Wyobraź sobie, że pracujesz w zespole przygotowującym folder informacyjny o regionie, w którym mieszkasz. Będziesz dziś dziennikarzem, który wyszukuje potrzebne wiadomości i redaguje teksty.
Przeczytaj tekst „Mała ojczyzna” i odpowiedz na pytania:
Gdzie znajduje się twoja mała ojczyzna?
W jakiej części Polski leży?
Jak nazywa się twój region?
Mała ojczyzna
Polska to twoja wielka ojczyzna. Składają się na nią dziesiątki małych ojczyzn: regionów, województw, miast, miasteczek, wsi. Mała ojczyzna to miejsce, gdzie dorastasz, uczysz się, tu znasz wszystkie ścieżki, tutaj mieszkają twoi bliscy i znajomi. Mała ojczyzna ma swoją lokalną historię i tradycje.
Aby kochać wielką ojczyznę, najpierw trzeba poznać i pokochać swoją małą ojczyznę.
Poszukaj w internecie informacji na temat swojej małej ojczyzny według podanych kategorii:
nazwa miejscowości (miasta, osiedla, wsi), w której mieszkasz;
położenie geograficzne (miejsce w Polsce);
województwo, powiat, gmina;
liczba mieszkańców;
flaga, herb (województwa, powiatu, gminy lub miasta);
język (jeśli używa się gwary).
Wykorzystaj zgromadzone informacje i na ich podstawie napisz krótki tekst o swoim regionie. Pomoże ci w tym przykładowy opis wymyślonego miasteczka.
Pustoły to miasteczko położone w województwie dolnośląskim, w powiecie karkonoskim, w gminie Bajeń. Liczy około sześciu tysięcy mieszkańców. Pustoły umiejscowione są w Kotlinie Niedźwiedziej, nad rzeką Dobrawą, na styku Sudetów Zachodnich i Środkowych. Herb miasteczka przedstawia lwa w złotej koronie na niebieskim tle.
Zapisz swoją propozycję tutaj lub w zeszycie.
Poszukaj informacji o głównych atrakcjach twojej miejscowości lub regionu. Znajdź też zdjęcia lub zrób je samodzielnie. Umieść je tutaj, zatytułuj i stwórz do nich opisy. Możesz użyć słownictwa podanego poniżej.
Zdjęcie przedstawia… / prezentuje… / zapoznaje nas…
Autor zdjęcia chciał zobrazować… / pokazać… / przedstawić…
Na pierwszym planie… Na drugim planie… Na dalszym planie… W tle...
Zaprezentujcie w grupie zdobyte informacje na temat waszego regionu. Zastanówcie się, jakie jeszcze wiadomości przydadzą się wam w projekcie. Pomyślcie o:
wydarzeniach historycznych;
zabytkach, ciekawych budynkach, pomnikach;
podaniach i legendach;
słynnych ludziach (w historii i współcześnie);
charakterystycznych potrawach, przepisach;
strojach ludowych;
zespołach folklorystycznych;
drużynach sportowych;
festiwalach, festynach.
Pomyślcie nad informacjami lub materiałami, których nie znajdziecie w internecie, a które będą potrzebne do realizacji projektu. Podzielcie się zadaniami w grupie. Możecie robić wywiady, nagrywać piosenki ludowe, robić rysunki i zdjęcia, sporządzać notatki, szukać wycinków z lokalnej prasy itp.
Sporządźcie listę mocnych i słabych stron projektu.
Mocne to np.
Jesteśmy zgranym zespołem i mamy motywację do pracy,
Nasz projekt jest ciekawy i oryginalny.Słabymi mogą być np.
trudności w zdobyciu informacji,
brak narzędzi do rejestrowania obrazu czy dźwięku lub konieczność ich wypożyczenia.
Swoje uwagi zapiszcie w zeszytach.
Kiedy projekt będzie gotowy, podzielcie się zdobytą wiedzą z innymi grupami. Zaprezentujcie innym wyniki swojej pracy.
Zastanówcie się, w jaki sposób wykorzystacie wiedzę i zgromadzone materiały. Zaplanujcie wystawę lub prezentację, zaproście na nią rodziców, nauczycieli, uczniów innych klas.
Porozmawiajcie o tym, czego nauczyliście się podczas realizacji projektu. Czy wszystko, co zaplanowaliście, udało się zrobić? Co nie wyszło? Dlaczego? Które części projektu były łatwe do wykonania, a które trudne?