Nadszedł czas na czas
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlaovvMhb
Kiedy o czymś opowiadasz, mówisz o wydarzeniach, które były, są albo będą. Pomagają ci w tym czasy gramatyczne. Czy wiesz, jak się nazywają?
W jaki sposób mówicie o tym, co było, jest i będzie? Co się zmienia w zdaniu? Spróbujcie to opisać.
Uzupełnij definicję. Pisz małymi literami.
- .................. – opisuje wydarzenia wcześniejsze, np. przyszedłem, zrozumiałem;
- .......................... – opisuje to, co dzieje się teraz, np. czytam, piszę;
- .................. – opisuje zdarzenia z przyszłości:
- przyszły złożony – jeśli składa się z ............ wyrazów: będę pracował, będę jadł;
- przyszły prosty – jeśli składa się z .............. wyrazu: ułożę, rozwiążę.
Przeczytaj przysłowia. Zaznacz na zielono czasowniki w czasie przeszłym, na czerwono – w czasie teraźniejszym, na niebiesko – w czasie przyszłym prostym oraz na pomarańczowo – w czasie przyszłym złożonym.
Mądry głupiemu {czas teraźniejszy}ustępuje{/czas teraźniejszy}.
{czas przeszły}Trafiła{/czas przeszły} kosa na kamień.
Co z wiatrem {czas przeszły}przyszło{/czas przeszły}, to z wiatrem {czas przyszły prosty}uleci{/czas przyszły prosty}.
Strach {czas teraźniejszy}ma{/czas teraźniejszy} wielkie oczy.
Coś {czas przeszły}siał{/czas przeszły} w młodości, {czas przyszły złożony}będziesz zbierał{/czas przyszły złożony} w starości.
Kto wiatr {czas teraźniejszy}sieje{/czas teraźniejszy}, {czas teraźniejszy}zbiera{/czas teraźniejszy} burzę.
{czas przyszły złożony}Będzie ten płakał{/czas przyszły złożony}, kto się z płaczu {czas teraźniejszy}śmieje{/czas teraźniejszy}.
Głową muru nie {czas przyszły prosty}przebijesz{/czas przyszły prosty}.
Znajdź czasowniki w poniższych sentencjach i określ ich czas.
czas przyszły złożony, czas przeszły, czas teraźniejszy, czas przyszły prosty
Przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem. | |
Myślę, więc jestem. | |
Nie wszystek umrę. | |
Jeśli będziesz żyć w zgodzie z naturą, nigdy nie będziesz znał biedy. |
Przeczytaj zdania, a następnie zapisz je w czasie przyszłym: prostym lub złożonym z bezokolicznikiem.
Dzieci patrzą na wielkiego psa. ...............................................................................
Karol popatrzył na przejeżdżający samochód. ...........................................................................................
Rodzice chwalą swoje dzieci. .........................................................................
Mama pochwaliła Krystiana. ...............................................
Pani Krysia weszła do sklepu. ...........................................................
Pan Michał wchodził po schodach. ...................................................................................
Czasowniki z poprzedniego ćwiczenia podziel na dokonane i niedokonane. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Czas przyszły zależy od aspektu czasownika. Uzupełnij zdania i utwórz definicję.
Czasowniki ................ tworzą czas przyszły prosty.
Czasowniki ...................... tworzą czas przyszły złożony.
Ktoś pomieszał zdania z dwóch ciekawostek. W historycznej występują czasowniki tylko w czasie przeszłym, w przyrodniczej w czasie teraźniejszym. Przyporządkuj zdania do odpowiednich ciekawostek.
Niektóre ptaszki budują wspaniałe, skomplikowane gniazda. Przeplatają starannie źdźbła trawy i gałązki., Młode przychodzą na świat w innym gnieździe, zbudowanym przez samicę., Wiele z nich mieściło się w takich miejscach, że gdy pewne planety wschodziły za nimi, kapłani wiedzieli, że nadszedł czas siewów., Przyozdabiają je kolorowymi przedmiotami: owocami, kwiatami, muszlami., Tylko kapłani mieli wstęp do przybytków, gdzie wznosili modły i składali ofiary., Niektóre świątynie były obserwatoriami astronomicznymi i jakby olbrzymimi zegarami słonecznymi., Altanniki konstruują prawdziwe arcydzieła z traw., Do tak pięknie przygotowanego mieszkanka altannik zaprasza samiczkę., Majowie budowali swoje świątynie na kształt piramid.
Ciekawostka historyczna | |
---|---|
Ciekawostka przyrodnicza |
Napisz tutaj lub w zeszycie dwie krótkie informacje, które mogłyby służyć jako podpisy pod zdjęcia.
Odmień w czasie teraźniejszym czasowniki: umieć, rozumieć.
liczba pojedyncza:
1. os. (ja) umiem, rozumiem
2. os. (ty) ............, ..................
3. os. (on, ona, ono) ............, ..............
liczba mnoga:
1. os. (my) ............, ..................
2. os. (wy) .............., ....................
3. os. (oni) .............., ....................
Wpisz w zdania poprawne formy czasowników: nie umieć lub rozumieć. Użyj czasu teraźniejszego.
Ola ................ tego ani w ząb.
Oni do trzech zliczyć .......................
Moi mali bracia .................... tylko piąte przez dziesiąte.
Jacek w lot wszystko ...............