Nie trać gruntu pod nogami, nie myl głosek z literami!
Obejrzyj film i przypomnij sobie, jak powstają głoski. Zwróć uwagę na różnicę w powstawaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych.
Jakich liter brakuje w poniższym alfabecie? Zapisz tutaj lub w zeszycie pełną wersję alfabetu używanego w Polsce. Ile liter jest w polskim alfabecie?
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z
Zapisz przykłady wyrazów, w których występują dwuznaki na początku, w środku i na końcu. Zapisz co najmniej dwa przykłady z każdym z polskich dwuznaków.
Żydzi (podobnie jak inne ludy Bliskiego Wschodu) zapisywali tylko spółgłoski. One decydowały o znaczeniu słów. Samogłoski nie były potrzebne do zrozumienia tekstu. W czasie czytania uzupełniano tekst samogłoskami.
Imię Boga Jahwe zapisywano za pomocą czterech spółgłosek JHWH. Współcześnie nie wiadomo, jakich używano samogłosek.
Wejdź na stronę google.pl/maps i znajdź mapę okolic Bytowa i Kościerzyny. Możesz powiększać i zmniejszać widok mapy. Następnie znajdź odpowiednie nazwy miejscowości i zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Czy potrafisz starannie mówić po polsku? Sprawdź się. Przeczytaj jak najwyraźniej podane niżej zdania. Uwaga! Nie połam sobie języka.
Czy trzy cytrzystki grają na cytrze? Czy druga chrzan trze, a trzecia łzy trze?
Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie, strząsa skrzydła z dżdżu. A trzmiel w puszczy, tuż przy Pszczynie, straszny wszczyna szum...
Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
Trzy wszy, w szwy się zaszywszy, szły w szyku po trzy wszy.