Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

NATO

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest NATO,

  • zna kraje założycielskie NATO,

  • wymienia najważniejszych członków NATO.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyjaśnia podstawowe przyczyny powołania paktu północnoatlantyckiego,

  • potrafi powiedzieć, dlaczego NATO zostało stworzone.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, wykład, praca z całą klasą.

3. Środki dydaktyczne

Mapa świata z zaznaczonymi państwami należącymi do paktu północnoatlantyckiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wyjaśnia, czym było NATO przed rozpadem ZSRR.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z okolicznościami powstania NATO. Informuje, kiedy został podpisany pakt o powstaniu NATO oraz przez jakie kraje został on ratyfikowany.

  2. Nauczyciel opowiada o historii NATO, najważniejszych operacjach wojskowych, w których uczestniczyły państwa NATO oraz o największych kryzysach, jakie występowały pomiędzy członkami paktu północnoatlantyckiego.

  3. Nauczyciel mówi o podstawowych celach, dla których podpisano pakt północnoatlantycki. Zwraca uwagę, że pierwszymi zadaniami państw członkowskich była wzajemna pomoc w przypadku ataku ZSRR, na któryś z krajów członkowskich.

  4. Nauczyciel mówi o Układzie Warszawskim, czyli pakcie przeciwstawnym do NATO ratyfikowanym przez państwa komunistyczne. Zwraca uwagę, że Układ Warszawski miał za zadanie wspólną ochronę w razie ataku państw kapitalistycznych na państwa demokracji ludowych.

  5. Nauczyciel przedstawia poszczególne etapy poszerzania NATO, wspomina o pamiętnym powiększeniu paktu północnoatlantyckiego w 1997 roku, kiedy to do NATO przystąpiły państwa byłego Układu Warszawskiego, czyli Czechy, Węgry i Polska.

  6. Nauczyciel wypisuje na tablicy wszystkie państwa należące do NATO, innym kolorem pisze państwa założycielskie, a innym państwa byłego Układu Warszawskiego.

  7. Nauczyciel mówi o organizacjach wchodzących w skład NATO oraz o funkcjach, jakie pełnią najważniejsze z nich.

  8. Nauczyciel mówi o sekretarzach generalnych NATO, jakie pełnią funkcje i jakie mają uprawnienia. Prosi uczniów o zapamiętanie imienia, nazwiska oraz narodowości obecnego sekretarza generalnego.

  9. Nauczyciel nakreśla problem, przed którym stanęło NATO po upadku ZSRR. Podkreśla, że obecnie NATO stało się głównie organizacją pokojową, organizującą misje pokojowe do krajów ogarniętych konfliktami.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel i uczniowie dyskutują o tym, czy brak istnienia rzeczywistego zagrożenia, nie jest wystarczającym powodem do rozwiązania NATO.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pracę domową.

5. Bibliografia

http://pl.wikipedia.org/wiki/NATO

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie mają zastanowić się nad tym, czy NATO jest już całkowicie organizacją pokojową, czy nadal organizacją wojskową mającą na celu obronę swoich członków przed zagrożeniami z zewnątrz.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1PZba3Imh7XI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.48 KB w języku polskim
RXggkqJrIDVoj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim