Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R13O2UhmkucSb1
Panoramiczna fotografia barwna w układzie poziomym przedstawiająca w zbliżeniu dłoń artysty malarza przy pracy. Tylko część fotografii ma zachowaną ostrość obrazu. Tak ukazane zostały: wyłaniająca się zza prawej krawędzi kadru dłoń na pierwszym planie, brązowa plama farby i trzymany tuż nad malowidłem niewielki pędzel. Jest on okrągły, z czarnym włosiem i trzonkiem. Metalowa skuwka pędzla ma barwę złotą. Palce, które go przytrzymują noszą liczne ślady białej farby. Powstający obraz przecina kadr skosem – na środku i po lewej stronie. Ciemne i niebieskie plamy w dolnym rogu na pierwszym planie oraz biel podłoża i żółte plamy w głębi kadru, na odległym krańcu obrazu, są nieostre. Podobnie, znajdujący się jeszcze dalej w tle przysłonięty dłonią malarza blat stołu z kolorowymi słoikami farb. Nie jest on ukazany w poziomie. Opada na lewa stronę, co wskazuje na to, że fotograf, by dodać dynamiki zdjęciu, przechylił nieco aparat od pionu w trakcie wykonywania fotografii.
Czy można malować słowem?
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Poeta w wierszu 'maluje świat' słowem, ukazuje go tak, jak widzi, przetwarza fragmenty rzeczywistości, wprowadza elementy realistyczne lub fantastyczne. Każdy z takich opisów nazywany jest obrazem poetyckim. Może być statyczny, nieruchomy lub dynamiczny, wypełniony działaniem. W tworzeniu obrazu poetyckiego pomagają środki stylistyczne: metafory, epitety, porównania i inne. Piękne obrazy poetyckie zawarła Anna Kamieńska w wierszu 'Widok z gór'.

Widok z górAnna Kamieńska
Anna Kamieńska Widok z gór

Góry nad wodą klęczą jak praczki,
Pełzną owieczki – białe robaczki,
Młoda kobieta gałązki ścina,
Śpiewu jej pełna dolina.

Wśród łąk zielonych stoi staruszek,
Bije o ziemię urodzaj gruszek,
Chronią się dzieci w tarnin wirydarz,
Krzyczą: 'Kominiarz, co mi dasz!'.

Wtem chmura cienia chleb ziemi kraje,
Listek listkowi krople podaje
I mały deszczyk poszedł ukośnie,
Zapłakał chłopczyk żałośnie.

Migoce rosa na pajęczynie,
Śpieszą się grabie na koniczynie,
W godzinie smutku nic mi nie trzeba.
Tę trochę ziemi i nieba.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Anna Kamieńska, Widok z gór, [w:] tejże, Wiersze dla dzieci, Wrocław 2000, s. 44.
R5oZfP7Wto2eI
Górski krajobraz
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Poetka koncentruje się na krajobrazie górskim. W wierszu pojawiają się szerokie panoramy szczytów górskich, dolin, płynących obłoków, jak również zbliżenia kropel rosy i pajęczyny. Urodę tych krajobrazów oddają środki stylistyczne: porównania, metafory i liczne epitety. Dzięki nim można sobie wyobrazić góry klęczące nad wodą jak praczki oraz obłoki przypominające pełznące owieczki – białe robaczki. Na tym polega poetycki sposób widzenia świata.

Przeczytaj poniższy wiersz Marii Konopnickiej, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Co dzieci widziały w drodzeMaria Konopnicka
Maria Konopnicka Co dzieci widziały w drodze

Jadą, jadą dzieci drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!
Tu się kryje biała chata
Pod słomiany dach,
Przy niej wierzba rosochataj0000008IEB5v22_000tp001rosochata,
A w konopiachj0000008IEB5v22_000tp002konopiach... strach.
Od łąk mokrych bocian leci,
Żabkę w dziobie ma...
– Bociuś, bociuś – krzyczą dzieci,
A on – kla!... kla!... kla!...
Tam zagania owce siwe
Brysio, kundysj0000008IEB5v22_000tp003kundys zły...
Konik wstrząsa bujną grzywę
I do stajni rży...
Idą żeńce01żeńce, niosą kosy,
Fujareczka gra,
A pastuszek mały, bosy,
Chudą krówkę gna.
Młyn na rzece huczy z dala,
Białe ciągną mgły,
A tam z kuźni, od kowala
Lecą złote skry.
W polu, w sadzie brzmi piosenka
Wskrośj0000008IEB5v22_000tp004Wskroś porannych ros,
Siwy dziad pod krzyżem klęka,
Pacierz mówi w głos...
Jadą wioską, jadą drogą...
Siostrzyczka i brat,
I nadziwić się nie mogą,
Jaki piękny świat!

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Maria Konopnicka, Co dzieci widziały w drodze, [w:] tejże, Co słonko widziało. Wybór wierszy, Warszawa 1960, s. 73.
1
Ćwiczenie 1

Po przeczytaniu wiersza Marii Konopnickiej określ jego nastrój.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Opowiedz o drodze dzieci.

  • Którędy jadą dzieci?

  • Co dzieci widzą w drodze?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3

Opisz uczucia i emocje dzieci jadących drogą.

R1YF7DC8MBQop
(Uzupełnij).
R1RXaDjVk4i3D11
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj tytuły obrazów poetyckich z wiersza Marii Konopnickiej do właściwych ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, Pixabay, domena publiczna.
Ćwiczenie 4

Przywołaj i zapisz obrazy poetyckie ukazane w wierszu Marii Konopnickiej.

RtFf2PNtmDybk
(Uzupełnij).

Rozwiązanie:

Obrazy poetyckie występujące w wierszu Marii Konopnickiej:

  • bocian lecący nad łąką,

  • huczący na rzece młyn,

  • koń potrząsający bujną grzywą,

  • biała chatka pod słomianym dachem,

  • żarzące się iskry w kuźni kowala,

  • żeńcy pracujący w polu.

RX86G1qABp1S5
Ćwiczenie 5
Określ, jakie kolory i dźwięki odpowiadają niektórym obrazom poetyckim w wierszu Marii Konopnickiej Co dzieci widziały w drodze. Uzupełnij odpowiednie komórki tabeli. Jeśli przy danym obrazie poetyckim nie wystąpiły w utworze dźwięki lub kolory, zapisz – brak.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Określ, z czyjego punktu widzenia został opisany świat w wierszu Marii Konopnickiej. Podaj odpowiednie cytaty, uzasadniające twoją opinię.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Wypisz z wiersza po jednym przykładzie środków stylistycznych, takich jak: zdrobnienie, epitet, przenośnia, wyraz dźwiękonaśladowczy, uosobienie, ożywienie, powtórzenie. Określ ich funkcje.

RQJhpungeU9KB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Określ, co tworzy rytm wiersza. Podaj liczbę sylab w wersach.

R1BueMjAghIwc
(Uzupełnij).
RppTDBTqnsOEj1
Rodzaje rymów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Wypisz z wiersza Marii Konopnickiej rymujące się pary wyrazów. Podziel je na rymy męskie i żeńskie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10
R1Bh8FRAosrpz1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Znajdź w internecie i wysłuchaj wykonania piosenki Jadą, jadą dzieci drogą.
Napisz, jaki związek ma nastrój wiersza z melodią piosenki.

R1L5mdAZW90Dq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Wypisz emocje, jakie wywołuje w tobie wiersz Marii Konopnickiej.

R1W0NnxIBmGHd
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Jakie dźwięki przytoczone w wierszu słyszałaś/słyszałeś, będąc na wsi? Zapisz swoją odpowiedź.

R2XvMKRIgAKUH
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Narysuj wybrany obraz poetycki z wiersza Marii Konopnickiej Co dzieci widziały w drodze.

RlMOt4DlUDglr
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Napisz, który z obrazów poetyckich z wiersza najbardziej Ci się spodobał. Wyjaśnij, dlaczego. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RS0oby7N6XxW6
(Uzupełnij).
j0000008IEB5v22_000tp001
j0000008IEB5v22_000tp002
j0000008IEB5v22_000tp003
j0000008IEB5v22_000tp004
01