Na zakończenie - sprawdź, czy umiesz
Podczas gorącej kąpieli na łazienkowym lustrze pojawiają się małe kropelki wody. Wyjaśnij, jak nazywa się to zjawisko i dlaczego ono zachodzi.
Dokonaj odpowiedniego podziału właściwości ciał stałych, cieczy i gazów na podstawie kinetyczno-cząsteczkowej teorii budowy materii.
Oddziaływania między cząsteczkami są słabe., Oddziaływania między cząsteczkami są bardzo silne., Oddziaływania między cząsteczkami mają miejsce tylko podczas zderzeń., Przyjmują kształt naczynia i wypełniają całą jego objętość., Przyjmują kształt naczynia i mają określoną objętość., Mają swój określony kształt i objętość., Cząsteczki drgają wokół położeń równowagi., Odległości pomiędzy cząsteczkami są wiele rzędów wielkości większe niż ich średnica.
| Ciała stałe | |
|---|---|
| Ciecze | |
| Gazy |
Uczeń otrzymał od nauczyciela próbkę węgla (grafitu), w postaci zagiętego pręta.
Jego zadaniem było zbadanie wybranych właściwości fizycznych grafitu. W tym celu uczeń wykonał doświadczenia zilustrowane na poniższym schemacie.

Jego zadaniem było zbadanie wybranych właściwości fizycznych grafitu. W tym celu uczeń wykonał dwa doświadczenia. W pierwszym z nich uczeń włożył część pręta grafitowego do zlewki z wodą o temperaturze dziewięćdziesięciu stopni Celsjusza, a na jego drugiej części położył kawałek parafiny. W drugim doświadczeniu uczeń stworzył obwód elektryczny składający się z baterii, pręta grafitowego i żarówki, połączonych ze sobą przewodami elektrycznymi.
Odpowiedz na pytanie, jakie właściwości węgla (grafitu) badał uczeń. Następnie zapisz obserwacje, które powinien odnotować uczeń w czasie trwania doświadczenia oraz wynikające z nich wnioski.
Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy na podstawie samego wyglądu pręta grafitowego uczeń mógł uzyskać informacje o właściwościach fizycznych węgla (grafitu). W przypadku odpowiedzi twierdzącej, odnotuj te informacje w swojej odpowiedzi.
Narysuj wykres słupkowy, obrazujący zmiany temperatur wrzenia i topnienia metali czwartego okresu układu okresowego, których próbki można obejrzeć na multimedium interaktywnym. Na wykresie umieść temperatury wyrażone w kelwinach oraz symbole metali uporządkowane wraz ze wzrastającą liczbą atomową (porządkową). Następnie podaj nazwy zamieszczonych na wykresie pierwiastków chemicznych, które w temperaturze występują w ciekłym stanie skupienia.
Wypisz przynajmniej po dwa zastosowania każdego z niemetali położonych w grupach: , i układu okresowego, których próbki można obejrzeć na grafice interaktywnej. Swoją odpowiedź przedstaw w formie mapy pojęć. W tym celu skorzystaj z poniższego generatora.
- Nazwa kategorii: Wybrane zastosowania
Wypisz przynajmniej po dwa zastosowania każdego z niemetali położonych w grupach: , i układu okresowego, których próbki można obejrzeć na grafice interaktywnej.