uwagi na trwającą wojnę – był utrudniony. Lutosławski musiał porzucić swoje plany studiów w Paryżu. W 1939 r. trafił do niemieckiej niewoli, z której zbiegł i powrócił do Warszawy. Życie podczas okupacji zmuszało twórców do poszukiwania pracy, która uchroniłaby ich przed wysłaniem do Rzeszy. Witold Lutosławski wraz z Andrzejem Panufnikiem założyli duet fortepianowy, a następnie zaczęli grać w kawiarniach Aria oraz SIM. W ich repertuarze znajdowały się przede wszystkim opracowania najbardziej znanych utworów muzyki klasycznej, popularnej. Z tego czasu pochodzi kompozycja Wariacje na temat Paganiniego. W kawiarni Aria Lutosławski poznał swoją żonę – Danutę Bogusławską. Powojenna rzeczywistość. Życie muzyczne powojennej Polski nie należało do najłatwiejszych – sztuka stała się dla ówczesnej władzy medium szerzącym propagandę. Lutosławski komponował wówczas przede wszystkim muzykę użytkową, a także utwory pedagogiczne. W powojennym okresie inspirował się muzyką ludową. Jego indywidualny, mistrzowski styl był tonalny oraz – na skutek wspomnianej inspiracji folklorem – wolny od politycznych odniesień. W tym okresie powstał najpopularniejszy utwór Lutosławskiego – Koncert na orkiestrę. Kariera. Destalinizacja kraju w latach 50. pozwoliła twórcom na większą swobodę. Skłaniało ich to do poszukiwania eksperymentalnych rozwiązań. Witold Lutosławski zdecydował się kształtować nowy styl muzyki. Pracował między innymi nad harmoniką 12-dźwiękową. Nie bez znaczenia pozostawał powstały w 1958 r. utwór Muzyka żałobna, który rozsławił kompozytora poza granicami kraju. Wkrótce powstały Gry Weneckie (1961 r.), w których wprowadził element przypadku, zwany aleatoryzmem kontrolowanym. Lutosławski nieustannie podkreślał, że artysta musi mieć zapewnioną wolność, ponieważ jego powinnością jest tworzenie w zgodzie z własną wizją muzyki. Nagrody. Publiczność pozytywnie odbierała kolejne jego kompozycje. Samego kompozytora spotykało coraz więcej dowodów uznania – otrzymywał wiele zaproszeń do udziału w festiwalach, do jury konkursów kompozytorskich, czy też do prowadzenia warsztatów. Na jego nowe zdobycze w zakresie muzyki nie pozostawały także obojętne orkiestry, które zgłaszały się z zamówieniami kompozytorskimi. Za liczne dokonania został uhonorowany wieloma nagrodami, m.in. trzema wyróżnieniami Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO oraz – za całokształt dorobku – nagrodą Jurzykowskiego w Nowym Jorku, Herdera w Wiedniu, Siemensa w Monachium. Za sześćdziesięciolecie swojej pracy otrzymał prestiżowe Polar Music Prize i Kyoto Prize. Jest również laureatem Orderu Orła Białego. Ostatnie lata życia. W roku osiemdziesiątych urodzin Lutosławskiego odbyła się premiera jego Czwartej Symfonii. Z racji, że Lutosławski był również dyrygentem – zadyrygował nią w Los Angeles. Po krótkiej chorobie zmarł 7 lutego 1994 r. Dwa miesiące później zmarła jego żona – Danuta.
Źródło: online skills, https://www.youtube.com/watch?v=oobR6rf_dns, licencja: CC BY 3.0.

Zadania

ReVRQQWXeEobK
Ćwiczenie 1
RxVpf5v64xxtE
Ćwiczenie 2
RDHe66Oxwsp1T
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj prawidłowe definicje do określeń. Uwaga, dwie odpowiedzi nie pasują do żadnego terminu. attacca- 1. termin muzyczny oznaczający następstwo części utworu bez przerw, 2. powtarzający się materiał dźwiękowy, którzy tworzy konkretne tło harmoniczne, 3. technika przekształceń dotycząca odwrócenia kierunku interwału, 4. termin muzyczny oznaczający wykonanie utworu od ostatniej do pierwszej części, 5. jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku
harmoniczne continuo- 1. termin muzyczny oznaczający następstwo części utworu bez przerw, 2. powtarzający się materiał dźwiękowy, którzy tworzy konkretne tło harmoniczne, 3. technika przekształceń dotycząca odwrócenia kierunku interwału, 4. termin muzyczny oznaczający wykonanie utworu od ostatniej do pierwszej części, 5. jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku
inwersja- 1. termin muzyczny oznaczający następstwo części utworu bez przerw, 2. powtarzający się materiał dźwiękowy, którzy tworzy konkretne tło harmoniczne, 3. technika przekształceń dotycząca odwrócenia kierunku interwału, 4. termin muzyczny oznaczający wykonanie utworu od ostatniej do pierwszej części, 5. jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku
R7P08Yw1JbnYC
Ćwiczenie 4
R1F1SOlOuiYnB
Ćwiczenie 5
RxS7HeRLDjhmm
Ćwiczenie 6
RM5qibzdRI1DU
Ćwiczenie 7
Polecenie 1

Podzielcie się na grupy i – podążając za wskazówkami, które poznaliście podczas lekcji – zanalizujcie pierwszą część Muzyki żałobnej Witolda Lutosławskiego.

Polecenie 2

Na polecenie nauczyciela cała grupa, a później wskazana osoba, śpiewa strukturę 12‑dźwiękową pierwszej części Muzyki żałobnej Lutosławskiego wraz z jej inwersją.

Słownik pojęć

Aleatoryzm kontrolowany
Aleatoryzm kontrolowany

technika kompozytorska polegająca na wprowadzeniu elementu przypadku w strukturę utworu. Za twórcę aleatoryzmu kontrolowanego uznaje się Witolda Lutosławskiego, który wprowadził ją w Grach Weneckich z 1961 r.

Attacca
Attacca

termin muzyczny występujący pomiędzy częściami dzieła muzycznego (na ogół zachowanego w formie cyklicznej) i oznaczający następstwo części bez przerwy.

Harmoniczne continuo
Harmoniczne continuo

powtarzający się materiał dźwiękowy, który tworzy konkretne tło harmoniczne (w przypadku Muzyki żałobnej – powtarzające się tło dla kolejnych form przeobrażeń).

Inwersja
Inwersja

technika przekształceń polegająca na odwróceniu kierunku interwału (przykładowo: interwał wznoszący w inwersji staje się interwałem opadającym).

Ruch wsteczny
Ruch wsteczny

jest to jeden ze środków techniki polifonicznej, polegający na imitacji melodii od jej ostatniego dźwięku. Inna nazwa tej techniki to rak.

Technika dodekafoniczna
Technika dodekafoniczna

technika kompozytorska oparta o dwunastodźwiękową skalę. Rozwinęła się w twórczości kompozytorów tzw. wiedeńskiej szkoły dodekafonicznej, której głównymi przedstawicielami byli: Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern. Seria jest podstawą utworu, a wszystkie jej dźwięki są równoważne. Dzięki temu struktura muzyczna zyskuje jedność – wszystkie układy dźwiękowe utworu wynikają z przekształceń serii.

Słownik pojęć opracowany na podstawie Encyklopedii muzyki, red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995.

Biblioteka muzyczna

Bibliografia

Chłopecki Andrzej, PostSłowie: Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego, Warszawa 2012.

Pociej Bohdan, Lutosławski a wartość muzyki, Kraków 1976.

Rae Charles Bodman, Muzyka Lutosławskiego, Warszawa 1996.