Ćwiczenie 1

Podczas gorącej kąpieli na łazienkowym lustrze pojawiają się małe kropelki wody. Wyjaśnij, jak nazywa się to zjawisko i dlaczego ono zachodzi.

Rt69gE6LqBISG
(Uzupełnij).
R13kD82PNVXAd
Ćwiczenie 2
Dokonaj podziału właściwości ciał stałych, cieczy i gazów na podstawie kinetyczno-cząsteczkowej teorii budowy materii, przeciągając je do odpowiedniej grupy lub wejdź w pole i wybierz odpowiednie elementy grupy z listy rozwijalnej. Ciała stałe Możliwe odpowiedzi: 1. Cząsteczki drgają wokół położeń równowagi., 2. Odległości pomiędzy cząsteczkami są wiele rzędów wielkości większe niż ich średnica., 3. Przyjmują kształt naczynia i mają określoną objętość., 4. Oddziaływania między cząsteczkami mają miejsce tylko podczas zderzeń., 5. Mają swój określony kształt i objętość., 6. Przyjmują kształt naczynia i wypełniają całą jego objętość., 7. Oddziaływania między cząsteczkami są słabe., 8. Oddziaływania między cząsteczkami są bardzo silne. Ciecze Możliwe odpowiedzi: 1. Cząsteczki drgają wokół położeń równowagi., 2. Odległości pomiędzy cząsteczkami są wiele rzędów wielkości większe niż ich średnica., 3. Przyjmują kształt naczynia i mają określoną objętość., 4. Oddziaływania między cząsteczkami mają miejsce tylko podczas zderzeń., 5. Mają swój określony kształt i objętość., 6. Przyjmują kształt naczynia i wypełniają całą jego objętość., 7. Oddziaływania między cząsteczkami są słabe., 8. Oddziaływania między cząsteczkami są bardzo silne. Gazy Możliwe odpowiedzi: 1. Cząsteczki drgają wokół położeń równowagi., 2. Odległości pomiędzy cząsteczkami są wiele rzędów wielkości większe niż ich średnica., 3. Przyjmują kształt naczynia i mają określoną objętość., 4. Oddziaływania między cząsteczkami mają miejsce tylko podczas zderzeń., 5. Mają swój określony kształt i objętość., 6. Przyjmują kształt naczynia i wypełniają całą jego objętość., 7. Oddziaływania między cząsteczkami są słabe., 8. Oddziaływania między cząsteczkami są bardzo silne.
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
RRtBclNkeIoFT
Ćwiczenie 3
Wymienione substancje (wszystkie znajdują się w temperaturze pokojowej, a ciśnienie jest normalne) przyporządkuj do odpowiednich stanów skupienia. Gaz Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. wodór, 3. scukrzony miód, 4. kurz, 5. nafta, 6. dwutlenek węgla, 7. koks, 8. guma, 9. tlen, 10. mgła, 11. hel Ciecz Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. wodór, 3. scukrzony miód, 4. kurz, 5. nafta, 6. dwutlenek węgla, 7. koks, 8. guma, 9. tlen, 10. mgła, 11. hel Ciało stałe Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. wodór, 3. scukrzony miód, 4. kurz, 5. nafta, 6. dwutlenek węgla, 7. koks, 8. guma, 9. tlen, 10. mgła, 11. hel
Źródło: ZPE, licencja: CC BY 3.0.
RmCcJrSI0f8yC
Ćwiczenie 4
Wskaż, które z poniższych substancji nie są pierwiastkami chemicznymi Możliwe odpowiedzi: 1. miedź, 2. magnez, 3. żelazo, 4. tlenek wapnia, 5. węgiel, 6. srebro, 7. tlen, 8. siarka, 9. fosfor, 10. cynk, 11. cukier (sacharoza), 12. chlorek sodu, 13. ołów, 14. sód, 15. wapń, 16. tlenek krzemu(IV)
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
R7lsNj1Z9r7Ld
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz.
Ćwiczenie 6
R1438f1kpWfe2
Wstaw brakujące elementy we właściwe miejsca schematu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RjDVRWNmpWe0o
Substancje chemiczne można podzielić na proste i 1. złożonej, 2. związki, 3. złożone, 4. pierwiastki. Do pierwszej grupy zaliczamy 1. złożonej, 2. związki, 3. złożone, 4. pierwiastki chemiczne, natomiast drugą grupę stanowią 1. złożonej, 2. związki, 3. złożone, 4. pierwiastki chemiczne. Chlorek sodu jest przykładem 1. złożonej, 2. związki, 3. złożone, 4. pierwiastki substancji chemicznej.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R101KY8lJzaVk
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz ,,Prawda'', jeśli zdanie jest prawdziwe, lub ,,Fałsz'', jeśli jest fałszywe.. Chlorek sodu to związek chemiczny, utworzony z pierwiastków o symbolach NaCl.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chlorek sodu jest substancją prostą, która powstaje w wyniku połączenia pierwiastków chemicznych: sodu i chloru.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sód to w temperaturze pokojowej srebrzystoszara substancja stała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Chlor w temperaturze pokojowej jest żółtozielonym gazem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R8bswzujxaI6N1
Ćwiczenie 8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Jtbk4kIimnD1
Ćwiczenie 9
Poniżej znajdują się zdjęcia próbek wybranych pierwiastków chemicznych w warunkach normalnych. Zaznacz te, na których zamieszczono próbki niemetali.
Źródło: dostępny w internecie: www.commons.wikimedia.org, Random104, CC BY-SA 4.0, www.commons.wikimedia.org, Ben Mills, domena publiczna, www.commons.wikimedia.org, Dnn87, CC BY-SA 3.0, www.commons.wikimedia.org, Dnn87, CC BY-SA 3.0, www.ky.m.wikiperdia.org, CC BY-SA 3.0, Junii, www.pl.wikipedia.org, Alchemist-hp, FAL, www.pl.wikipedia.org, Alchemist-hp, FAL, www.SnappyGoat.com, domena publiczna, licencja: CC BY-SA 3.0.
RlUJDrhX34FJv1
Ćwiczenie 9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż ćwiczenia:
31
Ćwiczenie 10

Uczeń otrzymał od nauczyciela próbkę węgla (grafitu), w postaci zagiętego pręta.

Jego zadaniem było zbadanie wybranych właściwości fizycznych grafitu. W tym celu uczeń wykonał doświadczenia zilustrowane na poniższym schemacie.

RP6daLnfQuKMq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jego zadaniem było zbadanie wybranych właściwości fizycznych grafitu. W tym celu uczeń wykonał dwa doświadczenia. W pierwszym z nich uczeń włożył część pręta grafitowego do zlewki z wodą o temperaturze dziewięćdziesięciu stopni Celsjusza, a na jego drugiej części położył kawałek parafiny. W drugim doświadczeniu uczeń stworzył obwód elektryczny składający się z baterii, pręta grafitowego i żarówki, połączonych ze sobą przewodami elektrycznymi.

Odpowiedz na pytanie, jakie właściwości węgla (grafitu) badał uczeń. Następnie zapisz obserwacje, które powinien odnotować uczeń w czasie trwania doświadczenia oraz wynikające z nich wnioski.

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy na podstawie samego wyglądu pręta grafitowego uczeń mógł uzyskać informacje o właściwościach fizycznych węgla (grafitu). W przypadku odpowiedzi twierdzącej, odnotuj te informacje w swojej odpowiedzi.

RD5rQfNwZrPtU
Odpowiedź:  (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R1G1JFPQEU8C9
Poniżej wymieniono nazwy wybranych pierwiastków chemicznych, których próbki można obejrzeć na grafice interaktywnej. Określ, w jakim stanie skupienia pierwiastki te występują w temperaturze pokojowej, pod ciśnieniem normalnym (około 1013 hPa). W tym celu przeciągnij nazwy poszczególnych pierwiastków do rubryki z odpowiadającym im stanem skupienia. ciała stałe: Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. tlen, 3. azot, 4. krzem, 5. glin, 6. wodór, 7. brom, 8. magnez, 9. żelazo, 10. sód, 11. chlor, 12. fosfor, 13. jod ciecze: Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. tlen, 3. azot, 4. krzem, 5. glin, 6. wodór, 7. brom, 8. magnez, 9. żelazo, 10. sód, 11. chlor, 12. fosfor, 13. jod gazy: Możliwe odpowiedzi: 1. rtęć, 2. tlen, 3. azot, 4. krzem, 5. glin, 6. wodór, 7. brom, 8. magnez, 9. żelazo, 10. sód, 11. chlor, 12. fosfor, 13. jod
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
RX66LM1BJ72QU
Niektóre pierwiastki chemiczne, przez wzgląd na bardzo dużą aktywność chemiczną, powinny być przechowywane bez dostępu powietrza i wilgoci (np. pod warstwą nafty). Spośród wymienionych poniżej symboli zaznacz te odpowiadające pierwiastkiem chemicznym, które należy przechowywać w opisany sposób. Możliwe odpowiedzi: 1. Cu, 2. Na, 3. Si, 4. Br, 5. K, 6. Ca, 7. Fe, 8. S
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R63V7MPPOXS2N
Spośród wymienionych poniżej nazw wybierz i zaznacz te, które odpowiadają pierwiastkom chemicznym cechującym się charakterystycznym połyskiem. Możliwe odpowiedzi: 1. brom, 2. rtęć, 3. sód, 4. żelazo, 5. miedź, 6. siarka, 7. złoto, 8. jod, 9. chlor, 10. wapń
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Narysuj wykres słupkowy, obrazujący zmiany temperatur wrzenia i topnienia metali czwartego okresu układu okresowego, których próbki można obejrzeć na multimedium interaktywnym. Na wykresie umieść temperatury wyrażone w kelwinach oraz symbole metali uporządkowane wraz ze wzrastającą liczbą atomową (porządkową). Następnie podaj nazwy zamieszczonych na wykresie pierwiastków chemicznych, które w temperaturze 400 K występują w ciekłym stanie skupienia.

R17HGK6DDDPJC
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
ROC388T2GOZVD
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
11
Polecenie 5

Wypisz przynajmniej po dwa zastosowania każdego z niemetali położonych w grupach: 14., 15.17. układu okresowego, których próbki można obejrzeć na grafice interaktywnej. Swoją odpowiedź przedstaw w formie mapy pojęć. W tym celu skorzystaj z poniższego generatora.

R1QXJ19N4DR72
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Wybrane zastosowania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5

Wypisz przynajmniej po dwa zastosowania każdego z niemetali położonych w grupach: 14., 15.17. układu okresowego, których próbki można obejrzeć na grafice interaktywnej.

R1AAP42T3AM5A
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czego się nauczyłaś/nauczyłeś?

R12aXNLrHUnFx
(Uzupełnij).
RqezBnvSQSRZa
(Uzupełnij).
RYPkhltx6jA5Q
(Uzupełnij).
R17uWfOpxTWUf
(Uzupełnij).
bg‑gold

Notatnik

RJyfGLrcRFi0z
(Uzupełnij).