Patrzeć mądrzej w telewizor
zadanie interaktywne![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15xwW40YVQHx/4/2PEP6HfIWAIKgNfRsK1PYBukF5RTFyaI.png)
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DogRomfC5
Jak rozumiesz sentencję Henryka Jagodzińskiego: „Telewizja przybliża nam świat, który telewizor nam przesłania”? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Obejrzyj film z recytacją wiersza Stanisława Grochowiaka pt. „Telewizor”. Przed czym przestrzega ten utwór?
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJbOHk3e9rX5m/4/2MhMya32GaphEFkWtB5ujtS4z7GvHlEB.png)
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Wiersz Telewizor czyta Elżbieta Golińska Wiersz Telewizor czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Porozmawiajcie o tym, co według was znaczy zdanie: „Z telewizorem trzeba rozważnie, wybierać to, co naprawdę uczy. Albo to, co śmieszy”. Podajcie przykłady programów telewizyjnych, z których warto czerpać wiedzę, i takich, które was bawią.
Przeczytaj uważnie wiersz „Telewizor”, a następnie odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia:
Jaki ekran masz w sobie?
W jaki sposób możesz wykorzystać własną wyobraźnię? Zaznacz w wierszu odpowiedni fragment i go przeczytaj.
Do kogo zwraca się postać mówiąca w wierszu? Wyszukaj i przeczytaj fragmenty, które to wskazują.
Jak rozumiesz słowa, że ktoś lubi „mądrzej niż inni popatrzeć”?
Jaka czynność wydaje ci się najważniejsza, jeśli chce się mądrze korzystać z telewizji? Uzasadnij swoje zdanie.
Z czego telewidz powinien korzystać?
TelewizorZ telewizorem trzeba rozważnie,
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń
Czarodziejką zwykłych rzeczy.Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec...
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to opowiedz.Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem... eee tam”,
Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.Stanisław Grochowiak, Telewizor, [w:] tegoż, Biały bażant, Warszawa 1977.
Dopisz wyrażenia, których użył poeta w opisie niektórych rzeczowników w wierszu.
dzbanek, co ....................................
autobus w deszczu, ........................................
smuga, którą ............................................................
Co według ciebie znaczy słowo „zwełniać”? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Zbadaj warsztat poetycki Stanisława Grochowiaka i odpowiedz na pytania.
Do czego służą środki stylistyczne w wierszu?
- do wywołania emocji u czytelnika
- do wtrącenia w tekst wyrazów
- do wyjaśnienia wyrazów
- do pobudzenia wyobraźni czytelnika
- do wydłużenia tekstu
- do urozmaicenia i ubarwienia tekstu
Dopasuj właściwe definicje do pojęć.
osoba zapowiadająca lub prowadząca programy telewizyjne (zazwyczaj tylko odczytuje przygotowane już teksty), odbiornik telewizyjny, krótki film reklamowy, zmontowany z najciekawszych scen zapowiadanego filmu, cykliczny program rozrywkowy, w którym prowadzący rozmawia z zaproszonymi gośćmi, widz oglądający program telewizyjny, rodzaj zawodów organizowanych przez telewizję, powtórne nadanie wcześniej prezentowanego programu, film telewizyjny składający się z kilku (kilkunastu) odcinków, stacja telewizyjna, system przesyłania na odległosć ruchomych obrazów i dźwięków oraz program w telewizji, plan audycji telewizyjnych
telewizor | |
telewizja | |
telewidz | |
program telewizyjny | |
teleturniej | |
serial | |
powtórka | |
talk show [czyt. tok szoł] | |
prezenter | |
zwiastun |
Odpowiedzcie na pytania i porozmawiajcie:
Czym różni się odbiór telewizyjny od odbioru radiowego?
Który ze środków przekazu wolicie?
Jakie są wasze ulubione audycje radiowe i telewizyjne?
Czego nie da się przekazać za pomocą telewizji, a czego za pomocą radia?
Wyszukajcie w internecie programy telewizyjne różnych stacji i zaplanujcie, co mogliby obejrzeć członkowie waszych rodzin, poświęcając telewizji godzinę dziennie.
Przygotuj krótką prezentację ulubionego programu telewizyjnego. Możesz użyć fotografii, filmów i innych materiałów z oficjalnej witryny stacji. Przedstaw ją koleżankom i kolegom. Twoja prezentacja powinna zawierać odpowiedzi na pytania:
Co to za program?
Jaki to rodzaj audycji?
Jaką twoją potrzebę zaspokaja?
Jaka stacja nadaje ten program?