O pamięci miłości – Do M***
Romantyczna miłość jako uczucie wzniosłe, „kosmiczne” i przeciwstawione zimnemu rozumowi, odwołuje się do fatumfatum. Romantyk powinien być nieszczęśliwy z miłości, a przynajmniej takie stwarzać pozory - dlatego jego uczuciowość często sprawia wrażenie teatralnej. W opisie romantycznych porywów serca istotną rolę odgrywają urywkowe wspomnienia. Są one tworzywem literackich portretów pamięciowych ukochanych osób – najczęściej utraconych, ale też na zawsze upamiętnionych.
1) Sięgnij po dowolny zbiór aforyzmów na temat miłości i wynotuj te, które kojarzą ci się z romantyczną uczuciowością.
2) Przypomnij sobie podstawowe założenia sentymentalizmu.
3) Przygotuj słowa klucze związane z pojęciami: 'pamięć', 'miłość', 'czas'.
Romantyczna miłość
Jednym z najważniejszych czynników kształtujących romantyczną uczuciowość był sentymentalizm. Romantycy – na wzór swoich literackich idoli, takich jak bohaterowie Cierpień młodego Wertera (1774) Johanna Wolfganga Goethego czy Nowej Heloizy (1761) Jeana Jacques’a Rousseau – postępowali w zgodzie z prawami serca. Czerpali z twórczości sentymentalnej wzory zachowań i cytaty na każdą życiową okazję. Uczynili z niej uniwersalny język, za pomocą którego się porozumiewali i nadawali głębszy sens otaczającej rzeczywistości. Literatura sentymentalna odgrywała rolę swatki: umożliwiała zarówno autorom, jak i opisywanym przez nich bohaterom zainicjowanie intymnego dialogu. Sentymentalne dzieła określały nową formę narracyjną dla związków miłosnych.
Specyfikę i konsekwencje romantycznej mody na sentymentalizm podsumował Stanisław Wasylewski.
Zapanowała masowa psychoza czułostkowości, epidemia łez, mania roztkliwiania się nad byle głupstwem. Dawne „spazmy modne” zastąpiono histerycznymi wybuchami płaczu. Szlochają nie tylko kobiety podczas lektury, aż książki butwieją z wilgoci; płaczą żołnierze w obozach, dyplomaci w gabinetach. [...] Jakaś polska wariatka, zresztą kuta na cztery nogi w interesach, odbędzie pielgrzymkę do grobu Petrarki we Włoszech, by zapłakać nad kościotrupkiem ukochanego kotka poety, albowiem zdechł przed 400 laty. Obowiązują czułostkowe minoderie w mowie potocznej, nieznośnie rozpieszczonej. [...] Sentymentalizm już od kolebki paczył, wynaturzał dusze, ucząc obłudnej ckliwości, zniekształcając przeżycia. Wychowywano przyszłych romantyków jak pod kloszem cieplarni na rośliny wątłe, egzotyczne, które powinny były zwiędnąć w twardym klimacie wieku. [...] Wiele złego wyrządził sentymentalizm. Odbierając młodym uczucie realnej rzeczywistości, nie zaprawiał do walki z trudnościami, lecz skazywał na śmieszące, bezpłodne marzycielstwo.
Wraz z rozwojem romantyzmu sentymentalny model miłości podlegał pewnym zmianom. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć pogłębienie tragicznego wymiaru uczucia. Konfrontacja romantycznych marzeń o miłości idealnej z codziennością – komplikującą bądź uniemożliwiającą ich realizację w życiu – pozwoliła romantykom odkryć twórczy potencjał miłosnego cierpienia. Stało się ono synonimem piękna, wartością pożądaną i uszlachetniającą człowieka. Miłość nieszczęśliwa mogła być więc jednocześnie miłością spełnioną – w pięknie ułożonym spektaklu - dramacie życia:
„Bo słuchajcie i zważcie u siebie,
Że według bożego rozkazu:
kto nie doznał goryczy ni razu,
Ten nie dozna słodyczy w niebie” 11.
Powyższy obraz przedstawia średniowieczną parę kochanków: Paola Malatestę i Franceskę da Rimini, którzy w czasach romantyzmu stali się niezwykle popularni. Tragiczną historię tych dwojga opisał Dante Alighieri w piątej pieśni Boskiej komedii. Zamężna Francesca i Paolo, brat jej męża, oddali się raz „dla zabawy” wspólnej lekturze legend arturiańskich i, uległszy ich nastrojowi, zakochali się w sobie. Gdy mąż Franceski odkrył jej romans z Paolem, zamordował oboje.
Słownik literatury polskiej XIX wiekuRomantyzm uważa za wartość samo doświadczenie miłości niezależnie od tego, czy przynosi ono szczęście, czy nieszczęście, a sztuka przedstawia zwłaszcza miłość prowadzącą do zguby. Romantyzm bowiem programowo oddziela miłość od tradycyjnie wiązanych z nią pojęć szczęścia, powodzenia życiowego, realizacji planów „ułożenia sobie życia” i satysfakcji erotycznej. […] Skierowana jest przeciw moralności tradycyjnej, wiążącej uczucie między kobietą a mężczyzną z małżeństwem, i przeciw opartej na naturze, XVIII‑wiecznej libertyńskiej filozofii miłości. Jest „szalona” nie dlatego, że nie liczy się z przeszkodami i rozsądkiem, lecz że stanowi jeden z głównych argumentów w romantycznej polemice z racjonalistyczną filozofią życia. Jest „nieszczęśliwa”, choć wzajemna, prowadzi do katastrofy […]. Jest zwykle platoniczna, choć zmysłowa, „niewinna” i „jedyna” przeciw teorii i praktyce swobody erotycznej XVIII w. Uznana za najwyższe i graniczące z ekstazą religijną doświadczenie, niezwykła i „święta” – przeciwstawia się w ten sposób myśli, która miłość, rozumianą jako erotyczne spełnienie, zrównuje z innymi naturalnymi potrzebami człowieka. Przez filozofię miłości styl romantyczny dowodzi swego indywidualizmu, spirytualizmu, irracjonalizmu.
[…] Temat miłości w romantyzmie nie zawsze musi się łączyć z wątkiem romansowym – co jest jedną z najbardziej oryginalnych i charakterystycznych cech stylu. Podejmowany bywa jako tęsknota do miłości idealnej i doskonałej, której przedmiotem jest postać wymarzona lub utracona. […]
Aby nadać doświadczeniu miłości szczególną intensywność i odmienność od powszechnie znanych uczuć, bohaterowie romantyczni, podobnie jak Werter, programowo podsycają miłosne cierpienia, wybierając kobiety zaręczone z innym lub zamężne. Świadomie zamieniają swe uczucia w „pasję” — w namiętne, wszechogarniające, absolutne przeżycie, które staje się rodzajem ekstatycznego męczeństwa, czymś podobnym do stanów ekstazy religijnej. Programowa platoniczność romansu stanowi subtelnie wyspekulowaną torturę.
Po przeczytaniu tekstów Stanisława Wasylewskiego i Marty Piwińskiej wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania:
Odwołując się do swojej wiedzy i opinii na temat sentymentalizmu, odpowiedz, czy zgadzasz się z cytowaną wypowiedzią Stanisława Wasylewskiego. Uzasadnij swoje stanowisko.
Wyjaśnij, jaki jest związek miłości romantycznej ze szczęściem, powodzeniem życiowym i realizacją planów „ułożenia sobie życia”.
Stwórz definicję pojęcia 'nieszczęśliwa miłość'.
W IV części Dziadów Gustaw wypowiada słowa: „Gdy na dziewczynę zawołają: żono! / Już ją żywcem pogrzebiono!”. Zinterpretuj je, odnosząc się do przeczytanego tekstu o miłości romantycznej.
Odwołując się do swojej wiedzy na temat literatury i kultury różnych epok, połącz w pary imiona słynnych kochanków. Określ, które z poniższych związków są, twoim zdaniem, najbliższe romantycznej idei miłości. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Psyche, Penelopa, Dulcynea, Julia, Lotta, Ariadna, Beatrycze, Izolda
Dante | |
Don Kichot | |
Tristan | |
Werter | |
Tezeusz | |
Romeo | |
Odyseusz | |
Amor |
Adam i Maryla
Wiersz Do M*** Adam Mickiewicz napisał prawdopodobnie w 1823 roku. Przyjmuje się, że utwór adresowany był do Maryli Puttkamerowej (właśc. Marianny Ewy Wereszczakówny), którą poeta poznał podczas swojej pierwszej wizyty w TuhanowiczachTuhanowiczach, w 1820 roku. Wereszczakówna była wówczas zaręczona z hrabią Wawrzyńcem Puttkamerem, z którym wzięła ślub w 1821 roku.
Opowieść o Gustawie i Maryli, czyli Teatr, życie i literaturaRuSmTCLwaj5KT1 Kiedy w sierpniu zjawił się tam [w Tuhanowiczach – przyp. red.] z ZanemZanem, ukazały mu się na kształt raju, cudu, w który przestał już wierzyć. Że się spełni. [...] To była miłość od pierwszego wejrzenia. [...]. Obojgu chodziło [...] o dramatyczną, by nie powiedzieć wprost – nieszczęśliwą miłość. Niemożliwą miłość. Pod tym względem dobrali się rzeczywiście doskonale. Każdy ideał ma to do siebie, że jest nieosiągalny, nie da się go sprowadzić na ziemię i wpleść w ziemski porządek rzeczy. [...] Nie groził im ślub, swaty, intercyzy, a potem nudna małżeńska powszedniość. [...] W tych warunkach mogła się właśnie narodzić miłość czysta, romantyczna, bezinteresowna, oderwana od wszelkiej prozy życia. Absolutne, nie skażone niczym porozumienie dwóch bratnich dusz. Jak w teatrze. [...] Gdyby nie było Puttkamera, czy gdyby się wycofał, panna Wereszczakówna mogłaby łatwo stać się „panną W.”. Bo wypadłaby z roli napisanej przez „zbójeckie romansezbójeckie romanse”, a wpadłaby w inną, całkem prozaiczną rolę panny na wydaniu.
Kulminacja romansu przypada na jesień 1822 roku. Wówczas Mickiewicz napisał do – zamężnej już – Maryli list, w którym padły słowa: „Moja najdroższa, jedyna! nie widzisz przepaści, nad którą stoimy!”. Ponieważ Puttkamerowa nie mogła znieść rozstania z poetą, próbowała popełnić samobójstwo, natomiast Mickiewicz nosił się z zamiarem zabicia męża ukochanej. Z czasem drogi tych dwojga rozeszły się na zawsze, ale czy można powiedzieć, że uczucie ich łączące nie przetrwało próby czasu? Po przeczytaniu wiersza Do M*** spróbuj samodzielnie odpowiedzieć na to pytanie.
Po przeczytaniu tekstów Piotra Chmielowskiego i Marty Zielińskiej wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.
Jaką rolę w relacji Adama Mickiewicza i Maryli Wereszczakówny odegrała literatura?
Wyjaśnij, dlaczego związek tych dwojga został porównany do teatru.
Puść wodze wyobraźni i scharakteryzuj postać Adama Mickiewicza z czasów, gdy poznał on Marylę. Możesz się wzorować na stylu, w jakim Piotr Chmielowski opisał Wereszczakównę.
Romantyczne historie miłosne są pełne niedomówień i zagadek. Przedstawcie zatem historię Adama i Maryli w formie kolejnej zagadki. W tym celu przygorujcie krzyżówkę. Wymyślcie hasła i ułóżcie pytania związane ze wspomnianymi bohaterami romantycznego teatru życia. Przedstawcie sobie nawzajem efekty swojej pracy i spóbujcie rozwiązać wykonane krzyżówki. Pamiętajcie, że litery z hasła mogą się znaleźć na początku, na końcu lub w środku wyrazów tworzących łamigłówkę.
„Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił”
Miłość romantyczna nierozerwalnie wiązała się ze stratą, tęsknotą i pamięcią. Wspomnienie utraconej osoby, rozpamiętywanie i upamiętnianie przeżytych z nią chwil umożliwiało romantykom symboliczny powrót do minionych zdarzeń. W ten sposób nieobecne postaci uobecniały się na nowo i ze zdwojoną siłą (serca i pamięci) – w słowach.
Do M***Precz z moich oczu!... posłucham od razu,
Precz z mego serca!... i serce posłucha,
Precz z mej pamięci!... nie tego rozkazu
Moja i twoja pamięć nie posłucha.Jak cień tym dłuższy, gdy padnie z daleka,
Tym szerzej koło żałobne roztoczy, –
Tak moja postać, im dalej ucieka,
Tym grubszym kirem twą pamięć pomroczy.Na każdym miejscu i o każdej dobie,
Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,
Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,
Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił.Czy zadumana w samotnej komorze
Do arfy zbliżysz nieumyślną rękę,
Przypomnisz sobie: właśnie o tej porze
Śpiewałam jemu tę samę piosenkę.Czy grając w szachy, gdy pierwszymi ściegi
Śmiertelna złowi króla twego matnia,
Pomyślisz sobie: tak stały szeregi,
Gdy się skończyła nasza gra ostatnia.Czy to na balu w chwilach odpoczynku
Siędziesz, nim muzyk tańce zapowiedział,
Obaczysz próżne miejsce przy kominku,
Pomyślisz sobie: on tam ze mną siedział.Czy książkę weźmiesz, gdzie smutnym wyrokiem
Stargane ujrzysz kochanków nadzieje,
Złożywszy książkę z westchnieniem głębokiem,
Pomyślisz sobie: ach! to nasze dzieje...A jeśli autor po zawiłej probie
Parę miłośną na ostatek złączył,
Zagasisz świecę i pomyślisz sobie:
Czemu nasz romans tak się nie zakończył?...Wtem błyskawica nocna zamigoce:
Sucha w ogrodzie zaszeleszczy grusza
I puszczyk z jękiem w okno załopoce...
Pomyślisz sobie, że to moja dusza.Tak w każdym miejscu i o każdej dobie,
Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,
Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,
Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił.
Po przeczytaniu wiersza Do M*** wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.
Po poprawnym rozwiązaniu poprzedniego zadania wskaż w wierszu elementy potwierdzające odpowiedź zaznaczoną przez ciebie.
Udowodnij, że rozmowę, którą prowadzi postać mówiąca w wierszu, można nazwać wyimaginowanym dialogiem z ukochaną.
Wytłumacz, jakie znaczenie dla ekspresji utworu ma użycie powtarzającego się trybu rozkazującego: „Precz z moich oczu!”, „Precz z mego serca!”, „Precz z mej pamięci!”. Jakie uczucia postaci mówiącej zostały wyrażono w tych sformułowaniach?
Określ, jakie znaczenie dla uczuć postaci mówiącej ma pamięć o ukochanej.
Omów sceny wspomnień obecne w tekście.
Scharakteryzuj obraz utraconej kobiety.
Wymień zastosowane w utworze powtórzenia i paralelizmy, a następnie określ ich funkcję w tekście.
Wyjaśnij zastosowany w utworze zabieg dramatyzacji monologu lirycznego.
Zinterpretuj, odnosząc się do wiersza Adama Mickiewicza, słowa Michała Pawła MarkowskiegoMichała Pawła Markowskiego: „Przejście z nieobecności do obecności dokonuje się po kładce języka”.
Zastanów się i napisz, jak inaczej nazwać ból rozstania i w jaki sposób go łagodzić. Zdecyduj, czy ucieczka jest dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji. Nadaj swojej wypowiedzi kształt poetycki.
Wskaż fragment wiersza, do którego odnosi się poniższa ilustracja, a następnie wyjaśnij symbolikę gry w zastosowanym przez autora porównaniu.
Dopasuj do fragmentów znanych utworów romantycznych te fragmenty wiersza Do M***, które korespondują z ich treścią. Wynotuj słowa klucze, które ułatwiły ci dokonanie wyboru.
Precz z moich oczu!... posłucham od razu,<br>Precz z mego serca!... i serce posłucha,<br>Precz z mej pamięci!... nie tego rozkazu<br>Moja i twoja pamięć nie posłucha., Tak w każdym miejscu i o każdej dobie,<br>Gdziem z tobą płakał, gdziem się z tobą bawił,<br>Wszędzie i zawsze będę ja przy tobie,<br>Bom wszędzie cząstkę mej duszy zostawił., Czy książkę weźmiesz, gdzie smutnym wyrokiem<br>Stargane ujrzysz kochanków nadzieje,<br>Złożywszy książkę z westchnieniem głębokiem,<br>Pomyślisz sobie: ach! to nasze dzieje..., Jak cień tym dłuższy, gdy padnie z daleka,<br>Tym szerzej koło żałobne roztoczy, — <br>Tak moja postać, im dalej ucieka,<br>Tym grubszym kirem twą pamięć pomroczy., Wtem błyskawica nocna zamigoce:<br>Sucha w ogrodzie zaszeleszczy grusza<br>I puszczyk z jękiem w okno załopoce...<br>Pomyślisz sobie, że to moja dusza.
Świeco niedobra! właśnie pora była zgasnąć! I nie mogłam doczytać - czyż podobna zasnąć? Waleryjo! Gustawie! anielski Gustawie! Ach, tak mi często o was śniło się na jawie, A przez sen — będę z wami, Pan Bóg wie dopóki! Smutne dzieje! Jak smutnej są źródłem nauki! Adam Mickiewicz, Dziady. Widowisko |
|
Gdy oczy przeszły od stóp do warkoczy, To zakochały się w niej moje oczy; A za tym zmysłem, co kochać przymusza, Poszło i serce, a za sercem dusza. Juliusz Słowacki, W Szwajcarii |
|
O! przypłynę ja kiedyś we wspomnień łańcuchu, Zatrzymam się… wspomnienia krokiem się nie ruszą… Aż powiesz: «Natrętny duchu! Ciężysz na duszy mojej twoją cichą duszą Jak księżyc, mórz oczyma podnoszący ciemnie. Jesteś wszędzie, koło mnie, nade mną i we mnie…» Juliusz Słowacki, Kordian |
|
Luba puszczyka siedzi naperzona. W szczelinie wieży dawno jęczy ona: Że miesiąc ściemniał, wiatry na nią wyły I na tak długo odleciał jej miły. Seweryn Goszczyński, Zamek kaniowski |
|
Lecz czemuż ta mgła smutku, której ciężkim tchnieniem Ja oddychał — i ciebie okryła swym cieniem? Antoni Malczewski, Maria |
„Pamiętam nagłe zachwycenie”
Aleksander Puszkin
przedstawiciel romantyzmu rosyjskiego, jeden z największych pisarzy rosyjskich. Długo mieszkał w Petersburgu, gdzie zaangażował się w sprawy polityczne. Krytykował system carski. Pisał utwory skierowane przeciwko carskiej tyranii i absolutyzmowi. W 1820 roku wydał swój pierwszy poemat Rusłan i Ludmiła i zwrócił uwagę krytyków. Za działalność konspiracyjną Puszkin został skazany na zesłanie: przebywał m.in. w Odessie, na Kaukazie i na Krymie. Po klęsce powstania dekabrystów poeta wyjechał do Moskwy. Jego utwory zaczęto poddawać specjalnej cenzurze. Cenzurował je nawet sam car.
W 1831 roku Puszkin ukończył swoje największe dzieło, zatytułowane Eugeniusz Oniegin (wyd. fragmentarycznie w latach 1824–1831, całość 1833). Oniegin – tytułowy bohater, pełen wewnętrznych dylematów – reprezentuje typ romantycznego indywidualisty, który przeżywa ból istnienia. Inne utwory, które przyniosły poecie sławę, to: powieści Dama pikowa i Córka kapitana oraz poemat historyczny Jeździec miedziany, powstały pod wpływem Ustępu z III części Dziadów Adama Mickiewicza.
W 1831 roku Puszkin ożenił się z Natalią Gonczarową. Zmarł w wyniku ran otrzymanych w pojedynku z francuskim emigrantem Georges’em d’Anthèsem (1837): walczył w obronie honoru żony.
Wiersz Aleksandra Puszkina Do*** powstał w 1825 roku i został poświęcony Annie Pietrownie Kern – arystokratce i autorce pamiętników. Kern i Puszkin spotkali się przed 1825 rokiem. W czerwcu 1825 roku spotkali się ponownie, gdy poeta przebywał na wygnaniu. Wkrótce wywiązał się między nimi krótki romans.
Do***Pamiętam nagłe zachwycenie:
Niespodziewanie cię ujrzałem
Jak nieuchwytne przewidzenie,
Jak piękne bóstwo doskonałe.
W udręce żalu rozpaczliwej,
Pod niespokojnych trosk nawałem
Długo słyszałem głos twój tkliwy
I miłe rysy w snach widziałem.
Mijały lata. Burz porywy
Marzenia dawne potargały,
Uszedł z pamięci głos twój tkliwy
I wdzięk twych rysów doskonały.
W więzieniu, w mroku opuszczenia
Dni moje z wolna upływały,
Wyzbyte wiary, łez natchnienia,
Próżne miłości, próżne chwały.
Lecz przyszło duszy przebudzenie:
I oto znowu cię ujrzałem
Jak nieuchwytne przywidzenie,
Jak piękne bóstwo doskonałe.
I serce bije upojeniem,
I znów dla serca zmartwychwstały
Wiara i miłość, i natchnienie,
I łzy, i życie pełne chwały.
Po przeczytaniu wiersza Do*** wykonaj polecenia i odpowiedz na pytania.
Wyjaśnij, jakie znaczenie w tekście mają wspomnienia i pamięć o ukochanej.
Jaką rolę odgrywa w wierszu Aleksandra Puszkina czas?
Udowodnij, że utwór skonstruowany jest na bazie kontrastu.
Miłość od pierwszego wejrzenia
Miłość od pierwszego wejrzeniaOboje są przekonani,
że połączyło ich uczucie nagłe.
Piękna jest taka pewność,
ale niepewność piękniejsza.Sądzą, że skoro nie znali się wcześniej,
nic między nimi nigdy się nie działo.
A co na to ulice schody, korytarze,
na których mogli się od dawna mijać?Chciałabym ich zapytać,
czy nie pamiętają –
może w drzwiach obrotowych
kiedyś twarzą w twarz?
jakieś „przepraszam” w ścisku?
głos „pomyłka” w słuchawce?
– ale znam ich odpowiedź.
Nie, nie pamiętają.Bardzo by ich zdziwiło,
że od dłuższego już czasu
bawił się nimi przypadek.Jeszcze nie całkiem gotów
zamienić się dla nich w los,
zbliżał ich i oddalał,
zabiegał im drogę
i tłumiąc chichot
odskakiwał w bok.Były znaki, sygnały,
cóż z tego, że nieczytelne.
Może trzy lata temu
albo w zeszły wtorek
pewien listek przefrunął
z ramienia na ramię?
Było coś zgubionego i podniesionego.
Kto wie, czy już nie piłka
w zaroślach dzieciństwa?Były klamki i dzwonki,
na których zawczasu
dotyk kładł się na dotyk.
Walizki obok siebie w przechowalni.
Był może pewnej nocy jednakowy sen,
natychmiast po zbudzeniu zamazany.Każdy przecież początek
to tylko ciąg dalszy,
a księga zdarzeń
zawsze otwarta w połowie.
Po przeczytaniu wiersza Wisławy Szymborskiej wykonaj następujące polecenia.
Wyjaśnij znaczenie potocznego związku frazeologicznego, który posłużył poetce za tytuł utworu.
Zinterpretuj cytat: „Piękna jest taka pewność, / ale niepewność piękniejsza”.
Określ, jakie znaczenie ma w życiu człowieka przypadek.
Wyjaśnij funkcję zabiegów artystycznych zastosowanych w utworze.
Zastanów się, czy upersonifikowany przypadek może zakładać istnienie przeznaczenia.
Określ, czy poetka używa tych zabiegów w sposób ironiczny, np. we fragmencie: „Bardzo by ich zdziwiło, / że od dłuższego już czasu / bawił się nimi przypadek. // Jeszcze nie całkiem gotów / zamienić się dla nich w los, / zbliżał ich i oddalał, / zabiegał im drogę / i tłumiąc chichot / odskakiwał w bok”.
Porównaj los opisany w wierszu z romantycznym rozumieniem pojęcia 'fatum'.
Zadaniowo
Przeprowadź pisemną analizę porównawczą wiersza Adama Mickiewicza Do M*** oraz utworu Aleksandra Puszkina Do***. W tym celu wykonaj poniższe polecenia.
Ustal, co łączy oba utwory.
Wyjaśnij, na czym polega wykorzystanie w obu wierszach miłości romantycznej jako tematu.
Przywołaj fragmenty utworów, które świadczą o wyzyskaniu pamięci jako zabiegu kreacji poetyckiej.
Opisz, w jaki sposób zmienia się obraz kobiety w obu utworach. Zwróć uwagę na etapy życia postaci mówiącej obecne w wierszach, podobieństwo tytułów, pamięć miłosnych przeżyć, np. przedmiotów, zjawisk natury, dźwięków, konkretnych sytuacji, np. wspólnie spędzonych chwil, i emocjonalny charakter utworów (uczucia, przeżycia i myśli postaci mówiącej).
Który z utworów dobitniej uwypukla uczucia postaci mówiącej? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Porównaj środki językowe i stylistyczne użyte przez poetów.
Opisz swoje odczucia po lekturze obu wierszy. Jeżeli twoje wrażenia są zróżnicowane, to wyjaśnij, z czego wynikają te różnice.
Napisz rozprawkę, w której udowodnisz stwierdzenia: „Życie jest pasmem zdarzeń, ściśle ze sobą powiązanych”, a „Każdy przecież początek / to tylko ciąg dalszy, / a księga zdarzeń / zawsze otwarta w połowie”.
Zinterpretuj pisemnie słowa Cypriana NorwidaCypriana Norwida pochodzące z traktatu PromethidionPromethidion: „Kto kocha, widzieć chce choć cień obrazu”.
Stwórz poetycki portret pamięciowy ukochanej osoby (rzeczywistej albo fikcyjnej), wykorzystując dowolne słowa klucze, wybrane cytaty i urywki wspomnień. Możesz dodać również materiały ilustracyjne.