Zdjęcie przedstawia nadmorski widok. Na pierwszym planie widać kamienisty, nierówny, spękany pas lądu. Za nim sięgający po horyzont bezkres spokojnego morza, nad nim błękitne niebo. W oddali widać samotną skałę. Widok przesłaniają zwisające liście rosnącej na plaży palmy.
Wyspa
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Wizja pobytu na bezludnej wyspie wywołuje sprzeczne emocje. Dla jednych spędzenie choćby kilku dni w takim miejscu to spełnienie marzeń, okazja do przeżycia wspaniałej przygody. Dla innych - koszmarna wizja, której nigdy nie chcieliby doświadczyć. Czy chciałabyś/chciałbyś znaleźć się na bezludnej wyspie?
Najbardziej znanym mieszkańcem bezludnej wyspy jest bohater literacki Robinson Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe. Jego przygodom jest poświęcona poniższa lekcja.
Ciekawostka
Wśród produkcji filmowych poruszających tematykę przetrwania na bezludnej wyspie na szczególną uwagę zasługuje amerykański film Poza światemPoza światemPoza światem (2000) w reżyserii Roberta Zemeckisaj00000002SB2v27_000tp001Roberta Zemeckisa. Tom HanksTom HanksTom Hanks gra zapracowanego człowieka sukcesu, który jako jedyny przeżywa katastrofę samolotu. Trafia jednak na bezludną wyspę.
Poza światem
Poza światem - tytuł oryginalny Cast Away [czyt. kast ołej]
Już wiesz
Gdybyś miała/miał spędzić tydzień na bezludnej wyspie, co byś ze sobą zabrała/zabrał? Sporządź listę dziesięciu przedmiotów, które twoim zdaniem ułatwiłyby pobyt w odosobnieniu.
Rn5d86Oc6AJt0
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000002SB2v27_000tp001
Robert Zemeckis [czyt. Robert Zemekis] - ur. w 1952 r.; amerykański scenarzysta, reżyser i producent filmowy
Tom Hanks
Tom Hanks [czyt. Tom Henks] - ur. w 1956 r.; amerykański aktor, reżyser i producent filmowy, dwukrotny laureat Oscara
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Daniel Defoej00000002SB2v27_000tp003Defoe i jego dzieło
W XVIII stuleciu mieszkańcy Europy coraz częściej decydowali się na opuszczenie Starego Kontynentu. Osiedlali się w Ameryce i Australii. Wtedy też szczególną popularnością zaczęła cieszyć się literatura podróżniczo‑przygodowa.
Wśród najważniejszych utworów ukazujących wojaże Europejczyków do egzotycznych krain wymienić należy Podróże GuliweraJonathana Swiftaj00000002SB2v27_000tp002Jonathana Swifta. Tytułowy bohater powieści odwiedza fantastyczne miejsca np. kraj Liliputów. Utwór nie koncentruje się jednak na opisie niezwykłych krain czy fascynujących obyczajów ich mieszkańców. SwiftSwiftSwift przede wszystkim ukazał w krzywym zwierciadle współczesnych sobie mieszkańców Europy. Obnażył ich skłonność do wojen, obłudę oraz brak współczucia. Dość powiedzieć, że w jednej z opisywanych krain - na wyspie Houyhnhnmów [czyt. hłinamów] żyją istoty wyglądem przypominające ludzi, a zachowaniem dzikie zwierzęta. Władzę nad nimi sprawują mądre i szlachetne… konie.
Portret przedstawia eleganckiego mężczyznę ubranego w koszulę, której guziki są od połowy piersi rozpięte, ozdobną chustę wiązaną pod szyją oraz narzucony na ramiona ciemny płaszcz lub pelerynę. Na głowie ma uczesaną w loki perukę, która sięga aż do piersi postaci. Tło obrazu jest jednolite.
Portret Daniela Defoe
Źródło: Autor nieznany, National Maritime Museum [czyt. Naszional Maritajm Mjuzeum], Londyn, domena publiczna.
Daniel Defoe17311660
Daniel Defoe
właściwie: Daniel FoeFoeFoe, angielski pisarz, dziennikarz oraz autor tekstów politycznych. Spod jego pióra wyszło niemal 560 tekstów, w tym powieści, dzienniki, reportaże. Najbardziej znany utwór jego autorstwa to Przypadki Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe.
Szczypta historii...
R1KVhCwIAtgrU
Zdjęcie przedstawia kulę ziemską. Widoczne kontynenty: na prawo od centrum Ameryka Południowa, powyżej Ameryka Środkowa i fragment Ameryki Północnej, poniżej Antarktyda. W centrum, na lewo od Ameryki Południowej, na wysokości Chile, widnieje wyznaczony przez linie punkt, w którym znajduje się wyspa Robinsona.
Lokalizacja wyspy Robinsona Crusoe
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Przypadki Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe to powieść podróżniczo‑przygodowa wydana w 1719 r. Opowiada o niemal trzydziestoletnim pobycie angielskiego żeglarza na bezludnej wyspie. Inspiracją do jej napisania stały się wspomnienia szkockiego marynarza Aleksandra Selkirka, który na początku XVIII wieku spędził samotnie cztery lata na wyspie Más a Tierraj00000002SB2v27_000tp005Más a Tierra niedaleko Chile.
Wielki sukces utworu sprawił, że Defoej00000002SB2v27_000tp003Defoe w zaledwie kilka miesięcy napisał Dalsze przygody Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe (bohater odwiedza m.in. Madagaskar i Syberię). Później poszerzył jeszcze kolekcję o Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe poważne rozmyślania.
O popularności Przypadków Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe świadczy to, że powieść miała ponad 700 wydań (skierowanych zwłaszcza do dzieci i młodzieży). Doczekała się również kilku ekranizacji i adaptacjij00000002SB2v27_000tp006ekranizacji i adaptacji. Stała się nawet podstawą libretta opery Robinson Crusoé, którą skomponował Jacques OffenbachJacques OffenbachJacques Offenbach.
RsfneMkGtQHic
Ilustracja składa się z dwóch elementów. Po lewej stronie widnieje grafika przedstawiająca bosego mężczyznę ubranego w płaszcz, sięgające kolan spodnie i szpiczastą czapkę. Za pasem ma szpadę. Dłońmi przytrzymuje oparte na ramionach dwie strzelby. W tle widać wzburzone morze, a na nim statek. Po prawej stronie widnieje tekst w języku angielskim znajdujący się na stronie tytułowej pierwszego wydania powieści: tytuł zapisany drukowanymi litrami, czcionką o zróżnicowanej wielkości, krótki opis oraz miejsce i rok wydania powieści, które są zapisane mniejszą czcionką. Strona z tekstem jest ozdobiona podwójną ramką.
Karta tytułowa pierwszego wydania Przypadków Robinsona Crusoe (właściwie: Życia i zdumiewających przygód Robinsona Crusoe) z 1719 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Jacques Offenbach
Jacques Offenbach [czyt. Żak Ofenbah]
Swift
Swift [czyt. Słift]
j00000002SB2v27_000tp005
Wyspa Más a Tierra - na której przebywał Aleksander Selkirk, od kilkudziesięciu lat nazywa się… Robinson Crusoe; nie jest już bezludna – zamieszkuje ją niemal pół tysiąca osób
j00000002SB2v27_000tp006
Popularność powieści Daniela Defoe sprawiła, że nie tylko wiernie ją ekranizowano, ale też adaptowano. Już w 1924 roku nakręcono film Młody Robinson Crusoe, potem Miss Robinson Crusoe, a 40 lat później RobinsonCrusoe na Marsie.
j00000002SB2v27_000tp002
Jonathan Swift [czyt. Dżonatan Słift] (1667‑1745) - angielski pisarz irlandzkiego pochodzenia, jeden z najważniejszych twórców Oświecenia, duchowny protestancki
j00000002SB2v27_000tp003
Defoe [czyt. Defo]
j00000002SB2v27_000tp004
Crusoe [czyt. Kruzo]
Foe
Foe [czyt. Fo]
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Robinson Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe przedstawia się…
Robinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadkiDaniel Defoe
Daniel DefoeRobinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadki
Urodziłem się roku Pańskiego 1632, w angielskim mieście Jorku. Mimo to mógłbym się niemal zwać Niemcem, albowiem ojciec mój pochodził z Bremy i w późnym dopiero wieku osiadł w Anglii. Matka moja, Angielka, nosiła rodowe nazwisko Robinson, ja zaś, obyczajem angielskim, otrzymałem je przy chrzcie św. za imię. Ojciec mój zwał się KreutznerKreutznerKreutzner, przeto i ja byłem właściwie Robinsonem KreutzneremKreutzneremKreutznerem, ale Anglicy, nie mogąc nigdy wymówić tego wyrazu niemieckiego, zwali mego ojca: Mister CrusoeMister CrusoeMister Crusoe tak że w końcu cała rodzina przybrała to nazwisko. W ten sposób zostałem ostatecznie Robinsonem Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe. Rodzice moi mieli oprócz mnie jeszcze dwóch synów i jedną córkę. […] Mnie, najmłodszego, rodzice starali się jak najdłużej zatrzymać w domu. Ojciec mój był kupcem, ale na starość wycofał się z interesów, a chcąc ze mnie zrobić uczonego, dał mi wykształcenie, jakie tylko osiągnąć było można w naszym mieście. Jednakże nauka nie nęciła mnie wcale. Przeciwnie, rad bym był ruszyć w szeroki świat, napatrzeć się ludziom i krajom oraz zaznać wszelakich przygód.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, tłum. Franciszek Mirandola, Kraków 2015, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/robinson-crusoe.html [dostęp 22.07.2021].
Mister Crusoe
Mister Crusoe [czyt Mister Kruzo]
Kreutzner
Kreutzner [czyt. Krojcner]
Kreutznerem
Kreutznerem [czyt. Krojcnerem]
Po przeczytaniu fragmentu powieści Daniela Defoej00000002SB2v27_000tp003Defoe wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 1
Wyjaśnij pochodzenie imienia i nazwiska bohatera powieści.
RegfV4qBQuDPa
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na pierwszą część tekstu, w której narrator objaśnia historię swojego nazwiska.
Robinson było nazwiskiem rodowym matki bohatera, który zgodnie z angielską tradycją otrzymał je na chrzcie jako imię. Natomiast Crusoe stanowi uproszczoną formę nazwiska jego ojca Kreutzner. Rodzina przyjęła nazwisko Crusoe, ponieważ forma oryginalna była trudna do wymówienia dla Anglików.
Ćwiczenie 2
R1N7ZW19Hg3b31
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Wskaż, kto wypowiada się w przytoczonym fragmencie, i na tej podstawie nazwij rodzaj zastosowanej narracji.
Daniel Defoe
Robinson Crusoe
Jonathan Swift
Aleksander Selkirk
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Określ typ narracji zastosowanej w przytoczonym fragmencie powieści.
R17zmGJF6rFga
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zastanów się, czy narrator opowiada o swoich przeżyciach. Zwróć uwagę na formę użytych czasowników (osobę i liczbę) oraz zaimki.
W tekście zastosowano narrację pierwszoosobową.
Ćwiczenie 4
R1BTvwsi1XCLB1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu informacji do jednej z czterech kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu informacji do jednej z czterech kategorii.
Do typów narracji przyporządkuj właściwe cytaty oraz cechy charakterystyczne dla danej odmiany narracji.
Stanąwszy na nogi, obejrzałem się naokoło i wyznać muszę, żem jeszcze nigdy nie miał tak pięknego widoku. Cała okolica miała wygląd ogrodu, a pola, które zajmowały przeważnie po czterdzieści stóp kwadratowych, wyglądały jak grządki kwiatów.<br/>(Jonathan Swift, <em>Podróże Guliwera</em>), Narrator jest obserwatorem wydarzeń., Narrator bierze udział w wydarzeniach., Pan Skrzetuski przypatrywał się ciekawie tej nowej figurze, która istotnie zasługiwała na nazwę cudaka. Przede wszystkim był to mąż wzrostu tak wysokiego, że głową prawie powały dosięgał, a chudość nadzwyczajna wydawała go wyższym jeszcze.<br/>(Henryk Sienkiewicz, <em>Ogniem i mieczem</em>), Ograniczona wiedza o wydarzeniach., Obiektywizm., Wiedza o wydarzeniach może być nieograniczona., Stosowanie zaimków: ja, mnie, moje itd., Subiektywizm.
Narracja pierwszoosobowa
Cechy narracji pierwszoosobowej
Narracja trzecioosobowa
Cechy narracji trzecioosobowej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Morska katastrofa
Robinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadkiDaniel Defoe
Daniel DefoeRobinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadki
Żeglowaliśmy ku północy wzdłuż wybrzeży Brazylii, potem zaś, osiągnąwszy dziesiąty stopień północnej szerokości, mieliśmy skierować się wprost ku Afryce. Pogoda była piękna, ale upał panował wielki. Dotarłszy do przylądka San Augustino, skierowaliśmy okręt na pełne morze i ląd znikł nam niebawem z oczu. Po dwunastu dniach minęliśmy równik i znaleźliśmy się mniej więcej na siódmym stopniu szerokości północnej, gdy powiało straszliwe tornado, czyli trąba powietrzna, i odrzuciło nas daleko z drogi obranej. […] Zaledwie jednak upłynęliśmy półtorej mili morskiej, wzniosła się poza nami ogromna jak góra ściana wody i zaczęła nas ścigać. Uciekaliśmy niby jagnię przed lwem, ale potwór dosięgnął nas i nim zdołaliśmy zebrać zmysły, łódź została przewrócona, a ja uczułem, że zapadam w niezmierną głębię. Byłem wyśmienitym pływakiem, ale cóż mi to mogło pomóc w tym razie. Wir porwał mnie na dół, potem zgoła bez wysiłku z mej strony pchnął ku lądowi. Fala odpłynęła, ja zaś zostałem na piasku. Na poły oszalały posiadałem jednak jeszcze tyle przytomności, żem zauważył, iż ląd był bliższy, niż sądziłem. […] Odetchnąłem głęboko i nabrałem trochę otuchy. Nowy bałwan zaniósł mnie na ląd, uczułem ponownie ziemię pod nogami, znowu jak przedtem zacząłem uciekać i znowu przegoniła mnie fala, zagarniając ze sobą. Wychyliwszy się na powierzchnię, spostrzegłem, że mnie prąd niesie z szaloną szybkością ku zębatej skale, sterczącej czarno spośród śnieżnobiałej piany. Pomyślałem jeszcze, że tu będzie mój grób, westchnąłem do Boga… potem zaś otrzymałem straszliwy cios, tak że straciłem przytomność.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, tłum. Franciszek Mirandola, Kraków 2015, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/robinson-crusoe.html [dostęp 22.07.2021].
Po przeczytaniu powyższego fragmentu powieści wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, w jaki sposób autor buduje napięcie w opisie katastrofy statku.
RZnSoUaYpjW3t
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na zastosowane środki stylistyczne, szczegółowość opisu zdarzeń, typ narracji.
Budowaniu napięcia służy szczegółowe przedstawienie kolejnych zdarzeń, nagromadzenie czasowników (dynamizm opisu), zastosowanie epitetów i porównań (podkreślających niebezpieczeństwo, grozę, wprowadzających zabarwienie uczuciowe) oraz narracja pierwszoosobowa (ułatwia wczucie się w sytuację bohatera).
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, o czym mogą świadczyć szczegółowe informacje Robinsona na temat jego podróży (wymienianie nazw, określanie położenia geograficznego).
R1I4wx5L0O5gl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Sprawdź autentyczność podanych we fragmencie nazw miejsc. Zastanów się, czy wpływa ona na wiarygodność opisywanych zdarzeń.
Wymienienie nazw geograficznych oraz szczegółowe określenie współrzędnych świadczy o wiedzy oraz doskonałej znajomości geografii przez narratora. Wpływa na uwiarygodnienie opisywanych wydarzeń.
Ćwiczenie 7
Odszukaj w tekście epitety, a następnie określ, jaką pełnią w nim funkcję.
RVDqynVYJpJu5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Skorzystaj ze słownika terminów literackich, aby odszukać znaczenie terminu epitet.
Przykładowe epitety wraz z określanymi rzeczownikami: straszliwe tornado, niezmierną głębię, szaloną szybkością, zębatej skale.
Nagromadzenie epitetów wzmacnia plastykę opisu - ułatwia czytelnikowi wyobrażenie sobie przedstawianych miejsc i zjawisk, wyraża stosunek autora, wnosi zabarwienie uczuciowe.
Robinson Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe dotarł do wyspy, na której będzie mieszkał przez ponad 28 lat. Jedną z jego pierwszych reakcji była chęć poznania miejsca, w które rzucił go los.
Robinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadkiDaniel Defoe
Daniel DefoeRobinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadki
Trzeba było teraz zbadać okolicę, celem znalezienia bezpiecznego miejsca dla siebie i swych ruchomości. Nie wiedziałem, gdzie jestem, na wyspie czy lądzie stałym, nie wiedziałem też, czy mieszkają tu ludzie i czy mam się obawiać dzikich zwierząt. W odległości niespełna mili angielskiej leżało strome wzgórze, poza nim zaś szereg innych, w kierunku północnym. Uzbrojony w strzelbę, pistolet i zabrawszy róg z prochem, wszedłem nie bez trudności na szczyt. Stąd jednym spojrzeniem ogarnąłem swe położenie. Byłem na wyspie pośród pełnego morza! Kędyś w dali, spostrzegłem kilka skał, zaś w kierunku zachodnim, jak mi się wydało dwie jeszcze małe wyspy. I na tym koniec. Wedle wszelkiego prawdopodobieństwa wyspa była bezludna, a także nie dostrzegłem zwierząt drapieżnych, tylko ogromne stada nieznanego mi zgoła ptactwa. Wracając, zastrzeliłem wielkiego ptaka, siedzącego na drzewie u skraju lasu. Mój strzał był pewnie pierwszym, jaki od stworzenia świata padł na tej wyspie. Na jego odgłos podniosły się wokół z lasów istne chmary ptaków, wrzeszczących przeraźliwie. Zastrzelony przeze mnie musiał to być, sądząc po szponach i zakrzywionym dziobie, jakiś jastrząb nieznanego mi gatunku, a mięso jego cuchnęło brzydko i nie było jadalne.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, tłum. Franciszek Mirandola, Kraków 2015, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/robinson-crusoe.html [dostęp 22.07.2021].
Po przeczytaniu powyższego fragmentu powieści wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 8
Określ cechy Robinsona.
RaPBMIKY2aipZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na zachowanie i działania Robinsona podczas badania wyspy.
Podejmowane przez Robinsona działania i jego zachowanie w trudnej sytuacji świadczą o jego: inteligencji, zapobiegliwości, rozsądku, przezorności, spostrzegawczości.
Ćwiczenie 9.1
Określ typ poniższego wypowiedzenia nazwij również emocje, które wyraża.
Byłem na wyspie pośród pełnego morza!
RfSbQwAAMY8zk
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ustal, czy podane wypowiedzenie to zdanie, w tym celu odszukaj orzeczenie. Zwróć również uwagę na znak interpunkcyjny, którym zostało ono zakończone.
Jest to zdanie wykrzyknikowe - bohater wyraża swoje gwałtowne emocje, ponieważ zdał sobie sprawę, że znalazł się na bezludnej wyspie. Przeżył wprawdzie katastrofę, jest jednak zdany wyłącznie na siebie.
Ćwiczenie 9.2
Określ typ poniższego wypowiedzenia oraz sporządź jego wykres.
Wracając, zastrzeliłem wielkiego ptaka, siedzącego na drzewie u skraju lasu.
RJIa5avX3tDwI
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zastanów się, czy podane wypowiedzenie jest pojedyncze czy złożone. Pamiętaj, że w skład wypowiedzenia złożonego może wchodzić imiesłowowy równoważnik zdania.
Jest to wypowiedzenie złożone podrzędnie z imiesłowowym równoważnikiem zdania okolicznikowego czasu.
Wykres zdania powinien składać się z dwóch elementów: 1. linia falowana (oznaczająca imiesłowowy równoważnik zdania), 2. znajdująca się powyżej linia prosta (oznaczająca zdanie nadrzędne).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Przez ląd
Robinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadkiDaniel Defoe
Daniel DefoeRobinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadki
Dnia piętnastego lipca podjąłem dalszą wycieczkę. Idąc w górę biegu strumienia, stwierdziłem, że przypływ morza sięga najwyżej na dwie mile angielskie w głąb lądu. Odkryłem kilka uroczych dolin i bujnych łąk, na których rósł tytoń, aloesy i dzika trzcina cukrowa. Dalej w głębi znalazłem melony wijące się po ziemi, a w końcu, ku wielkiemu zdumieniu, także winorośl, zwieszoną po pniach drzew, pełną soczystych gron. Spożyłem z rozkoszą znaczną ich ilość, przyszło mi jednak zaraz na myśl, że owoce te wysuszone oddadzą mi, jako rodzynki, większą jeszcze przysługę, gdyż będę mógł zgromadzić znaczny ich zapas. Odległość od domu była tak znaczna, że spędziłem noc na drzewie, gdziem spał wyśmienicie. Następnego dnia ruszyłem dalej. Dążąc ciągle ku północy, dotarłem do przełęczy gór, poza którą teren opadał w kierunku zachodnim, zaś od wschodu płynął tuż przy mnie mały strumyk. Było tu cudnie, jak w najpiękniejszym ogrodzie i mimo uczucia pustki i opuszczenia przejęła mnie duma. Wszakże byłem nieograniczonym panem i królem tej wspaniałej wyspy! Znalazłem tu palmy kokosowe oraz mnóstwo drzew pomarańczowych i cytrynowych. Owoce nie dojrzały jeszcze co prawda, ale sok zielonych cytryn zaprawił wodę strumienia orzeźwiającym smakiem. Miałem tedy znowu przed sobą mnóstwo roboty, musiałem gromadzić zapasy winogron, pomarańcz i cytryn i przenosić je do domu. Odkrycie tych owoców było mi tym bardziej pożądane, że nadciągała pora deszczowa. Wziąłem się zaraz do pracy, zebrałem w miejscu osłoniętym dużą stertę winogron, drugą mniejszą w innym miejscu, a wreszcie tuż trzecią, pomarańcz i cytryn, po czym ruszyłem do domu po worki. Wycieczka ta, obfita w odkrycia, zajęła mi trzy dni.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, tłum. Franciszek Mirandola, Kraków 2015, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/robinson-crusoe.html [dostęp 22.07.2021].
RHoIjuJjlcbRI
Grafika przedstawia mapkę wyspy. Jej kształt zbliżony jest do prostokąta. W centrum znajduje się okrągły element (cokół), na którym siedzi człowiek. Poniżej rozciąga się gęsty las, przecięty strumieniem płynącym od cokołu aż do morza. Po lewej stronie, na skraju lasu, widać grupę ludzi siedzących w kręgu. Poniżej, na brzegu, widać dwie zajęte pracą osoby, które pochylają się nad czymś. Po prawej, poniżej linii lasu, na brzegu stoi dwóch uzbrojonych w strzelby mężczyzn, a obok nich trzech jeńców ze związanymi z przodu rękami. Nieopodal brzegu, po prawej stronie znajduje się statek ze zwiniętymi żaglami. Po lewej stronie widać łódkę z dwiema osobami. Powyżej cokołu wyznaczającego środek wyspy zaznaczono pasmo górskie, ciągnące się od centrum w lewo, aż do brzegu wyspy. Po prawej stronie, wzdłuż ściany lasu, również zaznaczono pasmo pagórków, a za nim strumień płynących wzdłuż prawego brzegu wyspy. Za nim na plaży stoi pięć szałasów. Powyżej widnieją dwa skupiska drzew, a nad w prawym górnym narożniku wyspy okrągła, drewniana budowla. Na lewo od niej, na wysokości cokołu wyznaczającego centrum wyspy, narysowano grupę walczących ze sobą osób. Za nią jest las, który sięga do ciągnącego się w poprzek pasma gór. Za nim, w prawym górnym narożniku wyspy znajduje się skupisko drzew, a poniżej kolejna grupa ludzi, tańcząca w kręgu. Obok nich, na brzegu znajdują się trzy łódki, a przy nich trzy osoby ze wzniesionymi rękami. Jedna z nich trzyma łuk.
Mapa wyspy zamieszkanej przez Robinsona dołączona do Robinsona Crusoe poważnych rozmyślań wydanych w 1720 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Po przeczytaniu kolejnego fragmentu powieści wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 10.1
Zastanów się i odpowiedz, co skłoniło Robinsona do wędrówki po wyspie.
R1NQnLLi2R5ox
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zastanów się, dlaczego osoba, która znalazła się na nieznanym lądzie, powinna go dokładnie poznać. Co jest potrzebne człowiekowi do przetrwania?
Robinson czuł się odkrywcą i panem wyspy. Był ciekawy, jak wygląda. Pragnął dokładnie ją poznać, ponieważ chciał: - zbadać jej zasoby (aby przetrwać, potrzebował zapasów żywności i wody pitnej, materiałów do budowy bezpiecznego schronienia), - przygotować się na ewentualne niebezpieczeństwa np. atak dzikich zwierząt, - odszukać oznaki bytności ludzkiej.
RfB4OBtIuv9mb
Ćwiczenie 10.2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi wyrazami i cytatami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi wyrazami i cytatami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1LxuWRVy4HMe
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1G25hFVwdbuU
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na odgadnieciu haseł krzyżówki.
Zadanie interaktywne polega na odgadnieciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Wyspa obfitości
Robinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadkiDaniel Defoe
Daniel DefoeRobinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadki
Ujrzałem po tej stronie wyspy innych jeszcze jej mieszkańców, mianowicie zające i lisy, a raczej zwierzęta do nich podobne. Na wybrzeżu pełno było żółwi i ptaków wodnych, pośród których rozpoznałem pingwiny. Mogłem ich ubić mnóstwo, ale musiałem szczędzić prochu. Napotkałem też lamy i dzikie kozy w większej znacznie obfitości niż po mojej stronie, ale mimo to nie wpadło mi na myśl przenosić się tu, przeciwnie, zacząłem tęsknić za domem. […] W drodze mój pies schwytał młodą kozę, ja zaś nadbiegłem i uwiązałem ją na postronku, który zawsze miałem przy sobie. Z dawna już planowałem, że muszę złapać kilka młodych kóz i stworzyć sobie trzodę. Ale koza szarpała się i opóźniała mnie w drodze, przeto doprowadziłem ją tylko do letniego mieszkania i tam zamknąłem. Pilno mi było do domu, który opuściłem przed całym już tygodniem. Odpoczywając przez dni kilka, zrobiłem klatkę dla papugi, którą nazwałem Polem. Potem przypomniawszy sobie o mojej kózce, poszedłem po nią. Zwierzątko wycieńczone było głodem, dałem mu przeto trawy i wody, gdy zaś chciałem kózkę potem wziąć na sznur, okazało się to zbyteczne. Poszła za mną sama, czując we mnie swego żywiciela. Podobnie jak lama, kózka przywykła do mnie tak, że nie chciała odejść krokiem. […] Po upływie półtora roku posiadałem już trzodę w ogólnej liczbie dwunastu głów, zaś gdy ubiegły następne dwa lata, doszedłem do czterdziestu trzech sztuk, nie licząc tych, które w tym czasie zarżnąłem. Ogrodziłem następnie jeszcze pięć dalszych pastwisk, komunikujących ze sobą, umieszczając też gdzieniegdzie daszki i koleby dające zwierzętom ochronę podczas słoty. Na tym nie koniec. Miałem nie tylko pod dostatkiem mięsa, ale także sześć do ośmiu litrów mleka dziennie, że zaś przyroda nie tylko dostarcza każdemu stworzeniu pożywienia, ale uczy je również należycie spożytkować przez ludzi, przeto wziąłem się i ja do przerabiania mleka na masło i ser. Nigdy nie doiłem dotąd krów czy kóz, teraz jednak zostałem skrzętnym i zręcznym mleczarzem. Soli dostarczał mi odpływ, susząc w szczelinach skał wodę morską. Tak to Bóg miłosierny zastawił mi na bezludnej wyspie obficie zaopatrzony stół. Jadałem zawsze w towarzystwie mych domowników, niby król otoczony wasalami. Pol, mój ulubieniec, miał sam jeden prawo mówić do mnie, staruszek pies siadywał po prawicy mojej, koty zaś zwinięte na stole czekały bacznie na kąski, jakie im rzucałem.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, tłum. Franciszek Mirandola, Kraków 2015, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/robinson-crusoe.html [dostęp 22.07.2021].
Po przeczytaniu fragmentu powieści wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 13.1
Wyjaśnij, jaki był stosunek Robinsona do zwierząt oraz jakie korzyści przynosiło mu zajmowanie się nimi.
RYIkBQQG5uPRJ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Odszukaj w tekście informacje na temat zwierząt, które hodował i oswoił Robinson oraz sposobu, w jaki je traktował.
Robinson troszczył się o swoje zwierzęta, budował dla nich na pastwiskach osłony przed deszczem, karmił. Uważał je za dar boży. Dzięki nim zyskał źródło żywności (mięso, mleko) oraz towarzystwo - papuga Pol, wierny pies i koty były przy nim zawsze podczas posiłków.
Ćwiczenie 13.2
Wymień umiejętności, które Robinson zdobył na bezludnej wyspie.
RK47e49XNaHa0
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Umiejętność to praktyczna znajomość czegoś, wiedza o czymś, biegłość.
Robinson nauczył się doić kozy oraz przetwarzać mleko na masło i ser.
R1bouL04IudEL
Ćwiczenie 13.3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ludzie na… bezludnej wyspie
Pobyt Robinsona na wyspie nie ograniczał się jedynie do zgodnego życia z miejscową faunąfaunafauną i florąfloraflorą. Obfitował również w niebezpieczeństwa wywołane pojawieniem się grupy tubylców zamieszkujących pobliskie wyspy. Wyczekiwani przez Robinsona ludzie okazują się ludożercami, którzy przybyli odprawić swój przerażający rytuał. Dzięki odwadze i pomysłowości rozbitek ratuje ich niedoszłą ofiarę, młodego mężczyznę. Nadaje mu imię Piętaszek.
Robinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadkiDaniel Defoe
Daniel DefoeRobinson Crusoe. Jego życia losy, doświadczenia i przypadki
Mogłem się teraz dokładnie przypatrzyć memu towarzyszowi. Był to piękny, okazały mężczyzna, o członkach silnych i elastycznych, niezbyt rosły, ale harmonijnie zbudowany, w wieku około lat dwudziestu sześciu. Wyraz twarzy jego nie był wcale dziki ani zuchwały, przeciwnie, nawet szczery, śmiały i męski, zaś uśmiech, jaki przedtem już dostrzegłem, świadczył o serdeczności godnej każdego cywilizowanego Europejczyka. Włosy miał długie i czarne, ale nie wełniste jak Murzyn, czoło szerokie i wysokie, zaś oczy wielkie i ogniste. Nade wszystko spodobała mi się piękna, ciemnooliwkowa barwa jego skóry. Twarz była krągła, nos cienki, nie zaś szeroki jak u Afrykanina, zaś spomiędzy kształtnych warg błyskały zęby przypominające kość słoniową. Podczas jego snu wyszedłem w zagrodzenie, by wydoić kozy, ale w niespełna pół godziny wybiegł z jaskini, spostrzegłszy mnie, zbliżył się szybko i legł przede mną na ziemi, usiłując mi wyrazić na wszelkie sposoby swą wdzięczność, pokorę i gotowość do usług. W końcu postawił sobie znowu na karku mą stopę, tak że nabrałem pewności, iż pragnie służyć wiernie do końca życia. Rozumiałem większą część jego gestów i starałem się ze swej strony zapewnić go o mej życzliwości.
RWt1EhX0MLCPN
Ilustracja przedstawia brodatego mężczyznę stojącego na tle morza, który ku niemu zwraca swą twarz. Ubrany jest w sięgające kolan spodnie, koszulę z podwiniętymi rękawami, sięgającą ud, przewiązaną w pasie kamizelkę oraz miękkie, skórzane trzewiki. Na głowie ma małą czapeczkę. U jego pasa wisi siekiera. W lewej dłoni trzyma strzelbę, a w prawej parasolkę.
Ilustracja z angielskiej edycji Robinsona Crusoe z 1920 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Potem zacząłem do niego mówić powoli i wyraźnie. Nasamprzód wyjaśniłem mu, że będzie odtąd nosił imię: Piętaszek, ponieważ w piątek nastąpiło jego ocalenie. Potem nauczyłem go słowa: pan, dając do zrozumienia, że tak mnie ma zwać, w końcu zaś poznał słowa: 'tak' i 'nie' i pojął szybko ich znaczenie. Następnie wziąłem garnek z mlekiem i pokazawszy mu, jak maczam w nim chleb i jem, poleciłem mu zrobić to samo. Usłuchał zaraz i zaczął wysławiać gestami uniesienia dobroć tego jadła. […] Zapoznał się już więc z zupą i gotowanym mięsem, zaś dnia następnego umyśliłem zrobić mu niespodziankę pieczenia. Zawiesiłem nad ogniem, jak to widziałem w Anglii, kawałek mięsa na trójnogu z patyków. Przez ciągłe obracanie sznurka z wiszącym mięsem doprowadziłem rychło do tego, że się upiekło. Piętaszek podziwiał to wielce, a skosztowawszy soczystej pieczeni, wyraził znakami, że nie jadł jeszcze w życiu nic równie dobrego. Dodał, iż odtąd nie tknie ludzkiego mięsa, z czego byłem oczywiście bardzo zadowolony. Następnego dnia pokazałem mu, jak młócić i czyścić zboże. Pojął to prędko i pełnił tę robotę tym chętniej, że wiedział, iż ze zboża będzie chleb. Nauczył się też niebawem sztuki piekarskiej. W czasie bardzo krótkim stosunkowo mógł wykonywać każdą pracę domową równie dobrze jak ja sam.
unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Daniel Defoe, Przypadki Robinsona Crusoe, tłum. Franciszek Mirandola, Kraków 2015, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/robinson-crusoe.html [dostęp 22.07.2021].
fauna
fauna - ogół zwierząt na danym obszarze lub w danym okresie
flora
flora - ogół roślin występujących w określonym miejscu, środowisku lub epoce geologicznej; roślinność
Po zapoznaniu się z powyższym fragmentem powieści wykonaj polecenia:
Ćwiczenie 14.1
Wyjaśnij, jak na podstawie obserwacji wyglądu, zachowania i usposobienia Robinson ocenił młodego tubylca.
RSqw8tqdhnSyQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Usposobienie to cechy charakteru człowieka, sposób zachowywania się. Zwróć uwagę na opis wyglądu Piętaszka oraz jego uległość wobec Robinsona.
Robinson ocenił, że Piętaszek to urodziwy, młody, silny mężczyzna o szczerym wyrazie twarzy i serdecznym uśmiechu, godnym cywilizowanego Europejczyka. Jego wdzięczność oraz deklarację wiernej służby przyjął z zadowoleniem. Piętaszek wydał mu się inteligentnym, dobrym i potrafiącym docenić fakt, że Robinson uratował mu życie.
RequHy0T53VTJ
Ćwiczenie 14.2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14.3
R1EdjyEZzM16y1
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu sformułowań jako prawdziwe lub fałszywe.
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu sformułowań jako prawdziwe lub fałszywe.
Rozstrzygnij, czy stwierdzenia w tabeli są prawdziwe, czy fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Piętaszek to imię nadane bohaterowi w dniu narodzin.
□
□
Piętaszek wyglądał jak typowy Afrykanin.
□
□
Imię Piętaszek wiąże się z dniem, w którym spotkał Robinsona.
□
□
Piętaszek dobrze znał sposób pieczenia mięsa.
□
□
Piętaszek nie był ludożercą.
□
□
Piętaszek szybko uczył się prac domowych.
□
□
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14.4
Wyjaśnij, w jaki sposób Robinson budował pozytywne relacje z Piętaszkiem.
Rj8KNCmkmGYQ6
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na stosunek Robinsona do Piętaszka.
Robinson nadał mężczyźnie imię Piętaszek i nakarmił go. Traktował go z szacunkiem i sympatią. Stał się jego nauczycielem. Uczył go języka angielskiego oraz wykonywania prac domowych. Przygotował także dla niego niespodziankę.
Ćwiczenie 14.5
Wyjaśnij, jaką prawdę o człowieku można wyczytać z powieści Daniela Defoe.
R1UuX2lVFcJjQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zwróć uwagę na podejście Robinsona do nieoczekiwanych zmian i przeciwności losu, których doświadczał. Zastanów się, czy bohater poddawał się, czy stawiał im mężnie czoła. Jak to o nim świadczy?
Bohater powieści Daniela Defoe jest człowiekiem pełnym zalet. Jako istota inteligentna, potrafi wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności, aby przetrwać w pojedynkę w nowym, nieznanym świecie. Utwór stanowi pochwałę potęgi ludzkiego rozumu i doświadczenia.
RVr9DLqUt8JXg
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rz00O4lsG1Dxe
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do związków frazeologicznych ich objaśnień.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do związków frazeologicznych ich objaśnień.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tnzkcN84Fp_000000DR
Ważne!
Od tytułu Przypadki Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe została zaczerpnięta nazwa jednej z odmian powieści, tzw. robinsonady.
robinsonada
Definicja: robinsonada
jest to odmiana powieści awanturniczo‑przygodowej, osnutej na motywie rozbitka na bezludnej wyspie; ukazuje bohatera należącego do cywilizowanego świata, który zmuszony jest przebywać i radzić sobie wśród dzikiej natury
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Jak przeżyć na bezludnej wyspie?
Ćwiczenie 17
Wyjaśnij, dzięki czemu udało się Robinsonowi przetrwać tyle lat na bezludnej wyspie.
R1H9Hu043tkAV
Miejsce na notatkę ucznia.
Zwróć uwagę na charakter i usposobienie Robinsona oraz na rolę, jaką w jego życiu odegrał Piętaszek.
Robinson przetrwał na bezludnej wyspie dzięki swojej inteligencji, pracowitości i wytrwałości. Poznał i zagospodarował zasoby egzotycznej wyspy, dzięki czemu nie brakowało mu pożywienia. Doskwierała mu jedynie samotność. Dlatego tak ważne dla Robinsona było pojawienie się na wyspie Piętaszka, który stał się jego wiernym poddanym, pojętnym uczniem, a przede wszystkim towarzyszem.
Ciekawostka
Mit wspaniałej wyspy, na której człowiek może żyć szczęśliwie, występuje w literaturze od czasów antycznych. Jednak w XX wieku pojawiały się też dzieła poddające w wątpliwość tę optymistyczną wizję.
Szczególnie interesująca jest powieść Władca much napisana w 1954 roku przez brytyjskiego pisarza Wiliama Goldingaj00000002SB2v27_000tp007Wiliama Goldinga. Przedstawia ona losy kilkunastu uczniów, którzy trafiają na wyspę w trakcie konfliktu nuklearnego. Autor pokazuje z jaką łatwością to, co miało być wspaniałą przygodą w cudownej scenerii, przeradza się w dramatyczną historię. Chłopcach stają się 'dzikusami'. Dochodzi do zbrodni.
Golding ukazał świat inny niż Defoej00000002SB2v27_000tp003Defoe. Ludzie (a właściwie dzieci) nie budują zgodnie cywilizacji, a zamieniają się w barbarzyńców, którzy walczą i niszczą. Równie głośna stała się ekranizacja powieści w reżyserii Petera BrookaPetera BrookaPetera Brooka, zrealizowana w 1963 roku.
j00000002SB2v27_000tp007
William Golding (1911‑1993) - brytyjski pisarz, poeta, laureat Nagrody Nobla w 1983, najbardziej znany z powieści Władca much
Petera Brooka
Petera Brooka [czyt. Pitera Bruka]
JPOL_E3_E4_Konteksty
Poeta na bezludnej wyspie
Robinson CruzoeJacek Kaczmarski
Jacek KaczmarskiRobinson Cruzoe
Wrzucił mnie na tę wyspę los Za karę albo ku przestrodze. Z małych radości, prac i trosk Stworzyłem świat, z którym się godzę. Znam pory roku, kwitnień czas, Przypływów i odpływów poziom, Rytm, w którym żyło czworo nas – Ja, pies, papuga, stary kozioł.
Aż w życie moje wtargnął strach, Rozpacz i drżenie w całym ciele, Gdym ujrzał krwią nasiąkły piach, Ślad stopy, czaszkę i piszczele. Tak więc się kończy każdy ład – W tych sypkich resztkach sens szyderczy. Czemu akurat ten mój świat, Za swój uznali ludożercy?
Odtąd zaszyty w duszny gąszcz Patrzę wstrząśnięty, oniemiały, Jak mięsem nowych ofiar wciąż Sycą się dzikie rytuały. Nie strzeże mnie już puszczy mrok, Bezpieczne ścieżki nikną w złudzie, Gdy pytam Boga, wznosząc wzrok: Czy ja i oni – my – to ludzie?
Tak bym zwątpienia pełen stał I na stworzenia cud pomstował, Gdyby nie to, że los mi dał Choć jedną z ofiar uratować. I trwamy w lęku, który zna Dusz naszych najciemniejsze strony: Kozioł, papuga, pies i ja, I jeden człowiek ocalony.
j00000002SB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Jacek Kaczmarski, Robinson Crusoe, 1990, dostępny w internecie: https://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/robinson-cruzoe/ [dostęp 26.07.2021].
Polecenie 1
Na podstawie powieści Daniela Defoe oraz piosenki Jacka Kaczmarskiego zredaguj rozprawkę na jeden z poniższych tematów: - 'Pojawienie się drugiego człowieka na bezludnej wyspie budzi lęk'. - 'Pojawienie się drugiego człowieka na bezludnej wyspie budzi nadzieję'. W swojej argumentacji odwołaj się do różnych tekstów kultury.
R1H0GYTZ0GrXA
Miejsce na wypracowanie ucznia.
j00000002SB2v27_0000006N
JPOL_E3_E4_Konteksty
Pusty dom niczym bezludna wyspa
RobinsonJaromir Nohavica [czyt. Jaromir Nohawica]
Jaromir Nohavica [czyt. Jaromir Nohawica]Robinson
Pusty mój dom tylko w skrzynce śpią listy pachnie cynamon na mojej wyspie pokój mój tkwi pośród oceanu
Chcę Wiadomości śledzić zgubiłem wątek Piętaszek mnie odwiedził w miniony piątek przyjdź nie bój się nie będzie nam źle
Jak Robinson wszystko notuję ściśle już od brzasku znalazłem na mej wyspie ślady w piasku ma samotność jest jak plaży szmat ty zatarłeś ślad nie odchodź Piętaszku
W pokoju ciemno ja przypływu się boję zostaniesz żywy ze mną chociaż ślady twoje zmyje jak fala noc czarna
Otwieram dom i listy spóźnione wieści być może o mnie myślisz i także nie śpisz przyjdź czekam cię gdzie jesteś gdzie?
Jak Robinson jedną myślą jednym tchem i sercem całym dni samotne cynamonem zapachniały więc z wiarą że pomożesz żłobię tępym nożem ślad twój w piasku ach pomóż Piętaszku Piętaszku
unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Jaromir Nohavica [czyt. Jaromir Nohawica], Robinson, 1988, dostępny w internecie: http://www.nohavica.cz/_pl/tvorba/texty_pl/pisne/robinson.htm [dostęp 26.07.2021].
Ćwiczenie 18
Po przeczytaniu utworu RobinsonJaromíra Nohavicy sformułuj dwa argumenty na poparcie tezy: 'Robinson bardziej potrzebuje Piętaszka niż Piętaszek – Robinsona'. Wykorzystaj informacje zawarte w powieści Daniela Defoe. Możesz również odwołać się do filmu Poza światem w reżyserii Roberta Zemeckisa lub do innych tekstów kultury.
R45t9WeK5USPx
Miejsce na wypracowanie ucznia.
Pamiętaj, że argument to stwierdzenie przytaczane dla uzasadnienia jakieś tezy.
Dzięki pojawieniu się Piętaszka Robinson przestał być samotny. Podczas wieloletniego pobytu na bezludnej wyspie bardzo brakowało mu kontaktu z drugim człowiekiem. Młody chłopak stał się jego wiernym poddanym, a z czasem przyjacielem.
Pojawienie się Piętaszka nadało sens życiu Robinsona. Pozwoliło mu sprawdzić się w roli nauczyciela i wychowawcy. Nie tylko uratował chłopaka z rąk ludożerców, ale także zaopiekował się nim. Nauczył go języka angielskiego oraz wykonywania wielu prac (np. młócenia zboża, pieczenia chleba).
j00000002SB2v27_00000071
JPOL_E3_E4_Preteksty
Kultura kontra kultura
Polecenie 2
Zastanów się i odpowiedz, czy mamy prawo zmieniać sposób życia przedstawicieli innych kultur, nawet gdy uważamy, że oznaczałoby to ich rozwój cywilizacyjny. Uzasadnij swoją wypowiedź.
R17qF12tnJv9G
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000002SB2v27_00000077
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Zadaniowo
Polecenie 3
Wyobraź sobie, że los rzucił cię na wyspę zamieszkaną przez Robinsona Crusoej00000002SB2v27_000tp004Crusoe. Napisz opowiadanie, w którym przedstawisz to wydarzenie.
RBj2Dxjm7QOXe
Miejsce na wypracowanie ucznia.
Polecenie 4
Sformułuj po dwa argumenty na poparcie każdej z tez: 'Żyć na bezludnej wyspie? To straszne!' lub 'Żyć na bezludnej wyspie? To wspaniałe!'.
ReQXkopAsBYoF
Miejsce na notatkę ucznia.
RWXwz08xq77Zs1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: powieść, robinsonada, narracja pierwszoosobowa, narracja trzecioosobowa.