Na grobach ojców naszych
Wstęp
Polska historia bogata jest w tragiczne wydarzenia. Nie omijały nas liczne wojny, niewole i okupacje. Polacy chwytali za broń, by walczyć o niepodległość i zachowanie tożsamości narodowej. Nasze cmentarze pełne są grobów tych, którzy poszli walczyć i nie wrócili. Na placu marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie znajduje się symboliczny grób‑pomnik tych, którzy polegli w walce o niepodległość. Tu leży żołnierz polski poległy za Ojczyznę – taki napis widnieje na jego płycie. Na filarach grobu znajdują się tablice przedstawiające miejsca bitew począwszy od 972 do 1946 roku; symbolizują one bohaterstwo bezimiennych żołnierzy, którzy poświęcili swoje życie za ojczyznę.
Motyw walki o niepodległość wykorzystywano w sztuce. Uczestnicy zbrojnych zrywów trafiali również do literatury, utrwalano ich wizerunki, a oni sami stawali się wzorami do naśladowania. Najwięcej utworów opisujących losy żołnierzy i ich bohaterstwo powstało w czasach powstań narodowych oraz I i II wojny światowej.
![Zdjęcie żołnierzy stojących na warcie w Warszawie, na placu marszałka Józefa Piłsudskiego, przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Żołnierze są ubrani w galowe mundury, trzymają broń. Na pierwszym planie zdjęcia widać dwie żeliwne czarne urny. Ich wieka zdobią czarne orły z rozpostartymi skrzydłami. Widać dużo wieńców z kwiatami, wiele z nich ma wczepione biało‑czerwone wstęgi. Na środku widać palący się znicz. Żołnierze stoją pomiędzy jasnymi filarami z szarymi tablicami. Na filarach grobu‑pomnika znajdują się tablice, które są zapisane białymi literami, z nazwami miejscowości. Są to miejsca bitew.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RtE7J8ZTyXOK4/4/Xmc52FMC0Lkod2hqxM6OZoYov8GZoqvR.jpg)
![Na ilustracji widać jasną płytę nagrobną, przepasaną biało‑czerwoną wstęgą. Na płycie wyryto orła z rozpostartymi skrzydłami i dwie litery NN. Na górze płyty siedzi szary, niewielki ptaszek. W tle widać zieloną trawę i liczne fioletowe drobne kwiaty, a dalej drewniany, stary płot.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1G9saf4uQcRX/4/1sTkVTUKNS8glI6umDt8z9JffBNaGRtB.jpg)
określać nadawcę i odbiorcę tekstu;
rozpoznawać środki stylistyczne i określać ich funkcję;
rozumieć postawę poświęcenia dla ojczyzny i szacunku dla poświęcających się;
wyrażać szacunek dla poległych w obronie ojczyzny.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
rozwija umiejętność słuchania i czytania utworów literackich;
rozwija umiejętność tworzenia wypowiedzi inspirowanych utworem poetyckim;
rozwija umiejętność wyrażania własnych opinii na temat wysłuchanych utworów;
określa rodzaj i cel użytych środków stylistycznych;
analizuje i omawia wydarzenia oraz postawy zaprezentowane w tekście;
nazywa własne wrażenia płynące z wysłuchania tekstu;
tworzy wypowiedzi ustne oraz dłuższą wypowiedź pisemną;
docenia wartość poświęcenia w imię odzyskania niepodległości.
NA GROBACH OJCÓW NASZYCH – audiobook
Rozdziały:
Zdzisław Dębicki Potomni, którzy przyjdą
Tadeusz Kubiak Grób Nieznanego Żołnierza
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Przeczytaj wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Pieśń o fladze, który powstał podczas pobytu poety w niemieckim obozie jenieckim Stalag XI Altengrabow w październiku 1944 roku. Zapoznaj się z okolicznościami powstania tego utworu.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RYj0ehVeP3isP/1703678652/1wQikzoNGPTUbqEndI7mGeCLSjiuUo81.jpg)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P18H2vKGA
Na grobach ojców naszych
Rozdział 1
Zdzisław Dębicki Potomni, którzy przyjdą
Nagranie zawiera głosową interpretację wiersza Zdzisława Dębickiego z cyklu Mojemu pokoleniu z podkładem muzycznym Etiudy rewolucyjnej Fryderyka Chopina.
Potomni, którzy przyjdą, a będą szczęśliwi,
Na grobach naszych niechaj wieńców z róż nie kładą,
Ale niech nas rycerską salutują szpadą,
Bośmy żołnierze byli — wiarą w jutro żywi…
Na placówkach samotnych staliśmy bez broni,
Honoru broniąc życiem, a życia — honorem.
I choć rozpacz się legła w naszem sercu chorem,
Słuchaliśmy, jak tętent dni idących dzwoni…
Śnił nam się biały rumak, co światem przeleci
I w bruki miast złotemi uderzy podkowy,
Widział nam się dzień wielki na niebie i nowy,
Co blaskami mrok nocy wiekowej rozświeci…
I serca w nas waliły nadzieją, jak młotem,
Na wieść każdą o jutrzni, co daleko błyska,
I kupiąc się w obozie dokoła ogniska,
Nie spaliśmy snem słodkim pod naszym namiotem…
Czujny nam duch przewodził i czujne nas straże
Budziły swojem hasłem do ciągłego trwania
Pod chorągwią, co w górnych obłokach się słania,
A w podziemiach ma święte, ukryte ołtarze…
Więc choć bez lśniącej zbroi, bez ostrego miecza,
Co w boju się o twarde przytępia puklerze,
Przetrwaliśmy na warcie, jak prawi rycerze.
Gdzie nas honor wiódł Polski i godność człowiecza.
Rozdział 2
Tadeusz Kubiak Grób Nieznanego Żołnierza
Nagranie zawiera wiersz Tadeusza Kubiaka Grób Nieznanego Żołnierza
To tu zebrano prochy
Z najdalszych frontów świata.
Dumny grobowiec w kamieniu
Bezimienna mogiła w kwiatach.
To tu niejedna z matek
Ciężko głowę pochyla
Jakby nad grobem własnego
Zaginionego syna.
To tu się chylą sztandary,
Płyną laurowe wieńce.
To tu przysięgamy – szepcąc:
„Wojny już nigdy więcej. Nigdy więcej!”
Opisz żołnierza, bohatera wiersza.
Wyjaśnij, dlaczego Grób Nieznanego Żołnierza jest ważnym miejscem dla Polaków.
Po przeczytaniu wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Pieśń o fladze odpowiedz, jakie znaczenie poeta przypisuje polskiej fladze oraz jaką rolę odgrywają polskie symbole narodowe?
Podsumowanie
Trudna polska historia sprzyjała bohaterstwu i poświęceniu. Polacy nigdy nie pogodzili się z utratą niepodległości i walczyli o jej odzyskanie. Polskie cmentarze pełne są grobów bohaterów walki o wolność, tych znanych z podręczników historii, i tych zupełnie bezimiennych, czasem zapomnianych.
Warto zapamiętać najważniejsze daty związane z walką naszych rodaków o wolność:
![Zdjęcie w kolorze szarym, po prawej stronie widzimy zarys sylwetki żołnierza w hełmie, z karabinem na ramieniu. W centralnym miejscu zdjęcia widzimy dwa prostokąty. W tym, który znajduje się u góry, widnieje biały napis „NAJWAŻNIEJSZE DATY ZWIĄZANE Z WALKĄ NASZYCH RODAKÓW O WOLNOŚĆ”. Poniżej w czarnym prostokącie jest napis: 1794 – powstanie kościuszkowskie, 1830‑1831 – powstanie listopadowe, 1863 – powstanie styczniowe, 1914‑1918 – pierwsza wojna światowa, 11 LISTOPADA 1918 – odzyskanie przez Polskę niepodległości, 1939‑1945 – druga wojna światowa, 1944 – powstanie warszawskie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RPYxnEc7SB7QK/4/EJzgkLFHcMdooRCcso8ocSsB3cTf31wY.jpg)
![Dwa zdjęcia na szarym tle. Pierwsze, mniejsze, ukazuje dwóch młodych chłopaków stojących na tle drzwi z zawieszonym białym orłem i rozpostartymi skrzydłami. Po prawej stronie widać przytwierdzoną do ściany skrzynkę na listy. Jeden z chłopaków, ubrany na czarno, ma czapkę na głowie i przewieszony przez ramię karabin i przytwierdzone do pasa podłużne pojemniki. Drugi, ubrany w białą koszulę, z bujną fryzurą, również ma przewieszony przez ramię karabin i przytwierdzone do pasa pojemniki. Pod zdjęciem widnieje napis „ŻOŁNIERZE AK PODCZAS AKCJI »BURZA« W LUBLINIE, LIPIEC 1944”. Drugie, większe od pierwszego zdjęcie, przedstawia czołg jadący po ulicy. W tle widać okna szarych kamienic. Na czołgu siedzi trzech żołnierzy. Jeden z nich ma w ręce karabin, drugi trzyma biało‑czerwoną flagę, trzeci, siedzący tyłem do kierunku jazdy, ubrany jest w hełm. Pod zdjęciem widnieje napis „»SZARY WILK« – NIEMIECKI TRANSPORTER SD.KFZ.251, ZDOBYTY PRZEZ POWSTAŃCÓW ZE ZGRUPOWANIA »KRYBAR« NA 5. DYWIZJI SS »WIKING«”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDMi2nNicnGyW/4/utzEZGr9Qkb0BA0oVhm0e40vOF89zkJF.jpg)
PRACA DOMOWA
Zbierz informacje o polskim bohaterze narodowym, który poświęcił życie walce o wolność.
Zaprezentuj je w dowolnej formie (referat, prezentacja multimedialna, album).
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu skorzystaj z innej wersji zadania.
Spośród podanych wyrazów wybierz 3 słowa-klucze, które najbardziej kojarzą się z wymową wiersza Zdzisława Dębickiego Potomni, którzy przyjdą.
- wojna
- broń
- rycerz
- zbroja
- walka
- poświęcenie
- wolność
- tradycja
- obowiązek
- cmentarz
- honor
- żołnierz
- samotność
- noc
- życie
- serce
- jutrznia
- ołtarz
Spośród podanych wyrazów wybierz 3 słowa–klucze, które najbardziej kojarzą się z wymową wiersza Zdzisława Dębickiego Potomni, którzy przyjdą.
nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, nie jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego, jest słowem–kluczem kojarzącym się z wymową wiersza Z. Dębickiego
wolność ..........................................................................................................................................................
poświęcenie ..........................................................................................................................................................
walka ..........................................................................................................................................................
samotność ..........................................................................................................................................................
broń ..........................................................................................................................................................
tradycja ..........................................................................................................................................................
ołtarz ..........................................................................................................................................................
wojna ..........................................................................................................................................................
jutrznia ..........................................................................................................................................................
życie ..........................................................................................................................................................
zbroja ..........................................................................................................................................................
cmentarz ..........................................................................................................................................................
serce ..........................................................................................................................................................
obowiązek ..........................................................................................................................................................
żołnierz ..........................................................................................................................................................
honor ..........................................................................................................................................................
noc ..........................................................................................................................................................
rycerz ..........................................................................................................................................................
Przyporządkuj podane środki stylistyczne do odpowiednich kategorii.
rycerska szpada, tętent dni, Przetrwaliśmy na warcie, jak prawi rycerze, serca waliły nadzieją jak młotem, noc wiekowa, groby nasze, honor wiódł i poświęcenie, czujne straże, dzień wielki, sen słodki, rozpacz się lęgła
EPITETY | |
---|---|
METAFORY | |
PORÓWNANIA |
Do podanych cytatów przyporządkuj środki stylistyczne.
METAFORY, METAFORY, EPITETY, PORÓWNANIA, METAFORY, METAFORY, EPITETY, EPITETY, EPITETY, PORÓWNANIA, PORÓWNANIA, PORÓWNANIA, METAFORY, METAFORY, METAFORY, EPITETY, PORÓWNANIA, EPITETY, EPITETY, PORÓWNANIA, PORÓWNANIA, METAFORY, PORÓWNANIA, PORÓWNANIA, METAFORY, EPITETY, EPITETY, METAFORY, METAFORY, PORÓWNANIA, EPITETY, EPITETY, PORÓWNANIA
rozpacz się lęgła ......................
honor wiódł i poświęcenie ......................
serca waliły nadzieją jak młotem ......................
dzień wielki ......................
groby nasze ......................
noc wiekowa ......................
Przetrwaliśmy na warcie, jak prawi rycerze ......................
sen słodki ......................
tętent dni ......................
czujne straże ......................
rycerska szpada ......................
Nazwij i wskaż w wierszu T. Kubiaka – Grób Nieznanego Żołnierza środki artystyczne służące uwzniośleniu czynów poległych żołnierzy. Uzupełnij luki.Nazwa środka artystycznego / Przykład z tekstu
epitet / dumny grobowiec ............ / bezimienna mogiła
porównanie / ........................................................................................................................................
................ / płyną wieńce
............ / laurowe wieńce
metafora / ..........................................
wykrzyknienie / ............................
Nazwij i wskaż w wierszu T. Kubiaka – Grób Nieznanego Żołnierza środki artystyczne służące uwzniośleniu czynów poległych żołnierzy. Uzupełnij luki.
Nazwa środka artystycznego / Przykład z tekstu
epitet, metafora, chylą się sztandary, Nigdy więcej!, porównanie, Ciężko głowę pochyla Jakby nad grobem własnego Zaginionego syna, wykrzyknienie, chylą się sztandary, Ciężko głowę pochyla Jakby nad grobem własnego Zaginionego syna, Nigdy więcej!, Nigdy więcej!, porównanie, Bezimienna mogiła w kwiatach, Dumny grobowiec w kamieniu, Bezimienna mogiła w kwiatach, epitet, chylą się sztandary, Dumny grobowiec w kamieniu, Ciężko głowę pochyla Jakby nad grobem własnego Zaginionego syna, Bezimienna mogiła w kwiatach, porównanie, Dumny grobowiec w kamieniu, wykrzyknienie, wykrzyknienie, epitet, metafora, metafora
epitet / dumny grobowiec ........................................................................................................................................ / bezimienna mogiła
porównanie / ........................................................................................................................................
........................................................................................................................................ / płyną wieńce
........................................................................................................................................ / laurowe wieńce
metafora / ........................................................................................................................................
wykrzyknienie / ........................................................................................................................................
W Pieśni o fladze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego wymienione są miejsca w Europie, w których walczyli Polacy podczas II wojny światowej. Sięgnij po przeczytany wcześniej wiersz i uzupełnij luki w opisach właściwymi nazwami.
A. W czasie II wojny światowej gen. dyw. Stanisław Kopański stworzył w Syrii legendarną Samodzielną Brygadę Strzelców Karpackich. Jego żołnierze – Szczury .............. – wsławili się trwającą kilka miesięcy obroną tego miasta.
B. 18 maja 1944 roku oddziały 2 Korpusu Polskiego (Polskich Sił Zbrojnych) zdobyły ruiny klasztoru benedyktynów na .......................... . W czasie walk zginęło 923 polskich żołnierzy, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych.
C. Masyw .............. , na którym stał klasztor, był kluczowym stanowiskiem w linii Gustawa, systemie połączonych niemieckich linii obronnych, biegnącym przez całą szerokość najwęższej części Włoch między Gaetą i Ortoną. Był to przykład imponującej inżynierii wojskowej, najpotężniejszy system obronny, z jakim podczas wojny zetknęli się Brytyjczycy i Amerykanie. W znacznej części górował nad rzekami o stromych brzegach, w szczególności Garigliano i Rapido, lub też rozciągał się na nadbrzeżnych bagnach lub na wysokich górskich szczytach. Naturalne korzyści, jakie dawało górskie położenie, zostały wzmocnione przez Niemców dzięki usunięciu budynków i drzew i poszerzeniu w ten sposób pola rażenia.
D. Bitwa o port ............ między siłami niemieckimi, a aliantami rozegrała się między 9 kwietnia, a 8 czerwca 1940 podczas hitlerowskiej inwazji na Norwegię. W walkach tych, po raz pierwszy po klęsce wrześniowej, polskie regularne jednostki lądowe starły się z Niemcami. 13 kwietnia Brytyjczycy zwyciężyli w drugiej bitwie morskiej o ............ .
E. Bitwa o ............ trwała od 10 kwietnia do 27 listopada 1941 roku, zakończyła się zwycięstwem aliantów. Polacy stanęli pod .................. naprzeciw żołnierzy z niemieckiego Afrika Korps Erwina Rommla, jednego z najlepszych dowódców III Rzeszy. Nieudane oblężenie .............. było jedną z pierwszych dużych porażek Niemiec w czasie II wojny światowej.
F. W czasie walk o .......................... poległo 923 żołnierzy 2 Korpusu Polskiego, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych. Kilka dni po zdobyciu .......................... wojska alianckie przełamały linię Gustawa w całym pasie natarcia. 4 czerwca 1944 r. do Rzymu wkroczyły oddziały amerykańskie.
G. W 1945 r. na .......................... otwarto polski cmentarz wojenny, na którym spoczęło 1072 polskich żołnierzy. W 1970 r. pochowany tam został również gen. Władysław Anders.
H. Brygada polska, licząca niespełna 5 tys. żołnierzy, stanowiła 1/3 wszystkich sił lądowych aliantów w .............. . Po bitwie osłaniała załadowanie wojsk korpusu ekspedycyjnego na okręty i jako jedna z ostatnich odbiła od brzegów Norwegii udając się w drogę powrotną do Francji.
I. Na miejscu wiecznego spoczynku zdobywców .......................... wyryto napis „Przechodniu powiedz Polsce, żeśmy polegli wierni w jej służbie”.
W Pieśni o fladze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego wymienione są miejsca w Europie, w których walczyli Polacy podczas II wojny światowej. Sięgnij po przeczytany wcześniej wiersz i uzupełnij luki w opisach właściwymi nazwami.
Monte Cassino, Monte Cassino, Narwik, na Monte Cassino, w Narwiku, Narwiku, Narwik, Monte Cassino, Narwiku, w Narwiku, na Monte Cassino, Narwiku, Tobruku, Tobruku, Tobruk, Narwiku, Narwik, w Tobruku, Narwiku, Narwik, Tobruk, na Monte Cassino, Monte Cassino, Monte Cassino, Monte Cassino, Tobruku, Narwikiem, w Narwiku, Monte Cassino, Tobrukiem, Cassino, Monte Cassino, w Tobruku, Tobruku, Monte Cassino, Tobruk, Tobruk, Tobruku, w Tobruku
A. W czasie drugiej wojny światowej gen. dyw. Stanisław Kopański stworzył w Syrii legendarną Samodzielną Brygadę Strzelców Karpackich. Jego żołnierze – Szczury ................................ – wsławili się trwającą kilka miesięcy obroną tego miasta.
B. 18 maja 1944 roku oddziały Drugiego Korpusu Polskiego (Polskich Sił Zbrojnych) zdobyły ruiny klasztoru benedyktynów ................................ . W czasie walk zginęło 923 polskich żołnierzy, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych.
C. Masyw ................................ , na którym stał klasztor, był kluczowym stanowiskiem w linii Gustawa, systemie połączonych niemieckich linii obronnych, biegnącym przez całą szerokość najwęższej części Włoch między Gaetą i Ortoną. Był to przykład imponującej inżynierii wojskowej, najpotężniejszy system obronny, z jakim podczas wojny zetknęli się Brytyjczycy i Amerykanie. W znacznej części górował nad rzekami o stromych brzegach, w szczególności Garigliano i Rapido, lub też rozciągał się na nadbrzeżnych bagnach lub na wysokich górskich szczytach. Naturalne korzyści, jakie dawało górskie położenie, zostały wzmocnione przez Niemców dzięki usunięciu budynków i drzew i poszerzeniu w ten sposób pola rażenia.
D. Bitwa o port ................................ między siłami niemieckimi, a aliantami rozegrała się między 9 kwietnia, a 8 czerwca 1940 podczas hitlerowskiej inwazji na Norwegię. W walkach tych, po raz pierwszy po klęsce wrześniowej, polskie regularne jednostki lądowe starły się z Niemcami. 13 kwietnia Brytyjczycy zwyciężyli w drugiej bitwie morskiej o ................................ .
E. Bitwa o ................................ trwała od 10 kwietnia do 27 listopada 1941 roku, zakończyła się zwycięstwem aliantów. Polacy stanęli pod ................................ naprzeciw żołnierzy z niemieckiego Afrika Korps Erwina Rommla, jednego z najlepszych dowódców Trzeciej Rzeszy. Nieudane oblężenie ................................ było jedną z pierwszych dużych porażek Niemiec w czasie drugiej wojny światowej.
F. W czasie walk o ................................ poległo 923 żołnierzy Drugiego Korpusu Polskiego, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych. Kilka dni po zdobyciu ................................ wojska alianckie przełamały linię Gustawa w całym pasie natarcia. Czwartego czerwca 1944 roku do Rzymu wkroczyły oddziały amerykańskie.
G. W 1945 r. ................................ otwarto polski cmentarz wojenny, na którym spoczęło 1072 polskich żołnierzy. W 1970 roku pochowany tam został również gen. Władysław Anders.
H. Brygada polska, licząca niespełna 5 tysięcy żołnierzy, stanowiła jedną trzecią wszystkich sił lądowych aliantów ................................ . Po bitwie osłaniała załadowanie wojsk korpusu ekspedycyjnego na okręty i jako jedna z ostatnich odbiła od brzegów Norwegii udając się w drogę powrotną do Francji.
I. Na miejscu wiecznego spoczynku zdobywców ................................ wyryto napis „Przechodniu powiedz Polsce, żeśmy polegli wierni w jej służbie”.
Słowniczek
postawa osoby, która odznaczyła się męstwem i odwagą
(gr. epithetos – określony) – środek stylistyczny polegający na dodaniu do rzeczownika wyrazu go określającego. Służy uwypukleniu jakiejś cechy
w kościele katolickim: modlitwa odmawiana przed wschodem słońca
inaczej przenośnia (gr. metapherō) – środek stylistyczny polegający na zestawieniu ze sobą wyrazów, które w połączeniu przekazują znaczenie inne niż dosłowne
środek stylistyczny polegający na zestawieniu dwóch zjawisk, które mają ze sobą jakąś cechę wspólną. Ich łącznikiem są najczęściej spójniki: jak, jako, jakby, niby
polskie powstanie narodowe przeciwko imperium rosyjskiemu, toczone w latach 1830–1831
polskie powstanie narodowe przeciwko Imperium rosyjskiemu, wybuchło w 1863 r., trwało do 1864
wyraz, grupa wyrazów lub zdanie ukazujące emocjonalne zaangażowanie nadawcy
Powrót do e‑podręcznika
E‑podręcznik „Piąta strona świata”
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/222087/v/latest/t/student-canon
99. Poszli walczyć. Nie wrócili.
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/222087/v/21/t/student-canon/m/j0000008SAB6v21