Nie nie jest takie złe, o nie!
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DVLPxN7F9
Nie to jedno z pierwszych słów, którego się uczymy… i bardzo często go używamy. Ale czy wiesz, jak je pisać z rzeczownikami, czasownikami i innymi wyrazami? Sprawdź się i zostań mistrzem przeczenia.
Razem czy osobno?
Przyjrzyj się schematowi i uporządkuj swoją wiedzę.

Dodaj „nie” do następujących rzeczowników: bezpieczeństwo, posłuszeństwo, korzyść, równość, dola, łaska, prawda, uczciwość, śmiertelność, czułość, ufność, śmiałość. Następnie zapisz je przy wyjaśnieniach, korzystając ze wzoru: groźna sytuacja – niebezpieczeństwo.
fałsz – ..................
utrata względów – ..................
oszustwo – ............................
strata, szkoda – ........................
krnąbrność – ....................................
dysproporcja – ..........................
wieczne życie – ....................................
zły los, bieda – ..............
podejrzliwość – ......................
wstydliwość – ..............................
oschłość – ..........................
Do podanych przymiotników dopisz „nie”, a potem utwórz od nich przysłówki.
dawny ................ ................
dostateczny ............................ ..............................
elegancki ........................ ........................
mądry .................. ....................
ostrożny ........................ ..........................
zmienny .................... ......................
lekki ................ ................
Od podanych niżej wyrazów utwórz przeczenia i uzupełnij nimi przysłowia i powiedzenia. czyste pamięć liczą szczęścia utonie jest
Miał .................. sumienie.
............................ chodzą parami.
Szczęśliwi czasu .....................
Puść to w .......................
Nikt ................ prorokiem we własnym kraju.
Co ma wisieć, .....................
Wasz kolega odpowiedział na każde pytanie jednym słowem z „nie”. Z pewnością nie wszystkie jego odpowiedzi są poprawne, ale możesz je wykorzystać, wstawiając w odpowiednie miejsca.
Niewyparzony, Niesmaczny, Nieurodzajna, Niewyraźna, Niepomyślny, Nieprzyjemna, Niespokojny, Niebywały, Niewinna
Jaki to duch? | |
Jaki to żart? | |
Jaki to język? | |
Jaki to sukces? | |
Jaki to wiatr? | |
Jaka to zabawa? | |
Jaka to mina? | |
Jaka to ziemia? | |
Jaka to atmosfera? |
Wszyskie wskazówki potraktuj przewrotnie i zapisz rady, których można udzielić koledze, aby był lubiany. Pamiętaj o kropkach na końcu zdania. Postępuj według wzoru:
Wskazówka: dolewać oliwy do ognia
Twoja rada: Nie dolewaj oliwy do ognia.
Wskazówka: sypać piaskiem w oczy
Twoja rada: ..................................................
Wskazówka: zadzierać nosa
Twoja rada: ......................................
Wskazówka: rządzić się jak szara gęś
Twoja rada: ..................................................................
Wskazówka: patrzeć krzywym okiem
Twoja rada: ................................................
Wskazówka: rzucać słowa na wiatr
Twoja rada: ......................................................
Wskazówka: stroić się w cudze piórka
Twoja rada: ..................................................................
Wyjaśnijcie, co znaczą wasze wskazówki z poprzedniego zadania.
Pomyśl, dlaczego słowo „nie” jest takie ważne. Zapisz swoje refleksje tutaj lub w zeszycie.
Popraw błędy, zapisując poprawne zdania.
Nielubię poniedziałków. ......................................................
Jestem dziś taki nie spokojny. ............................................................
Z Ewki jest dziś taka nie mowa. ..............................................................
Nie nawidzę gulaszu, gołąbków i pomidorowej. ................................................................................................
Widziałam wczoraj w galerii nie ładny obraz. ............................................................................................