Nie trać gruntu pod nogami, nie myl głosek z literami!
Fonetyka to dział nauki o języku zajmujący się badaniem dźwięków mowy. Zgłębiając jej tajniki, poznasz budowę aparatu mowy, zasady powstawania samogłosek i spółgłosek, a także różnice między głoskami a literami.
Zapoznaj się z filmem pt. Skąd się biorą głoski? i przypomnij sobie, jak powstają głoski. Zaobserwuj różnicę w powstawaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
Wymień litery, których brakuje w poniższym alfabecie. Zapisz poniżej pełną wersję polskiego alfabetu i policz, ile jest w nim liter.
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z
Wymień przykłady wyrazów, w których występują dwuznaki na początku, w środku i na końcu. Zapisz co najmniej po dwa przykłady z każdym dwuznakiem.
Żydzi (podobnie jak inne ludy Bliskiego Wschodu) zapisywali tylko spółgłoski.
To one decydowały o znaczeniu słów. Samogłoski nie były potrzebne do zrozumienia tekstu. W czasie czytania uzupełniano tekst samogłoskami.
Imię Boga Jahwe zapisywano za pomocą czterech spółgłosek JHWH. Nie ma więc pewności, jakich używano samogłosek podczas jego wymawiania.
Czy potrafisz starannie mówić po polsku? Sprawdź swoją dykcjędykcję. Przeczytaj jak najwyraźniej podane niżej zdania. Uwaga! Nie połam sobie języka.
Czy trzy cytrzystki grają na cytrze? Czy druga chrzan trze, a trzecia łzy trze?
Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie, strząsa skrzydła z dżdżu. A trzmiel w puszczy, tuż przy Pszczynie, straszny wszczyna szum...
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Trzy wszy, w szwy się zaszywszy, szły w szyku po trzy wszy.
Odszukaj w dostępnych źródłach (np. w internecie) przykłady wyrazów, które mają więcej niż dziesięć liter (np. Szczebrzeszyn). Zapisz je poniżej.