Namalowane słowem

Poeta w wierszu 'maluje świat' słowem, ukazuje go tak, jak widzi, przetwarza fragmenty rzeczywistości, wprowadza elementy realistyczne lub fantastyczne. Każdy z takich opisów nazywany jest obrazem poetyckim. Może być statyczny, nieruchomy lub dynamiczny, wypełniony działaniem. W tworzeniu obrazu poetyckiego pomagają środki stylistyczne: metafory, epitety, porównania i inne. Piękne obrazy poetyckie zawarła Anna Kamieńska w wierszu 'Widok z gór'.
Widok z górGóry nad wodą klęczą jak praczki,
Pełzną owieczki – białe robaczki,
Młoda kobieta gałązki ścina,
Śpiewu jej pełna dolina.Wśród łąk zielonych stoi staruszek,
Bije o ziemię urodzaj gruszek,
Chronią się dzieci w tarnin wirydarz,
Krzyczą: 'Kominiarz, co mi dasz!'.Wtem chmura cienia chleb ziemi kraje,
Listek listkowi krople podaje
I mały deszczyk poszedł ukośnie,
Zapłakał chłopczyk żałośnie.Migoce rosa na pajęczynie,
Śpieszą się grabie na koniczynie,
W godzinie smutku nic mi nie trzeba.
Tę trochę ziemi i nieba.Źródło: Anna Kamieńska, Widok z gór, [w:] tejże, Wiersze dla dzieci, Wrocław 2000, s. 44.

Poetka koncentruje się na krajobrazie górskim. W wierszu pojawiają się szerokie panoramy szczytów górskich, dolin, płynących obłoków, jak również zbliżenia kropel rosy i pajęczyny. Urodę tych krajobrazów oddają środki stylistyczne: porównania, metafory i liczne epitety. Dzięki nim można sobie wyobrazić góry klęczące nad wodą jak praczki oraz obłoki przypominające pełznące owieczki – białe robaczki. Na tym polega poetycki sposób widzenia świata.
Przeczytaj poniższy wiersz Marii Konopnickiej, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.
Co dzieci widziały w drodzeJadą, jadą dzieci drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!
Tu się kryje biała chata
Pod słomiany dach,
Przy niej wierzba rosochatarosochata,
A w konopiachkonopiach... strach.
Od łąk mokrych bocian leci,
Żabkę w dziobie ma...
– Bociuś, bociuś – krzyczą dzieci,
A on – kla!... kla!... kla!...
Tam zagania owce siwe
Brysio, kundyskundys zły...
Konik wstrząsa bujną grzywę
I do stajni rży...
Idą żeńceżeńce, niosą kosy,
Fujareczka gra,
A pastuszek mały, bosy,
Chudą krówkę gna.
Młyn na rzece huczy z dala,
Białe ciągną mgły,
A tam z kuźni, od kowala
Lecą złote skry.
W polu, w sadzie brzmi piosenka
WskrośWskroś porannych ros,
Siwy dziad pod krzyżem klęka,
Pacierz mówi w głos...
Jadą wioską, jadą drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!Źródło: Maria Konopnicka, Co dzieci widziały w drodze, [w:] tejże, Co słonko widziało. Wybór wierszy, Warszawa 1960, s. 73.
Po przeczytaniu wiersza Marii Konopnickiej określ jego nastrój.
Opowiedz o drodze dzieci.
Którędy jadą dzieci?
Co dzieci widzą w drodze?
Opisz uczucia i emocje dzieci jadących drogą.
Przywołaj i zapisz obrazy poetyckie ukazane w wierszu Marii Konopnickiej.
Rozwiązanie:
Obrazy poetyckie występujące w wierszu Marii Konopnickiej:
bocian lecący nad łąką,
huczący na rzece młyn,
koń potrząsający bujną grzywą,
biała chatka pod słomianym dachem,
żarzące się iskry w kuźni kowala,
żeńcy pracujący w polu.
Określ, z czyjego punktu widzenia został opisany świat w wierszu Marii Konopnickiej. Podaj odpowiednie cytaty, uzasadniające twoją opinię.
Wypisz z wiersza po jednym przykładzie środków stylistycznych, takich jak: zdrobnienie, epitet, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, uosobienie, ożywienie, powtórzenie. Określ ich funkcje.
Określ, co tworzy rytm wiersza. Podaj liczbę sylab w wersach.

Wypisz z wiersza Marii Konopnickiej rymujące się pary wyrazów. Podziel je na rymy męskie i żeńskie.
Wiedząc, że literka „a” wskazuje jeden rym, a literka „b” – drugi, określ układ rymów w wierszu M. Konopnickiej.
- aabb
- abba
- abab
Znajdź w internecie i wysłuchaj wykonania piosenki Jadą, jadą dzieci drogą.
Napisz, jaki związek ma nastrój wiersza z melodią piosenki.
Wypisz emocje, jakie wywołuje w tobie wiersz Marii Konopnickiej.
Jakie dźwięki przytoczone w wierszu słyszałaś/słyszałeś, będąc na wsi? Zapisz swoją odpowiedź.
Narysuj wybrany obraz poetycki z wiersza Marii Konopnickiej Co dzieci widziały w drodze.
Napisz, który z obrazów poetyckich z wiersza najbardziej Ci się spodobał. Wyjaśnij, dlaczego. Uzasadnij swoją odpowiedź.