E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja zarządzania jakością produkcji w zakładzie przeróbczym

 Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych - Technik przeróbki kopalin stałych 311706

bg‑gold

Normy ISO serii 9000

INFOGRAFIKA

6

Spis treści

1

Historia powstania norm ISO

R66cPK5MlhZvI
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia pierwszą polską opublikowaną normę w październiku 1954 roku.
Na rysunku zaznaczono kolejnymi cyframi punkty charakterystyczne przedstawiające dane uzupełniające do zdjęcia. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie.
Norma przedstawiona jest na starej pożółkłej kartce w orientacji pionowej. Na kartce znajduje się czarna ramka. Nad ramką napisane jest: Polskie Normy. Przy lewym boku ramki znajduje się napis: Przewodnik dozwolony tylko za zgodą Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Warszawa, Elektoralna 2, Copyright by P. K. N. U samej góry w środku ramki znajdują jednowierszowa tabela podzielona na dwie komórki. Lewa komórka jest większa i zawiera dwa napisy, pierwszy u góry jest większy i brzmi: Temperatura odniesienia. Drugi mniejszy znajdujący się poniżej brzmi: dla narzędzi mierniczych o przedmiotów warsztatowych. Mniejsza komórka po prawej stronie zawiera na środku kreskę ułamkową. W liczniku znajdują się duże litery PN, a w mianowniku f 401. Na samym środku dokumentu znajduje się napis: W normach dotyczących wytworów, a zwłaszcza części maszynowych, przyjmuje się jako temperaturę odniesienia 20°C. Słowa temperatura odniesienia są zapisane wielkimi literami. A podana temperatura jest pogrubiona i większa od pozostałych słów. Pod temperaturą znajduje się tekst, który brzmi: Narzędzia miernicze, wywzorcowane dla tej temperatury, powinny być zaopatrzone w trwałe i wyraźne oznaczenie 20°. Do wyrobu warsztatowych części mierniczych należy używać materjału, którego wydłużenie cieplne możliwie zbliża się do 11,5 mikrona dla 1 metra i 1 stopnia. W stopce ramki, która jest oddzielona poziomą czarną kreską znajduje się napis: Zgoda z: S. M. S. 67; V. S. M. 58580; D I N 02.
Na samym środku pod tekstem znajduje się biały przycisk interaktywny z numerem 1. Po naciśnięciu cyfry zostanie rozwinięte pole z opisem oraz zdjęciem. Na polu znajduje się tekst: Pierwsza opublikowana norma: Październik 1946: zebranie założycielskie ISO w Londynie.
Na czarno białym zdjęciu widać ludzi ubranych w stroje z epoki, którzy robią zdjęcie grupowe. Pod zdjęciem znajduje się dodatkowa fotografia. Na niej widać stary dom z ogrodem. Nad zdjęciem znajduje się podpis: Pierwsza siedziba ISO w Genewie.
Pierwsza polska opublikowana norma: Październik 1946: zebranie założycielskie ISO w Londynie
Źródło: GroMar Sp.z.o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbQBqeBfnSAyc
Na ilustracji interaktywnej przedstawiono animowaną grafikę pokazującą historię powstawnia norm ISO. Na ilustracji zaznaczono kolejnymi cyframi punkty charakterystyczne przedstawiające dane uzupełniające do ilustracji. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis wraz z nagraniem audio. Nagranie audio odpowiada tekstowi znajdującemu się w opisie.
Na ilustracji widać dwóch mężczyzn stojących przed niebieską barierką. Mężczyzna stojący z przodu ma na sobie granatowy garnitur, niebieską koszulę, pomarańczowy krawat oraz żółty kask ochronny. Posiada również czarne włosy i czarny zarost. Pokazuje on palcem na białą kartkę, która jest trzymana przez drugiego mężczyznę. Drugi mężczyzna, stojący po prawej stronie jest ubrany w granatowy strój roboczy i biały kask ochronny. Posiada on również zarost koloru brązowego.
Tło składa się z kilku fragmentów. Od góry pierwszy to brązowe skały z stalaktytami. Następny fragment jest największy i ma kolor beżowy. Kolejny kolor to ciemny brązowy, a następnie jasny brązowy. Całość wygląda jak kolejne warstwy skalne.
Na beżowym tle znajduje się pomarańczowa strzałka idąca w górę. Na strzałce znajduje się pięć ikon. Pierwsza to niebiesko biała kula ziemska z białym napisałem ISO postawionym na biegunie północnym. Pod pierwszym rysunkiem znajduje się rok 1947. Drugi to niebieska kula z białą ilustracją czterech siedzących osób przy stole. Osoba najbardziej z prawej to kobieta. Ilustracja znajduje w górnej części kuli. Pod drugim rysunkiem znajduje się rok 1979. Trzeci to niebieska kula z ilustracją białej kartki z napisem ISO8420 i białym piórem. Pod trzecim rysunkiem znajduje się rok 1986. Czwarty przedstawia niebieską kulę i ilustrację trzech białych rąk trzymających kartki z napisami ISO9001, ISO9002 i ISO9003. Pod czwartym rysunkiem znajduje się rok 1987. Piąty przedstawia niebieską kulę z trzeba białymi gwiazdkami na niebieskim tle. Pod piątym rysunkiem znajduje się rok 1994.
W każdej z ikon znajduje się kolejna cyfra z informacjami dodartkowymi.
Cyfrą 1 oznaczono powstanie norm ISO., Historia. ISO to oficjalna nazwa Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, która została utworzona w 1947 roku. ISO jest organizacją pozarządową, a w jej skład wchodzą instytucje zajmujące się kwestiami normalizacji pochodzące z ponad 160 państw. Głównym zadaniem ISO jest ustalanie norm, które dotyczą przeróżnych dziedzin życia.
Pomiędzy tytułem punktu a opisem znajduje się zdjęcie na którym widać animowaną niebiesko- szara kula ziemska. Z lewej strony leżą na niej trzy białe kartki z Dużym czerwonym napisem ISO na środku. U dołu kartek leży czarny długopis. Z prawej strony znajdują się kolorowe kółka z czarnymi symbolami. Białe kółko z samolotem. Różowe z dyplomem i czapką ukończenia studiów. Zielone z budynkami. Jasne zielone z teczką. Niebieskie z trzema osobami. Ciemne niebieskie z diamentem. Pomarańczowe z kolbami chemicznymi. Beżowe z zębatkami. Fioletowe z osobą w kasku. Żółte z żarówką oraz parę mniejszych kółek w różnych kolorach bez symboli.
Cyfrą 2 oznaczono powstanie norm ISO, historia. W roku 1979, w ramach ISO, rozpoczął działalność komitet ISO/TC 176.
Pomiędzy tytułem punktu a opisem znajduje się zdjęcie na którym widać animowane zdjęcie a którym znajdują się trzy osoby. Na zdjęciu z lewej strony mężczyzna stojący bokiem, na środku mężczyzna stojący przodem i z prawej strony kobieta stojąca drugim bokiem. Mężczyzna z lewej strony ubrany jest w brązowe buty, beżowe spodnie, szarą marynarkę, niebieską koszulę, ma brązowe włosy i zarost, blisko klatki piersiowej trzyma białe kartki. Mężczyzna pośrodku ubrany jest w czarne buty, czarne spodnie, czarną marynarkę i białą koszulę z czarnym krawatem. Jego włosy są również koloru czarnego. W dłoniach trzyma dwie kartki. Kobieta z prawej strony jest ubrana w czarne baleriny, szarą sukienkę oraz ma szare włosy. W prawej dłoni trzyma kartki, lewa dłoń jest uniesiona, a jej usta są otwarte jakby coś mówiła. W tle znajduje się niebieska ilustracja czterech osób siedzących przy stole.
Cyfrą 3 oznaczono powstanie norm ISO, historia. Efektem prac komitetu ISO łamane na TC 176 stała się opublikowana w 1986 roku norma ISO 8402 Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Terminologia. – pierwsza z rodziny ISO 9000. Przyjęło się, że wszystkie normy wydane przez komitet ISO łamane na TC 176 zaliczało się do tej rodziny.
Pomiędzy tytułem punktu a opisem znajduje się zdjęcie na którym widać animowane brązowe biurko, kobietę siedzącą za biurkiem i mężczyznę z prawej strony biurka. Mężczyzna siedzi i jest pochylony, w prawej dłoni trzyma niebieski długopis i pisze na białej kartce znajdującej się na stole. Mężczyzna jest rudy, ma białą koszulę i niebieską marynarkę. Kobieta siedząca za biurkiem ubrana jest w fioletową sukienkę i ma czarne włosy. Palcem wskazuje mężczyźnie, gdzie powinien pisać na kartce. Obok niej, na biurku, stoi szary laptop. W tle znajduje się ilustracja niebieskiej kartki z napisem ISO8420 i niebieskiego biura.
Cyfrą 4 oznaczono powstanie norm ISO, historia. W roku 1987 opublikowano kolejne trzy normyISO9001, ISO9002 i ISO9003. Stanowiły one opis trzech modeli systemu zapewnienia jakości. W tym samym roku w niezmienionej formie przyjął je przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), oznaczając jako EN29000.
Pomiędzy tytułem punktu a opisem znajduje się zdjęcie na którym widać animowane pomarańczowe koło na którym leżą trzy białe kartki wyrwane z notesu. Na nich znajduje się czerwony napis ISO z ramką. Z prawej strony koło kartek znajduje się brązowa pieczątka na tusz. W tle po lewej stronie pomarańczowego kółka znajduje się niebieska ilustracja trzech rąk trzymających kartki.
Cyfrą 5 oznaczono powstanie norm ISO, historia. Okres, który upłynął od pierwszego wydania norm serii ISO 9000 pozwolił na zebranie wielu doświadczeń odnoszących się do różnych branż przemysłu, przedsiębiorstw i innych organizacji. Doświadczenia te spowodowały, iż w roku 1994 przeprowadzono pierwszą nowelizację norm rodziny ISO 9000. Skoncentrowano się na pełnym ujęciu cyklu życia wyrobu – od określenie potrzeb przez klienta do chwili, gdy użytkuje on wyrób. Norma ta została wydana jako ISO 9000:1995 (w Polsce PN ISO 9000:1996). Drugiej nowelizacji norm dokonano w roku 2000. Zmiany te były gruntowne i zbliżyły opisany w nich system zarządzania jakością (SZJ) do koncepcji TQM. Uwzględniono postęp, jaki nastąpił w dziedzinie jakości, zmieniające się potrzeby rynkowe, a także doświadczenia zdobyte podczas stosowania norm dotyczących zapewnienia jakości, opublikowanych w 1987 i 1994 roku. Położono duży nacisk na podejście procesowe oraz zaangażowanie najwyższego kierownictwa. Ponadto poszczególne modele SZJ opisane przez normy ISO 9001:1994, ISO 9002:1994 i ISO 9003:1994 zastąpiono jednym modelem (opisanym w ISO 9001:2000), który można było dostosować do wybranej organizacji (dokonać wyłączeń). Normy te i ich nowelizacja były przejmowane jako normy europejskie oraz krajowe i oznaczane według obowiązującego w danym systemie sposobu. Obecnie podstawą do budowania systemów zarządzania jakością są dwie normy: ISO 9001:2008 „System zarządzania jakością – Wymagania” oraz norma ISO 9004:2009 „Zarządzanie mające na celu osiąganie trwałego sukcesu organizacji – Podejście poprzez zarządzanie jakością”. Podstawą do certyfikacji SZJ jest norma ISO 9001:2008, a norma ISO 9004:2009 wybiega nieco ponad wymagania ISO 9001:2008, stanowiąc wytyczne dotyczące doskonalenia SZJ jak i działania całej organizacji. Normy ISO 9000 nie są to normy techniczne. Nie opisują one parametrów, jakie powinny spełniać produkt lub usługa, lecz przedstawiają pewne zasady, których przestrzeganie może zapewnić odpowiednią jakość.
Pomiędzy tytułem punktu a opisem znajduje się zdjęcie na którym widać animowanego mężczyznę w czarnych butach i szarym garniturze, białej koszuli, czarnym krawacie z brązowymi włosami. Swoją lewą dłoń trzyma na biodrze, a prawą wskazuje na tablicę znajdującą się obok niego. Na tablicy widać wykres kołowy, którego trzy czwarte jest koloru czerwonego, a reszta koloru beżowego. Pod wykresem znajdują się niebieskie paski. Tablica stoi na jednej nodze, która jest koloru niebieskiego. Po lewej stronie od tablicy znajdują się trzy rysunki. Od każdego z nich prowadzi czerwona strzałka w stronę tablicy. Najbardziej z lewej strony znajdują się trzy zębatki, każda z nich jest w różnych odcieniach szarego. U góry znajduje się brązowa podkładka z listą wypełnioną listą zadań i długopisem. Na dole znajdują się niebieskie sylwetki trzech mężczyzn, każdy z nich ubrany jest w żółty kask ochronny. Mężczyzna z lewej pochyla się z kilofem, mężczyzna w środku macha ręką, a mężczyzna po prawej trzyma pudełko. W tle znajduje się dymek dialogowy koloru niebieskiego z trzema białymi gwiazdkami.
Powstanie norm ISO, historia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Normy i inne dokumenty normalizacyjne z rodziny ISO9000 i ich polskie odpowiedniki

R33vkSQiIACvN
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia normy i inne dokumenty normalizacyjne z rodziny ISO 9000 i ich polskie odpowiedniki.
Na zdjęciu znajdują się dwie tabelki. Nad tabelkami znajduje się czarny napis normy i inne dokumenty normalizacyjne z rodziny ISO 9000 i ich polskie odpowiedniki. Obie tabelki są tabelami regularnymi. Składają się z czterech kolumn. Tabelka po lewej stronie ma czternaście wierszy, a tabelka po prawej ma ich piętnaście wliczając wiersz nagłówkowy. W tabeli po lewej stronie w pierwszym wierszu nagłówkowym pierwszej kolumny znajduje się napis Norma/dokument ISO, w drugiej kolumnie w pierwszym wierszu umieszczony jest: tytuł, w trzeciej napis: Polska Norma lub inny dokument, a w czwartej napis: tytuł.
W drugim wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 9000:2015, cyfra 1 Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Fundamentals and vocabulary , norma: PN-EN ISO 9000:2015-10 2 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: System zarządzania jakością - Podstawy i terminologia.
W trzecim wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 9001:2015, cyfra 3. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system – Requirements. Norma PN-EN ISO 9001:2015-10, cyfra 4 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: System zarządzania jakością - Wymagania.
W czwartym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO/TS 9002:2016, cyfra 5. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Guidelines for the application od ISO 9001:2015 . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W piątym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 9004:2018, cyfra 6. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Quality of an organization - Guidance to achieve sustained success . Norma PN-EN ISO 9004:2018-06, cyfra 7 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Jakość organizacji - Wytyczne osiągnięcia trwałego sukcesu.
W szóstym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10001:2018, cyfra 8. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Customer satisfaction - Guidelines of codes of conduct for organizations . Norma PN- ISO 10001:2020-06, cyfra 9 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Zadowolenie klienta - Wytyczne dla organizacji dotyczące kodeksów postępowania.
W siódmym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10002:2018, cyfra 10. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Customer satisfaction - Guidelines for complaints handling in organization . Norma PN- ISO 10002:2020-07, cyfra 11 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Zadowolenie klienta - Wytyczne dotyczące postępowania z reklamacjami w organizacjach.
W ósmym wierszu znajdują się kolejno, norma SO 10003:2018, cyfra 12. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Customer satisfaction - Guidelines for dispute resolution external to organization . Norma PN- ISO 10003:2020-07, cyfra 13 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Zadowolenie klienta - Wytyczne dotyczące rozstrzygania sporów na zewnątrz organizacji.
W dziewiątym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10004:2018, cyfra 14. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Customer satisfaction - Guidelines for monitoring and measuring . Norma PN- ISO 10004:2020-07E, cyfra 15 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Zadowolenie klienta - Wytyczne dotyczące monitorowania i pomiarów.
W dziesiątym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10005:2018, cyfra 16. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Guidelines for quality plan . Norma PN- ISO 10005:2020-06, cyfra 17 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Wytyczne dotyczące planów jakości.
W jedenastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10006:2017, cyfra 18. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Guidelines for quality management in projects . Norma PN- ISO 10006:2018-05, cyfra 19 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Wytyczne zarządzania jakością w projektach.
W dwunastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10007:2017, cyfra 20. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Guidelines for configuration management . Norma PN- ISO 10007:2018-05, cyfra 21 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Wytyczne zarządzania konfiguracją.
W trzynastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10008:2013, cyfra 22. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Customer satisfaction - Guidelines for business‑to‑customer electronic commerce transaction . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W czternastym wierszu znajdują się kolejno, norma >ISO/CD 1000, cyfra 23. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Customer satisfaction - Guidelines for business‑to‑customer electronic commerce transaction . Pozostałe dwie kolumny są puste.
Pod pierwszą tabelką znajduje się legenda. W legendzie opisane są następujące skróty: AWI – zatwierdzony temat pracy, CD – projekt komitetu, FDIS końcowy projekt Normy Międzynarodowej, TR – raport techniczny oraz TS – specyfikacja techniczna.
W tabeli po prawej stronie w pierwszym wierszu nagłówkowym pierwszej kolumny znajduje się napis Norma/dokument ISO, w drugiej kolumnie w pierwszym wierszu umieszczony jest: tytuł, w trzeciej napis: Polska Norma lub inny dokument, a w czwartej napis: tytuł.
W drugim wierszu znajdują się kolejno, norma >ISO/AWI 10009, cyfra 24. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Customer satisfaction - Guidelines for quality tools and their application . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W trzecim wierszu znajdują się kolejno, norma >ISO/CD 10010, cyfra 25. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Customer satisfaction - Guidelines to evaluate and improve quality culture to drive sustained success . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W czwartym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10012:2003, cyfra 26. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Requirement for measurement processes and measuring equipment . Norma PN-EN ISO 10012:200, cyfra 27 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: System zarządzania jakością - Podstawy i terminologia.
W piątym wierszu znajdują się kolejno, norma SO 10014:2021, cyfra 28. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Guidance for documented information . Trzecia kolumna jest pusta, w czartej znajduje się cyfra 29 pod, którą znajdują się informacje uzupełniające: Wytyczne dotyczące dokumentacji systemu zarządzania jakością.
W szóstym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10014:2021, cyfra 30. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Managing an organization for quality results - Guidance for realizing financial and economic benefits . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W siódmym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10015:2019, cyfra 31. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Guidelines for competence management and people development . Norma PN- ISO 10015:2020-08, cyfra 32 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Zarządzanie jakością - Wytyczne dotyczące zarządzania kompetencjami i rozwoju ludzi.
W ósmym wierszu znajdują się kolejno, norma <math aria-label='ISO ukośnik te er dziesięć tysięcy siedemnaście dwukropek dwa tysiące trzy’>ISO/TR 10017:2003, cyfra 33. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Guidance on statistical techniques for ISO 9001:2015 . Norma PKN-ISO/TR 10017:2005, cyfra 34 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Wytyczne dotyczące technik statystycznych odnoszących się do ISO 9001:2000.
W dziewiątym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO/FDIS 10017, cyfra 35. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Guidance on statistical techniques for ISO 9001:201. Pozostałe dwie kolumny są puste.
W dziesiątym wierszu znajdują się kolejno, norma SO 10018:2020, cyfra 36. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management - Guidance for people engagement. Pozostałe dwie kolumny są puste.
W jedenastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 10019:2005, cyfra 37. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management system - Fundamentals and vocabulary . Norma PN-ISO 10019:2006, cyfra 38 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Wytyczne dotyczące wyboru konsultantów systemu zarządzania jakością i korzystania z ich usług.
W dwunastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO/AWI/TS 10020, cyfra 39. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management systems - Organizational change management - Process reference model . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W trzynastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO/TS 54001:2019, cyfra 40. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management systems - Particular requirements for the application of ISO 9001-2015 for electoral organizations at all levels of government . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W czternastym wierszu znajdują się kolejno, norma ISO 18091:2019, cyfra 41. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management systems - Guidelines for the application od ISO 9001 in local government . Pozostałe dwie kolumny są puste.
W piętnastym wierszu znajdują się kolejno, norma SO 19011:2018, cyfra 42. Pod cyfrą znajduje się informacja uzupełniająca: Quality management systems - Guidelines for the application od ISO 9001 in local government . Norma PN-EN ISO 19011:2018-08, cyfra 43 pod którą znajdują się informacje uzupełniające: Wytyczne dotyczące audytowania systemów zarządzania.
Ilustracja interaktywna
Źródło: GroMar Sp.z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Normy podstawowe rodziny norm ISO9000

RioaCkH5aK6Wv
Ilustracja interaktywna. Na zdjęciu widać podstawowe rodziny norm ISO9000.
Na samym dole zdjęcia znajduje się granatowy prostokątny pasek. U góry z lewej strony nad jasno szarą skałą znajduje się czerwony kształt oznaczony interaktywną cyfrą 1. Obok czerwonego kształtu znajduje się mały kamyk. Po prawej stronie u góry znajduje się żółty kształt oznaczony interaktywną cyfrą 3. Po jego lewej stronie znajduje się duża skała, a poniżej mała skała. Na środku zdjęcia z prawej strony znajduje się jasno fioletowy kształt oznaczony interaktywną cyfrą 4. Po jego prawej stronie znajduje się mała skała. Trochę poniżej środka z lewej strony znajduje się niebiesko zielony kształt z interaktywną cyfrą 2. Po jego prawej stronie znajduje się skała. Pomiędzy pierwszym, a drugim, drugim, a trzecim oraz trzecim, a czwartym kształtem znajdują się tunele. Od czwartego również wychodzi tunel w prawą stronę. Całość wygląda jak kopalnia. Tło jest koloru brązowego. U samej góry brązowy jest bardzo ciemny, nad wszystkimi kształtami kolor jest troszkę jaśniejszy, a poniżej jest już naprawdę jasny. Nad granatowym paskiem po lewej i prawej stronie znajdują się kamienie.
Po naciśnięciu interaktywnej cyfry zostanie rozwinięte pole z nazwą elementu oraz jego dodatkowy opis. Pola zawierają możliwość odsłuchu audio, który jest tożsamy z opisem danego elementu.
ISO 9001:2015 Quality Management Systems – Requirements
System zarządzania jakością - Wymagania
ISO 9000:2015 Quality management system – Fundamentals and vocabulary
System zarządzania jakością - Podstawy i terminologia
ISO 9004:2009 Managing for the sustained success of an organization – A quality management approach
Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji - Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością
ISO 19011:2011 Guidelines for auditing management systems
Wytyczne dotyczące audytowania systemów zarządzania
Podstawowe rodziny norm ISO 9000
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Powiązania norm ISO9000

1
Instrukcja obsługi schematu

Poniższy schemat składa się z kilku warstw. Aby włączyć lub wyłączyć poszczególne warstwy należy nacisnąć jej tytuł. Gdy warstwa jest włączona tło jej nazwy zostaje zaciemnione. Aby powiększyć schemat naciśnij w jego dowolym miejscu myszką. W prawym dolnym rogu znajduje się przycisk umożliwiający włączenie widoku pełnoekranowego. Aby zamknąć tryb pełnoekranowy naciśnij klawisz ESC.

R1XYJ56DehcyB
Na zdjęciu znajduje się kolorowy schemat przedstawiający system zarządzania jakością.
W centrum ilustracji znajduje się duży biały okrąg. W okrąg wpisanych jest pięć mniejszych niebieskich okręgów z granatowymi infografikami. Okręgi ułożone są na planie krzyża. Na samym środku znajduje się okrąg z napisem przywództwo oraz numerem 5 w nawiasie. Infografika na nim przedstawia trzy osoby od klatki piersiowej w górę. Wszystkie trzy osoby s elegancko ubrane. Następne okrąg znajduje się po lewej stronie białego koła. Posiada napis planowanie, pod napisem, w nawiasie, znajduje się cyfra 6. Infografika w tym okręgu przedstawia żarówkę. Następny okrąg z napisem wsparcie i działania operacyjne znajduje się u góry białego koła. Pod napisem, w nawiasie, znajdują się cyfry 78. Infografika przedstawia dwie trzymające się dłonie. Pomiędzy kółkiem z żarówką, a kółkiem z dłońmi znajduje się granatowa strzałka w kształcie łuku z napisem planuj. Po prawej stronie białego koła znajduje się niebieskie kółko z napisem ocena efektów kształcenia. W nawiasie pod napisem znajduje się cyfra 9. Infografika przedstawia zaciśniętą dłoń w kciukiem lekko w górę. Pomiędzy górnym i prawym kółkiem znajduje się granatowa strzałka w kształcie łuku z napisem wykonaj. Na dole białego koła znajduje się niebieski okrąg z napisem doskonalenie. W nawiasie pod napisem znajduje się cyfra 10. Infografika na dolnym kółku przedstawia biegnącego człowieka po strzałce, skierowanej ku górze. Strzałka łamie się w paru miejscach, pod strzałką znajdują się słupki. Pomiędzy prawym okręgiem, a dolnym okręgiem znajduje się granatowa strzałka w kształcie łuku z napisem sprawdź. Pomiędzy okręgiem dolnym, a lewym znajduje się granatowa strzałka z napisem działaj. Pomiędzy okręgami zewnętrznymi, a środkowym znajdują się po dwie pomarańczowe strzałki. Są one odwrócone do siebie wskazując na kółka, pomiędzy nimi są małe przerwy.
Biały okrąg jest otoczony pomarańczowym nieregularnym kołem. W prawym górnym roku pomarańczowego koła znajdują się dwa błyszczące się diamenty. U samej góry pomarańczowego kształtu znajduje się czerwony napis system zarządzania jakością. Pod napisem, w nawiasie, widoczna jest cyfra 4. W lewym górnym rogu zdjęcia znajduje się granatowy napis organizacja i jej kontekst z numerem 4 w nawiasie. Obok napisu znajduje się pomarańczowa strzałka skierowana w stronę białego koła. Po lewej stronie znajduje się czerwony napis wymagania klienta, a tuż pod nim pomarańczowa strzałka skierowana w stronę białego koła. W lewym dolnym rogu znajduje się napis potrzeby i oczekiwania stron zainteresowanych z numerem 4 w nawiasie. Na prawo od napisu znajduje się pomarańczowa strzałka skierowana w stronę białego koła. Z prawej strony zdjęcia znajduje się pomarańczowa strzałka skierowana w stronę białego koła. Od tej strzałki odchodzą kolejne trzy strzałki tego samego koloru, w górę z granatowym napisem zadowolenie klienta, w prawo z czerwonym napisem wyniki QMS oraz w dół z granatowym napisem wyroby i usługi.
Poniżej grafiki znajdują się trzy cyfry: 1, 23, które są odpowiedzialne za wyświetlanie poszczególnych elementów na grafice przedstawiającej system zarządzania jakością.
W przypadku, gdy naciśnie się cyfrę 1 na grafice wyświetla się pięć niebieskich okręgów wraz z infografikami, które znajdują się wewnątrz białego koła.
W przypadku, gdy naciśnie się cyfrę 2 na grafice wyświetla się środkowy niebieski okrąg z napisem przywództwo i wewnętrzną infografiką oraz strzałki łączące zewnętrzne niebieskie okręgi, które są wpisane w białe koło.
W przypadku, gdy naciśnie się cyfrę 3 na grafice wyświetla się środkowy niebieski okrąg z napisem przywództwo i wewnętrzną infografiką oraz wszystkie elementy grafiki znajdujące się na zewnątrz białego okręgu.
Schemat systemu zarządzania jakością
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Krótkie opisy norm ISO9000

R1bl1gld1FXYE
Ilustracja interaktywna. Na zdjęciu znajdują się trzy kartki. Kartka po lewej stronie jest lekko nakryta środkową kartką. Znajdują się na niej szare linie symbolizujące druk. Mniej więcej na środku w jej lewej części znajduje się obrazek otwartej książki z zakładką. Kartka po lewej stronie oznaczona jest interaktywną cyfrą 1
. Na środkowej kartce znajdują się szare linie symbolizujące druk. W jej prawej części na środku znajduje się szary rysunek nauczyciela trzymającego wskaźnik w lewej ręce i pokazującego wykres słupkowy na tablicy. Na środkowej kartce leży również czarny długopis. Środkowa kartka oznaczona jest interaktywną cyfrą 2.
Na kartce z prawej strony znajdują się szare linie symbolizujące jakiś druk, w jej prawej części mniej więcej w dwóch trzecich wysokości znajduje się rysunek ołówka piszącego po jakiejś płaszczyźnie. Rysunek jest koloru szarego. Kartka po lewej stronie oznaczona jest interaktywną cyfrą 3.
U góry zdjęcia znajduje się pomarańczowy pasek w kształcie prostokąta, na dole zaś znajduje się prostokątny granatowy pasek. Kartki leżą na beżowo szarej powierzchni. Nad granatowym paskiem pojawia się kolor szary oraz beżowy. Po naciśnięciu interaktywnej cyfry zostanie rozwinięte pole z nazwą elementu oraz jego dodatkowy opis. Pola zawierają możliwość odsłuchu audio, który jest tożsamy z opisem danego elementu.
PN-EN ISO 9000:2006 Systemy Zarządzania Jakością – Podstawy i terminologia
Opisuje terminy związane z jakością, zarządzaniem, organizacją, procesami, produktem, zgodnością, itp. W normie tej jest ujęte około osiemdziesięciu pojęć związanych z zarządzaniem jakością, wyjaśnia ona również problemy podejścia procesowego oraz oceny systemu jakości.
PN-EN ISO 9001:2009 Systemy Zarządzania Jakością – Wymagania
Składa się z ośmiu rozdziałów, w których są opisane wymagania Systemu Zarządzania Jakością. Obejmuje ona odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie zasobami, realizację produktu, pomiary i doskonalenie oraz przewodnik do wdrażania systemu jakości.
PN-EN ISO 9004:2009 Systemy Zarządzania Jakością – Wytyczne doskonalenia funkcjonowania.
Zawiera wytyczne do ciągłego doskonalenia organizacji, w której został wdrożony System Zarządzania Jakością.
Krótkie opisy norm ISO
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1awR8SFZON2u
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia podstawowe zasady zarządzania jakością.
Górna jedna trzecia zdjęcia jest koloru granatowego, pozostała część ilustracji złożona jest z kafelków na kształt kamiennego muru. Na górnym granatowym tle znajduje się tekst o treści: Seria norm ISO  9000:2000 została skonstruowana według ośmiu podstawowych zasad zarządzania jakością. Choć zasady te są znane już od dłuższego czasu dopiero teraz znalazły odzwierciedlenie w normach. Zasady te to: Kafelek o numerze 1 znajduje się tuż pod granatowym tłem. Jest on kolory szarego i ma na sobie infografikę koloru beżowego. Infografika przedstawia dwie osoby od klatki piersiowej w górę. Osoba z lewej strony ubrana jest w garnitur. Od osoby po prawej stronie wychodzi dymek dialogu z trzema kropkami w środku. Po prawej stronie obok pierwszego kafelka znajduje się kafelek oznaczony numerem 2w kolorze brązowym. Na drugim kafelku znajduje się infografika podkładki z listą zadań i znaczkiem potwierdzającym wykonanie zadań. Kolejnym kafelkiem idąc od lewej strony jest beżowy kafelek z infografiką świecącej żarówki. Oznaczony jest on numerem 3. Po prawej stronie znajduje się szary kafelek z infografiką zębatek, oznaczony jest cyfrą 4. W prawym dolnym rogu zdjęcia znajduje się kafelek numer 5. Jest on kolory jasnego brązowego i posiada ilustrację paczki kurierskiej trzymanej w dwóch dłoniach. Po lewej stronie kafelka numer 5 znajduje się beżowy kafelek z infografiką dwóch osób trzymających paczki. Osoba po lewej stronie trzyma paczkę niżej niż osoba po prawej. Kafelek ten oznaczony jest numerek 6. Pod kafelkiem numer 2 umieszczony jest brązowy kafelek z infografiką przedstawiającą trzy stojące osoby. Jedna osoba stoi na środku, a pozostałe stoją po jej prawej i lewej stronie. Kafelek ten ma numer 7. W lewym dolnym roku zdjęcia znajduje się szary kafelek z numerem 8. Ilustracja na nim przedstawia wykres słupkowy przedstawiający hossę wraz ze strzałką idącą w górę.
Po naciśnięciu cyfry zostanie rozwinięte pole z nazwą elementu jego dodatkowy opis oraz zdjęcie. Pola zawierają możliwość odsłuchu audio, który jest tożsamy z opisem danej ilustracji.
Pod Cyfrą 1 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: klient jest zawsze w centrum zainteresowania - należy zrozumieć potrzeby klientów i dążyć do spełnienia jego oczekiwań.
Na grafice powyżej tekstu widać czerwone tło, które od dołu jest pofalowane, znajdują się na nim dwie dłonie w geście porozumienia. Dłonie są ściśnięte, osoby ściskające sobie dłonie ubrane są w białe koszule i czarne marynarki.
Pod Cyfrą 2 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: Ciągłe doskonalenie - należy cały czas dbać o podnoszenie jakości wszystkich aspektów swojej organizacji.
Na grafice powyżej tekstu znajduje się mężczyzna wbiegający po rosnącym wykresie słupkowym. Mężczyzna ubrany jest w czarny garnitur, ma białą koszulę i czarne włosy. U samej góry wykresu znajduje się żółta gwiazdka, do której prowadzi mężczyznę pomarańczowa strzałka. Wykres jest koloru granatowego. Tło jest niebieskie, a tuż za wykresem jest jaśniejszy fragment w kształcie półkola.
Pod Cyfrą 3 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: Podejście procesowe - najbardziej efektywni jesteśmy wtedy, kiedy zarządzamy całymi procesami, a nie jednostkowymi działami.
Na grafice powyżej tekstu widać przerywaną linię zrobioną ołówkiem. Linia jest pofalowana, a z prawej strony zmienia się w pętlę. Na końcu linii znajduje się żółty ołówek. Linia zaczyna się przy trzech białych zębatkach zazębionych o siebie. Tuż obok, z prawej strony, zębatek znajduje się żółto czarna świecąca żarówka, koło żarówki linia ma swój pierwszy łuk. Przy drugim łuku znajduje się biały symbol otwartego oka z gwiazdkami dookoła. Dalej znajduje się pętla, a w środku pętli biały symbol megafonu. Na prawo znajduje się czerwone serce. Na lewo od pętli nad okiem rozrzucone są trzy złote monety ze znaczkiem dolara. Tło jest zielono niebieskie, lekko pofalowane u dołu.
Pod Cyfrą 4 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: systemowe podejście do zarządzania - zrozumienie połączenie między danymi procesami ułatwia osiąganie celów.
Na grafice powyżej tekstu, na zielonym tle, znajdują się cztery zębatki trzymane przez cztery ręce. Druga zębatka od lewej jest kolory szarego, a reszta czarnego. Ręka trzymająca drugą zębatkę jest koloru brązowego, a reszta jasnego koloru skóry. Pierwsza ręka ubrana jest na żółto, a reszta w białą koszulę i czarną marynarkę. Zębatki trzymane są tak, żeby się ze sobą zazębiały i kierowały się ku górze. >br> Pod Cyfrą 5 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: Wzajemnie korzystna współpraca z dostawcami - umożliwia uzyskanie efektu dodatniej wartości, służy wzajemnej wymianie informacji i doświadczeń, co bezpośrednio służy klientowi.
Na grafice powyżej tekstu przedstawiony jest kurier płci męskiej. Mężczyzna w prawej dłoni trzyma zapakowaną brązową paczkę, a w lewej podkładkę z białą kartką. Ubrany jest w brązowe krótkie spodenki, czarny pasek oraz brązową koszulę z krótkim rękawem. Jego włosy są brązowego koloru. W tle znajduje się niebieska mapa świata.
Pod Cyfrą 6 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: Zaangażowanie ludzi - największymi jednostkami przedsiębiorstwa są pracownicy i tylko dzięki ich zaangażowaniu organizacja może się rozwijać i walczyć o sukces.
Na grafice powyżej widać cztery osoby od klatki piersiowej w górę. Są to trzej mężczyźni i jedna kobieta. Na pierwszym planie znajduje się dwóch mężczyzn. Mężczyzna po lewej ma ciemniejszy kolor skóry, żółty kask ochronny, granatową koszulę oraz ciemny zarost. Mężczyzna po prawej stronie ma jasny kolor skóry, pomarańczowy kask ochronny, niebieską koszulę, ciemny zarost wraz z wąsami, ręce trzyma skrzyżowane. Za nimi stoi kobieta o jasnej karnacji, ciemnych włosach upiętych w kok oraz fioletowej sukience. Za kobietą stoi kolejny mężczyzna. Ma jasną karnację, zielony sweter i białą koszulę. Jego włosy są koloru jasnego brązu. Tło jest błękitne, lekko pofalowane u dołu.
Pod Cyfrą 7 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: Przywódcy powinni wskazać przejrzysty kierunek rozwoju organizacji i tworzyć środowisko pracy, które umożliwi pracownikom angażowanie się w realizację celów dotyczących jakości.
Na grafice po lewej stronie widać mężczyznę w czarnym garniturze, białej koszuli, jasnej karnacji i czarnych włosach. Mężczyznę widać od przodu. Po jego prawej stronie znajduje się biała tablica. Mężczyzna prawą ręką wskazuje na tablicę. Swoją lewą dłoń trzyma na wysokości klatki piersiowej i trzyma w niej czerwony długopis. Po prawej stronie widać odwróconych mężczyznę i kobietę. Kobieta stoi po prawej stronie i jest ubrana w czarny strój, ma brązowe długie włosy. Mężczyzna stojący po jej lewej stronie posiada białą koszulę i czarne włosy. Tło jest koloru ciemno żółtego, jest lekko pofalowane od dołu.
Pod Cyfrą 8 znajduje się animowana grafika, pod którą umieszczony jest tekst brzmiący: Proces decyzyjny oparty na faktach - decyzje należy podejmować po dogłębnych analizach danych i z uwzględnieniem wszystkich informacji
Na grafice powyżej widać monitor z włączonym programem podobnym do Excela. Monitor jest czarny, a jego podstawa szara z jednym czarnym przyciskiem na środku. Na ekranie widać interfejs użytkownika, od góry zielony, szary i znowu zielony pasek. Poniżej z lewej strony znajdują się tabelki z danymi, a po prawej kolorowy wykres słupkowy. Od lewej do prawej strony zdjęcia widać czerwoną strzałkę, która w ogólnym rozrachunku kieruje się ku górze, lecz załamuje się w paru miejscach. Tło jest koloru różowego, lekko pofalowane u dołu.
Podstawowe zasady zarządzania jakością
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia