R15xwW40YVQHx1

Patrzeć mądrzej w telewizor

zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Jak rozumiesz sentencję Henryka Jagodzińskiego: „Telewizja przybliża nam świat, który telewizor nam przesłania”? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Obejrzyj film z recytacją wiersza Stanisława Grochowiaka pt. „Telewizor”. Przed czym przestrzega ten utwór?

RJbOHk3e9rX5m
Wiersz Telewizor czyta Elżbieta Golińska Wiersz Telewizor czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Ćwiczenie 3

Porozmawiajcie o tym, co według was znaczy zdanie: „Z telewizorem trzeba rozważnie, wybierać to, co naprawdę uczy. Albo to, co śmieszy”. Podajcie przykłady programów telewizyjnych, z których warto czerpać wiedzę, i takich, które was bawią.

Ćwiczenie 4

Przeczytaj uważnie wiersz „Telewizor”, a następnie odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia:

  • Jaki ekran masz w sobie?

  • W jaki sposób możesz wykorzystać własną wyobraźnię? Zaznacz w wierszu odpowiedni fragment i go przeczytaj.

  • Do kogo zwraca się postać mówiąca w wierszu? Wyszukaj i przeczytaj fragmenty, które to wskazują.

  • Jak rozumiesz słowa, że ktoś lubi „mądrzej niż inni popatrzeć”?

  • Jaka czynność wydaje ci się najważniejsza, jeśli chce się mądrze korzystać z telewizji? Uzasadnij swoje zdanie.

  • Z czego telewidz powinien korzystać?

TelewizorStanisław Grochowiak
Stanisław Grochowiak Telewizor

Z telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.

Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec...
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to opowiedz.

Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”,
Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.

tHHuPPhCF7_00000_BIB_001Stanisław Grochowiak, Telewizor, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977.
1
Ćwiczenie 5
R1eOPFTPVku5A1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Co według ciebie znaczy słowo „zwełniać”? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Zbadaj warsztat poetycki Stanisława Grochowiaka i odpowiedz na pytania.

RoLBVRW1UFJ7F1
Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0
Ćwiczenie 8
R8ejCmfxh9ShE1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
RfC9uEPkD9IQd1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10
R1OfhXxjEhj4g1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 11
RhmS4eJwDNjnT1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Odpowiedzcie na pytania i porozmawiajcie:

  • Czym różni się odbiór telewizyjny od odbioru radiowego?

  • Który ze środków przekazu wolicie?

  • Jakie są wasze ulubione audycje radiowe i telewizyjne?

  • Czego nie da się przekazać za pomocą telewizji, a czego za pomocą radia?

Ćwiczenie 13

Wyszukajcie w internecie programy telewizyjne różnych stacji i zaplanujcie, co mogliby obejrzeć członkowie waszych rodzin, poświęcając telewizji godzinę dziennie.

Ćwiczenie 14

Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć fotografii, filmów i innych materiałów z oficjalnej witryny stacji. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać odpowiedzi na pytania:

  • Co to za program?

  • Jaki to rodzaj audycji?

  • Jaką twoją potrzebę zaspokaja?

  • Jaka stacja nadaje ten program?